Nekromanti En massa idéer

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Har ni femtielva tankar på kampanjer som ni känner för att dra igång? Presentera dem här så att ni får ur er dem.

Jag har funderat länge på att dra igång en rysk fantasykampanj med först Ljus och lykta som regelsystem, där rollpersonerna är barn/ungdomar och efter att ha spelat ut ett scenario som mestadels är planteringar för nästa steg spolar jag tiden framåt tjugo år. Rollpersonerna återvänder nu till sin gamla stad. Varför de varit borta är av olika anledningar. Vissa har slagit i det ännu pågående inbördeskriget, andra har suttit i det sibiriska fängelset med mera. Regelsystemet jag då skulle använda är Matiné. Det här faller dock på att jag tappat sugen lite för rollspel och då inget av spelen behövs speltestas känner jag att jag inte heller behöver spelleda det. Synd bara på min efterforskningar.

Jag har fått förfrågningar om att spela Feng Shui men sandalfantasy. Köpte en Fenix-tidning där det fanns en passande stad med men har inte orkat göra något. Grejen är nog att jag inte har något stoff till scenarion.

Ännu en förfrågan om att köra pulp-stuk med Feng Shui. Vi har kört ett scenario, där det var med nazister, pyramider och en apkung. Det hela var riktigt underhållande och jag har ett gäng Trail of Cthulhu-scenarion jag lika gärna kan använda till Feng Shui. Det finns en del pulp-regler till spelet på nätet.

Trail of Cthulhu borde jag testspela, bara för att ha det gjort. Tror min scenarioskrivarstil kan passa det spelet.

Mouse Guard vet jag med mig att jag borde speltesta. Har en övergripande kampanj på några spelmöten som vore coolt att spela igenom. Jag har några nyckelscener i huvudet och jag skulle vilja bryta av och testspela intriger och skräck i det spelet, bara för att bryta av från det gulliga.

Jag spelledde en kampanj till Matiné som det egentligen bara är kvar ett spelmöte av. Det hela rann ut i sanden då jag egentligen blev klar med Matiné och inte kände att jag längre behövde speltesta det hela. Lite synd, för vi har spelat ut en större metaplott ur spelet Gemini.

Jag har idéer för ett julscenario till Ljus och lykta som ska heta "Tomten gillar inte dig längre", men som vanligt med det spelet är det inte vad det ser ut att vara.

Jag har länge velat spelleda Feng Shui i Star Wars-miljön. Har dock inga scenarion och det skulle krävas en del mixtrande med arketyper. Det finns sådant på nätet men jag känner att jag ändå måste konvertera då jag husreglat det spelet rejält.

/Han som har många bollar i luften men känner inte att han orkar ta tag i något av dem
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: En massa idéer.

Eftersom jag gillar oväntade kombinationer och udda utmaningar: en police procedural i Dungeons & Dragons 4e. Annars har jag mycket sällan några riktiga idéer till varken äventyr eller kampanjer, enbart till kampanjvärldar och personer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ojoj...

Jag spoilermärker utifall nån av dessa nån gång faktiskt spelas.

Jag vill spelleda en Corioliskampanj centrerad kring jakten på en "mörk armada" av gamla krigsskepp som svävar kvar någonstans och enligt myten är fulla med teknologiska skatter. Episk rymdmytologi kombinerat med lowtech Fireflygodis.

Jag vill spelleda en Nobiliskampanj där rollpersonerna börjar som människor och sedan blir Upphöjda, och där deras boning är typ ett riktigt kitchnaziställe - ett Germania, fast på riktigt, som skapades med hjälp av en ritual där man offrade ett par miljoner judar...

Jag vill spela Adventure! och Aberrant och Trinity, eventuellt som en enda megagigantisk flergenerationskampanj, där spelare spelar sina rollpersoners avkomma och så vidare.

Jag har en Oktoberlandetkampanj på is, som handlar om tillverkandet av och sedan jakten på en gigantisk, självmedveten orgel.

