Werewolf the Apocalypse - allmän diskussion

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag har kommit till insikt att GoF borde egentligen vara den stam som faktiskt fattar att apokalypsen är här, till skillnad från de andra. De andra kanske tror sig ha en ide men Get of Fenris totem är ju en av de jävla apokalyps bestarna själva, de har inte en ide om det, de känner att vi är på de sista dagarna med hela sitt väsen!
Leder inte Get of Fenris kriget i Amazonas? Jag har för mig att så var fallet iaf.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Leder inte Get of Fenris kriget i Amazonas? Jag har för mig att så var fallet iaf.
Jo, Golgol Fangs-First är där nere och leder en massiv inter-tribe arme mot Pentex och är typ den coolaste varulven i settingen. Han är inte kung, han gör ingen politik, han har inga allianser och han kompromissar om inget. Han bara dök upp, började spöa upp Pentex för att rädda regnskogem och var så bra på det att varulvar från hela världem dök upp för att hjälpa till. Garou Nation hittade på en titel att ge honom för att inte se dumma ut. Motherfuckern är rank 6 i en skala som bara går till 5.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jo, Golgol Fangs-First är där nere och leder en massiv inter-tribe arme mot Pentex och är typ den coolaste varulven i settingen. Han är inte kung, han gör ingen politik, han har inga allianser och han kompromissar om inget. Han bara dök upp, började spöa upp Pentex för att rädda regnskogem och var så bra på det att varulvar från hela världem dök upp för att hjälpa till. Garou Nation hittade på en titel att ge honom för att inte se dumma ut. Motherfuckern är rank 6 i en skala som bara går till 5.
Så man minns något av settingen i vart fall, trots att jag inte spelat WtA på säkert 20 år.
Men har för mig att det var en rejäl hög med GoF där nere och slogs, vart bättre att dö än på det mest episka av slagfält i modern tid, för varulvarna dvs!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,439
Location
Stockholm
Mitt enorma problem med WtA:s värld är att allt är skrivet av vita snubbar som plockar hejvilt från alla möjliga olika amerikanska (och australiensiska!) folks mytologier, seder och bruk och blandar lika hejvilt pga rule of cool. Samtidigt säger de att deras version av världen är rätt och sann och hela alltet genomsyras av att de klappar sig själva på axlarna för att de nu ger de förtryckta en plats i rampljuset och låter deras världsbild vara sann.

Definitionen av naiv rasism i mina ögon. Jäkligt obekvämt.
Håller med. Speciellt så här i backspegeln. Men var det progressivt att ens ha med de här grejerna som spelbara.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
WoD-fanan hålls högt. Inte många inlägg innan det blir lore/kanon-debatt. Personligen tycket jag just det är svårt att få till någon sorts dynamik i WtA. I VtM finns spänningen mellan den egna framgången som vampyr, mänsklighet, sekt krig, och gehenna. I MtA liknande dynamik men i WtA är det svårt att få in något mer än apokalyps och att slåss mot Pentex. Det finns ju politik, kinfolk osv men i spel tycker jag det lätt blir irrelevant eller tråkigt.

Pentex är dock en fantastisk antagonist.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
WoD-fanan hålls högt. Inte många inlägg innan det blir lore/kanon-debatt. Personligen tycket jag just det är svårt att få till någon sorts dynamik i WtA. I VtM finns spänningen mellan den egna framgången som vampyr, mänsklighet, sekt krig, och gehenna. I MtA liknande dynamik men i WtA är det svårt att få in något mer än apokalyps och att slåss mot Pentex. Det finns ju politik, kinfolk osv men i spel tycker jag det lätt blir irrelevant eller tråkigt.

Pentex är dock en fantastisk antagonist.
Politiken i Werewolf gör man lättast att man sätter upp hinder för att alla ska samarbeta. Sedan handlar politiken om att försöka komma förbi de hindren så blodlöst som möjligt, vilket man iblan kan göra ovh ibland måste man lönnmörda en fucker eller tre. För de här hindren? De tar på din tidsbudget! Det finns FÖR FÅ VARULVAR så varje scen du delar med ett internt problem är en scen där du inte hindrar 3 barn från att flås levande av en dödskult. Och sedan kastar du så många interna och externa problem på gruppen samtidigt så de inte kan lösa allt. Så ja, gruppen kanske bara döljer att sept alphan knullar tonåriga varulvar och överger dem när de blir gravida med metis för killen är en bra ledare och utan honom blir det kanske inbördeskrig. Gruppen kanske bara hjälper The Get of Fenris att driva ut The Black Furies för The Get är mäktigare och de har lovat att hjälpa till mot apokalypsmonstret stort som Godzilla som anfaller imorgon om gruppen gör det. Målet är att få dem att kompromissa eller köra sig själv i botten. Ja, de kan vara moraliska hela tiden men då kommer de inte ha några allierade, de kommer inte hinna vila och läka, de kan inte ha privatliv och de kommer inte stiga i rank så snabbt som de borde vilket gör dem svagare.

