Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 2)

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Helt orelaterat så kanske jag är en ny teori på spåret. Men det behövs lite mer outande innan jag vet om det kan finnas någon sanning i den eller inte. Vi får se!
Fler outningar hur mycket finns det kvar att outa egentligen? Sen undrar jag lite vad du har för erfarenhet, det känns som att du är en ganska bra nybörjarspelare, stämmer det?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Ond bråd död said:
När outade Tyr att han var vanilla? Innan Siar-infernot brakade loss?

Jag läste att Vicos ulvspel skulle ha ett system där rundan tog slut när någon fick 50% av rösterna. Kanske vore en idé för det här spelet också.
Varför skulle vi vilja ha slut på rundan tidigare bara för att vi vet vem som hänger (vilkte vi inte ens vet, det finns ju två drev, visserligen mellan två ulvar)... börjar du känna dig nervös?

Jag känner spontant att både du och xyas är bra kandidater för att vara eventuell femte ulv (!Paxen, KK, Möller och Stövelkatten är ju redan klara). Med tanke på att alla har siarroller (även om de väl i ärlighetens namn verkar fungera sådär) så känns det ju inte orimligt med fem ulvar. Om jag får tråkigt imorrn på jobbet så ska jag nog försöka kolla upp den här misstanken.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Björn den gode said:
Helt orelaterat så kanske jag är en ny teori på spåret. Men det behövs lite mer outande innan jag vet om det kan finnas någon sanning i den eller inte. Vi får se!
Fler outningar hur mycket finns det kvar att outa egentligen? Sen undrar jag lite vad du har för erfarenhet, det känns som att du är en ganska bra nybörjarspelare, stämmer det?
Finns ett par grejer kvar att outa, kan inte gå närmare in på det just nu. När det gäller erfarenhet så har jag varit med i två varulvslir tidigare: Familjen och Varulv 666, båda här på forumet. Jag upplever att jag gjorde rätt bra ifrån mig i mitt första spel, trots förlust. Den lilla repons jag fått från andra om mitt spel har varit rätt positiv. Det finns de som är bättre än mig, men överlags så är jag nöjd. :gremsmile:

När jag väl spelar som varulv för första gången så tror jag att jag kommer krascha och brinna dock. :gremgrin:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Dessutom är det en idé som inte bryts av ifall det skulle vara en ulv som droppat den eller ej, det är bara en fråga om Vilka två vi ska sia mellan (och anta att ulvarna inte plockar en av dem under natten? Det skulle kunna vara jävligt förödande i så fall)
Tja, om nu inte du är ulv och kan lova att inte döda någon av två utvalda så har jag svårt att se hur den här idén skulle fungera... Hur hade du tänkt dig att du kunde anta att ulvarna inte plockar en av dem under natten?

Nä du, bättre kan du.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Björn den gode said:
Dessutom är det en idé som inte bryts av ifall det skulle vara en ulv som droppat den eller ej, det är bara en fråga om Vilka två vi ska sia mellan (och anta att ulvarna inte plockar en av dem under natten? Det skulle kunna vara jävligt förödande i så fall)
Tja, om nu inte du är ulv och kan lova att inte döda någon av två utvalda så har jag svårt att se hur den här idén skulle fungera... Hur hade du tänkt dig att du kunde anta att ulvarna inte plockar en av dem under natten?

Nä du, bättre kan du.
I runda 1 tyckte jag att jag såg ett par riktigt bra scum-tells på vildkatt men istället för att dreva henne tänkte jag att jag skulle sia henne. Då såg jag att hon var grön och har sedan dess inte ägnat henne så mycket uppmärksamhet, men iom att det ploppar upp siare konstant nu för tiden så blir jag ju sugen på att kika mer på Vildkatt också.

Här har Vildkatt lite funderingar om KK i slutskedet av runda 1 när merparten av byn har konstaterat att KK är näst mest trolig som ulv.
VildKatt said:
Det BORDE å andra sidan finnas en ulv bland Nossarna. Tre ifrån en klan känns lite mycket med tanke på hur många klaner som tycks vara med i spelet?

