Nekromanti Weee! Nya spel! Och gamla!

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Även Eon III

Förhoppningsvis. Och kanske Phobia. Äntligen.

Eon III kommer bli extrakul då det inte bara är "samma sak igen", utan en hel del nya saker. =)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Inte allt för hoppfull.

Med tanke på vilken kalkon Tribe 8 Player's Handbook blev (och speciellt med tanke på att de två har SAMMA utsida!) så är jag inte särskilt upprymd över den här produkten. Lär köpa den så småningom, dock.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: + Wraeththu (Immanion Press)...

Ser ut att bli en rejäl kalkon. Skaparen tror stenhårt på sitt spel om hermafroditer i en sargad framtid. Jag har mina tvivel... särskilt att det kommer ut över huvudtaget.
Problemet är att böckerna är ganska hårt körda i ett spår efter handlingen, väldigt lite om världen nämns. I mitt tycke är det näst sämsta valet av hennes böcker att göra spel av.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Castles and Crusades [OT]

Grundläggande AD&D, både första och andra utgåvan är ju bra mycket snabbare än nya D&D. Det som D&D vinner i snabbhet genom strömlinjeformning av tärningsslag förlorar det av alla modifikationer, feats och olika typer av handlingar (helrundors, delrundors, förflyttningsmotsvarande etc).

D&D klämmer liksom in regler motsvarande en bunt tilläggsböcker i de gamla utgåvorna. OriginalAD&D må vara krångligt skrivet, men det är snabbare att spela.

En liten anekdot här. Jag har diskuterat D&Ds förträfflighet över AD&D med diverse personer och ofta när de nämner att D&D är snabbare och enklare än föregångaren visar det sig att de helt enkelt inte kör med alla regler i grundboken. Nåja, det är ett gammalt ämne och väl fel ställe att diskutera det på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jag föredrar ju...

...Basic/Expert/Companion D&D framför AD&D. Så jag längtar efter nån som kan göra en sådan omtolkning av d20, vars konsekvens och skalbarhet system tilltalar mig mer än de äldre versionerna.

Egentligen längtar jag tills jag får tid att göra den själv. :gremlaugh:

En liten anekdot här. Jag har diskuterat D&Ds förträfflighet över AD&D med diverse personer och ofta när de nämner att D&D är snabbare och enklare än föregångaren visar det sig att de helt enkelt inte kör med alla regler i grundboken.
Känner du många som kör med alla reglerna i AD&D:s grundböcker? Vi gjorde aldrig det.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
+ TORG 2.0 (WEG) och Dragon Fist (GRR)...

...dock är det osäkert om dessa kommer 2004 (sent) eller 2005.

M.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Jag föredrar ju...

Jo, grund-D&D var sjysst, även om det finns en ändring jag skulle göra om jag fick vara med och bestämma: Göra raser och yrken separata. Men det upplaget som de körde med gör de reglerna lika invecklade som AD&D 2nd eds i alla fall. (Men så rörde de väl på allt som AD&D 1st handlade om också, och de grundböckerna var ju chockfulla med allt från vad man kan hitta för vätskor i ett påklädningsrum till vilken modifikation på lojalitetsslaget man får om man bluffar en av sina anställda i poker.)

Jag hade hoppats att nya Basic D&D skulle vara en ny Basic, inte bara en introbox för det stora spelet.

"Känner du många som kör med alla reglerna i AD&D:s grundböcker? Vi gjorde aldrig det."

Jag känner bara mig själv som spelar det och i AD&D 2nd ed körde vi med alla grundreglerna plus en bunt frivilliga. I D&D är målet att ha använt alla regler en gång, och de flesta ett tag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
+ 1492: Conquista del Mágico (FFE)...

Fast den här tvivlar jag starkt på att den nånsin kommer ut. Fast de har lovat att den kommer under våren. System okänt.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Av ren nyfikenhet...

Vilket vore allra sämst?
Thin Air. Typisk en-story-berättelse som inte går att expandera till ett helt spel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: + TORG 2.0 (WEG) och Dragon Fist (GRR)...

Som jag har förstått det så kommer TORG 1.5 (ny regelbok som kan användas tillsammans med alla gamla prylar) inom en tämligen snar framtid (främst i PDF-format, men en liten upplaga ska visst tryckas), medan TORG 2.0 får vänta till 2005.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Misslyckat?!

Jag tror att WEG gav ut ett misslyckat Street Fighter RPG för länge sen...
MISSLYCKAT?!?! :gremmad:

Inte nog med att du missat att det var White Wolf, du smutskastar ett av världens koolaste rollspel också (fast inåthelvete nischat, får man medge)!!! Är du verkligen beredd att försvara dina åsikter i den fyrkantiga ringen?! :gremmad:

Erik, min kung fu är mycket starkare än Magnus'! :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Du vet väl hur jag mäter framgång?

Försäljningssiffror. Och med de måtten tror jag nog att Streetfighter föll långt innan målsnöret... :gremlaugh:

Själva spelet har jag inte läst, vilket torde vara smärtsamt uppenbart. Det är i alla fall smärtsamt för mig... :gremcool:

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
+ en bunt till (totalt 50 stycken nu)

eNigma (Intiative)
Dead Inside (Atomic Sock Monkey Press)
Wyrd is Bond (Key 20)
Eldritch Ass Kicking (Key 20)
Justifiers OMEGA (Key 20)
Creation A.D. (Key 20) - osäker på releaseår
Modern Myths (Key 20) - osäker på releaseår

Det ter sig som om vi har fortfarande en levande och kreativ hobby, trots de farhågor om att himlen faller som har uttryckts på andra håll. :gremlaugh:

M.
 
Top