Werewolf the Apocalypse - allmän diskussion

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
En tråd för allmän diskussion av Werewolf the Apocalypse, skapad eftersom Vad ska man spela om man vill spela varulv? tråden inte egentligen är gjord för det.

Nu personligen anser jag att WtA har en hel del problem, några medvetna medan andra är en fråga om att skaparna inte tänkte på implikationen med vad de skrev ner - att en av stammarna bara består av kvinnor känns väldigt problematisk om tanken är att balans är viktig; att flera av stammarna är kulturellt låsta i en utdöd kultur och inte verkar ha tagit några egentliga nya intryck på nära tusen år som minst; lilla mängden stammar som inte är liksom europeiska (trots att resten av välden är så stor) - men samtidigt så är det ett intressant spel med flera intressanta koncept. Och om inget så är det roligt att läsa Get of Fenris och se hur fel det kan gå.

Också, är det någon annan än jag som tycker att det känns som att medan Vampire the Masqurade är "notera vampyrfilm referensen" så är WtA "notera vad som var inne när böckerna skrevs" du har kelter, nyhednisk feminism, viking inspirerad vit makt, etc.

Fast om man spelar Werewolf så spelar du egentligen inte varulv. Du spelar en "övernaturlig och machobrölig ekoterrorist i ett klansamhälle" som kan bli en varulv. Alltså, det handlar inte om att spela varulv, utan att bli en varulv är snarare något man gör som en Powerup eller för att rättfärdiga machobrölning.
Black Furies vill påpeka att vad de gör har inget med matcho att göra

;)
Oh jo! Jo det har de! Och det är fan ett större svek än de flesta andra av stammarna! Att Pegasus stam av krigarkvinnor har fallit så långt att de prioriterar sina fejder med Fenrisarna, kamper om vem som är ”en riktigt kvinna”, att dölja sina metis genom spädbarnsmord och politiska kamper mellan sina odödliga äldsta häxor över att försöka fixa Garou Nation från det fruktansvärda patriarkatet det är… Shit, that is bad! De fungerar liksom inte heller som ett matriarkat längre, vill du ha någon makt i stammen är det fullt patriarkat fast med kvinnor i toppen som gäller, inte ett matriarkat.

De är inte stammen som är längst fallen, men de är mer uppfuckade av realpolitiken än många andra. Men hej, inte Glas Walkers i alla fall!
Angående den här delen "De fungerar liksom inte heller som ett matriarkat längre, vill du ha någon makt i stammen är det fullt patriarkat fast med kvinnor i toppen som gäller, inte ett matriarkat." kan du förklara vad du menar, jag förstår dig inte.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Han menar att det är samma maktstruktur och samma dåliga värderingar och att den enda skillnaden är vilket kön personerna i toppen har.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Angående den här delen "De fungerar liksom inte heller som ett matriarkat längre, vill du ha någon makt i stammen är det fullt patriarkat fast med kvinnor i toppen som gäller, inte ett matriarkat." kan du förklara vad du menar, jag förstår dig inte.
Det är en ganska vanlig ide att ett matriarkat inte bara är ett spegelvänt patriarkat. Att det inte bara är samma maktstrukturer vi har nu men med kvinnor istället för män med makten. Det är inte en universellt accepterad grej eller något sådant, men det var en utbredd tanke under andravågs feminismen och är fortfarande det.

Det är mest relevant i relation till the Black Furys i att en del av deras tragedi som den presenteras i spelet är att de brukade vara mer att ett riktigt matriarkat och stå för andra värden men att de nuförtiden fallit in i samma might makes right macho bröl som resten av varulvarna. Det är en till grej man kan vara punk om när man spelar en Black Fury.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Problemet med Werewolf är att det hade varit det bästa möjliga spelet om det inte samtidigt var det värsta möjliga spelet. Så som det är är det bara bra. Med rätt spelledare och rätt grupp är det 127% AMAZING och det bra materialet är AMAZING och splatterpunken är ofta så perfekt groteskt och bitande.

Men när det är dåligt så är det JÄTTEDÅLIGT och jag skäms för att se på det. Det är bara så många dåliga saker! Med fel grupp är det en mardröm man bara vill fly från.

