WFRP: Vad kan två halflings göra i Altdorf?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,140
Location
Stockholm
Jag håller på med planer på min Altdorf-kampanj. Två spelare ska spela halflings som kommer till huvudstaden som nya och som kastas in i en större värld.

Vilka små, korta äventyr ska jag kasta in dem i?
 
Kan du säga något mer om dem? Exempelvis koncept, personlighet, föremål och bekanta de håller kära, färdigheter. Några saker som gör att de står ut.
 
Är du bekant med HH Holmes och hans dödshotell (även känt som "the murder castle")?

Tänkt dig att halvlingarna tar in på ett värdshus, sen låses dörrarna och du kör ett äventyr baserat på antingen Carion Call eller kanske the haunting horror från Plundered Vaults. Även delar av Rough nights at three feathers skulle man nog kunna sno och förlägga till ett värdshus i Altdorf.

Sen tänker jag att Oldenhaller Conctract kan förläggas till Altdorf om man vill, utan större svårigheter.

Sen om jag spånar fritt utan att knyta mig till faktiska äventyr tänker jag att någon form av förväxlingskomedi kan vara kul, där dessa två halvlingar förväxlas med två helt andra halvlingar. Eller rent av med några som inte alls är havlingar utan att det är något med namnen. Typ en spion eller assasin med namnet "Kleinman" skall mötas av en kontakt, men kontakten förväxlar "Kleinman" med "klein man" (liten man) och förutsätter att det är en av halvlingarna.
 
Kan du säga något mer om dem? Exempelvis koncept, personlighet, föremål och bekanta de håller kära, färdigheter. Några saker som gör att de står ut.

Nej, inte ännu. Vi har inte haft spelomgång 0 ännu. Jag skulle gissa på lite naiva personligheter, en har stort hjärta och en är lite mer cynisk och realistisk.
 
Är du bekant med HH Holmes och hans dödshotell (även känt som "the murder castle")?

Huga ja en av mina vänner har skrivit ett CoC-äventyr baserat på det.

Sen om jag spånar fritt utan att knyta mig till faktiska äventyr tänker jag att någon form av förväxlingskomedi kan vara kul, där dessa två halvlingar förväxlas med två helt andra halvlingar. Eller rent av med några som inte alls är havlingar utan att det är något med namnen. Typ en spion eller assasin med namnet "Kleinman" skall mötas av en kontakt, men kontakten förväxlar "Kleinman" med "klein man" (liten man) och förutsätter att det är en av halvlingarna.

Haha, Kleinemann, vilken grej! Det ska jag riffa på!
 
Det är ju Warhammer. Så tänk om våra stackars halflings kommer till Altdorf precis som staden håller på att koka över, och folk med inflytande letar efter syndabockar. De rika, magiker, icke-Reikländskt folk...halflingar.
 
Om det behövs en mer erfaren halvlängdsman att ta dem i hand på deras första besök i storstan kan man kasta in detektiven Buttermere "Sam" Warble från novellen The Song av Steve Baxter (ursprungligen publicerad i antologin Red Thirst). Han bor egentligen i Marienburg men hans jobb tar honom lite varstans, inklusive Altdorf.
 
• Snubbla in i en komplott med förgiftade pajer
• Få sin älskade berlock stulen
• Trilla ner i ett hål och hamna i kloakerna. Tjuvgillets lya.
• Råka be en nekromantiker om hjälp
• Hjälpa en bestulen halvling som visar sig vara bedragare
• Vinna storvinsten på dobbel. Det är givetvis en fälla. Stadsvakten tvättar pengar.
• Hyra rum hos en märklig dam som inte tål solljus (obs. Vampyr)

Kort sagt, vad kan de INTE råka ut för!
 
Last edited:
  • Hamna i konflikt Lowhavens
  • Eller kanske misstas för en Lowhaven gangster
  • Bli adopterade med en snäll, dum och ensam Ogre
  • Delta i den årliga pajbaknings tävlingen
  • Stjäla prispengarna från den den årliga pajbaknings tävlingen
 
Tänker spontant på:
  • Rough Nights & Hard Days
  • Kidnap the Archpriest
  • The Waking of Willowby Hall
  • The Stygian Library
  • Eller sno något från Lankhamar
 
Back
Top