Om jag kunde hitta ett sätt att bygga kampanjer i Engel eller Mechanical Dream så skulle jag vilja spela dem, också.

Etherscope vore skoj som attan att köra en riktig Neuromancer/cyberpunkkampanj i.

På tal om cyberpunk, så skulle jag vilja bygga en kampanj kring en värld som är typ Shadowrun fast utan fantasyraser, eller kanske mer Matrix eller nån gammal utgåva av Cyberpunk plus magi. Retrocyberpunk med ockulta inslag, alltså.

Jag vill bygga om kampanjen som släpptes till Mutant Chronicles till nåt vettigt, och spela den.

Jag vill samla ihop hela femdelarskampanjen till In Nomine och bygga om den till något vettigt, och spela den.

Jag har en gammal kampanj till Scriptura som aldrig riktigt spelats klart, som just fokuserar på att spelarna och rollpersonerna steg för steg inser att de är änglar. Konspirationer, ockultism, groteskerier och allmän weirdness.


Det är dwet jag kommer på just nu.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,922
Location
Nordnordost
Star Wars Vader dödade verkligen Padme och därmed indirekt sina ofödda barn. Nu är det tjugo år senare och rebellerna har kommit över ritningarna till Dödsstjärnan...

Burning Empires arrrr! Det verkar asgrymt! Men jag måste hitta en ny grupp för att spela det som det står skrivet. Annars går det nog att knycka Vaylen till en fantasy-kampanj med Solar Systems regler.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Den odödlige kejsaren said:
Burning Empires arrrr! Det verkar asgrymt! Men jag måste hitta en ny grupp för att spela det som det står skrivet. Annars går det nog att knycka Vaylen till en fantasy-kampanj med Solar Systems regler.
Noo! Spela som det står skrivet! Såklart. Vad är det för dumheter att göra på något annat sätt?

För övrigt, BE står högt upp på min lista också. Men jag tror utsikterna är små att få det till spelbordet. Vad jag än försöker mig på så verkar det sluta med att allt blir fantasy, och jag tittar på dig Hans., det är ditt fel! :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Dogs in the Vineyard - Check. Igång.

Sorcerer & Sword i Hyboria - Check. Igång.

Trollbabe + The Hobbit - Check. Igång via Google Wave.

Afraid - Har ett monster klart. Behöver bara få tillfälle att SL:a det.

Storming the Wizard's Tower - Galet pepp på det här, har två städer på gång som snart är klara att SL:as. Den ena en psuedokinesisk by uppe på ett berg, omgivet av dimmiga dalar och annat fint. Den andra är Mos Mosel. Yeah. Screw trollkarlar. Storma dråparträdets bunker!

Burning Wheel - Vad som helst som är ett brinnande hjul gör att saker blir grymma. Så. Vad som helst med Burning Wheel.

Burning Empires - Burning Wheel med maskar i huvudet och en scenekonomi som verkar helt fin? Yeah!

S/lay w/Me - På väg från staterna hem till mig. Sword & Sorcery från Ron Edwards, vilket i min bok betyder att det inte KAN bli dåligt. Sorcerer & Sword är en bibel, det här kan inte bli dåligt och alla AP-rapporter jag läst verkar så fina.

Nya Trollbabe - Också påväg hem till mig, med samma paket som ovan. Men för en gång skulle skulle jag vilja spela det med trollbabes, och inte modda om det. Det är ett grymt fint feministiskt statement bakom det hela. Men alla verkar hata det. Mycket irriterande. Kom igen, det är trolltjejer, med horn, som är helt grymma?! Vad kan man inte älska med det?!

Massa mer spel, det finns alltid för många spel och alltid för lite tid.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Trollbabe + The Hobbit - Check. Igång via Google Wave.
Vidareutveckla. :gremsmile: Och vad är Google Wave och hur är det lämpligt för rollspel?