Och ofta är de superbra sakerna precis bredvid de superdåliga sakerna. Ibland verkae saker kassa tills man tänker. Ibland är saker amazing tills man tänker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Han menar att det är samma maktstruktur och samma dåliga värderingar och att den enda skillnaden är vilket kön personerna i toppen har.
Den här grejen menade jag!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Det är en ganska vanlig ide att ett matriarkat inte bara är ett spegelvänt patriarkat. Att det inte bara är samma maktstrukturer vi har nu men med kvinnor istället för män med makten. Det är inte en universellt accepterad grej eller något sådant, men det var en utbredd tanke under andravågs feminismen och är fortfarande det.
Man säger alltså att kvinnor int kan vara lika bra på att vara ärslen som men? Känns könsdiskriminerande ;) :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Man säger alltså att kvinnor int kan vara lika bra på att vara ärslen som men? Känns könsdiskriminerande ;) :p
Det är inte alls vad man säger.

Men det har inte med tråden att göra.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Om vi ska hoppa till en av de andra hamnskiftarna så har jag tillgång till varkatt boken, och vill säga att man får en känsla av att skaparen inte gillade lejon när man läser lejon stammens presentation. Sedan tycker jag det också märks i form av att många av deras gifts är baserade på att vara översittare, och finner det rent utsagt märkligt att de inte har någon gift alls som handlar om grupparbete, lejon är ju det enda kattdjur som jagar i flock så man tycker ju att det kunde få representeras genom att de hade någon typ av grupparbete/flock gift.

Det är inte alls vad man säger.
Jag vet. Varför tror du jag hade smilierna bakom.

Men jag skulle säga att de idéerna är problematiska, om inte annat för att det bygger på en typ av överdriven idealisering av iden av kvinnor som grupp, och är sexistiska genom att de påstår att det är en i grunden genetisk/spirituell stor skillnad mellan men och kvinnor.

Sedan kan man ju säga att alla varulvarna är krigare (det är ju hela deras tema, "warriors of gaia") så att även en grupp av enbart varulvs kvinns skulle ha en hel del kultur som vi ser som manlig eftersom krigare fortfarande är manligt kådade. Sedan är ju flera av de kvinnliga figurer som Black Furies drar inspiration ifrån, eller t.o.m. är deras allierade i spelvärden (amazoner, furier, Kali, etc.) många gånger beskrivna som inte så trevliga alls.

Personligen finner jag det konstigt att ingen av de andra stammarna verkar tycka att det är något väldigt fel en stam som bara består av det ena könet.


Werewolf är skit och fantastiskt precis som 40k är det.
Skulle säga att de är skit och fantastiskt på olika sätt, med WtA havande mer problem baserat på vad det försöker vara. Jag tänker anta att det är supertydlig hur jag menar det och inte förklara vidare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ja, Simba (lejonen) framställs lika illa som 1ed Ventrues. Fast Ventruesen får bättre material senare medan lejonen inte får det. Jag har spelat en Simba i en bara Simba kampanj dock och kraften där man tvingar alla fiender i närheten att KNÄBÖJA INFÖR MIN KUNGLIGHET!!! Är fantastisk. Specielt när man följer upp den med att skära halsen av folk när de är nere I stoftet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
En av de fascinerande sakerna med W:tA är att det antar en struktur i vargflockar som ingen längre tror på (det där med alfa och sådant, när en vargflock i själva verket är en familjestruktur). Blir spännande att se om W5 tar sig an det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
Werewolf är skit och fantastiskt precis som 40k är det. Jag tänker anta att det är supertydlig hur jag menar det och inte förklara vidare.
Bra jämförelse - det ena har ultravåld och fascistsestetik, det andra är WH40K.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,462
Location
Stockholm
så är WtA "notera vad som var inne när böckerna skrevs" du har kelter, nyhednisk feminism, viking inspirerad vit makt, etc.
Ja visst var det en jäkla boom av "keltisk fantasy" under den här perioden? Jag har inget belägg för det, men min känsla då var att "keltisk fantasy" var hur stort som helst.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Alltså, WtA var ett rollspel jag verkligen älskade när jag upptäckte det någon gång i 18-års åldern.
Men jag har väldigt få gånger spelat det, eller spellett det, just av att jag alltid hamnar i samma sits. Hur får jag ihop det här bra?!
När jag spelade Under a Blood Red Moon så var det bara menlös slakt av vampyrer rakt igenom och i ärlighetens namn, rätt värdelöst.
Jag har hört fantastiska historier om culture gaming inom samhället och spel fokuserat på relationer stammarna sinsimellan och internt, men jag har aldrig upplevt detta i spel själv dessvärre.
Jag tyckte White Wolf gjorde ett bättre arbete med Werewolf the Forsaken där det kändes som att fokus mer låg på just relationerna mellan stammarna även om de nu slaktar varandra istället för att slåss mot Wyrmen, även om det tidigare även förekom där såkart.
ALLTID när jag får känslan av att jag skulle vilja spelleda Werewolf så dyker alltid frågan upp, hur fan gör jag det här på ett bra sätt?
Det blir ofta (alltid?) en slags superhjältesoppa av det där inget tas seriöst och där folk har en drös coola gifts och magiska föremål och bara vimsar runt och gör fjantiga saker.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Ja visst var det en jäkla boom av "keltisk fantasy" under den här perioden? Jag har inget belägg för det, men min känsla då var att "keltisk fantasy" var hur stort som helst.
Jag var inte medveten om det då, tog inte in så mycket samtida jänkar media, men nu i efterhand har jag absolut fått den känslan när man tittar på vad som gavs ut/fanns med i popkulturen
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Mitt enorma problem med WtA:s värld är att allt är skrivet av vita snubbar som plockar hejvilt från alla möjliga olika amerikanska (och australiensiska!) folks mytologier, seder och bruk och blandar lika hejvilt pga rule of cool. Samtidigt säger de att deras version av världen är rätt och sann och hela alltet genomsyras av att de klappar sig själva på axlarna för att de nu ger de förtryckta en plats i rampljuset och låter deras världsbild vara sann.

