Nekromanti En massa idéer

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag lekte en tid med tre olika koncept. Ett av dem är faktiskt på gång att utvecklas till ett GothCon-scenario för närvarande, och det är ju fasligt spännande, men här kan jag passa på att presentera dem som ligger i malpåse:

Van Houtens land
En lärd och högburen präst från Köln har, efter ett händelserikt liv i den europeiska hetluften, på ålderns höst slagit sig ner som abbott på ett kloster på den karibiska ön Curacao. Dit ankommer efter en tid den fallna munken Giovanni - en bannlyst munk från Genoa, som försjunkigt i de mörka konsterna och nekromanti. Han är nu djupt ångerfull, och abbotten förbarmar sig; under en serie biktsessioner spridda över flera år får han lära sig om de hemska och ogudaktiga hemligheter Giovanni bär på.

Mannen som gett äventyret dess namn, Van Houten, är vida beryktad bland societeten. Han är, enligt ryktesfloran, något av en Casanova-karaktär, men av den mer illavarslande sorten. Hans bastardiska säd har via hans förföriska konster letat sig in i flera förnäma adelsfamiljer, och lämnat dem i skam. Han har hållit mörka seanser från vilka lite eller intet är säkert känt, men om vilka mycket är ryktat. Van Houten är satanist, det vet de kyrkliga kretsar som haft anledning att granska hans förehavanden lite närmare. För tio år sedan försvann han spårlöst.

Spåröst försvunnen, fram till för ett år sedan. Då dök han upp förklädd och under alias på Curacao. Där kom han att ägna Giovanni sin uppmärksamhet, och förmådde denne att återigen överge den ljusa vägen. De lämnade ön tillsammans, resande söderut, till fastlandet och vidare.

Abbotten förstår den fulla vidden av det inträffade så fort han insett vem den förklädda individen är. Det sagt, så har allt Giovanni sagt redogjorts för honom under bikt - han kan inte berätta det vidare. Istället mobiliserar han sitt gamla kontaktnät i Europa, letandes efter rättfärdiga och driftiga individer som kan finna och stoppa Van Houtens planer. Dessa är rollpersonerna, som via olika ombud får kontakt med abbotten. Första gången vi träffar dem befinner de sig i klostret på Curacao.

Uppdraget de kommer företa sig för dem till sydamerika, till Peru och amazonas källor. Där väntar mystik, mörka makter, nekromanti och ett mysterium på dem. Där väntar Van Houten.

Ravensburg
I Europa rasar Napoleonkrigen, och den sydtyska småstaden Ravensburg, som officiellt tillhör det franska lydriket Westfalen, tycks nästan bortglömd. En trupp tyska partisaner har lyckats inta staden, och nu vilar ofta en förunderlig dimma över nejderna i dess närhet - få tänker på det, men staden är underligt isolerad. Hit kommer rollpersonerna av olika skäl.

En av dem, en ung kvinna, är hitskickad av sin mor, bort från oroligheterna, för att bo med avlägsna släktingar i staden. De har, tillsammans med stdens övriga adelsfamiljer, underligt nog givit sig av en masse för en tid sedan. Den unga kvinnan får bo i ett stort och spöklikt hus alldeles ensam.

En annan är på flykt från det förflutna och förlusten av sin familj. I Ravensburg vill de dock snart utnyttja hans kvaliteter i brottslösning för att klara upp en serie makabra mord. Ortsbefolkningen är skräckslagen, och det viskas om onaturligheter - någonting som strider mot dennes rationella världsbild.

Det ger ett smakprov på de berättelser scenariot försöker berätta. Spelarna ska få fördjupa sig i de mysterier som omger dem på det sätt och i den takt de vill - som spelledare blir min uppgift att spinna vidare på deras initiativ. Ting omkring dem ges ett eget liv, på ett symboliskt plan - till exempel är det givetvis tanken att kvinnan i det tomma huset ska gå i dialog med detta på något vis, för allt tycks inte vara som det borde. Snart dyker nog något spår upp som länkar mordmysteriet med huset.

