Problemet med beskrivningar är att de kan vara svåra att följa med i som spelare. Om du som SL sen försöker hitta på lite allt eftersom tenderar det att bli lite um-anden och aaa-anden, och lite revande språk, vilket gör det ännu svårare att hänga med. Och om du sitter och försöker pussla ihop beskrivningen så tenderar märkligheten hos vissa aspekter att förtas lite. Det är lite samma fenomen som att ett skämt ofta inte blir lika kul när man måste förklara de som när man fattar det direkt.
Jag har suttit och varit förbryllad när SL försökt beskriva även de mest icke-märkliga, ordinära sakerna på ett hyfsat rättframt sätt liksom.
Så med det i åtanke är mitt tipps att försöka trimma bort så mycket du bara kan från beskrivningarna. Ersätt komplexa prylar med diagram, eller rumsuppläg med att helt enkelt visa en karta. Fokusera beskrivningarna på något väldigt enkelt, väldigt grundläggande, men med en weird twist.
Typ "Väggar och tak är gjorda av helt slät kristall, och golvet verkar vara gjord av kompakt dimma som fjädrar lite när ni går på det. Här är en karta på rummet. Och i mitten där cirkeln är på kartan står en maskin som ser ut så här *visar diagram*".
Att väggar och golv är kristall och dimma borde vara konstigt nog, utan att distrahera spelarna med att försöka beskriva hur rummet är format och hur maskinen ser ut.