[WFRP, typ] Bloggpost om Kejsarrikets befolkning och demografi

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Måste erkänna att jag mer tänkte på illustrationerna i spelböckerna (både rollspel- o figurspelsböckerna).
Ja, WFB har ju alltid varit over the top, men dessa spel jämkades inte förrän långt senare. 1st Ed är betydligt mer London på 1800-talet sett genom en tysk senmedeltida lins. Däremot håller jag fortfarande inte med dig om bilder i 1st Ed. Snarare är det helt vanliga slott, eller iaf lika vanliga som ex detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Neuschwanstein

Men som sagt, oavsett bilder i en bok så är det ju helt ok att vilja ha rimlig demografi. Precis som att det är rimligt att inte vilja ha det. Men inget av dem är ju på något sätt objektivt mer rätt :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Vilken podd?

Och har du full koll på alla bra (inofficiella) resurser och hjälpmedel som finns för kampanjen, eller vill du ha tips?
Svartviken Rollspelspodd. Vi kommer nog inte börja släppa något av kampanjen förrän senare i höst. Just nu släpper vi Blades in the Dark.

Har koll på en del resurser, men tar jättegärna emot tips!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Senaste! Tänkte inleda med äventyret Making the Rounds från Starter set som en slags inledning (eftersom TEW har en så urusel introduktion...), och sen leda det in i själva TEW. Så nu sitter jag för fullt och planerar det sista inför första spelmötet. Pepp och nervöst!
Ja den borde funka bra. Frågan är om man kan kapa bort den förväxlade identiteten utan att få problem? (Vet verkligen inte, har bara varit spelare fram till och med Shadows over Bögenhafen än så länge.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,048
Jag är helt med på behovet av en vettig demografi. Vet du befolkning och befolkningstäthet, kan du dra slutsatser om hur stora städer bör vara (givet en viss urbaniseringsgrad, som i sin tur också bör vara rimlig). Du kan ha vettiga storlekar på arméer. Två länders befolkningar kan ställas mot varandra. Och så vidare.

Redan som tonåring reflekterade jag över hur Erebs befolkningssiffror inte hängde ihop det minsta (alldeles för låga). Jag har själv researchat saker som estimerad befolkningstäthet i Småland under bronsåldern för RQ-ändamål. Ett rimligt underlag här gör att världsbygget står på stabilare fundament.

Demography Is Destiny, för att citera Jared Diamond.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Har koll på en del resurser, men tar jättegärna emot tips!
Bloggen Awesome Lies har en massa grejer. Där ska man kunna hitta något som kallas The Enemy Within Companion, som är en massa tips och extragrejer till kampanjen.


EDIT: Jag har The Enemy Within A Companion Seventh Edition som PDF så om du inte hittar den, så pinga mig så skickar jag den.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Ja, WFB har ju alltid varit over the top, men dessa spel jämkades inte förrän långt senare. 1st Ed är betydligt mer London på 1800-talet sett genom en tysk senmedeltida lins. Däremot håller jag fortfarande inte med dig om bilder i 1st Ed. Snarare är det helt vanliga slott, eller iaf lika vanliga som ex detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Neuschwanstein
Även om det ibland påstås att saker är i enorm skala är det sällan de faktiskt beskrivs eller framställs så, även i senare utgåvor. Allt man faktiskt får se brukar kännas rätt småskaligt. Edit: och det har ju förstås att göra med det vanliga - de flesta skribenter har ingen aning om vad siffrorna faktiskt betyder.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Ja den borde funka bra. Frågan är om man kan kapa bort den förväxlade identiteten utan att få problem? (Vet verkligen inte, har bara varit spelare fram till och med Shadows over Bögenhafen än så länge.)

Jadå. Den plotten tar aldrig riktigt vägen någonstans, även om den nya versionen till slut - i del 5 - klämmer fram med lite mer om dubbelgångarens bakgrund. Den funktion den fyller, att få rollpersonerna på kollisionskurs med Handen, går att ordna på andra sätt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Bloggen Awesome Lies har en massa grejer. Där ska man kunna hitta något som kallas The Enemy Within Companion, som är en massa tips och extragrejer till kampanjen.


EDIT: Jag har The Enemy Within A Companion Seventh Edition som PDF så om du inte hittar den, så pinga mig så skickar jag den.
TEW: A Companion är en essentiell resurs även om den är skriven till 1E.

Det finns också en samlingspost med länkar till olika poster med material för såväl nya som gamla versionen: https://awesomeliesblog.wordpress.com/2022/01/30/the-enemy-within-gamesmasters-tips/

Jag dokumenterar min egen, ganska fritt ommixade, kampanj på en engelskspråkig blogg där jag också postar en del annat relaterat till kampanjen och, fr a i sammanhanget, länkar till alla andra kampanjloggar om TEW jag kunnat hitta: https://theenemywithinremixed.wordpress.com/
 
Top