Det är alltså en viss tämning och suggestion jag är ute efter i det här scenariot, snarare än att kunna presentera en enhetlig historia. Jag har därtill inspirerats av den italienska cinema giallo-genren men även filmer som Sleepy Hollow. Det är ett koncept som är svårare att ta på och beskriva, men som jag tror kan göras riktigt mysruskigt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Bearnie said:
Ravensburg
I Europa rasar Napoleonkrigen, och den sydtyska småstaden Ravensburg, som officiellt tillhör det franska lydriket Westfalen, tycks nästan bortglömd. En trupp tyska partisaner har lyckats inta staden, och nu vilar ofta en förunderlig dimma över nejderna i dess närhet - få tänker på det, men staden är underligt isolerad. Hit kommer rollpersonerna av olika skäl.

...

Det är ett koncept som är svårare att ta på och beskriva, men som jag tror kan göras riktigt mysruskigt.
Skön ide! Det där hade jag gärna spelat.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Den odödlige kejsaren said:
Skön ide! Det där hade jag gärna spelat.
Ja, fy! Att skriva ner det här påminde mig bara om vilken rollspelsabstinens jag lider av just nu. Kul att du tilltalas av idén, trots dess vaghet - då tycks det finnas hopp. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har faktiskt inget på lut på direkten, bara lösa bitar. Jag vill lira en enkel kampanj där spelarna är east end-lowlifes som försöker skaffa pengar till brödfödan och login, samtidigt som de försöker sig på den stora kuppen. Tidig Guy Richie i ett viktorianskt London helt enkelt. Antagligen Victoriana 2, eftersom alternativet är GURPS Goblins, vilket faller bort då det är... GURPS (som jag aldrig orkar spelleda).
Sen vill jag få igång min kampanj om en adelsfamilj i ett medeltida pseudosverige, Håtunaleken ihopknycklat med A Song of Ice and Fire. Regler diskutabla.
Sen vill jag spela In Harm's Way också, där man glider runt på de sju haven och spöar franska sjömän, eller engelska om är lagd åt det hållet. Hornblower och Master and Commander - pojkboksäventyr!


Storuggla, sätter inga femmor
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
GURPS (som jag aldrig orkar spelleda).
Gurps är ju som BRP, fast med sexsidiga tärningar, senast jag spelade det i alla fall, inte speciellt komplicerat att spelleda. Är Victoriana verkligen enklare?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Gurps är ju som BRP, fast med sexsidiga tärningar, senast jag spelade det i alla fall, inte speciellt komplicerat att spelleda. Är Victoriana verkligen enklare?"

BRP kan jag spelleda improviserat. GURPS måste jag förbereda. Och det hatar jag, att sitta och statta ut slp och ha sig. Tvi. Victoriana2 är enkelt att spelleda, även improviserat.


Storuggla, var är min tvättbräda
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Ojoj. Ravensburg. Jag och en vän har till och från under snart två års tid plitat på en sydtysk stad som heter...Rafenburg.

Tidigt 1800-tal - check
Isolerad från omvärlden - check!

Well, det är en massa annat som inte liknar ditt upplägg men bara så att du vet om det mot förmodan dyker upp i framtiden :gremlaugh:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Jag tänkte att jag kan försöka skriva ett inlägg så får vi väl se om jag kommer ihåg några idéer allt eftersom...

Från SävCon som var nu i helgen så har jag med mig tanken om en minikampanj i Panty Explosion, 3-5 spelmöten kanske, där man skulle få götta sig mer i den (för mig) intressanta situationen att skolflickorna (en hygglig andel av andra elever) helt enkelt blir inspärrade i skolan; karantän för någon slags virus eller så. Lite Battle Royale, lite Flugornas herre. Perfekt i influensatider!