Frågan är om det är värt att be en eventuell siare att se över minst en av oss tre, eller helt enkelt chansa och skapa ett drev mot endera? Jag tycker förvisso fortfarande att min röst på !Paxen (som legat där skitlänge) borde få ligga kvar på grund av de skäl jag redan tidigare nämnt, men logiken säger ändå att KK kan ha rätt även om KK:s spel i stort känns fel.
Här använder Vildkatt ofelbar logik för att bevisa att någon av Basse och Möller är ulv.
Vildkatt said:
Jag skulle kunna hänga med på ett drev mot Basse, åker han sedan ut och visar sig vara oskyldig så vet i alla fall jag helt säkert att Möller är boven, men Möller svarade före Basse och det är värt att notera.
Jag gillar inte när spelare låtsas vara dumma. Det här är ju en given ulvping. Så klart skulle jag inte ta upp det här alls om jag trodde det minsta på mitt siande. Det finns för många siare så jag ger i det här leget inte ett ruttet för nåns siande.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Hej. Blev frånvarande igårkväll, oroväckande lite att läsa ikapp :gremtongue:

Först och främst:

Vilka är det som har fluff/stämningstexter i sina rollbeskrivningar?

Jag har funderat en del över siandet och hur man ska få ordning i det och här kommer min analys av situationen och mitt förslag på en lösning:

Siandet är helt uppåt väggarna just nu och jag ltiar itne på någons resultat, inte ens mitt eget. I värsta fall sitter mukwa och rullar tärningar men så ondskefull hoppas jag verkligen inte att han är.
OM det finns en logik i siandet så är det IMO värt att lista ut den. Vi har ett guldläge där vi knipit en ulv i första och har en stark kandidat för utröstning i andra och möjligen också tredje och fjärde. Vi har tid att undersöka siandet närmare. Delar vi upp siandet på flera kandidater är risken väldigt stor att vi inte får ut någon information alls. En av de siade bli säkerligen nattdödad och även om någon helt annan blir ulvarnas måltavla så är det väldigt svår att säga något om siandet om det sprids ut.

Mitt förslag: KK är en mycket trolig ulv. Jag föreslår att ALLA siar honom samtidigt som vi röstar ut nr 2 på ulvlistan (Möller?). På så sätt kan vi se mönster i siandet och om vi utgår från att vi vet att KK är ulv bör vi kunna dra bra slutsatser, eller iaf bilda mer grundade teorier. Väljer ulvarna att nattdöda en av sina egna för att undvika detta har vi tjänat än mer tid, särskilt om vi kniper en ulv i utröstningen också. Risken är att KK är bybo men OM han INTE nattdödas lär han få åka rundan därefter och då får vi vår information om siandet hur som helst. Möjligen kan någon störa siandet med sina förmågor och då är bet svårare men det här tillvägagångssättet har i mina ögon iaf potential att ge något tillskilnad från att sprida ut rösterna som ger inget. Sammanfattningsvis: alla siar KK, vi röstar ut nr 2 på ulvlistan.

Vem som är nr 2 i den allmänna oppinionens ögon just nu är jag personligen inte säker på men för mig har Möller, även om han spelat upp sig senaste inläggen, varit skum.

Röst: Möller

Något mer som stör mig är att Vicotnik nattdödades och varför. Min teori om KVV är väldigt tunn och det känns redundant att ulvarna ska ha dödat honom när de är så lätta att gissa sig till. Någon som har något förslag?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Jag håller med – det borde hända något här va? Om nu KK/Möller är oskyldiga ligger byn illa till eftersom det händer så himla lite samtidigt som vi nu har outat allt för ulvarna (förutsatt att alla talar sanning då).

Jag tror att det vore bra om så många som möjligt kunde göra två saker. Man behöver inte skriva mycket elelr långt, utan bara något!

1) Skriva upp vilka tre/fyra ulvar vi har med i spel.
Det spelar ingen roll om du tycker att det känns svårt eller oseriöst att göra det, skriv bara vilka fyra huvudmisstänkt du har.

Anledningen till att göra detta är att OM vi nu har andra ulvar än KK/Möller så måste vi har lite annat material att analysera.

2) Skriv hur DU tror att !Paxen/ulvarna tänkte under runda ett. Det här är bra för då kan det visa sig om ulvarna på något sätt har offrat !Paxen. Det kan ju vara så att avsaknad av KVV är lite väl enkelt för att fånga ulvarna. Alltså har byn "matats" med den sanningen. Här kan våra resonemang om !paxens spel ge material att analysera senare.

Vad tror ni om det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Min analys:

1) Konrad Konvalj, Möller, Stövelkatten, xyas samt ev. OBD. KK mest för att han blev så stirrig av Reccas (m fl.) press samtidigt som han inte har något KVV. Möller är också lurig med tanke på att så många har siat honom som röd. Stöveln för hans avsaknad av KVV och OBD för (gud vad jag suger)...symmetrin.

2) !Paxen var lite tvungen att köra sitt 50/50-spel eller åtminstone tidigt gå ut med att han inte tänkte köra på det. Jag tror att han inte tordes lämna sin gamla spelstil, även om han ville och ulvarna ev. pratade om det – det skulle sticka ut för mycket.

