Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Zebulon

NilsH said:
Zebulon said:
[Är du efterbliven idag eller jävlas du med flit?
Med all respekt, kom igen, visst är det ett spel men det måste få vara kul och lite trevligt. Känns som om det är på väg till ett tråkigt samtalsklimat.
Instämmer med föregående talare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Zebulon

Zebulon said:
Jag har ju svarat på varenda fråga!
Är du efterbliven idag eller jävlas du med flit?
Ta det lite lugnt.
Jag anser att du skulle gått ut med mer specifik information när det gäller fråga 3, framför allt med ett så pass stort drev mot dig. Men det är inte precis så att jag kan tvinga dig till det.

Zebulon said:
Min tystnad är kopplad till en IRL-aktivitet kallad jobb. Det kan vara lögn, sanning eller bara en vanföreställning från min sida. Ni kan köpa det eller inte men det är det jag hävdar.
Vad tror ni, sant eller falskt?
Jag är medveten om att vi skulle tjäna mer på att jag kunde vara mycket mer aktiv men nu går inte det.
Att du har ett liv utan för spelet det ifråga sätter jag inte (jag har fördelen att jag kan läsa forumet på jobbet.)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Vimes dödslista

Jag meddelar härmed att jag inte kommer kunna följa diskussionen på detta forum efter kl 20. Det innebär att jag förmodligen kommer stå fast vid min röst (Poseur) om inget dramatiskt händer de närmaste timmarna. Jag passar också på att göra en sorts slutsummering och trailer.

Personligen upplever jag det är för tidigt för mig att börja rösta och dreva på folk utifrån "skumt beteende". Jag har noterat två, tre intressanta personer, som jag tänker mig kunna studera närmare under runda två och tre. Tyvärr är mina misstankar allt för flyktiga, så jag hinner inte göra research och skriva någon sorts konkret och begriplig text innan deadline.

Jag skulle även vilja höja ett varningens digitala finger kring en sak (som jag inte tror är särskilt avhandlat än): De som inte har några förmågor, var särskilt noggranna med att inte avslöja detta under de första rundorna. Ett vanligt nybörjarmisstag är att man känner sig oanvändbar om man har en "vanlig" roll. Det stämmer inte. Det finns en sak som vi vet som inte banditerna vet – vår roll. Mig veterligen är det det enda informationsövertaget vi har. Ert jobb är att plocka banditernas kulor. Dra på er uppmärksamhet genom analyser (och därmed bli obekväma för skurksen). Kom ihåg att detta spel är bybor vs banditer (vs DTF) – inte solospel.

//erik.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Säger krank något om något?

krank said:
Det är möjligt att mina teorier om vad som minimerar risken och maximerar varulvarnas aktivitet är felaktiga, det kan jag köpa. men jag hävdar bestämt att tankesättet är sunt.
Jag tror inte att jag förstår hur man isf ska spela.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Ny lista

Flyttar min röst till Poseur då han inte har gjort mycket väsen av sig. Trots vetig anledning till sin frånvaro så har han inte bidra till någon form av diskution. Drevet mot Zebulon verkar själv dö, Andersson nydligen har vaknat ur sin koma och börjat bidra till diskutionen. Poseur är den som har flest röster på sig utav de som är inaktiva så min röst faller på Poseur.
Röst: Poseur



Andersson 5 (krank, Zebulon, Hellzon, Lukas, NilsH,)
Poseur 5 (Lindenius, Brynolf, Andersson, tripp_trapp, Vicotnik)
Zebulon 3 (Dum Panda, Basenanji, Anthraxus)
krank 2 (Måns, Vimes)
Vicotnik 2 (Craygh, solvebring)
Craygh 1 (Banarok)
Lukas 1 (Persson)
(Poseur har inte röstat)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Vimes dödslista

Lindenius said:
Jag skulle även vilja höja ett varningens digitala finger kring en sak (som jag inte tror är särskilt avhandlat än): De som inte har några förmågor, var särskilt noggranna med att inte avslöja detta under de första rundorna. Ett vanligt nybörjarmisstag är att man känner sig oanvändbar om man har en "vanlig" roll. Det stämmer inte. Det finns en sak som vi vet som inte banditerna vet – vår roll. Mig veterligen är det det enda informationsövertaget vi har. Ert jobb är att plocka banditernas kulor. Dra på er uppmärksamhet genom analyser (och därmed bli obekväma för skurksen). Kom ihåg att detta spel är bybor vs banditer (vs DTF) – inte solospel.
Jag skriver under på allt detta. Speciellt delen om att det faktiskt kan vara betydelsefullt även om man inte har någon specialförmåga. Diskussionerna om vilka som har, och som inte har, specialförmågor är sådant som kan få banditerna att trassla in sig i lögner som gör att de avslöjas. Men då gäller det för stadsborna att hålla på sina nådegåvor och inte bort för mycket av information gratis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Säger krank något om något?