Definitionen av naiv rasism i mina ögon. Jäkligt obekvämt.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Mitt enorma problem med WtA:s värld är att allt är skrivet av vita snubbar som plockar hejvilt från alla möjliga olika amerikanska (och australiensiska!) folks mytologier, seder och bruk och blandar hejvilt pga rule of cool. Samtidigt säger de att deras version av världen är rätt och sann och hela alltet genomsyras av att de klappar sig själva på axlarna för att de nu ger de förtryckta en plats i rampljuset och låter deras världsbild vara sann.

Definitionen av naiv rasism i mina ögon. Jäkligt obekvämt.
Sant, men samtidigt kan man inte säga att be behandlar de europeiska kulturerna något bättre med hur bl.a. Get of Fenris o Fianna ser ut
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Mitt enorma problem med WtA:s värld är att allt är skrivet av vita snubbar som plockar hejvilt från alla möjliga olika amerikanska (och australiensiska!) folks mytologier, seder och bruk och blandar hejvilt pga rule of cool. Samtidigt säger de att deras version av världen är rätt och sann och hela alltet genomsyras av att de klappar sig själva på axlarna för att de nu ger de förtryckta en plats i rampljuset och låter deras världsbild vara sann.

Definitionen av naiv rasism i mina ögon. Jäkligt obekvämt.
Det här är helt sant. Det är sjukt hur långt bort 90-talet är. Ingen hade släppt WtA idag. Ännu mindre trott att de var progressiva när de gjorde det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Sant, men samtidigt kan man inte säga att be behandlar de europeiska kulturerna något bättre med hur bl.a. Get of Fenris o Fianna ser ut
Fianna är onekligen dåliga. De framställs som en grupp alkisar som producerar en massa monsterbarn för de kan inte hålla sig från att bli fulla och hålla på med varulvsincest.

The Get är awesome dock! :D De är nihilistiska fatalister som gett upp på att rädda världen och bara vill dö så hårt som möjligt. Ja de är might makes right och ja de är sexister och ja en hel gren av stammen blev nazister på 40-talet. Men det framställs som dåliga grejer! Det är awesome att spela någon som bara vill dö på det coolaste möjliga sätter och ta så många onda fuckers som möjligt med sig innan man dör i ett krig man inte kan vinna i en värld som ändå kommer gå under!

Och i mina kampanjer äger de IKEA i hemlighet och använder varuhusen som hemliga field bases för att döda wyrmen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Jag har kommit till insikt att GoF borde egentligen vara den stam som faktiskt fattar att apokalypsen är här, till skillnad från de andra. De andra kanske tror sig ha en ide men Get of Fenris totem är ju en av de jävla apokalyps bestarna själva, de har inte en ide om det, de känner att vi är på de sista dagarna med hela sitt väsen!
 
Top