1. En mäktig varulv låg med någon hen inte borde ligga med för 16 år sedan med barn som resultatet, den varulven är nu döende. Detta håller på att slita sönder stammen det hände i där folk är avundsjuka, ledsna och tycker att olika personer har rätt till positioner/fetischer. Någon annan mäktig och politiskt viktig varulv finner barnet så skamligt att de låtsas vara en mentor till den nu unga varulvens flock och försöker få dem dödade, lyckas det kommer föräldern kanske mörda den personen vilket leder till ett stamkrig.

2. Den vettiga ledaren för hela septet håller på att bli dement. Hela deras stam vet det och andra börjar få reda på det också. Personen måste dödas via ättestupa enligt the litany. Men personen som uppenbart är näst mäktigast och kommer ta över då är ett absolut psycho som kommer få folk dödade, eliminera sina fiender inom septet och liknande.

3. En av de två mäktigaste stamarna försörjer sitt väldigt effektiva krig mot Wyrmen genom organiserad brottslighet. De säljer knark, håller på med prostitution och indrivningsverksamhet. Resten av stammarna tycker det är wyrmigt att hålla på med sådana saker. Den andra av de två mäktigaste stammarna vägrar samarbeta med dem eftersom deras alphas son tog en överdos och dog vilket han tycker är deras fel.

4. Uktenas orakel har förutspått att sept alphans son som är en lysande stjärna inom sin stam (fate 5, pure breed 5) kommer falla till Wyrmen och orsaka offatbar skada till septet. De vill att septet dödar honom.

5. En stam har gett upp på staden inom septets område och vill döda alla. En annan stam är starkt emot och tror alla i staden kan räddas.

6. De lokala Glas Walkersen/Uktena/Red Talonsen är precis på att gå över kanten med sin Weaver korruption/Svarta magi/Dödande av alla människor men ännu så länge är de mäktiga allierade.

7. Det visar sig att anledningen till att The Black Furies varit så framgångsrika är att de har en 1000 årig häxa/äldste som hjälper med med mörk wyrm magi.

8. The Bone Gnawers gör allt rätt och kämpar ett blodigt krig mot den lokala Wyrmen. De behöver DESPERAT HJÄLP men om de får den kan Wyrmen besegras i området. Alla andra känner själva att deras egna metoder är ineffektiva men vägrar lyda order från smutsiga hemlösa hundar.

9. En stam har en 100 år gammal deal med den lokala vampyr prinsen. Det låter bad men är faktiskt inte så illa, de låter en grupp vampyrer vara i fred men kan slå ner mycket effektivare på resten av det dåliga i staden. MASSIV synd mot the litany så klart men… I alla fall, den prinsen är hotad i vampyr politiken nu och stammen har bestämt sig för att hjälpa honom behålla makten bland vampyrerna. Mitt under det projektet avslöjas samarbetet med vampyrerna av en annan stam som är rasande över litany brottet.

10. Några flockar i septet har matat en mäktig katastrof (men inte Wyrm) ande med människo-offer, byggt svarta altare till den över hela världen, startar kulter och så vidare. Anden FUCKAR UPP hela städer och dödad tusentals människor varje år med sina naturkatastrofer. Men det gör också att flockarna kan släppa loss den som ett supervapen när de verkligen behöver det. En annan flock har upptäckt anden och startar ett krig mot den för dess destruktivitet utan att veta att de andra flockarna backar den.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Ett bra politiskt problem i en kampanj jag spelat i var så här:

Jag är ledare för Glass Walker stammen lokalt. Jag är en äldste men jag är bara rank 4 så det sitter mest folk på sept rådet som är en hel rank högre än mig. Jag är också utbrett hatad av 4 anledningar:

1. Jag är hatad av min egen stam för att jag gifte mig med ett kinfolk från The Bone Gnawers som är våra ärkefiender OCH lägst status av alla stammar. För kärlek! Vem fan gör saker av kärlek?!