Måns said:
Jag tror inte att jag förstår hur man isf ska spela.
Genom att väga vinst mot risk?

Jag har en teori, som sagt. Den kan vara felaktig.

Såhär tänker jag just nu:
a) I början av spelet har vi i stort sett ingenting att gå på. Vårt jobb är då att skapa saker att senare analysera. I första rundan hittar man väldigt sällan eller aldrig några skurkar. I andra rundan kan man analysera den första rundans drev, röstmönster och aktivitet. I tredje har vi runda 1 och 2, etc.
b) Samtidigt har vi ett implicit mål att göra det så svårt som möjligt för skurkarna att ljuga. Det betyder, som jag ser det, att vi minimerar mängd information som ges publikt. Ju mer information kring roller vi ger ut, desto bättre koll för skurkarna dels på vad som finns att claima (och kan därmed falsk-claima det ingen annan claimat) och dels på ungefär vilka roller/krafter som finns.
c) Senare i spelet kommer det att finnas färdig information att analysera. Då behöver vi inte på samma sätt anstränga oss för att producera information. Då kommer dreven mer och mer att handla om de vi faktiskt tror är skurkar. (För ärligt talat, den som är ens någorlunda säker just nu är full av skit)
d) Men, nu i början bör vi skapa drev mer eller mindre bara för att skapa drev. Eftersom drevskapandet och följandet i sig ger oss information. Leaders and followers, vem som argumenterar, och så vidare.


Så tänker jag. Jag menar inte att det är absolut eller objektivt rätt, men det är så det känns just nu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Säger krank något om något?

Genom att väga vinst mot risk?

Jag har en teori, som sagt. Den kan vara felaktig.

Såhär tänker jag just nu:
a) I början av spelet har vi i stort sett ingenting att gå på. Vårt jobb är då att <span style="font-style: italic;">skapa</span> saker att <span style="font-style: italic;">senare</span> analysera. I första rundan hittar man väldigt sällan eller aldrig några skurkar. I andra rundan kan man analysera den första rundans drev, röstmönster och aktivitet. I tredje har vi runda 1 och 2, etc.
b) Samtidigt har vi ett implicit mål att göra det så svårt som möjligt för skurkarna att ljuga. Det betyder, som jag ser det, att vi minimerar mängd information som ges publikt. Ju mer information kring roller vi ger ut, desto bättre koll för skurkarna dels på vad som finns att claima (och kan därmed falsk-claima det ingen annan claimat) och dels på ungefär vilka roller/krafter som finns.
c) Senare i spelet kommer det att finnas färdig information att analysera. Då behöver vi inte på samma sätt anstränga oss för att producera information. Då kommer dreven mer och mer att handla om de vi faktiskt tror är skurkar. (För ärligt talat, den som är ens någorlunda säker just nu är full av skit)
d) Men, nu i början bör vi skapa drev mer eller mindre bara <span style="font-style: italic;">för att skapa drev</span>. Eftersom drevskapandet och följandet i sig ger oss information. Leaders and followers, vem som argumenterar, och så vidare.


Så tänker jag. Jag menar inte att det är absolut eller objektivt rätt, men det är så det känns just nu.
[/QUOTE]

Mmmm...Jo. Det låter onekligen väldigt vettigt. Men, att ha drev på sig är också väldigt obekvämt. Vi har nog båda sett varulvar göra bort sig under press. Men ok. Vi väntar till nästa runda. Det är ju bara några timmar kvar...

Röst: Poseur

Hellre en inaktiv än någon som ger ifrån sig informationsbrus.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Zebulon

Ok, det var lite överreagerat.
Jag var bara frustrerad över att ha försökt svara på frågor och sen bli beskylld för att vara vag.
Ursäkta, jag skäms en del och hoppas att du inte tar det personligt.

Det jag skulle ha gjort var naturligtvis att ha påpekat hur du, trots att jag svarat, fortsatt ligga på och pressa mig, till synes för att stressa mig.
Det är banditbeteende i mina ögon, att jaga någon, oavsett hur den försvarar sig och jag hoppas hinna göra en analys av dig Vic för att se om jag hittar mer misstänkligheter.

Hoppas ursäkten accepteras.

Som jag tidigare nämnt finns det inte många bönor att spilla här. Det är bara tre attribut(?) och jag har avslöjat en samt gett ett begränsat svar på en (3 rundor).
Jag hoppas kunna cleara mig ytterligare genom att bistå allt jag kan med inlägg och analyser.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
krank säger något om något

krank resonerar precis som mig själv om dynamiken i den första rundan. Då har man för lite information att gå på för att kunna göra några vettigare analyser. Speciellt som inga utröstningar eller banditmord skett ännu. Dreven blir ju därför självändamål i sig, eftersom det genererar dels diskussion, dels aktion, när folk försöker få absolution och röstningsmönstren förändras.