Sedan tror jag att det kan finnas tre scenarios:

a) Ulvarna inser att !Paxen är ett högriskkort. När de tidigt i runda ett inser hur mycket uppmärksamhet han drar till sig offrar de honom.
b) !Paxen tror högmodigt att hans rättframma stajl ska ge honom alibi och det är alltså inte farligt att outa frånvaron av KVV.

c) Sluga ulvar planerar från början att offra !Paxen! De ger sig snabbt i kast med att granska honom och tar sedan upp prylen med KVV för att missleda byn.

Det kanske inte är så bra teorier, men jag försöker åtminstone. Håll tillgodo.

:gremlaugh:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Basenanji said:
1) Skriva upp vilka tre/fyra ulvar vi har med i spel.
!paxen, KK, Möller, Stövelkatten. Nummer 5 är lite lurigare och jag har ingen bra kandidat i nuläget.

Basenanji said:
2) Skriv hur DU tror att !Paxen/ulvarna tänkte under runda ett.
Jag tror faktiskt att det är precis så enkelt att ulvarna fumlade bort sig när det kom till KVV, endast en ulv lyckades outa att denne faktiskt hade ett KVV. Resten gjorde det inte och ulvarna fick kollektiv panik när de insåg att de alla hamnade i skottlinjen samtidigt. !paxen offrades i ett illa koordinerat försök att gröna de andra.

Om jag ska gissa på den femte ulven så tror jag att denna har outat samma klantillhörighet som en av de andra ulvarna, men med KVV. Antingen för att dennes outande kom efter det att vi konstaterat att avsaknaden av KVV var suspekt, eller planerat för att sprida ulvarnas chanser.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Siande-teori

Recca said:
Därför tror jag det är bättre om jag teoriserar och blir motbevisad än att jag håller käften och tragglar igenom allt vad folk outat i det här virrvarret.
Jo, det håller jag med om. Då håller du nog också med om att det är bra att någon plockar upp dina teorier och kritiserar dem. Annars kommer vi ingenstans =)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
1. Jag misstänker:
* i första hand Konrad Konvalj. Det finns liksom inget som talar för att han skulle vara bybo. Jag skulle bli väldigt, väldigt förvånad om han inte var ulv.
* Möller. Flera starka scum tells, dock har hans stabila agerande under dödshot gjort att jag är mindre säker på honom än KK.
* Stövelkatten. Men detta är i princip uteslutande på grund av att han saknar KKV. När vi fått kvitto på KKs ulveri blir förstås Stövlis avsaknad av KKV än mer graverande. Stövelkatten kan, efter vi fått kvittot på KKs fraktion, peta ner Möller som nästa hängning.
* En massa folk. Om vi började med 5 ulvar är det svårt att sortera här tycker jag. Tyr (för att han inte är siare, och varit osynlig), samt ett gäng där magkänslan är sådär: Recca, xyas, OBD, VildKatt.

Måns, Lukas och Cassius ser jag som helgröna på grund av hur spelet utvecklat sig.

2. Såhär tänkte ulvarna:
Jag tror inte de snackat så mycket. Paxen kör sitt race (omöjligt annars) outningen av KKV går snabbt och jag tror inte att ulvarna fattade att det var ett problem (Paxen gjorde det ju uppenbarligen inte). När Måns och Lukas gör sin move och plockar Paxen är det förstås kaos. Men då har redan KK och Stövlis outat att de saknar KKV. Konrads agerande under resten av rundan är helt galet inkonsekvent och han verkar försöka offra Paxen men samtidigt mena att KKV inte är så viktigt och att Lukas och Måns inte blir grönade.

Summa summarum: det ser onekligen ut som om vi knäckte det här med KKV. Skulle KK mot förodan vara grön behöver vi förstås riva upp den tolkningen av vad som hände runda ett helt. Men det finns jäkligt goda anlendningar just nu att fortsätta rulla på KKV-spåret. Och rösta ut KK alltså.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Basenanji said:
1) Skriva upp vilka tre/fyra ulvar vi har med i spel.
Det spelar ingen roll om du tycker att det känns svårt eller oseriöst att göra det, skriv bara vilka fyra huvudmisstänkt du har.
Dethär är en jättebra fråga och jag hoppas alla svarar på den.

Jag måste börja med att det känns lite orimligt och slött att några listat sina ulvkandidater som Konrad Konvalj, Stövelkatten och mig. Det var ju jag som återlanserade Stövelkatten som ulvkandidat! Hitta antingen ett alternativ eller förklara varför det var ett smart ulv-drag av mig att strö misstankar över min ulvpolare Stövelkatten.