2. Jag borde ättestupas för jag har förlorat mina ben, min strupe och en arm. Jag kan ändå varulva genom magiska high-tech onaturliga proteser som ingen gillar,

3. Jag är bara sjukt korrupt. Alla medel för att slåss mot Wyrmen right? Så min arsenal har korrupta A.I:s, onda andar, adopterade Black Spiral Dancer valpar (jag mördade deras föräldrar och uppfostrade dem att bara vara lojala mot mig), laserpistoler stulna från Teknokratin, magiska street racers och så klart maffian (som jag är chef över).

4. Jag har haft ihjäl så, så, så många av mina politiska fiender i septet genom att berätta fel hemlighet för rätt person så att någon blivit vansinnig och slagit ihjäl personen jag ville ha död på.

Så varför dödar ingen mig? För jag har för farliga vänner och har satt mig på ett ställe så att om någon av de mäktiga äldste i septet mördar mig är det början på ett inbördeskrig som förstör septet. Men vet ni vem som kan mörda mig? Någon av de unga varulvarna som inte är inne i politiken ännu! Liksom, ingen kan ge ordern för det hade kommit fram med magiska medel. Men om det händer spontant kommer mördaren få något straff men sedan kommer hela grejen släppas. För jag är en korrupt krympling som viskar dåliga råd i de mäktigas öron så argumentet ”Han behövde ättestupas så vi gjorde det” kommer hålla super bra.

Så nu handlar planeringen av septet inte längre om att vara effektiva i kampen mot Wyrmen och Pentex. Nej det handlar om att vara de ungas favorit! Så jag börjar bara godkänna allting folk gjort och bekräfta folks renown till höger och vänster. Jag delar också ut uppdrag som ”Personen ni vill rädda från fängelset men blivit förbjudna från att göra det eftersom det hotar maskeraden? RÄDDA DEM! Jag kommer godkänna renown för det!”. Medan de andra äldste slutar skicka ungdomarna på farliga uppdrag de hade behövt skickas på. Så hela kampen mot wyrmen är handikappad och folk börjar dö över en idiotisk popularity contest.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Man kan så klart också göra politik för att åstadkomma bra saker i Werewolf som fakriskt lönar sig. Det kanske tydligaste exemplet på detta är The Fera. Så the Fera är folk som är som varulvar men med andra djur. Så tex Gurahl är folk som blir björnar. De har sina egna kulturer, heliga uppdrag från Gaia och synvinklar på saker. Här är grejen med dem, de är super ovanliga eller utdöda allihopa och det är för att varulvarna utfört folkmord mot dem genom historien. Hela Garou Nation är byggt på lögnen att de folkmorden var rättfärdiga men det var de inte! Gurahl, björnarna jag nämnde tidigare, mördades för att de vägrade dela med sig av magi som återupplivade de döda. De vägrade eftersom magin är farlig och kan skapa monster. Så även de, Gaias läkare, använde dem bara försiktigt. Varulvarna vägrade accepterade det och dödade dem nästan allihopa i ett försök att stjäla deras magi.

Att försöka mäkla fred med The Fera, att få Garou Nation att be om ursäkt och göra saker för att visa att de ångrar sig och att ena Gaias olika tjänare är en sak som kräver politik och som kanske till och med kan stoppa apokalypsen! Men det är hard core politik som krävs här! Inga enkla monster att slå ihjäl.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Något som kan bli när det kommer till politik delen är samma problem som när det kommer till Vampire - det finns för många av oss! Det kan bli att trots att man ska bara vara ett fåtal i området så blir det helt plötsligt rätts så många (ej inkluderat spelarna) så man kan ha politik som involverar alla aspekterna (eller alla falla alla aspekterna spelarna/SL finner intressant) och det finns också minst en närliggande sammanslutning som e jämnstark eftersom man ska ha politik med dem o de måste vara nära nog för att det ska vara intressant att tala med dem. Kasta sedan in kinfolk, alla monster och allt annat kolt o du har plötsligt en Sunnydale situation där man kan fråga sig hur tusan det övernaturliga inte är allmänt känt?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
8. The Bone Gnawers gör allt rätt och kämpar ett blodigt krig mot den lokala Wyrmen. De behöver DESPERAT HJÄLP men om de får den kan Wyrmen besegras i området. Alla andra känner själva att deras egna metoder är ineffektiva men vägrar lyda order från smutsiga hemlösa hundar.
Apropå Bone Gnawers så är det något jag i mångt och mycket inte förstår är varför det måste finnas två urbana stammar, det hade räckt med en och så kunde vi ha fått en till asiatisk eller amerikansk, eller varför inte en sydamerikans eller icke-farao Egypten afrikansk (det finns vargar i Sydamerika o i Afrika).