Fast det innebär ju inte att man ska outa allting i diskussionerna. Ett av de få förstegen som stadsborna har (förutom sin tro på den goda i sin sak) är det informationsövertag om förmågor som vissa individer har. Då gäller det att inte ge bort den fördelen till den (eller de) grupper som har resten av essen i rockärmen.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
I dödsskuggans dal till åtminstone kl 20

Jag kommer inte kunna logga in på forumet under några timmar framöver eftersom jag dels ska ta mig från jobbet, dels utöva en del hushålleliga plikter (kyska) när jag väl tagit mig hem. Jag hoppas kunna komma online igen vid 2000 men kan inte garantera något.

Jag kan bara be att folk når insikt och avslutar drevet mot mig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Säger krank något om något?

Då ändrar jag min röst.

Röst: Andersson

Om jag räknat rätt ger det Poseur-Andersson 6-6, vilket sätter lite press på Andersson.

Återigen så lider jag av tidsbrist så någon annan får hålla koll på rösterna.
(datorn står som inloggad på WRNU och jag lär kunna titta till forumet någon gång i timmen fram till ikväll)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: En Idé

krank said:
Lukas said:
Under natten slog det mig att på min rollinformation står det att jag är 100% bybo.
Kan det betyda att man kan vara 50%?
*Hrrrm* Att citera eller ge tydlig information om vad som står i PM:et är vad jag vet strängeligen förbjudet.

Nu finns det två möjligheter:

1) Lukas är bybo

2) Varulvarna har fått en kopia av bybornas PM.

Jag tycker inte 2) känns alltför sannolikt. Därför upplever jag det här som ett problem.

Jag upplever en intressant dynamik mellan er två.

Den där information är inget nytt för detta spel. Jag läste det under detta spel och förra spelet. Jag är säker på att Krank fått den informationen varje gång han varit bybo.

Är detta en ful metod varulvarna använder sig av för att gröna varulvslukas?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Säger krank något om något?

Måns said:
krank said:
Genom att väga vinst mot risk?

Jag har en teori, som sagt. Den kan vara felaktig.

Såhär tänker jag just nu:
a) I början av spelet har vi i stort sett ingenting att gå på. Vårt jobb är då att <span style="font-style: italic;">skapa</span> saker att <span style="font-style: italic;">senare</span> analysera. I första rundan hittar man väldigt sällan eller aldrig några skurkar. I andra rundan kan man analysera den första rundans drev, röstmönster och aktivitet. I tredje har vi runda 1 och 2, etc.
b) Samtidigt har vi ett implicit mål att göra det så svårt som möjligt för skurkarna att ljuga. Det betyder, som jag ser det, att vi minimerar mängd information som ges publikt. Ju mer information kring roller vi ger ut, desto bättre koll för skurkarna dels på vad som finns att claima (och kan därmed falsk-claima det ingen annan claimat) och dels på ungefär vilka roller/krafter som finns.
c) Senare i spelet kommer det att finnas färdig information att analysera. Då behöver vi inte på samma sätt anstränga oss för att producera information. Då kommer dreven mer och mer att handla om de vi faktiskt tror är skurkar. (För ärligt talat, den som är ens någorlunda säker just nu är full av skit)
d) Men, nu i början bör vi skapa drev mer eller mindre bara <span style="font-style: italic;">för att skapa drev</span>. Eftersom drevskapandet och följandet i sig ger oss information. Leaders and followers, vem som argumenterar, och så vidare.


Så tänker jag. Jag menar inte att det är absolut eller objektivt rätt, men det är så det känns just nu.
Mmmm...Jo. Det låter onekligen väldigt vettigt. Men, att ha drev på sig är också väldigt obekvämt. Vi har nog båda sett varulvar göra bort sig under press. Men ok. Vi väntar till nästa runda. Det är ju bara några timmar kvar...

Röst: Poseur

Hellre en inaktiv än någon som ger ifrån sig informationsbrus.
Kort och gott, låter som ett vettigt resonnemang. Plus att jag är en übernoob...

Röst: Poseur
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: En Idé

Persson said:
Den där information är inget nytt för detta spel. Jag läste det under detta spel och förra spelet. Jag är säker på att Krank fått den informationen varje gång han varit bybo.