Till Saga har jag tänkt tanke på att det skulle kunna vara roligt att spela en resekampanj. Det vore betydligt mer slice of life än klassiskt äventyrande. Kanske skulle man följa en grupp resenärer från kontinenten ut till det ociviliserade Albion?

Slice of life är nåt jag blev sugen på första gången jag såg Coriolis också. I tonen nånstans i närheten av de mer realistiska amerikanska dramaserierna (jag drar till med Cityakuten och Tredje skiftet som exempel). Jag vill dock inte spelleda: jag vill spela en knarkande kurtisan, en dansare som passerat sin topp och är skuldsatt upp över öronen.

Tänk... slice of life är det i Mutant också. Knegare, hopp och drömmar. Rasismen och fördomarna. Farsan som kommer hem på kvällen efter en hård dag; han har fått sparken från manufaktoriet, han var uppstudsig mot förmannen. Sedan en vecka har han gjort så gott han kan som daglönare men han har inte hittat modet för att berätta för familjen om hur det ligger till än. En diskbänksrealism jag aaaaldrig skulle palla i någon annan miljö.

Jag är ju en sucker för riddare förresten: ända sen jag såg Kingdom of Heaven (mer specifikt scenen där Balian dubbas av sin far) så har jag varit sugen på att få köra nåt där en dylik dubbningsscen ingår. Filmen Excalibur har också en asskön dubbningsscen som har legat som frö till den här önskan sen andra halvan av 90-talet nån gång.

Ja, se några grejer fick jag ju fram i alla fall.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DeBracy said:
Till Saga har jag tänkt tanke på att det skulle kunna vara roligt att spela en resekampanj. Det vore betydligt mer slice of life än klassiskt äventyrande. Kanske skulle man följa en grupp resenärer från kontinenten ut till det ociviliserade Albion?

Jag är ju en sucker för riddare förresten: ända sen jag såg Kingdom of Heaven (mer specifikt scenen där Balian dubbas av sin far) så har jag varit sugen på att få köra nåt där en dylik dubbningsscen ingår. Filmen Excalibur har också en asskön dubbningsscen som har legat som frö till den här önskan sen andra halvan av 90-talet nån gång.
bra idé med resekampanj, och sen en dubbning nånstans!!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Tänk... slice of life är det i Mutant också. Knegare, hopp och drömmar. Rasismen och fördomarna. Farsan som kommer hem på kvällen efter en hård dag; han har fått sparken från manufaktoriet, han var uppstudsig mot förmannen. Sedan en vecka har han gjort så gott han kan som daglönare men han har inte hittat modet för att berätta för familjen om hur det ligger till än. En diskbänksrealism jag aaaaldrig skulle palla i någon annan miljö.
Jag (och min grupp) spelade Mutant åt det här hållet. Vi körde CSI-Nindenburg där vi var 4 poliser sammansatta i en grupp som tog över ett mord på operan, Torulfshof. Det var kul och skulle fungera som en TV-serie gällande episoder/speltillfällen.
Jag är ju en sucker för riddare förresten: ända sen jag såg Kingdom of Heaven (mer specifikt scenen där Balian dubbas av sin far) så har jag varit sugen på att få köra nåt där en dylik dubbningsscen ingår.
Filmen KoH ÄR Saga för mig. Annars, inget. . . SMILE

/Andy som ska spela Operation: Fallen Reich i helgen
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Andy said:
Filmen KoH ÄR Saga för mig.
Väldigt fin, men rätt dålig fram till att vi får en reviderad version? :gremwink: Director's cut gör som bekant underverk med den filmen... men det var ju inte det jag skulle säga!

Jag har också fått många Saga-tankar via den och flera gånger funderat på nån slags korstågskampanj. Det går lite i stöpet på att jag inte riktigt kommer på nåt vettigt sätt att lägga upp det. Om du har tänkt nåt kring saken så ser jag gärna en egen tråd om det på Saga-forumet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skitbra tråd!

