Nekromanti We built this city!

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Precis som ämnet säger så handlar det om ett stadsbygge, det är något som är spännande och något man ofta har ett behov utav.
Det enda som är galet och annorlunda här är att jag tänkte fråga vilka som skulle vilja delta i denna forumkonstruktion?

Min tanke är som följer:

Alla som vill delta i projektet bidrar med mellan 6-10 sidor om en varsin stadsdel i en ej namngiven, fiktiv stad.

Vi kommer fram till ett öppet ramverk som vi alla håller oss till.

Vi sätter upp några deadlines och håller sos till dem.

Vi utser en redaktör som håller ordning på oss.

När allt sedan är klart så trycker vi upp det till oss själva och de som är intresserade av att köpa mästerverket.

Frågor?

Med på tåget än så länge:

poniz
Paxen
Smrtihara
xDanielx
Vimes


We Built This City!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag tycker det låter som en intressant idé. Själv skulle jag nog vara intresserad av att veta lite ramar innan.

1. Vilken genre pratar vi om?
2. Menar vi en stad som vilken stad som helst, eller som en mer eller mindre egen spelvärld (tänk chronopia eller sandukar)?
3. Tänker du dig att det skulle vara bundet till eller inspirerat av någon existerande spelvärld/regelmotor?

/pöniz- som såg en trailer till Priest och blev lite sugen på Judge Dredd/Fantasy/Blade Runner setting
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Draugen said:
Precis som ämnet säger så handlar det om ett stadsbygge, det är något som är spännande och något man ofta har ett behov utav.
Det enda som är galet och annorlunda här är att jag tänkte fråga vilka som skulle vilja delta i denna forumkonstruktion?

Min tanke är som följer:

Alla som vill delta i projektet bidrar med mellan 6-10 sidor om en varsin stadsdel i en ej namngiven, fiktiv stad.

Vi kommer fram till ett öppet ramverk som vi alla håller oss till.

Vi sätter upp några deadlines och håller sos till dem.

Vi utser en redaktör som håller ordning på oss.

När allt sedan är klart så trycker vi upp det till oss själva och de som är intresserade av att köpa mästerverket.

Frågor?

We Built This City!

Jag ställer mig på ja, just nu. Men det är ett tveksamt ja, mest då jag är så taskig på att slutföra något.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Självklart!

poniz said:
1. Vilken genre pratar vi om?
Vad sägs om Noir Fantasy. Mörk, hemsk urban fantasy helt enkelt.

2. Menar vi en stad som vilken stad som helst, eller som en mer eller mindre egen spelvärld (tänk chronopia eller sandukar)?
En egen spelvärld (staden) soom man kan placera in lite där man har lust om det passar den setting man spelar i för tillfället, eller så är staden settingen. Staden är fokuset i boken såklart, och det runtomkring kan man om man så vill beröra men i så fall ytterst ytligt.

3. Tänker du dig att det skulle vara bundet till eller inspirerat av någon existerande spelvärld/regelmotor?
Inga regler, inga band, bara en stad som man kan placera där man själv önskar. Miljöer, intriger, personer och äventyrs frön endast. En färdig stad att placera in, låta sig inspireras, eller bara sno saker från rakt av.

Det är mina förslag på ramar. Tankar? Idéer?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Paxen said:
Jag ställer mig på ja, just nu. Men det är ett tveksamt ja, mest då jag är så taskig på att slutföra något.
Desto bättre att ha några andra som ger en inspiration och pushar en att skapa något. Häng på nu! :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag är också på :gremsmile: Precis som Paxen kan inte heller jag lova något (det tog mig typ två år att skriva ett regelsystem på två sidor...), men jag tycker det låter som en sjukt kul idé.

Förslag på arbetsmetodik? Googledocs kan funka, naturligtvis. Om det är någon som har erfarenhet av bättre/lättare verktyg för sådana här projekt så säg gärna till.

Draugen, har du någon tanke på hur många du helst vill att vi ska vara? Skulle du själv kunna ta på dig att vara redaktör eller vill du hellre leja bort det?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Om vi ska skriva 6-10 sidor vardera så behöver vi inte använda Gdocs förens vid en senare tidspunkt. Antal personer? Ingen aning, men det vore trevligt med åtminstone två personer till så vi får ihop ett gäng sidor och en lite maffigare stad, eller hur?
Ja, jag kan ev tänka mig att vara redaktör, men jag ska höra med en annan person som kan det bättre så ser vi vad vi kan göra.

Kom igen gott folk, fler måste vara intresserade! Se det som en utmaning. I dare you!
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag är gärna med på ett hörn. Jag har ett par timmar varje kväll som jag gärna slår ihjäl med lite kreativitet.

Dina ramar låter helt utmärkta.

Jag skriver själv på en urban fantasy setting så lite extra inspiration från andra är ju lyxigt.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Förresten! Jag röstar för att alla skriver i google docs så kan man kommentera varandra, heja på och ge kritik enkelt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Varför inte?

Vi behöver komma överens om vad vem ska skriva osv. Men jag tänkte låta tråden hänga lite och se om någon mer hakar på!