Med det sagt så känner jag mig själv osäker på Stövelkatten. Det är väldigt märkligt, dethär med KKV-historien. Tills vidare är det dock nog för att lista honom som ulv. När jag själv får tid borde jag ta och granska katten närmare och se om det finns något mer.

Därefter blir det jävligt svårt för mig. Jag måste ju ha en till ulv då jag vet att jag själv inte är den fjärde. Och jag har knappt nån aning. Vildkatt, kanske. Visst spelade hon brallorna av byn en gång? Hur spelade hon då, finns det likheter? Jag får ta och återkomma i frågan känner jag.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Som jag flaggade för tidigare kommer jag vara tvungen att resa utomlands den här helgen. Jag försöker hålla mig uppdaterad så gott det går. Förlåt byn. Är det någon särskild jag borde sia för att vi ska kunna bygga en tes?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Möller said:
Jag måste börja med att det känns lite orimligt och slött att några listat sina ulvkandidater som Konrad Konvalj, Stövelkatten och mig. Det var ju jag som återlanserade Stövelkatten som ulvkandidat! Hitta antingen ett alternativ eller förklara varför det var ett smart ulv-drag av mig att strö misstankar över min ulvpolare Stövelkatten.
:gremsmile: Slöa varulvsspelsspelare är slöa.

Nä, men såhär är det ju: byn arbetar efter KKV-hypotesen som säger att alla bybor har KKV. Hypotesen har stärkts ytterligare den här rundan på grund av:
1. Paxen var ulv.
2. Konrad Konvalj scummar i varje inlägg.

I slutet av förra rundan hade jag inte alls med Stövelkatten. Men, ju starkare KKV-hypotesen blir, desto rödare blir Katten.

Jag tycker egentligen inte att Stövelkatten spelat så skumt. Han har å andra sidan legat rätt lågt (men det gjorde han i Ankebrog också, där han var bybo). Det är snarare mekaniken i KKV-casets utveckling som gör att fler och fler rödlistar honom, tror jag.

Sen är det förstås svårt att säga vad ditt agerande säger om någon när vi inte vet vilken fraktion du tillhör. Även om det rimligtvis borde vara KK som åker den här rundan är ju mycket av det du skrivit skrivet från dödscellen liksom. Är du ulv vetefasen vad vi ska tro om något, liksom.

I Westernspelet där jag var ulv (och bra mycket bättre sådan än i Familjen, även om byn var ruskigt dålig i Western) ägnade jag halva min sista runda åt att sprida kaos och förvirring genom att agera som dödsdömd, men hjälpsam bybo. I slutändan gick dock inte byn in och funderade så mycket över det jag skrivit då. En ulv som är på väg att åka ut är inte så intressant att analysera, för ulven har som agenda inte att rädda sig själv eller så, utan att förvirra byn.

Men, det är skitbra att du skriver. Jag kan som sagt nog tänka mig att rösta ut Stövelkatten i första hand när vi fått kvittot på KKs ondska. (Skulle KK, mot all rimlighet, vara grön, kommer du förstås åka ut med huvudet före nästa runda. Och Stövlis kommer inte alls kännas lika ulvig.)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vimes said:
I slutet av förra rundan hade jag inte alls med Stövelkatten. Men, ju starkare KKV-hypotesen blir, desto rödare blir Katten.
Det har du rätt i, och det har ju inget med mig göra. Äh, dumt av mig.

Vimes said:
I Westernspelet där jag var ulv (och bra mycket bättre sådan än i Familjen, även om byn var ruskigt dålig i Western) ägnade jag halva min sista runda åt att sprida kaos och förvirring genom att agera som dödsdömd, men hjälpsam bybo. I slutändan gick dock inte byn in och funderade så mycket över det jag skrivit då. En ulv som är på väg att åka ut är inte så intressant att analysera, för ulven har som agenda inte att rädda sig själv eller så, utan att förvirra byn.
Jo, det är klart. I Ankeborgsliret överlevde jag runda 2 tackvare ditt ingripande och spenderade hela runda 3 dödsdömd. Endel av den förvirring jag försökte sprida fick effekt, faktiskt =)

Nåja. Jag ska ta och försöka skaka fram en fjärde ulv-kandidat. Jag tror förövrigt inte på fem ulvar. Då måste jag hitta två ulvar till - alldeles för jobbigt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Möller said:
Det var ju jag som återlanserade Stövelkatten som ulvkandidat! Hitta antingen ett alternativ eller förklara varför det var ett smart ulv-drag av mig att strö misstankar över min ulvpolare Stövelkatten.
Efter att ni ulvar gjort bort er med KVV så har ni inget annat val än att misstänka och anklaga varandra i ett försök att gröna er.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Oskyldig fråga till Vildkatt

Jag vill ställa en fråga till Vildkatt.