Jag anser att man lika gärna kunde slagit samman de båda, strukit de Glass Walker delar som bara känns cyberpunk o givit de Bone Gnawers grejer som är vagabond till Silent Striders.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Apropå Bone Gnawers så är det något jag i mångt och mycket inte förstår är varför det måste finnas två urbana stammar, det hade räckt med en och så kunde vi ha fått en till asiatisk eller amerikansk, eller varför inte en sydamerikans eller icke-farao Egypten afrikansk (det finns vargar i Sydamerika o i Afrika).

Jag anser att man lika gärna kunde slagit samman de båda, strukit de Glass Walker delar som bara känns cyberpunk o givit de Bone Gnawers grejer som är vagabond till Silent Striders.
Nästan alla stammarna kommer i par så det finns två Urbana Stammar av samma anledning som det finns två pure stammar, två politiska stammare och så vidare. Jag gillar att vi har Glass Walkers som anpassat sig till staden och sålt ut för att vara mer effektiva och Bone Gnawers som moderna fattig riddare. De är bra rivaler med gemensamma intressen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Nästan alla stammarna kommer i par så det finns två Urbana Stammar av samma anledning som det finns två pure stammar, två politiska stammare och så vidare. Jag gillar att vi har Glass Walkers som anpassat sig till staden och sålt ut för att vara mer effektiva och Bone Gnawers som moderna fattig riddare. De är bra rivaler med gemensamma intressen.
Glass Walkers behövs för att man vill ha varulvar i kostym!
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Politiken i Werewolf gör man lättast att man sätter upp hinder för att alla ska samarbeta. Sedan handlar politiken om att försöka komma förbi de hindren så blodlöst som möjligt, vilket man iblan kan göra ovh ibland måste man lönnmörda en fucker eller tre. För de här hindren? De tar på din tidsbudget! Det finns FÖR FÅ VARULVAR så varje scen du delar med ett internt problem är en scen där du inte hindrar 3 barn från att flås levande av en dödskult. Och sedan kastar du så många interna och externa problem på gruppen samtidigt så de inte kan lösa allt. Så ja, gruppen kanske bara döljer att sept alphan knullar tonåriga varulvar och överger dem när de blir gravida med metis för killen är en bra ledare och utan honom blir det kanske inbördeskrig. Gruppen kanske bara hjälper The Get of Fenris att driva ut The Black Furies för The Get är mäktigare och de har lovat att hjälpa till mot apokalypsmonstret stort som Godzilla som anfaller imorgon om gruppen gör det. Målet är att få dem att kompromissa eller köra sig själv i botten. Ja, de kan vara moraliska hela tiden men då kommer de inte ha några allierade, de kommer inte hinna vila och läka, de kan inte ha privatliv och de kommer inte stiga i rank så snabbt som de borde vilket gör dem svagare.

1. En mäktig varulv låg med någon hen inte borde ligga med för 16 år sedan med barn som resultatet, den varulven är nu döende. Detta håller på att slita sönder stammen det hände i där folk är avundsjuka, ledsna och tycker att olika personer har rätt till positioner/fetischer. Någon annan mäktig och politiskt viktig varulv finner barnet så skamligt att de låtsas vara en mentor till den nu unga varulvens flock och försöker få dem dödade, lyckas det kommer föräldern kanske mörda den personen vilket leder till ett stamkrig.

2. Den vettiga ledaren för hela septet håller på att bli dement. Hela deras stam vet det och andra börjar få reda på det också. Personen måste dödas via ättestupa enligt the litany. Men personen som uppenbart är näst mäktigast och kommer ta över då är ett absolut psycho som kommer få folk dödade, eliminera sina fiender inom septet och liknande.

3. En av de två mäktigaste stamarna försörjer sitt väldigt effektiva krig mot Wyrmen genom organiserad brottslighet. De säljer knark, håller på med prostitution och indrivningsverksamhet. Resten av stammarna tycker det är wyrmigt att hålla på med sådana saker. Den andra av de två mäktigaste stammarna vägrar samarbeta med dem eftersom deras alphas son tog en överdos och dog vilket han tycker är deras fel.