Jag vill spelleda en D&D 4-kampanj där rollpersonerna är motståndsrörelsen i en fantasystad där fascismen tagit makten. Hobgoblin-legoknektar patrullerar gatorna, och mindflayers är gestapo. Nu är monstren insläppta innanför stadsmurarna. Holy shit!
Det skulle inte vara ett skit rättvist eller förberedda, rälsade och tillrättalagda encounters. Vill spelarna storma polisstationen så kommer det finnas en mindflayer där, även om de är level tre allihopa. Rollpersoner kommer gå åt (Avrättas, tillfångatas eller försvinna i självmordsuppdrag) och en del av kampanjen skulle vara att rekrytera och träna nya motståndsmän.

Changeling ska jag definitivt spelleda efter vår Nobiliskampanj. Jag tänkte börja redan när rollpersonerna är slavar åt en älvafurste, och kampanjen skulle gå igenom olika teman. Först kamp för att slå sig fri, och sedan skulle den största delen av kampanjen ägnas åt frågan "Mitt förra liv är stulet, vad ska mitt nya bli?", den stora utmaningen att hitta en ny identitet, en ny plats i ett nytt samhälle, och tvingas ta ställning till de nya frågorna. Jag skulle använda allt jag lärt mig om identitetsfrågor och psykos i min utbildning.
Att lämna över något till sitt samhälle skulle kunna vara ett sista tema som dyker upp när rollpersonerna har valt sina vägar (Om de svetsats samman, ett möjligt slut är annars att de splittras) och funnit stabilitet i sitt nya liv. Kanske kommer de försöka lösa mysterier åt bortybytingarna, eller slå tillbaka mot älvafurstarna.
Jag tror att Solar System skulle vara ett bra system då det finns en tyngdpunkt på att rollerna ska utvecklas, och bortbytingarnas glamour-skördande passar asbra in på Solar Systems regler. Funderar på om jag vill ha regler för spelarnas balans mellan unikhet-stelhet i normalitet-isolering i galenskap. (Se Lucien A Buck, 1990. Vi skriver om det här)

Och så vill jag spelleda en kampanj i det antika Kina, rollpersonerna skulle vara generaler och lärlingar under Sun Tzu under Vår och Höst-perioden. Mycket strid och ös, mycket stämningsfull miljö, och så måste spelarna ta ställning till vad som är värt att slåss för, vad som är Sun Tzus viktigaste läror. Kommer de sluta som vänner eller fiender?
Det verkar som att Qin är precis rätt spel för det här, om det bara hade haft awesome konfliktregler. (Det kanske det har, vad vet jag)

Efter att ha sett The Secret of Nimh så var jag ganska sugen på att reskinna D&D så att alla rollpersoner är råttor och alla fiender är små djur. Det hade varit ganska förträffligt att dra over-the-top krigsmanövrer mot kaxiga paddor och retsamma kråkor. Sen kom jag på att man kan ju spela Mouse Guard istället som är förträffligt på ett helt annat sätt. Det vill jag också grymt gärna spela.

När kommer jag få spela Vincent Bakers spel? Dogs in the Vineyard och Storming the Wizards Tower skriker efter att få varsin mäktig kampanj.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Lord Hubba said:
Ojoj. Ravensburg. Jag och en vän har till och från under snart två års tid plitat på en sydtysk stad som heter...Rafenburg.

Tidigt 1800-tal - check
Isolerad från omvärlden - check!

Well, det är en massa annat som inte liknar ditt upplägg men bara så att du vet om det mot förmodan dyker upp i framtiden :gremlaugh:
Ja, men till skillnad från era, så är mina hemskheter i högsta grad verkliga... :gremwink:

Närå, lycka till - jag hoppas verkligen att det blir något av plitandet till sist.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag drömmer om en kampanj som är ett amalgam av Jonathan Strange and Mr Norrell, Pact des Loups och Sagan om Ringen; målat av Jean-Léon Gérôme.