Vi kan dock fortsätta diskutera upplägget.

Jag föreslår att vi sätter upp ett par stolpar som vi alla följer och kan dra trådar till.
Jag föreslår att vi splittar upp stadens delar imellan oss och sedan så kan vi dra igång.
Men först, stolparna att följa.
Idéer? Förslag?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Mjaa.. Jag föreslår ett mer öppet upplägg där vi skriver vad som faller oss in innan vi strukturerar upp det. Jag är å andra sidan rätt kaotiskt organiserad, men jag kan anpassa mig.

Jag föreslår att om det blir gdocs så pillar ingen i någon annans text utan använder kommentarerna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Vi behöver ha några stolpar att hålla oss till, annars tror jag det blir pannkaka av alltihop.

Jag föreslår att vi sätter upp allra minst 5 stolpar för alla att förhålla sig till, annars blir det extremt mycket editering som måste göras, vilket är onödigt då vi kan undvika det.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Förslag:

- Vi behöver en gemensam syn på hur staden styrs.
- Vi sätter upp ett dokument där vi kan skriva in notiser som är viktiga för alla att veta (typ "den här stadsdelen har en maffiaboss" eller "jag har skrivit in att det finns en hamn här"). Bara så att man inte behöver läsa igenom det alla skrivit sen sist för att få en uppfattning om vad man måste förhålla sig till.
- Annars gäller att den som först skriver något har bestämt det. Blir något väldigt konstigt så får vi diskutera det.

När vi kommit en bit kan vi börja kolla på ifall vissa stadsdelar har väldigt mycket beskrivet ur en vinkel men saknar något annat, eller om något krockar så vi behöver fixa det.

Förutom rena beskrivningar är fluff (stämningstexter, äventyrsförslag, novell-liknande inslag) mycket uppskattade. Iaf av mig :gremsmile:

Låter det som tillräckligt lösa och heltäckande ramar? Man vill ju inte hämma den kreativa processen
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Funkar för mig.

Hur menar du med hur staden styrs? Som i:

- Korrupte borgmästaren. En envåldshärskare som har staden "by the balls". Hon eller han har en så ingrodd makt att staden och härskaren nästan är synonymt.

eller

- Anonyma byråkratin. Styret kommer från "högre upp" och sipprar ner genom leden genom administratörer, byråkrater och diverse tjänstemän.

Eller missförstod jag vad du menar?
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Egentligen, innan vi bestämmer hur staden styrs måste vi egentligen veta varför staden ligger där den gör, och vart den ligger.

Vad är stadens huvudnäring?

- Handel? Malmbrytning? Ett militärkomplex skyddar en dyrbar handelsväg - staden har vuxit upp i skydd av fortet/borgen? Är det staten som äger huvudnäringen eller individer i staten? (Tex Malmgruvor, är det statens malmgruvor eller privata - påverkar pengaflödet, om staten äger malmgruvorna hamnar guldet i statens kistor på vinsten, om det är privata aktörer hamnar det i stadens olika kistor)

- Vart ligger staden? Ligger den uppkrupen längst klippväggarna runt en bergpassage som leder in till gruvområdet med otaliga hängbroar och reptransporter över avgrunden? Eller tornar den upp sig runt en hamn (likt Göteborg)

- Hur stark är statsmakten, alltså - även om vi säger att staden styrs demokratisk kan statsmakten vara så stark att den skiter i det regionala styret

- Är staden beroende av import av mat eller har den stöd av inhemsk produktion? (Måste man köpa mat från utlandet eller producerar det egna landet tillräckligt med mat? London efter 1800-talet tex)

- Hur ser landets jordbrukssektor ut? Är det massa småbönder (lägre produktivitet) eller några få storbönder (högre produktivitet, stordrift) - Detta påverkar hur stora staden kan bli utan import, och även relationerna till resten av landet.

- Har staden militär närvaro? Finns det ett överhängande militärt hot som tvingar fram stora militära investeringar (Borgar, Fort, Krigsskepp om vid havet) - Om det finns, lär statens närvaro vara stor, om inte, lär den vara mindre.

- Hur ser hantverksverksamheten ut? Är det strikt kontrollerat av skrån? (då kan man förvänta sig dels - lägre befolkning (Det finns inte tillräckligt med jobb för att flytta in dit) och lägre produktionskvoter.
Är det inte det kan man förvänta sig en viss högre grad av befolkningstäthet och högre produktionskvoter (möjlighet för stordrift, konkurens etc)

- Hur ser de sanitära möjligheterna ut? Det påverkar dödligheten i staden, ju mer rent vatten och medvetenhet om renlighet som en väg till att vara frisk - desto längre lever folk, lixom det är ju en ganska markant påverkan på ens vardag om folk dör som flugor eller inte? Luktar staden skit eller rent? London, Paris, Göteborg, Berlin.. alla har de luktat något otroligt äckligt innan de tagit itu med de sanitära problemen.