Fick du något svar från Mukwa angående ditt siande på Vicotnik eller skedde nattmordet innan du fick svaret?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Oskyldiga frågor till VildKatt och Recca!

Jag skulle gärna se att ni svarade på mina två frågor:

1) Vilka ser ni som de fyra mest misstänkta just nu?

2) Hur förklarar NI !Paxens spel och klanvinstvillkoren?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Så här är det va:

Byn har ju någonstans tappat brallorna i runda 1 därför ser det ut som det gör nu.

Någon av K.K och Möller kommer att hängas här i runda 2 och hela byn ställer upp på det. Det innebär kort och gott att alla goda bybor och alla sumprunkande ulvar gillar läget.

K.K vill hänga Möller för att han är ulv och Möller vill ju hänga K.K för att rädda sin egen päls.

Som den bybo jag är reagerar jag inte så värst mycket över att Möller vill hänga mig. Det kan jag köpa, men resten av byns vilja att hänga mig gillar jag ju inte.

Det pratas om att jag drabbats av någon form av panik över att !Paxen leddes mot galgen tack vare att han inte hade klanvinstvillkor som även jag saknar. Förutom Ulv-Paxen och jag saknar även Stövelkatten KVV så givet trycks det ju rätt hårt på att även han ingår i ulvklanen.

Nu vet ju jag att avsaknad av KVV inte behöver betyda att man är ulv eftersom jag själv inte är ulv. De kvarvarande ulvarna har ju för länge sedan upptäckt det här, och eftersom !Paxen var en av tre som saknade KVV kommer ulvarna propagera för att det är en ulvsak att sakna KVV.

Jag kan inte riktigt förstå hur "alla" bybor köper det här snacket.

K.K som ulv

!Paxen hängdes och han var ulv det är fakta.

Tycker ni andra att det känns rimligt att jag som ulv deltar i hängandet och försöker vinkla det hela bort från KVV för att skydda mig själv och Stövelkatten?

Strax därefter börjar jag bygga vidare på min ulvplan och spottar ur mig att en av Nossarna är ulv, och rundan därefter berättar jag att Möller banne mig är ulv.

1. Ulv-K.K är med och hänger Ulv-Paxen och försöker att se grön ut och vinkla bort misstankar från KVV och skänka Måns/Lu-kaazh en ulvstämpel.
2. Ulv-K.K avslöjar genom sitt agerande Ulv-Katten som saknar KVV.
3. Ulv-K.K avslöjar ytterligare en ulv genom att peka ut Möller.

Kontentan av ulv-K.K´s spel: Inklusive sig själv så har han tydligt hjälpt byn att hitta 3 ulvar till. Alltså, 4 ulvar totalt!

Ulv-K.K tror även att det finns en 5:e ulv så det är ju bara att låta Ulv-K.K spela vidare så plockar han fram den ulven ur bakfickan också.

K.K som bybo

Jag kommer troligen inte vara så värst aktiv efter 16.00 men fram tills dess så vill jag gärna höra vilka som ställer upp på att: Werewolf: the Masquerade ulvarna verkligen har misslyckats så här fatalt?

Ni som tror att ulvarna har gjort bort sig så fatalt borde ta sig en extra liten funderare.

För egen del vill jag inte hängas, men är det så byn vill det kan jag inte göra så mycket åt det. Min död kommer att ge byn information så det är inget dåligt val, men med tanke på att det finns sluga ulvar som ryckt av oss brallorna så tror jag att alla bybor kommer att behövas fram till slutet.

Möller är ulv och en hängning av honom kommer att visa att min förmåga har fungerat, men det kommer inte att hjälpa mig på något vis. Jag kommer att hängas rundan därpå, men det ger ändå byn ett försprång mot ulvarna i och med att en till bybo kan delta i runda 3. Efter hängningen och i upptakten av runda 4 kommer det visa sig att jag är bybo och ulvarna kan lugnt fortsätta med sin plan.

Avslutningsvis så kan det tilläggas att jag tror enbart Tyr kommer ställa upp på mitt snack. Han är troligen den ända som är på min sida och tror att byborna har tappat brallorna någonstans i runda 1. Ser man mig som bybo borde det gröna Tyr i en förlängning och ser man mig som ulv borde det gröna Tyr för ulv-K.K kan väl ändå inte svika sin sista ulvkompis och avslöja honom.
 
Top