WFRP: Vad kan två halflings göra i Altdorf?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag håller på med planer på min Altdorf-kampanj. Två spelare ska spela halflings som kommer till huvudstaden som nya och som kastas in i en större värld.

Vilka små, korta äventyr ska jag kasta in dem i?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Kan du säga något mer om dem? Exempelvis koncept, personlighet, föremål och bekanta de håller kära, färdigheter. Några saker som gör att de står ut.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Är du bekant med HH Holmes och hans dödshotell (även känt som "the murder castle")?

Tänkt dig att halvlingarna tar in på ett värdshus, sen låses dörrarna och du kör ett äventyr baserat på antingen Carion Call eller kanske the haunting horror från Plundered Vaults. Även delar av Rough nights at three feathers skulle man nog kunna sno och förlägga till ett värdshus i Altdorf.

Sen tänker jag att Oldenhaller Conctract kan förläggas till Altdorf om man vill, utan större svårigheter.

Sen om jag spånar fritt utan att knyta mig till faktiska äventyr tänker jag att någon form av förväxlingskomedi kan vara kul, där dessa två halvlingar förväxlas med två helt andra halvlingar. Eller rent av med några som inte alls är havlingar utan att det är något med namnen. Typ en spion eller assasin med namnet "Kleinman" skall mötas av en kontakt, men kontakten förväxlar "Kleinman" med "klein man" (liten man) och förutsätter att det är en av halvlingarna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Kan du säga något mer om dem? Exempelvis koncept, personlighet, föremål och bekanta de håller kära, färdigheter. Några saker som gör att de står ut.
Nej, inte ännu. Vi har inte haft spelomgång 0 ännu. Jag skulle gissa på lite naiva personligheter, en har stort hjärta och en är lite mer cynisk och realistisk.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Är du bekant med HH Holmes och hans dödshotell (även känt som "the murder castle")?
Huga ja en av mina vänner har skrivit ett CoC-äventyr baserat på det.

Sen om jag spånar fritt utan att knyta mig till faktiska äventyr tänker jag att någon form av förväxlingskomedi kan vara kul, där dessa två halvlingar förväxlas med två helt andra halvlingar. Eller rent av med några som inte alls är havlingar utan att det är något med namnen. Typ en spion eller assasin med namnet "Kleinman" skall mötas av en kontakt, men kontakten förväxlar "Kleinman" med "klein man" (liten man) och förutsätter att det är en av halvlingarna.
Haha, Kleinemann, vilken grej! Det ska jag riffa på!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det är ju Warhammer. Så tänk om våra stackars halflings kommer till Altdorf precis som staden håller på att koka över, och folk med inflytande letar efter syndabockar. De rika, magiker, icke-Reikländskt folk...halflingar.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Om det behövs en mer erfaren halvlängdsman att ta dem i hand på deras första besök i storstan kan man kasta in detektiven Buttermere "Sam" Warble från novellen The Song av Steve Baxter (ursprungligen publicerad i antologin Red Thirst). Han bor egentligen i Marienburg men hans jobb tar honom lite varstans, inklusive Altdorf.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
• Snubbla in i en komplott med förgiftade pajer
• Få sin älskade berlock stulen
• Trilla ner i ett hål och hamna i kloakerna. Tjuvgillets lya.
• Råka be en nekromantiker om hjälp
• Hjälpa en bestulen halvling som visar sig vara bedragare
• Vinna storvinsten på dobbel. Det är givetvis en fälla. Stadsvakten tvättar pengar.
• Hyra rum hos en märklig dam som inte tål solljus (obs. Vampyr)

Kort sagt, vad kan de INTE råka ut för!
 
Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
  • Hamna i konflikt Lowhavens
  • Eller kanske misstas för en Lowhaven gangster
  • Bli adopterade med en snäll, dum och ensam Ogre
  • Delta i den årliga pajbaknings tävlingen
  • Stjäla prispengarna från den den årliga pajbaknings tävlingen
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Tänker spontant på:
  • Rough Nights & Hard Days
  • Kidnap the Archpriest
  • The Waking of Willowby Hall
  • The Stygian Library
  • Eller sno något från Lankhamar
 
Top