Är detta en ful metod varulvarna använder sig av för att gröna varulvslukas?
Hur det såg ut i Star Wars och Dungeonröj vet jag inte, för där var jag skurk. Såhär såg det ut i M:UA:

Feuflux said:
Du tillhör Borgarna och har som målsättning att rösta ut den elaka
Överklassen och bli ensamma kvar i VIP-rummet. Din gruppering (du har
förstås ingen aning om vilka dina bröder och systrar är från start)
vinner när samtliga överklassare är ute ur spel. De vinner å sin sida om
de utgör minst 50% av de kvarvarande festprissarna vid starten av en ny
runda.
Längre tillbaks än så orkar jag inte gå bland mina sparade PM, för det saknas ju tyvärr sökfunktion bland dem.

Men, förhoppningsvis visar detta på min poäng.



Vi kletar ner oss allt mer i detta. Nu ligger både du och jag i riskzonen. Jag föreslår att vi ger fan i att kommentera vidare innan Feu säger något. Jag har PM:at honom och bett om ett utlåtande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Vimes dödslista

Andersson said:
T ex fick jag direkt en fråga. Om Zebulon skriver du så här
Vimes said:
Zebulon - är kanske det mest intressanta alternativet. Han har som enda deltagare faktiskt spelat rätt skumt, och agerat riktigt märkligt under press.
Om du har tid får du gärna förklara på vilket sätt du menar du att Zebulon spelat skumt och agerat riktigt märkligt? Märk väl att jag inte försvarar honom, utan att jag, som en som missat drevet när det tog fart, vill förstå vad det bygger på och vad det är som får honom att framstå som den store syndaren.
Nu hinner jag bara svara lite snabbt, jag skulle egentligen vilja gräva fram inläggen åt dig, men det hinns inte med.

Zebulondrevet är en trestegsraket:
1. Zebulon får någon ströröst på grund av omvänd bokstavsordning i spelets inledning.
2. Zebulon hamnar på "Inaktiva listan" eftersom det tar ett bra tag innan han skriver något varpå flera hakar på med sina röstet, här röstar jag på Zebulon för första gången (för att sedan flytta min röst efter att han yttrat sig i tråden).
3. Dock kvarstår drevet även efter att Zebulon skrivt sitt första inlägg. Det är nu han i mina ögon ger ifrån sig en scum tell: han svarar drevet på ett vädligt defensivt sätt, och röjer nervositet. Detta alltså trots att drevet eg. mest handlar om att han inte skrivit så mycket. Några av formuleringarna i hans försvar är märkliga - bland annat utrycker han implicit ett motsatsförhållande mellan sig själv och bybor. Här hoppar jag på drevet igen.
4. Zebulon outar info om sig själv (han är assistent och hans yrke outas inte inom de tre närmasta rundorna). Jag hoppar av drevet.

Så, det är mycket magkänsla här. Dock kan jag jämföra Zebulons defensiva beteende i det här spelet med hur han agerade i Mutant:UA-spelet, där han var varulv, och det är väldigt snarlikt.

Alltså: det är inget jättestarkt case såklart (det är ju bara första rundan), men det är det skummaste hittills.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Zebulon

Zebulon said:
Ok, det var lite överreagerat.
Jag var bara frustrerad över att ha försökt svara på frågor och sen bli beskylld för att vara vag.
Ursäkta, jag skäms en del och hoppas att du inte tar det personligt.
Det är lugnt, det ska till mycket mer än så för att jag ska ta åt mig. Dvs ursäkten är godtagen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Säger krank något om något?

Anthraxus said:
Då ändrar jag min röst.

Röst: Andersson

Om jag räknat rätt ger det Poseur-Andersson 6-6, vilket sätter lite press på Andersson.

Återigen så lider jag av tidsbrist så någon annan får hålla koll på rösterna.
(datorn står som inloggad på WRNU och jag lär kunna titta till forumet någon gång i timmen fram till ikväll)
Tänk på att vi aldrig vill att en runda slutar 50/50 i röstningsläget för då är det slumpen (via Feu) som avgör vilken spelare som åker ut.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Avhopp :(

Tyvärr lär jag meddela att jag tänker hoppa av.
Jag har inte haft tid att ens sätta mig vid datorn i mer än fem minuter, och det verkar inte bli bättre på ett tag.
Så hellre att någon annan kanske kan ta min plats än att jag fortsätter vara inaktiv.
nästan 400 inlägg att läsa ikapp kommer jag omöjligt hinna, och visst av erfarenhet så blir det några mindre inlägg för varje runda, men jag kommer inte kunna hänga med ändå.

Så tyvärr.

Tänker bara säga, lycka till, båda sidor(och kanske den tredje med)

/Poseur lite tråkigt
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Säger krank något om något?

Vicotnik said:
Tänk på att vi aldrig vill att en runda slutar 50/50 i röstningsläget för då är det slumpen (via Feu) som avgör vilken spelare som åker ut.
Kanske därför jag vill att ngn annan håller erda på rösterna då jag är en aning stressd av en elak server som inte fungerar.
(ändrar röst ska jag hionna med)
 
Top