Storming the Wizard's Tower - Galet pepp på det här, har två städer på gång som snart är klara att SL:as. Den ena en psuedokinesisk by uppe på ett berg, omgivet av dimmiga dalar och annat fint. Den andra är Mos Mosel. Yeah. Screw trollkarlar. Storma dråparträdets bunker!
Förklara gärna mer om spelet, typ hur det är tänkt att man ska lägga upp ett scenario.

/Han som även tyckte kranks saker lät häftiga
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Vidareutveckla. Och vad är Google Wave och hur är det lämpligt för rollspel?
Trollbabe är ett grymt spel där man spelar koola trollbrudar som glider runt och ställer saker till rätta, eller ställer till oreda. Vad man nu vill. Det är ett riktigt hejdundrande superspel. Men, det här med trollbrudar verkar inte hetsa upp så många, jag tror inte jag vet någon egentligen, så vi donade om lite helt enkelt så istället för en trollbrud så bidde det en liten hob. Än har hoben Thombo hittat ett kärleksbrev i skogen, skrivet av en man till en alvkvinna, stött på en man i Stora skogen, hjälpt honom rädda hans bror från tre troll, och just nu jagas de av trollen...

Vet inte om du ville att jag skall vidareutveckla mer kring hur trollbabe är som spel eller bara vad vi spelade?

Google Wave är som forum, chat, mail och lite till ihopslaget i ett. Fungerar mycket bra faktiskt. Spelar trollbabe-grejen och är i startgroparna för att hoppa på en omgång med The Pool.

Förklara gärna mer om spelet, typ hur det är tänkt att man ska lägga upp ett scenario.
Storming the Wizard's Tower är Vincent Bakers version av gamla d&d. Hinner inte skriva så mycket nu, så kan återkomma om hur man planerar scenarion och hur det är tänkt att spelas...
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Han said:
Mouse Guard vet jag med mig att jag borde speltesta. Har en övergripande kampanj på några spelmöten som vore coolt att spela igenom. Jag har några nyckelscener i huvudet och jag skulle vilja bryta av och testspela intriger och skräck i det spelet, bara för att bryta av från det gulliga.
Läste också genom Mouse Guard nu. Verkar jävligt coolt, och kanske är det precis vad som behövs för att få bort mig från det D&D-missbruk som jag harvar runt i.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Storming the Wizard's Tower är Vincent Bakers version av gamla d&d. Hinner inte skriva så mycket nu, så kan återkomma om hur man planerar scenarion och hur det är tänkt att spelas...
Lite snabbt:

1. Skapa en by enligt formeln i boken. Består egentligen av att skriva fyra paragrafer som berättar om staden, dess omgivning, och sådant. En lista över karaktärer man kan spela i staden. En lista över utrustning och en lista över vanliga namn.

2. Skapa ett monster, eller ett mysterium, något som ställer till det för staden och som något måste göras åt. Det kan vara en drake som bara kan dödas med ett magiskt svärd som finns begravt i den gamla kungens gravkammare. Osv. Man skapar helt enkelt en backstory för vad som skett. Men, viktigt, inga lösningar. Detta lämnas öppet till spelarna och deras karaktärer. Dvs inga äventyr med brödsmulor, istället skapar spelarna lösningarna genom sina karaktärer i spel.

3. Spela på och ha skoj.


Vad jag gillar mest:

Miljöer som monster - Spelet har regler för att skapa monster som istället för kött och blod är miljöer, den dimmiga skogen kan skapas som ett monster, ge det lite specialegenskaper så kan dimman vara giftig och anfalla alla spelare som försöker ta sig igenom, eller så kan vi slänga på en egenskap att det finns en risk att vi stör dimmiga skogens andar, så varje runda behöver spelarna försöka undvika detta för att vi inte skall slänga in andarna som monster osv..

Magisystemet är mycket snyggt, enkelt och trevligt. Att sen stridssystemet skall byggas om för att påminna om det är inte sämre.

