Nekromanti Weee! Nya spel! Och gamla!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
För att testa två påståenden som dykt upp nyligen ("det kommer bara d20-spel" samt "det kommer för mycket gammalt"), kollade jag vad som är på gång under 2004. Nytt som gammalt. Några har redan kommit ut under 2004, men jag tar med dem i alla fall.

A Game of Thrones (GOO)
A/State (Contested Ground)
Aces&Eights (KenzerCo)
*Adventure/Aberrant /Trinity d20 (WW)
Army of Darkness (Eden)
Ars Magica 5.0 (Atlas)
BESM 3.0 (GOO)
Beyond Human (Eden)
Beyond the Supernatural™ 2.0 (Palladium)
*Blue Rose (GRR)
Call of Cthulhu 6.0 (Chaosium)
Capcom World Tournament (Living Room)
*Castles & Crusades (Troll Lords)
Chill 3
*Conan (Mongoose)
Conspiracy X 2.0 (Eden)
Cthulhu Dark Ages (Chaosium)
Cthulhutech (EOS)
d6 2.0 (WEG)
Dead of Night: the Little Book of Horrors (Steampower)
*Fighting Fantasy RPG (Myriador)
Ghosts of Albion (Eden)
*Grimm Tales (Bad Axe)
GURPS 4.0 (SJG)
JAGS 2.0 (JAGS)
*Lone Wolf (Mongoose)
*OGL Wild West
Paranoia XP (Mongoose)
Splicers RPG (Palladium)
Tekumel: Empire of the Petal Throne RPG (GOO)
The Deryni Adventure Game (Grey Ghost)
Weapons of the Gods (EOS)
Wild Talents (Arc Dream)
Wod 2.0 (WW)

* = OGL

Hmmm... alltså av de jag hittade är... nu ska vi se... 14 nya och ej d20... 3 är nya OGL-versioner av gamla spel... 7 är nya OGL-spel... och 10 eller så uppdaterade versioner. Vissa faller in i flera kategorier, så det blir lite meckigt att räkna.

På detta följer ju självklart en miljard olika tilläggsböcker, främst till GURPS, och så lite till d20. Men det ser ut som om vi kommer att få en hel dl nya rollspel att gotta oss åt under 2004.

Weeee!

Har någon koll på om jag missat något? Kompletta rollspel alltså, inga d20-böcker som saknar karaktärsgenerering och sånt, eller GURPS-moduler som kräver grundböckerna, revisionerna, tillägg 1 till 1500 och lite till för att spela. :gremlaugh:

M.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Som vanligt noll koll

Det var ju nästan för många spel. De flesta titlar har jag aldrig hört talas om, och det saker jag har hört talas om vet jag inte om jag vill ska bli egna rollspel. Varför kan de inte hålla labbarna bort ifrån till exempel "A Game of Thrones" eller "Lone Wolf"? Måste det finnas särskilda moduler/rollspel för att man ska kunna spela hårdför japansk katanasnubbe eller konspiratorisk tronaspirant?
Någon som känner sig manad att ge en något djupare beskrivning av de olika titlar som pryder denna omfattande lista?
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Som vanligt noll koll

Hårdför japansk katanasnubbe? Du menar snarare kai-mästarnisse. Ska inte blanda ihop bra saker med skit som Lone Wolf & Cub.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Trevligt initiativ, Magnus!

Det verkar som att 2004 blir nyversionernas år. Ars Magica, BESM, CoC, Chill, d6, GURPS, Paranoia och WoD.

Inte så mycket på listan som intresserade mig, men det är ju nästan skönt. Jag har ett begränsat antal riksdaler, trots allt. :gremsmirk:.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Streetfighter och annat arkadrelaterat (NT)

Jodå, så långt är jag också med, men hur i hela friden skulle det gå till, menar jag? Eller liksom, jag kan förstå att man vill spela i Megaman-universat och så, men ett fajting-RPG? Det känns så... märkligt. Jag ser framför mig hur en kampanj blir som Street Fighter-TV-serien (TV-animen, hö hö :gremwink:), och det är väl... Äh, det är nytt, om inte annat.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Streetfighter och annat arkadrelaterat (NT)

Jag tror det skulle kunna bli jävligt fett, iallafall om det verkligen kretsar kring någon slags matcher man mot man. Generellt behövs det fler sportrollspel. Jag gillar inte sport för fem öre, men att gestalta superhjältewrestlingstjärnor eller någonting lika befängt känns väldigt attraktivt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Nja

Jag tror att WEG gav ut ett misslyckat Street Fighter RPG för länge sen... så helt nytt är konceptet inte.

