Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 2)

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Re: Nu gör vi såhär

Vimes said:
Basse, känns grön. Han är mindre förvirrad än i Varulv666, men syns å andra sidan mindre. Jag gillar hans boy scout-stil, även om han är ute och flyger typ hela tiden.
Jag såg att BDG tyckte att jag spelade konstigt. Jag kan hålla med om det, men hoppas att fler än Vimes uppfattar hur jag trots allt försöker hjälpa byn genom att vara så hjälpsam som möjligt.

Sedan tycker jag att min självcensur är bra, den ger luft åt andra att växa och trådarna bli lite lättare att läsa. (Men jävlar vad jag kör på självbehärskning – för varje post jag skriver har jag raderat minst tio...)

Men det känns också rätt svårt just nu: vi har de konstiga siandena och teorin med KVV. så tills vi har bekräftat de så har jag inte så jättemycket att tillföta spelet, emr än (de i mina ögon) mycket viktiga frågorna kring vem man har på sin Topp-4-lista och hur man förklarar !paxens spel under första rundan.

Ärligt talat tror jag att jag gjorde byn en str tjänst med att ställa de frågorna, för OM KK/stöveln/Möller skulle visa sig oskyldiga har vi rätt mycket att stå i. Då kan det vara bra att få se hur folk har resonerat.

Jag tycker i nuläget att:

KK, Möller, Stövelkatten, xyas och ev. OBD är misstänkta (och i den ordningen). KK misstänker jag för att han verkade bli så stirrig i snacket med Recca och hans svar känns alldeles för tunna för att jag ska kunna släppa honom.

Möller har pingats röd av tre personer, det är åtminstone en för mycket för att jag ska kunna slappna av helt.

Stövelkatten saknar KVV och hade nån sorts beef med Cassius förut som verkade lite skum.

xyas har jag pingat rött för mig sedan runda ett, först för hans svar i början av rundan, sedan för det där snacket om antal klaner eller vad det var (BDG:s fynd).

OBD blir min femte varulv, här är jag grymt osäker, men jag utgår från symmetrin med klaner och att jag siade honom rött (även om jag utgår från att mitt siande förmodligen är helt uppfuckat major, som de gamla romarna hade sagt)

---

Sedan tycker jag att det är normalt att spela boyscout-aktigt om man är bybo. Jag blir tvärtom helt nipprig på bybor som försöker spela blasé, avståndstagande och "coolt". Jag tycker att amn då gör byn en otjäsnt. Det är därför jag försöker vara sådär boyscout-aktig, fokus på outande, uppdatera röstlägen och bifoga bilder över statistiken.

Men det så klart, nångång hoppas jag att jag ska ses som en så vass varulvsspelare att varulvarna tar ut mig första natten.

Som jag spelar idag lär det tyvärr inte hända på ett tag... :gremwink:

Just det...om jag skulle ha glömt det tidigare:

Röst: Konrad Konvalj
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Re: Nu gör vi såhär

...äsch, jag kan väl få skriva lite till?

En del har spekulerat i att Mukwa kastar tärning för att få fram resultatet av siandena. Det har jag mycket svårt att tro:

1) Då blir siarerollerna bara nåt sorts onödigt jobbigt för att distrahera byborna. Nej, det känns för...omständligt.

2) Det borde också vara lite för lätt att läsa som spelare: att fler kommer outa siarroller måste ha framgått som självklart för Mukwa, och då känns det bara onödigt jobbigt att dessutom slå tärning för varje sådant siande.

Däremot tror jag att det finns ett svar i kombon klan-disciplin-generation, något som tex Tyr har haft tankar kring. Jag kan tänka mig att endast låg generation (4-8) kan sia hög generation (9-13) och att vissa discipliner inte fungerar mot andra. Obfuscate är därför dålig mot de som har "Auspex". Men att gå så långt som till en sten-sax-påse-mekansim tycer jag låter för långt från fluffet. Det tror jag inte på.

Sedan är jag grymt förvånad över att bara jag har tagit upp att vårt siande kanske inte fungerar på vem som helst, beroende på vilken disciplin man/den man siar har!

Jag valde ju först bort Tyr eftersom han har "Auspex", vilken verkar kunna countra "Obfuscate". Hur förstår ni som kan fluffet bättre än jag de här disciplinerna? Är de att betrakta som "jämnstarka"?