Magin är drömsk, ondskan rovdjurslik och äventyret är en hjältes resa.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Jag en en steampunkig och Star Wars-liknande kampanj i huvudet: Öarnas krig. Världen är en gigantisk arkipelag. Den mörke kejsarens superslagskepp har nyss sprängts av djärva rebellpiloter i små aeroplan. Nu ska rebellalliansen bygga fred och frihet i Arkipelagen. Problemen är dock enorma.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Jag kom på att jag har två projekt till på G. Min omarbetning av Chronopia som faktiskt är vad jag hade i tankarna att jag skulle slutligen använda Matiné till. Sedan har vi min omarbetning av Matiné för att passa Mutant. Den har fastnat lite då jag inte är alltför insatt i Mutant-världen.

/Han som egentligen borde fokusera mest på att gå vidare till nästa projekt
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
League of extraordinary gentlemen. Serieböckerna. De är så jävla bra och passar utmärkt som bakgrund till rollspel. Jag läste 1910 igår och det blir bara bättre och bättre (trots att del 1 är bäst). Allt - allt är med nånstans.

Jag tror jag skulle använda Basic till detta projekt. Åh vad fränt det vore om spelarna måste välja författares rollfigurer att spela, och sedan kasta in dem i hetluften på kontinenten.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
En Garde! goes Skottland och Rob Roy
Inspirationen kommer från en av kapitelintroduktionerna i grundboken. Rollpersonernas syster har blivit våldtagen och mördad av en engelsk lord och rollpersonernas tänker utkräva hämnd. De uppmanas till detta av sitt klanöverhuvud och byns Fader Anthony.

De kommer inte ha någon arsenal att röra sig med - liar, ett gammalt tvåhandssvärd och ett armborst - mot lordens rödklädda soldater. Lorden kommer sen visa sig ha varit del av nåt sorts nätverk och en viss engelsk kapten Angus var också del i mordet på systern. Med fara för att engelska kronan nu satt ett pris på brödernas huvud och i jakt på denne Angus föreslår Fader Anthony att rollpersonerna tar värvning i ett uppror på Irland där kapten Angus slåss på engelsmännens sida. Det kommer bli en gritty, blodig och taktisk enkvällare.

I sista äventyret skriver klanöverhuvudet till rollpersonerna och är rädd att Fader Anthony är i fara. Hans vän syster Fiona som hjälpte rollpersonerna i första äventyret har redan försvunnit spårlöst. Rollpersonerna vänder hem till byn för att nysta i Fionas försvinnande bara för att i slutändan finna att fader Anthony låg bakom allt, att han var inblandad i deras systers död som var en mörk ritual och han är ledare för en ond sekt. Han bussade rollpersonerna på Lorden och Kapten Angus för att dessa var i vägen för hans maktbegär. En härlig twist!

Eon goes Braveheart
Började som en improviserad enkvällare som fick en liten uppföljare. Rollpersonerna spelar religiösa människor i Tokon (tänk Braveheart-skottar) som följer Den Gamla Tron - att drakarna är heliga sändebud. Äventyren handlar om att rollpersonerna är medhjälpare till Drakens språkrör som kallas Falken. Detta kommer säkert få en fortsättning någon gång. Den store fienden är de brutala ateisterna från Thalamur och den maklystne hertig Montesant från norra Consaber som vill införliva Tokon till sina domäner och göra folket där Daaktroende (Eons mörka svar på kristendomen).

Drakar Trudvang
Jag låg sjuk i influensan utan varken TV eller fungerande internet och hade inte så mycket bättre för mig än skriva ett Trudvangs-äventyr. Storyn bygger på att den sista spillran av en kunglig blodslinje finns i rollpersonernas hemby. Hertigen som styr i riket kan på grund av uråldrig magi inte utropa sig själv konung förrän den gamla blodslinjen är helt utdöd. Han anställer därför en ondskefull stormikjalt (druid) för att finna denna sista spillra och utrota den. Barnen i rollpersonernas by blir därför tillfångatagna (på nåt sätt vet stormikjalten att det är ett barn eller en yngling) och de vuxna mördade. Rollpersonernas kamp blir att försöka rädda sina familjer.