- Hur ser den ekonomiska världen ut, är Statsmakten enad? Finns det en enhetlig myntning? Är det fria tullar inom landet? Denna fråga går nästan hand i hand med: - Hur ser religionen ut och hur är dess syn på att tjäna pengar?

Man kan säga att ju fulare det är att tjäna pengar - desto större makt har kyrkan och tvärt om mot handelsmän, och då pratar vi ekonomisk makt och möjligheten att påverka beslutsfattare. Där kan man också se att handelsstäder har oftare haft mer liberal inställning (relativ liberalism för sin tidsepok) än inlandsstäder.

Finns det magi? Om det finns, kan det ju påverka alla de ovanstående frågorna och kringgå alla möjliga problem - men även skapa nya och kanske intressanta möjligheter.

-----

Allt är ju självklart relativt och det ena i en situation utesluter inte det andra, men om man kan svara på de flesta av de här frågorna tror jag att man kan skapa sig en bra grund på hur statslivet ser ut, vart makten är fördelad och de olika maktfraktionerna i staden.

Själv skulle jag tycka det var coolt om huvudnäringen ägs av privatpersoner, det ger möjlighet för investeringar i staden (typ som Ostindiska kompaniet som investerar i Göteborg) och en lokal prägel

- Göran Kvarklindth är den största gruvägaren i staden, hans hus är störst och överallt kan man se hans bidrag, torg, utsmyckningar, statyer, parker etc


Jag är tudelad mellan handelsstad eller gruvstad, en gruvstad kan ju få en riktigt cool geografisk plats.. Ett berg, klipppass etc.. Men en handelsstad får en mer färgad befolkning, större kulturellt utbyte av andra länder/städer.. Man kanske kan göra någon kombination?

Vi kan ju reflektera lite över frågorna, behöver ju inte svara på alla frågor på en gång.. Någon kanske kommer på en idé här och en idé där :gremsmile:
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Mja.. Det är ju inte min kopp av te att spika sådana grejer så tydligt. Istället för att spika att staden är en gruvstad så kan man skriva in det i sin del av texten. Låta det vara öppet helt enkelt. En del av näringen kommer sig av gruvdriften i den norra stadsdelen där skorstenarna höjer sig mot himlen likt en myriad babels torn.

Öppet.

Och by the way så ser jag Urban Fantasy mer.. nutida. Med personlig preferens mellan Sin City och Neverwhere.

Vill någon av oss att det ska finnas en hamn så skriver man in en hamn. Är det ingen som intresserar sig för en hamn så skrivs det inte in en hamn helt enkelt. Så är min spontana tanke, men vi kanske vill ha det mer definierat?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Så länge vi håller oss till Noir Fantasy så tycker jag att vi rullar på med det som vi gjort nu.

Jag tycker inte att vi behöver dela ett dokument för gemensam skrivning, utan för att fastställa saker som gäller för alla och jag antar att det var poniz tanke också.

Stolpe 1. Noir Fantasy (Förstår alla den benämningen?)

Stolpe 2.
Det är en fet stad vi ska skriva om. Varje person tar sig an ett bestämt antal stadsdelar, så därför behöver vi bestämma om hur staden är uppdelad. Jag föreslår att den har 12 större områden/kvarter som vi delar upp mellan oss. Deal?

Staden är en knutpunkt för alla möjliga människor och varelser så att det är en handelsstad låter passande. Alla städer handlar ju. Den kan ha en politisk agenda som inte påverkar något av folken som kommer dit, eller så är det bara fördelaktigt att handla med andra varelser där helt enkelt.

Stolpe 3. Det finns allsköns fantasy kreatur.

Stolpe 4. Jag åtar mig redaktörsjobbet och förbehåller mig rätten att trakassera alla med deadlines, är detta ok för samtliga?


Sen what poniz said.

poniz said:
- Vi behöver en gemensam syn på hur staden styrs.
- Vi sätter upp ett dokument där vi kan skriva in notiser som är viktiga för alla att veta (typ "den här stadsdelen har en maffiaboss" eller "jag har skrivit in att det finns en hamn här"). Bara så att man inte behöver läsa igenom det alla skrivit sen sist för att få en uppfattning om vad man måste förhålla sig till.
- Annars gäller att den som först skriver något har bestämt det. Blir något väldigt konstigt så får vi diskutera det.

När vi kommit en bit kan vi börja kolla på ifall vissa stadsdelar har väldigt mycket beskrivet ur en vinkel men saknar något annat, eller om något krockar så vi behöver fixa det.

Förutom rena beskrivningar är fluff (stämningstexter, äventyrsförslag, novell-liknande inslag) mycket uppskattade. Iaf av mig smile

Låter det som tillräckligt lösa och heltäckande ramar? Man vill ju inte hämma den kreativa processen
Smrtihara said:
Och by the way så ser jag Urban Fantasy mer.. nutida. Med personlig preferens mellan Sin City och Neverwhere.
Sent 1800-tal, tidigt 1900-tal vore ballt men något anakronistiskt om du förstår vad jag menar. Vi har ju en stor inspirationskälla i Noir om inte annat!
 
Top