Jag kan bara avge ett halvhärtat "weee" i det här fallet... :gremlaugh:

M.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Å jäklar !!

Du, det där var en en oherrans MASSA spel !!
Har typ hört talas om en bråhkdel av dem. Men va´gör det... Kul att det produseras en sådn massa ! d20 eller ej... :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
a/state och Tekumel

a/state har jag i mina labbar just nu. Det är hardcover. Bara det är ju kul. Sen öppnar man boken. Och när man läst den har man läst ett Staden på engelska, fast med elturbiner istället får ånga, en hel drös med kanaler, flintlåsmusköter, kugghjulsdatorer (internet är en massa ljud som konstant låter, om man söker på något sitter man i flera dygn och lyssnar), neoviktorianism, hundhårskavajer, ärvda uniformer, trasproletariat och hightech-megaföretag som sitter i sina skyskrapor.
Faktiskt väldig bra skrivet och rentav lovande.

Tekumel. Ahh... Tekumel är... udda. Det är Fantasy (egentligen SciFi) i en värld där inga riddjur finns, knappt någon metall och istället för västerländsk stil på allt så är det mer maya/aztec/hindu-kulturer. Tekumel är ganska svårt att förklara koncist, det är så... ovanligt helt enkelt. Men det finns en fin sida!


Storuggla, besvarar gärna frågor om ovanstående
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vänta nu... Conspiracy X 2?

Ja! Yes! Inte alls ynk! Tokbra! Det spelet hade ju de fränaste PSI-reglerna jag någonsin sett och en coolig setting! :gremlaugh:
Vill ha!


Storuggla, och unisystem blir det också
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fighting Fantasy RPG (Myriador)
What? Jag kollade på nätet och såg "deathtrap dungeon" med en D20-symbol. Möh? Är det samma gamla solospel med D20-regler, eller har man gjort ett rollspelsäventyr av mitt gamla favvo-rollspel? Är det någon som vet?

I vilket fall, när Creature of Havoc kommer så skall jag ha den. Jag menar: Universums svåraste solospel, hur kan man inte vilja ha det?! CoH är som den heliga graalen, man har hört så många historier om den att man börjar fråga sig om det verkligen finns.

Fast... jag tycker att nästan allt på listan låter gammalt.

Hoppas att "Castles & Crusades" är lika töntigt som det låter. Jag blir jätteglad bara jag säger titeln högt för mig själv.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hoppas att "Castles & Crusades" är lika töntigt som det låter. Jag blir jätteglad bara jag säger titeln högt för mig själv.
C&C är ett försök att utifrån d20-systemet göra ett enklare system som påminner mer om äldre versioner av D&D. Enligt uppgift tycker EGG att det låter som en bra idé och tänker eventuellt ge ut Castle Greyhawk (semilegendarisk dungeon) till det om det blir bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Castles and Crusades

http://www.trolllord.com/candc.htm

För en gångs skull ska jag uttrycka lite tvivel om att det här blir bra. De som har varit inblandade verkar vilja emulera första AD&D så nära som möjligt. Vi får se om de lyckas med det OCH göra ett snabbt och bra system.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Myriador

Det är de gamla solorollspelen konverterade till d20-reglerna.

Mer info på www.myriador.com

Var Deathtrap Dungeon nånsin ett eget rollspel? Såvitt jag vet var det ett solospel som blev dataspel, men inte ett rollspel. Upplys mig!

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Du har inga dåliga krav

Fast... jag tycker att nästan allt på listan låter gammalt.
Ett tjugotal av de på listan är nya utgåvor som aldrig varit ute förr. Det tycker inte jag låter som att nästan allt är gammalt.

Visst ges det ut nya version av gamla spel, enligt listan runt 15 stycken, beroende på hur man räknar. Och visst är det tråkigt. Men 15 av 35 är knappast allt. Det är inte ens hälften. :gremlaugh:

M.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
mer gamla spel i d20-format

Necromancer games ska väl ge ut Judges Guilds "Citystate of the Invincible Overlord".
Necromancer ska väl även ge ut Grimtooth/Grymkäft d20.
 
Top