Jag kommer sia en person som inte har "Auspex" och som jag inte har siat förut. Inte heller kommer jag sia någon i "Toreador", eftersom våra klaner ligger i fejd med varandra.

Så, nu har jag sagt något om mitt siande. ska bli grymt spännande att följa upplösningen av runda två+resultatet av utgången!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Re: Nu gör vi såhär

Jag pratar i nattmössan:

Bakfull nörd said:
OBD blir min femte varulv, här är jag grymt osäker, men jag utgår från symmetrin med klaner och att jag siade honom rött (även om jag utgår från att mitt siande förmodligen är helt uppfuckat major, som de gamla romarna hade sagt)
Ja, alltså, jag fick svaret att OBD var grön.

Men jag tänker mig att mitt siande är opålitligt eftersom jag har "Obfuscate".

Så, var det tydligare?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Nu gör vi såhär

Basenanji, 2up - Min åsikt har inte förändrats. Lite osynlig på sista tiden, men det han skrivit känns lite mer åt bybohållet.

Björn den gode, 2up - Jag tror och hoppas att han är bybo. Är han inte det så blir det hatten av. Det som sticker lite i ögonen just nu är att han känns enkelriktad. Han har sin teori och deltar lite om det inte har med den teorin att göra.

Cassius, 2up - Mindre misstänkt sedan outningarna denna rundan. Om KK visar sig vara ulv så kommer han hamna på 1up istället.

Elmrig, 1up - Verkar vara genuin. Gillar t.ex. att han klagade på aktiviteten under helgen. Lät som en nybörjarbybo.

Konrad Konvalj, 4up - Konrad, Konrad... Jag missade helt att han spelade okaraktäristiskt i början, och jag tror det var Vimes som till slut anmärkte på hans spel. När han väl var under luppen och pressades så kan jag ju inte annat än att hålla med om att det ser skumt ut. Men om det är någon som skulle kunna vara bybo och samtidigt sakna KVV så är det ju KK som malkav. Som det är nu så är jag försiktigt optimistisk till KK som ulv. Om du inte är det KK så får du förlåta mig, men om du är bybo så kan du nog se hur mycket vi ändå har att vinna på att rösta ut dig.

Lu-Kaazh, 1up - Om vi inte är helt off med vilken info Sabbat startat med så är Lu-kaazh grön. Men å andra sidan har han inte pingat heller.

Måns, 1up - Min släng av paranoia över Måns spel har lagt sig och jag är rätt övertygad om att han är grön.

Ond Bråd Död, 3up - Knappt spelat. Men när han har gjort det så har han förvisso outat utan några krusiduller. Kan vi få en motivering till varför du knappt spelat och har planerat att lämna över till en reserv idag?

Möller, 2up - Har gått tillbaka och kollat på pingen i början av rundan och tycker väl inte den är så farlig. Att anklaga Cassius för att ta lätt på att en annan siare har outat är ok. Jag tycker väl att han spelat fortsatt rätt byboigt. Två av de som siat honom röd är också misstänkta varulvar.

Recca, 3up - Recca är ett stort frågetecken för mig då jag tycker hon spelar byigt och ulvigt på samma gång. Jag tror utröstningen av KK kommer ge mig en hel del här. Om KK är ulv så kommer jag inte misstänka Recca lika mycket och om han är bybo så kommer jag vara mycket skeptisk mot henne. Om jag och KK har utstickande roller och är bybor, varför sticker inte Recca ut liksom?

Stövelkatten, 3up - Inaktiv, inte använt sin aktiva tid så kostruktivt som jag hade önskat, inget KVV. Varför har inte Stöveln spånat mer om KVV? Om jag hade varit i hans sits så skulle jag spenderat mycket tid på just det. Precis som jag har försökt förstå varför min förmåga skiljer sig från alla andras.

Vildkatt, 3up - Den stora grejen här är ju Reccas anklagelse. Om det är ett missförstånd eller inte vet jag inte. Men förutom det så fiskar hon efter hur siandet går till i början av runda 2. Det behöver inte vara så konstig om det inte vore för att hon inte går ut med någon motivation. Varken vid det tillfället eller efter.

