Nekromanti Weee! Nya spel! Och gamla!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Myriador

Var Deathtrap Dungeon nånsin ett eget rollspel?
Nej, nej, bara ett solospel. Det var därför jag blev så förvånad när jag såg det nämnas i rollspelssammanhang. De säger ju konstiga saker som att det passar en 8th level-karaktär eller en grupp på 6th level-karaktärer. Vilket får mig att rynka på ögonbrynen... Vadå, kan man vara magiker helt plötsligt? Och skall man ha en massa jobbiga förmågor? Hela poängen med Fighting Fantasy var ju just att det var så himla enkelt.

Att försöka "rollspelifiera" solospel var vanligt i Amerika, vilket bland annat syns i den genomusla Tunnels & Trolls-serien. De är helt och hållet hopplösa att försöka spela. Hoppas att inte samma öde drabbat Deathtrap Dungeon.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Re: Myriador

Att försöka "rollspelifiera" solospel var vanligt i Amerika, vilket bland annat syns i den genomusla Tunnels & Trolls-serien.
Eftersom Tunnels&Trolls ursprungligen var ett rollspel (något mitt emellan ett billigt plagiat och en parodi på Dungeons&Dragons) som gavs ut i mitten av 70-talet, borde man väl snarare kalla det ett exempel på "solospelifiering" av ett rollspel. :gremwink:

/Mikael
 
Top