Det kommer vara en sällsynt kombination av skit under naglarna och svaga rollpersoner, jag kommer inte ens låta dem ha några vapen i början, vars kamp blir att söka mat och slåss mot förföljande riddare. Rollpersoner kommer att gå åt. I slutet blir det dock väldigt episkt förstås, även om jag i nuläget inte tror att någon av rollpersonerna är denna kungaättling.

"Simon" - Postapokalyptiskt Frankrike
Cirka år 2015 lyckas terrorister genomföra en stor samordnad atack mot kärnkraftverk runtom i Europa. Vid det här laget har redan finanskrisen härjat i världen i många år och ungefär som Depressionen leder detta tillsammans med terroraktionerna till ett storkrig "Det sista Kriget". Kärnvapenkrig utbyter inte i stor skala men stora städer förstörs och samhället faller samman. I s.k. Centralstäder härskar en högteknologisk fascistisk makt och på landsbygden har livet återgått till 1800-tals nivå men i frihet. Centralstäderna skickar ut folk till landsbygden för att hämta slavar och suga upp alla resurser och förnödenheter som finns kvar ute i landet. Skådeplatsen för äventyren är Frankrike (det bygger på en fransk serie) och rollpersonernas mål ska vara att frita en viktig vetenskapsman som står på rebellernas sida. Vive la Resistance!

Jag bifogar en stämningstext:
Emilién såg sig om i rummet från den smutsiga råttätna madrassen. Genom det spräckta fönstret drog en iskall vind och kulhålen i de svartbrända betongväggarna fick rummet at se ut som ut som en förvrängd prickig tapet.
Han hade vaknat med ett ryck av nåt han drömt. Säkert om något från tiden Före - promenader till parken, att ta bilen till matbutiken… Tåget. Han hade drömt om att åka tåg och de sövande dunsarna från rälsen. Men något hade väckt honom. Han hade drömt om dunsar.
” Dunsar?! Det är någon i huset!” skrek han till sig själv och kastade sig mot campingyxan. Vid dörröppningen hörde han skrapande ljud i glassplittret på nedervåningen. Och så långsamma knarrande steg i trappen.
”Slavjägare! Herregud…” han funderade kort över sina möjligheter och slängde sig med ett språng mot fönstret. Skriket från en XM8s kulor följde honom när han föll mot marken…


I ett postapokalyptisk Frankrike letar slavjägare från de högteknologiska men brutala Centralstäderna arbetare till gruvor och fabriker. I städer utbombade av det Sista Kriget kämpar överlevare för att hitta mat och för att bevara det sista de har. Frihet.

 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,667
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Några av mina kampanj / äventyrsidéer som ligger och väntar på att förverkligas:

Vikingar och azteker - vinlandskolonin överlever och utvecklas till ett antal jarladömen på nordamerikanska östkusten. Vikingatåg ned mot centralamerikas städer. Under Tenochtetlan (eller kanske ruinerna av Teotehuacan är coolare?) ligger ett kraschat UFO.

På okänd planet - Via någon slags stargate kommer rollpersonerna till en okänd planet. Planeten bebos redan av några ickemänskliga arter vars förfäder anlänt på liknande sätt. Stjärnportarna har skapats av uråldriga überaliens som lockat dit intelligenta livsformer för att testa dem och uplifta dem till gudastatus. Inspirerat av the Dig, Planet of adventures, Contact och 2001.

Dont rest your head - Fast settingen byts till något liknande kult, silent hill och gieger, med specialskrivna madness talents.

Intriger och ockultism - Hemliga sällskap av antingen besvärjare eller psioniker kämpar med varandra i en paranormal undre värld. Eventuellt lurar fallna änglar och andra ting från bortom det kända universum i bakgrunden.
 
Top