Vimes, 2up - Antagligen bybo. Men jobba på själv istället för att klaga på min prestation!

xyas, 3up - Vem?


Röst: Konrad Konvalj
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Re: Nu gör vi såhär

Tåg och dcar hela tiden, försöker skriva : s. Ok, sia. Alla samma och missänkr röd =bra. Stövel ok, jsg gör.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Nu gör vi såhär

Jag håller med Vimes, vi röstar ut KK, om han skulle visa sig var bybo får vi omvärdera en hel del, annars så känns det bra helt enkelt, och så siar vi Stövelkatten, skulle ulvarna vilja motverka resultatet och döda honom på natten så är jag rätt nöjd med den utgången också (såvida inte KK är grön då, då får jag erkänna att jag gjort bort mig rejält). Clock is 7 all is well. Nån del av mig hoppas nästan att KK är grön, då det känns lite för lätt det här...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Är ganska säker på att jag redan röstat KK men gör det igen för säkerhets skull.

Röst: Konrad Konvalj
 
G

Guest

Guest
Re: Nu gör vi såhär

Har varit lite upptagen nu i helgen. Fick lov att åka till Mellanöstern och styra upp situationen där nere. (vilket egentligen betyder; mina päron har varit och hälsat på. Vi diskuterade mest kalkerpapper)

Gör som recca och förtydligar man röst utifall att jag glömt det.

Röst: Möller, det finns förvisso ett smörgåsbord med pälsiga kandidater men jag går på mitt siande. Auspex känns som en solid disciplin för det.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Ond bråd död said:
VildKatt said:
Det här är taget från regeluppsättningen från runda ett:

"Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagfasen används i nattfasen. I vilken ordning de används är hemligt."

I mitt PM står det att man bara får en chans att sia om någon och om denna åkt ut går siandet förlorat. Inget konstigare än så.

Att jag skulle vara ulv och påstå mig sia om Vic som vi sedan skulle döda, bara för att dra nästa lögn (som är jävligt enkel att komma på med tanke på antalet siare) känns lite för enkelt även för att vara mig.
Jämför med hur jag spelat de andra två gångerna då jag faktiskt varit just ulv.
(I alla fall detta borde vara något för folk som påstår sig känna igen folks spelstilar)

Nu ska jag sova ruset av mig!
Samma sak står i min roll. Det står även uttryckligen att man inte får ett andrahandsval.
Så, DÄRFÖR skulle det vara ett uselt varulvande av mig att skylla på att jag siat på en Vicontik och därefter ljuga om att jag inte heller får sia efter det. Om nu inte folk tycker att OBD och jag är ulvar så anser i alla fall jag mig vara iväg på den gröna tråden igen.

Vad gäller att sätta alla siande på en person så tycker jag att det är en usel idé. Två går jag med på. Varför två?

Jag vet inte om ulvarna kan begå sepukku men kan de det så skulle eventuell person vi sia om kunna avlida oavsett dess fraktion och då har en hel runda gått åt just ingenting. Vi kan inte göra analys av ett siande som går och dör.

Således säger jag att Recca och Möller ska sias om. Fortfarande. Jag tar Recca, punkt slut. Jag tänker inte vänta 20 minuter på att hela byn ska bestämma sig med tanke på att en del verkar vara frånvarande.

Och om någon missat det så har jag min Röst: Konrad Konvalj
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Vildkatt said:
Jag vet inte om ulvarna kan begå sepukku men kan de det så skulle eventuell person vi sia om kunna avlida oavsett dess fraktion och då har en hel runda gått åt just ingenting. Vi kan inte göra analys av ett siande som går och dör.
Fast du missar ju hela poängen här, om ulvarna skulle ha ihjäl en av sina egna så kan vi bara sitta och känna oss nöjda och strunta i att analysera siandena. Jag har dessutom extremt svårt att tro att dom skulle ha råd med det i nuläget. Samma sak gäller om ulvarna skulle ha ihjäl stövelkatten och han skulle råka vara grön, det har ändå sparat oss en dag, ja, det kommer inte hjälpa oss att analysera sianden men vi kommer att vinna ändå i så fall, vi behöver inte kämpa för en "win-more" situation om vi redan har en "win".
 
Top