[WFRP, typ] Bloggpost om Kejsarrikets befolkning och demografi

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det här kanske kan intressera någon här också. Till min pågående The Enemy Within-remixkampanj har jag stolpat ner lite anteckningar om befolkning och demografi i min högst egna tolkning av Kejsarriket.

Som alla som tittat närmare på något Warhammer FRP-material vet så brukar officiella siffror i spelet sällan vara rimliga eller trovärdiga, vare sig det sedan handlar om befolkningstal eller prislistor. Just sådant som befolkning är en återkommande dispytkälla på olika forum, så jag bör väl förtydliga en gång till att det här utkastet verkligen bara gäller "min" Gamla Värld. Men likväl: håll till godo och ursäkta skolengelskan. Tar gärna emot synpunkter!

The Modified Old World: A map of the Empire, plus notes on population and demographics

 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Befolkningsfrågan är ett ämne som jag aldrig riktigt har förstått vikten av i WFRP. Jag ser lite här och var folk som beklagar sig över att siffrorna som finns är orealistiska, eller gör egna tolkningar av det. Och jag har aldrig riktigt förstått syftet med det.

Men du har en väldigt fin karta! I bloggposten nämner du att det här är en översättning av den svenska kartan som du har. Skulle du kunna tänka dig att dela den? :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Befolkningsfrågan är ett ämne som jag aldrig riktigt har förstått vikten av i WFRP. Jag ser lite här och var folk som beklagar sig över att siffrorna som finns är orealistiska, eller gör egna tolkningar av det. Och jag har aldrig riktigt förstått syftet med det.

Men du har en väldigt fin karta! I bloggposten nämner du att det här är en översättning av den svenska kartan som du har. Skulle du kunna tänka dig att dela den? :)
Orimliga siffror är det väl ett självändamål att korrigera?

Vill också ha svensk version!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Orimliga siffror är det väl ett självändamål att korrigera?
Men det är ju det jag inte fattar grejen kring. Vad siffrorna har för syfte liksom. För mig räcker det gott och väl att veta att Altdorf är en jättestor stad, och att andra städer är antingen större eller mindre. Men har svårt att se syftet med att veta att Altdorf är 2 miljoner invånare, medan Middenheim är 1,5 miljoner. Båda siffrorna för min hjärna är bara "stor jävla stad med massa människor överallt" (siffror dragna ur röven to make an example). Jag kan inte se ett enda användningssområde med mer exakta befolkningssiffror för hur jag spelar rollspel i alla fall. Så jag har aldrig riktigt lyckats greppa den stora kontroversen om det i WFRP.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag kan inte se ett enda användningssområde med mer exakta befolkningssiffror för hur jag spelar rollspel i alla fall. Så jag har aldrig riktigt lyckats greppa den stora kontroversen om det i WFRP.
Jag kan på sätt och vis förstå det, även om jag inte har någon speciell investering Warhamners siffror. Sen är exakta värden så klart i sig bara ett sätt att kommunicera viktiga relativa förhållanden. Liten, stor, jättestor stad, vildmark utan många byar etc. De är i sin tur instrument för att skapa en sammanhängande och trovärdig spelvärld, i synnerhet i förmoderna settings. Det går att göra på andra vis som funkar lika bra, men om man väljer att använda exakta siffror finns det ju en poäng att de är rimliga, annars blir de meningslösa för att förstå relationer (som är det viktiga).

Och ja, svensk karta tack 🙂.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men det är ju det jag inte fattar grejen kring. Vad siffrorna har för syfte liksom. För mig räcker det gott och väl att veta att Altdorf är en jättestor stad, och att andra städer är antingen större eller mindre. Men har svårt att se syftet med att veta att Altdorf är 2 miljoner invånare, medan Middenheim är 1,5 miljoner. Båda siffrorna för min hjärna är bara "stor jävla stad med massa människor överallt" (siffror dragna ur röven to make an example). Jag kan inte se ett enda användningssområde med mer exakta befolkningssiffror för hur jag spelar rollspel i alla fall. Så jag har aldrig riktigt lyckats greppa den stora kontroversen om det i WFRP.
Det är ju helt ok om man inte vill/behöver veta det. Jag som vill gärna veta. För mig är setting viktigt och en setting som hänger ihop förstärker min möjlighet till inlevelse.