4. Uktenas orakel har förutspått att sept alphans son som är en lysande stjärna inom sin stam (fate 5, pure breed 5) kommer falla till Wyrmen och orsaka offatbar skada till septet. De vill att septet dödar honom.

5. En stam har gett upp på staden inom septets område och vill döda alla. En annan stam är starkt emot och tror alla i staden kan räddas.

6. De lokala Glas Walkersen/Uktena/Red Talonsen är precis på att gå över kanten med sin Weaver korruption/Svarta magi/Dödande av alla människor men ännu så länge är de mäktiga allierade.

7. Det visar sig att anledningen till att The Black Furies varit så framgångsrika är att de har en 1000 årig häxa/äldste som hjälper med med mörk wyrm magi.

8. The Bone Gnawers gör allt rätt och kämpar ett blodigt krig mot den lokala Wyrmen. De behöver DESPERAT HJÄLP men om de får den kan Wyrmen besegras i området. Alla andra känner själva att deras egna metoder är ineffektiva men vägrar lyda order från smutsiga hemlösa hundar.

9. En stam har en 100 år gammal deal med den lokala vampyr prinsen. Det låter bad men är faktiskt inte så illa, de låter en grupp vampyrer vara i fred men kan slå ner mycket effektivare på resten av det dåliga i staden. MASSIV synd mot the litany så klart men… I alla fall, den prinsen är hotad i vampyr politiken nu och stammen har bestämt sig för att hjälpa honom behålla makten bland vampyrerna. Mitt under det projektet avslöjas samarbetet med vampyrerna av en annan stam som är rasande över litany brottet.

10. Några flockar i septet har matat en mäktig katastrof (men inte Wyrm) ande med människo-offer, byggt svarta altare till den över hela världen, startar kulter och så vidare. Anden FUCKAR UPP hela städer och dödad tusentals människor varje år med sina naturkatastrofer. Men det gör också att flockarna kan släppa loss den som ett supervapen när de verkligen behöver det. En annan flock har upptäckt anden och startar ett krig mot den för dess destruktivitet utan att veta att de andra flockarna backar den.
Det här är ju bra plotlines, men jag har svårt att se hur de kan bli kul om inte spelarna är major players i politiken. Men jag har säkert fel.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Nästan alla stammarna kommer i par så det finns två Urbana Stammar av samma anledning som det finns två pure stammar, två politiska stammare och så vidare. Jag gillar att vi har Glass Walkers som anpassat sig till staden och sålt ut för att vara mer effektiva och Bone Gnawers som moderna fattig riddare. De är bra rivaler med gemensamma intressen.
Osäker här, är de "pure" de amerikanska stammarna*? Vilken är den andra politiska stammen vid sidan om Shadow Lords? Vilka/vad är "och så vidare"? För jag ser inte vad Silent Striders eller Star Gazers är den ena av två av?

* tre stammar för hela två kontinenter medan lilla Storbritannien har två, en av de där problemen med världsbyggandet när man tänker efter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Det här är ju bra plotlines, men jag har svårt att se hur de kan bli kul om inte spelarna är major players i politiken. Men jag har säkert fel.
Werewolf har en bra lösning på detta. Så fort karaktärerna har kommit tillbaka från sitt questande under rank 2 och kanske 3 så ÄR de movers and shakers i politiken. Werewolf är ju upplagt att under rank 1 så hänger man runt i sitt hemma sept och gör uppdrag. Rank 2 (och kanske 3) reser man runt och fights evil. Sedam kommer man hem och håller ett område, skaffar barn med mera. Det finns undantag så klart, är ditt hemma sept riktigt farligt så kanske du stannar där och fights evil och du kanske inte kommer hem igen utan stannar någon annanstans. Men för det mesta är det upplagt så att spelarna är movers and shakers.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Osäker här, är de "pure" de amerikanska stammarna*? Vilken är den andra politiska stammen vid sidan om Shadow Lords? Vilka/vad är "och så vidare"? För jag ser inte vad Silent Striders eller Star Gazers är den ena av två av?

* tre stammar för hela två kontinenter medan lilla Storbritannien har två, en av de där problemen med världsbyggandet när man tänker efter.
Pure är de två amerikanska stammarna ja. Det brukade vara en till där men… Ja.

Den andra politiska stammen är Silver Fangs.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
WtA måste fö va det enda spelet med rasrenhet som trait.
Ja, det är onekligen super dåligt att det är en stat. Det värsta är att det är typ dem bästa sociala bakgrunden i hela WoD. Så jag brukar rocka runt med 4 eller 5 i den.
 
Top