Nekromanti We built this city!

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Definiera gärna Noir fantasy mer noggrant! Peka gärna på annan litteratur som fungerar som inspiration. Jag skriver inom vilka ramar som än spikas, bara jag vet vad som menas.

Resten låter bara bra.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Noir fantasy är mörk, regnig och skitig fantasy för min del. Jag kan inte peka på några direkta böcker som har just den stämpeln dock, jag vet inte ens om det finns.

Jag menar med Noir Fantasy jävligt mörk och dyster fantasy i vilket fall. Warhammer Fantasy flyttat in i sent 18/1900-tal? Är du med mig så långt?

Det är min vision om staden. En mörk, dyster och farlig plats där det regnar hela tiden. Det är Noir Fantasy för mig! :gremsmile:
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
I'm gettin' there. Hehe.. Jag tänker mest på tidsera, teknikepok. Sedan att det är lite flytande gör mig inget.

Men jag vill bara se om jag ska tänka kolskyfflande slavar i buken på jättelika ångbåtar i stål eller om jag ska tänka mig 1700-tals skepp med väldiga, lappade segel och vindbitna träskrov.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Smrtihara said:
1700-tals skepp med väldiga, lappade segel och vindbitna träskrov.
Lite anakronism skadar ju inte i mitt tycke.

Men som jag sa, sent 1800-tal, tidigt 1900-tal med en weird touch.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Precis, att hålla gränserna lite flytande är bara trevligt.

Jag har fått en tydligare bild av det hela, tack!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Enligt Wikipedia så är Urban Fantasy följande.

Wikipedia said:
Urban fantasy is a sub-genre of fantasy defined by place; the fantastic narrative has an urban setting. Many urban fantasies are set in contemporary times and contain supernatural elements. However, the stories can take place in historical, modern, or futuristic periods. The prerequisite is that they must be primarily set in a city.
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Kan vi bestämma geografin? Som sagt.. jag skulle tycka det vore ascoolt om staden lixom klättrade upp längst med sidorna på ett bergapass, kanske en fet djuphavshamn i botten och sen klättrar den i platåer, gigantiska plattformar som hissar upp och ner varor till skeppen där under, hängbroar, stenbroar, broar, rep och linor, taljor och stora ångmaskiner som pumpar för att hålla allt igång!

Beläget i de norra delarna av något land uppåt högländerna, regnar hela tiden och det är relativt mörkt året om, berget är urholkat med små gångar och hela stadsdelar insprängda i berget, rika handelsmän har byggnader av gamla anor som tornar sig upp längst med bergväggarna och kastar mörka skuggor över djuphamnen långt där nere.

Va tros ? :gremlaugh:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Upp med sidan av stora klippor som ligger beläget precis intill havet kanske?

Att det ligger vid havet är väl allt vi behöver bestämma än så länge. Om vi bara vagt berör andra geografiska platser så behöver man inte ha en lång utläggning om vart de platserna ligger i förhållande till staden.
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Jag skulle vilja skriva om en hamn alt. hamnen om det bara finns en? Och handel överlag. Någon som har några synpunkter på det? :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Tjoho! Jag vill vara med! Om det fortfarande finns platser på tåget ska ni baske mig få se på den mest noiriga stadsdelen en fantasystad någonsin skådat.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
pm:a din mailadress till mig så får du tillgång till gdocs :gremsmile:

om du har gmail, vill säga. Jag tror inte det funkar så bra med någon annan adress.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
xDanielx said:
Jag skulle vilja skriva om en hamn alt. hamnen om det bara finns en? Och handel överlag. Någon som har några synpunkter på det? :gremsmile:
Handelsområde hade jag tänkt mig. Du kan ju ta fiskmarknaden :gremwink:

Annars så har jag tänkt mig fattigkvarteren...
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Draugen said:
Noir fantasy är mörk, regnig och skitig fantasy för min del. Jag kan inte peka på några direkta böcker som har just den stämpeln dock, jag vet inte ens om det finns.

Jag menar med Noir Fantasy jävligt mörk och dyster fantasy i vilket fall. Warhammer Fantasy flyttat in i sent 18/1900-tal? Är du med mig så långt?

Det är min vision om staden. En mörk, dyster och farlig plats där det regnar hela tiden. Det är Noir Fantasy för mig! :gremsmile:
Me like :gremsmile:
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Paxen said:
xDanielx said:
Jag skulle vilja skriva om en hamn alt. hamnen om det bara finns en? Och handel överlag. Någon som har några synpunkter på det? :gremsmile:
Handelsområde hade jag tänkt mig. Du kan ju ta fiskmarknaden :gremwink:

Annars så har jag tänkt mig fattigkvarteren...
:gremwink: puss!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
xDanielx said:
Paxen said:
xDanielx said:
Jag skulle vilja skriva om en hamn alt. hamnen om det bara finns en? Och handel överlag. Någon som har några synpunkter på det? :gremsmile:
Handelsområde hade jag tänkt mig. Du kan ju ta fiskmarknaden :gremwink:

Annars så har jag tänkt mig fattigkvarteren...
:gremwink: puss!
Kram och tafs
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Ok, det går undan i svängarna med detta projekt. Jag är positivt överaskad, laddad och full av förväntan.

Än är det inte för sent att hoppa på skutan. Men gör det snart då staden snabbt börjat ta form!
 
Top