Om det är kontrovers eller inte har jag ingen aning om. Det är inte något jag har tagit del av.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Populationssiffror, jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag vill nog mest ha dem för att mina spelare alltid frågar såna saker, "hur många bor i den här byn/staden/tunnan/väskan?".

Men egentligen kan ju liten, medel, stor och jättestor funka, Altdorf t.ex. är ju jättestort för den tiden så att säga, på ett sätt som är svårt för "vanliga" folk på den tiden att fatta.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Men egentligen kan ju liten, medel, stor och jättestor funka, Altdorf t.ex. är ju jättestort för den tiden så att säga, på ett sätt som är svårt för "vanliga" folk på den tiden att fatta.
Och för spelskribenter, för den delen. :) Groteskt uppblåsta siffror som att Altdorf skulle ha 1 miljon invånare (som jag sett citerat från någon senare bok) kommer ju av att den som skriver det inte har en aning om vad en sån siffra innebär eller vad som krävs för att underhålla en sån stad.

Men visst, exakta siffror är inte det viktiga. Mitt stora problem med de siffror som synts i t ex Sigmar's Heirs är den orimliga fördelningen: du har fyra jättestora städer på ca 100 000 invånare och sen är nästa "nivå" runt 10 000 och mindre, i många fall mycket mindre. Det finns inget mellan metropoler och småstäder. T ex.

Så det jag egentligen var ute efter med det här var väl att skissa upp någon sorts lite mer realistisk/sansad bild av hur det kan se ut, och det enklaste sättet för mig att göra det och faktiskt få det åskådliggjort för mig själv var att dra till med siffror.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Warhammer är många saker och har förändrats över tid. För oss som växte upp med 1st Ed är en skitig och jordnära pseudoeuropeisk setting med övernaturliga inslag vad WFRP handlar om. För andra är det halvgudar som rider på drakar.
Skitigt var det i 1ed men jag tror aldrig det egentligen var jordnära. Mega slott o städer har varit en del av det från början.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Warhammer är många saker och har förändrats över tid. För oss som växte upp med 1st Ed är en skitig och jordnära pseudoeuropeisk setting med övernaturliga inslag vad WFRP handlar om. För andra är det halvgudar som rider på drakar.
Lägg därtill att min högst personliga tolkning av världen för min kampanj är mer jordnära och nedtonad vad gäller klassiska fantasyinslag än 1E också. Mer George R. R. Martin än Tolkien, liksom.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Skitigt var det i 1ed men jag tror aldrig det egentligen var jordnära. Mega slott o städer har varit en del av det från början.
I 1E var städerna faktiskt rätt blygsamma. Altdorf hade en angiven befolkning på 15 000. Om man nu ska vara sån. ;)

F ö håller jag på och formulerar en bättre motivering till varför jag tycker det känns meningsfullt att sifferkruncha i sammanhanget, men jag måste nog sova på den för att få den i begripligt skick.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Skitigt var det i 1ed men jag tror aldrig det egentligen var jordnära. Mega slott o städer har varit en del av det från början.
Det håller jag inte med om. Men det är egentligen en rätt ointressant diskussion. Om jag, eller någon annan, vill ha realistisk demografi så behöver jag inte rättfärdiga det :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Coot. Vilken version?
Senaste! Tänkte inleda med äventyret Making the Rounds från Starter set som en slags inledning (eftersom TEW har en så urusel introduktion...), och sen leda det in i själva TEW. Så nu sitter jag för fullt och planerar det sista inför första spelmötet. Pepp och nervöst!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Tack! Vi ska dra igång The Enemy Within med podden i morgon. Perfekt att ha lite svenska varianter på namn lättillgängligt :D
Vilken podd?

Och har du full koll på alla bra (inofficiella) resurser och hjälpmedel som finns för kampanjen, eller vill du ha tips?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
I 1E var städerna faktiskt rätt blygsamma. Altdorf hade en angiven befolkning på 15 000. Om man nu ska vara sån. ;)
Måste erkänna att jag mer tänkte på illustrationerna i spelböckerna (både rollspel- o figurspelsböckerna).
 
Top