Nekromanti WFRP3 - var är buzzet?

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag fick hem coreboxen till nya Warhammer för en vecka sen men har inte hunnit läsa igenom allt. Har inte tänkt att spelleda det inom den närmaste framtiden eftersom jag är upptagen med D&D4 just nu men jag tror absolut att jag kommer att ge det en seriös chans senare.

Men var är alla diskussioner om spelet? Ingen nystartad tråd här på rollspel.nu, och inte ens på FFG´s eget forum är det nån större fart.

Är det någon mer här som har spelet? Och har börjat läsa det? Det enda jag själv kommit fram till hittills är
* Att det är häftigt
* Att de yrken som finns i coreboxen behöver kompletteras med fler yrken om man vill spela en lång kampanj. Fokus är på basic careers (25 av 30 st).

Gordeg
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag anar att ett spel som man inte kan skapa eget material till inte heller skapar buzz.

Nu kan man visst göra egna grejor till WFRP3 men man kan in allmänhet inte trycka upp fyrfärgskort i hemmet.

Jag tittade på äventyret på hemsidan och fann att det bara var listor på tärningsurval. -Sida upp och sida ner.

Jag gillar spelet men undrar om vi vill ha ett rollspel som är fabrikskomplett?

Jag ska provspela så fort jag får en chans.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Mja, om något rollspel är "fabrikskomplett" är det väl D&D4? Och då menar jag inte att Player's Handbook är komplett, utan att det sällan finns anledning skapa egna klasser eller delmängder - spelet är ju inte designat för att vara en verktygslåda för egen kreativitet, utan för att maximera mängden "fabrikskonstruerat" material du sedan lägger pengar på att köpa.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Kan ju också vara att priset avskräcker att köpa det bara för nyfikenhetens skull? Då blir det färre som har det, mindre folk som skriver om det.

Observera att jag inte har mycket emot priset, man får MYCKET för sin valuta, men jag har tex. inte köpt det trots att jag älskar WFRP, och detta är för att jag inte är säker på att jag vill spela 3:an, men det är för dyrt för att köpa bara för att stilla nyfikenhet.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
lasergreger said:
Observera att jag inte har mycket emot priset, man får MYCKET för sin valuta, men jag har tex. inte köpt det trots att jag älskar WFRP, och detta är för att jag inte är säker på att jag vill spela 3:an, men det är för dyrt för att köpa bara för att stilla nyfikenhet.
...eller så låter man sin rollspelsbugdet växa sig omotiverat och oproportionerligt stor...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
rjonas said:
Jag anar att ett spel som man inte kan skapa eget material till inte heller skapar buzz.
Det är svårt att skapa eget regelmaterial om man vill att de egna korten ska vara lika snygga som de officiella. Men skriva egna äventyr och bakgrundsmaterial borde gå lika bra nu som tidigare. White Wolf har väl bevisat för länge sedan att det är fullt möjligt att ge ut ett bra grundspel med dåliga äventyrsmoduler!

Det verkar som att det inte är så många här som läst WFRP3 ännu...

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Här! :)

Verkar som att Story Games och FFGs forum har ungefär samma nivå av aktivitet. Yay...!
Hoppas på mer när spelet varit ute ett tag. Första skeppslasten sålde ju slut på ett par dagar.

Gordeg
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
CapnZapp said:
Mja, om något rollspel är "fabrikskomplett" är det väl D&D4? Och då menar jag inte att Player's Handbook är komplett, utan att det sällan finns anledning skapa egna klasser eller delmängder - spelet är ju inte designat för att vara en verktygslåda för egen kreativitet, utan för att maximera mängden "fabrikskonstruerat" material du sedan lägger pengar på att köpa.
Buzzet kring D&D4 är ju heller inte i samma härad som buzzet kring D&D3 när det släpptes. D&D har alltid krävt eget arbete av DM men inte nu längre. Därför går det heller inte lika bra. (Se google trends för statistik på enworld.org och wizards.com).

Sen kanske de tjänar mer pengar än någonsin men det blir ju inte jag lyckligare av.

Sen är det ju så att vissa hobbyister skapar monster, andra skriver äventyr och ytterligare andra skapar klasser. Om bara äventyrsskrivarna får ett ben tillslängt, i och med ett nytt släpp, borde ju buzzet bli mindre som en effekt av det.

Mina kamrater har testat och de sa att WFRP3 var skitbra och jag tror dem.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
rjonas said:
Mina kamrater har testat och de sa att WFRP3 var skitbra och jag tror dem.
Det kanske också är en anledning till att det inte snackas så mycket WFRP3 på nätet hittills. Nöjda köpare genererar en sorts diskussioner, missnöjda köpare genererar en annan sorts diskussioner och jag tror att den sistnämnda gruppen ofta tar mer plats på forum och liknande.

Nehej, nu går jag hem och skriver äventyr till ett annat spel...

Gordeg
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det kan ju vara så att de som köpt det har fullt upp att spela det att de inte kan skriva om det? :gremwink:

Jag såg boxen i affär nu i veckan och trots att jag inte behöver den och misstänker att det blir ospelbart för mig (katter brukar gilla att hoppa upp på bord som har gott om små figurer och pluppar). Vad hände? Jag stod och dreglade över lådjäveln och tänkte "Det är ju inte så mycket pengar ändå och det ser ju fint ut och..." ett bra tag. Det var nästan hypnotiskt. Helsuspekt.
Jag köper nog inte, men spelar det nog gärna - i alla fall minst en gång.