Monsterskaparreglerna är riktigt snygga. De är inte lika onda som monsterreglerna i Afraid, men de skapar koola monster, som ger en massa idéer. I grunden väljer man två stycken beståndsdelar per monster, till huvudmonstret skapar man sen andra monster som är sammankopplade genom att de delar någon egenskap. Så vi skall ha ett levande rotsystem i skogen som huvudmonster, träd och jord får det bestå av. Men rotsystemet föder små trädspindlar, stora som bebisar med tjock barkyta på kroppen, de är gjorda av trä och kött.. osv osv.

Gillar att det är gjort för att man skall vara kreativ. Det bara sprudlar av glädje och kreativitet när man läser det, det finns konkreta tips för hur allt från byar till monster och besvärjelser skall skapas. För det är som hela spelets poäng, spela inte det som finns färdigt, skapa eget!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Komplettering med två jag tyvärr aldrig kommer att få tillfälle att köra. Tror jag.

Stargate - spelarna spelar städare. En väldigt down-to-earth och (antar jag) av nödvändighet kort kampanj. Väldigt ohjältigt. Mer om att gnälla vid kaffemaskinen och skura golvet efter en utomjordisk invasion än pang-pang.

Conspiracy X - eller liknande X-filesgrej. Fick idén nyss, efter att ha sett senaste avsnittet av Numb3rs. Spelarna spelar inspektörer som jobbar för Pentagon. Deras jobb är att se till så att alla konstiga experiment, projekt och topphemliga grejer håller budget och blir klara i tid. Tänk lite Eureka.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Poppe said:
S/lay w/Me - På väg från staterna hem till mig. Sword & Sorcery från Ron Edwards, vilket i min bok betyder att det inte KAN bli dåligt. Sorcerer & Sword är en bibel, det här kan inte bli dåligt och alla AP-rapporter jag läst verkar så fina.
S&S, hmm? Det visste jag inte. Vad går det spelet ut på egentligen? Jag har bara sett det omnämnas lite på Story Games.

Och vad är det som skiljer nya Trollbabe från det gamla?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Här, post nummer fyra, finns en bra beskrivning.

Nya Trollbabe är, vad Ron säger, hans skoltext för att spela Story Now. Reglerna är omgjorda endel och hela boken skall vara en guide, steg för steg, hur det skall spelas. Vet inte än exakt vad som skiljer dem åt, men är tillräckligt förtjust i Trollbabe som det är. Kan återkomma med rapport om bägge framöver om det finns intresse.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Tack, bra länk! Det känns dock inte det minsta intressant, av någon anledning. Jag börjar kanske bli gammal och konservativ. "På min tid nöjde vi oss minsann med In a Wicked Age..." Å andra sidan, en gång i tiden tyckte jag Polaris verkade för konstigt när det var SL-löst och så, men sedan testade jag det, så jag ska nog inte säga för mycket...

Hmm, jag borde börja hänga mer på Story Games igen, jag börjar förlora kollen på vad som är hett.

Jag borde nog köpa nya Trollbabe, har bara läst det gamla.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Dimfrost said:
Tack, bra länk! Det känns dock inte det minsta intressant, av någon anledning.
Jag var tveksam först, men efter att ha läst ett par ap-rapporter, och faktiskt insett att "yeah, det är ju för två personer, vad väntar du på!" så blev jag såld. Sen har peppen bara ökat. :gremsmile:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Det första jag kommer på är att jag skulle vilja spela Stargate, och då ska det vara på en planet där folket får besök av jordfolk, vilket betyder att vissa frågor måste ställas: litar vi på dom, ska vi försöka sno deras teknologi (om dom är primitivare, vilket dom troligtvis skulle vara) osv. Dock så vet jag inte vem som skulle vara intresserad av det..

Det andra som jag har funderat på är att spela något zombie spel där det går ut på att deltagarna ska, eh ja, klara sig.. Tänkte förresten använda tillgångs systemet från Matiné

Kommer säkert på något senare..
 
Top