Storuggla, ställer sig på kortet
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...jag funderar att köpa boxen, och pausa D&D4 (jag tycker D&D4 är ganska trist att vara DM till, i alla fall om man kör köpäventyr, och jag hinner inte konstruera egna)...

...vill bara höra mer reaktioner från folk som spelat.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag har inte köpt det.

Hoppas slippa - är inte speciellt sugen på att kasta ut min hyllmeter 2nd edition.

Därför har jag också fokuserat mitt intresse på Dragon Age (papper å penna rollspelet) istället, även om jag inte ens börjat spela dattaspelet... men mina polare säger att det är da bomb.

Vad gäller WFRP3 är jag f.n. mest intresserad av de lustiga tärningarna. Kanske kan man använda dem med mina övriga v2-regler för den skull jag skulle hitta några av de där spelarna som bittert klagar över hur kass man är. (Som tur är har jag aldrig haft sådana spelare hittills)
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
CapnZapp said:
Vad gäller WFRP3 är jag f.n. mest intresserad av de lustiga tärningarna. Kanske kan man använda dem med mina övriga v2-regler (snipp)
Det skulle kunna fungera! Efter visst regelknåpande förstås.
Färdigheterna i 3rd edition är fortfarande grundegenskapsbaserade. Man har bevarat uppdelningen i basic skills (18 st) och advanced skills (9 st), och man kan kan träna upp färdigheter man redan har ett snäpp i taget men istället för +10% per steg får man lägga till en gul expertise die per steg. Att göra en tabell för hur många WFRP3-tärningar ett WFRP2- grundegenskapsvärde motsvarar är inget stort jobb, även om det kan vara lurigt att få det välbalanserat.
Det behövs lite mer jobb för att översätta de olika parametrarna för lyckade/misslyckade slag till nåt som passar i WFRP2 som ju oftast bara har en resultatparameter per slag, som degrees of success, W-skada osv.

Gordeg
 

TheGame

Veteran
Joined
10 Dec 2009
Messages
8
Location
Johanneshov
Gordeg said:
rjonas said:
Mina kamrater har testat och de sa att WFRP3 var skitbra och jag tror dem.
Det kanske också är en anledning till att det inte snackas så mycket WFRP3 på nätet hittills. Nöjda köpare genererar en sorts diskussioner, missnöjda köpare genererar en annan sorts diskussioner och jag tror att den sistnämnda gruppen ofta tar mer plats på forum och liknande.

Nehej, nu går jag hem och skriver äventyr till ett annat spel...

Gordeg
Jag tror likadant, fast med skillnaden att nöjda köpare knappt skriver alls. Kolla på Blizzards forum t.ex. Där finns det 99% gnälltrådar, trots att de flesta som spelar (förhoppningsvis) tycker om spelet (WoW). Med andra ord kan inte forumsaktiviteten vara en spegel av vad spelarna faktiskt tycker. Om det inte är 11 miljoner masochister som spelar WoW, vill säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
TheGame said:
Jag tror likadant, fast med skillnaden att nöjda köpare knappt skriver alls. Kolla på Blizzards forum t.ex. Där finns det 99% gnälltrådar, trots att de flesta som spelar (förhoppningsvis) tycker om spelet (WoW). Med andra ord kan inte forumsaktiviteten vara en spegel av vad spelarna faktiskt tycker. Om det inte är 11 miljoner masochister som spelar WoW, vill säga.
Äh, folk gillar att gnälla - och WoW är trots allt datorspelens crack, så i många fall är det nog att behovet att spela är större än obehaget.

Liksom, det är som det här med att mäta musikkvalitet i antal sålda ex eller så; antal sålda ex betyder bara antal personer för vilka nackdelarna med att köpa skivan inte var större än fördelarna. Det ger ett ganska stort spann, där lägstanivån är "bara precis värt pengarna". (Eller skivor är ett dåligt exempel, för där säljs ju grisen i säcken)
 

TheGame

Veteran
Joined
10 Dec 2009
Messages
8
Location
Johanneshov
krank said:
TheGame said:
Jag tror likadant, fast med skillnaden att nöjda köpare knappt skriver alls. Kolla på Blizzards forum t.ex. Där finns det 99% gnälltrådar, trots att de flesta som spelar (förhoppningsvis) tycker om spelet (WoW). Med andra ord kan inte forumsaktiviteten vara en spegel av vad spelarna faktiskt tycker. Om det inte är 11 miljoner masochister som spelar WoW, vill säga.
Äh, folk gillar att gnälla - och WoW är trots allt datorspelens crack, så i många fall är det nog att behovet att spela är större än obehaget.

Liksom, det är som det här med att mäta musikkvalitet i antal sålda ex eller så; antal sålda ex betyder bara antal personer för vilka nackdelarna med att köpa skivan inte var större än fördelarna. Det ger ett ganska stort spann, där lägstanivån är "bara precis värt pengarna". (Eller skivor är ett dåligt exempel, för där säljs ju grisen i säcken)
Fast om man fortsätter spela något man tycker innerligt illa om... Ja då är man ju bra dum i huvudet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
TheGame said:
Fast om man fortsätter spela något man tycker innerligt illa om... Ja då är man ju bra dum i huvudet.
Jag tror inte att gnäll = att folk tycker innerligt illa om helheten.

Man behöver som sagt bara tycka marginellt mer bra om något än man tycker att det är dåligt för att fortsätta spela.

Sedan ska man inte underskatta hur roligt det är att gnälla, heller.




Dessutom... Tja, jag tror inte att alla crackmissbrukare är helt övertygade om crackets egentliga förträfflighet heller, men de fortsätter av ren ohejdbar vana och beroende.
 
Top