[Waterborn] devlog #3: Varifrån kommer vattnet?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Varför göra det korrekt istället för intressant/coolt? Ta höjdkartorna och låt landyta på olika höjder innebära frekvensen för öar istället för ifall de finns alls.
1000: Öar extremt sällsynta och små.
2000: Enstaka öar.
3000: Små ögrupper.
4000: Stora ögrupper.
5000: Arkipelag.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Varför göra det korrekt istället för intressant/coolt? Ta höjdkartorna och låt landyta på olika höjder innebära frekvensen för öar istället för ifall de finns alls.
1000: Öar extremt sällsynta och små.
2000: Enstaka öar.
3000: Små ögrupper.
4000: Stora ögrupper.
5000: Arkipelag.
En smaksak. Tycker att det blir intressant att kunna följa vart vattnet stiger och se hur det blir. Att det är på jorden och post-apokalyps bör innebära att man förvänta sig olika saker, lite "ja men då borde det även finns en ö här", genom att kolla på riktiga kartor och höga berg. Annars så får man nästan mer ut av att ha en helt fiktiv planet.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
En sak man kan ha som expansioner är kunna spela under någon period där vattnet stiger, olika grader av sammhällskollaps där vissa länder helt försvinner under ytan.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Vad tror ni om detta? Tänker att det är inte helt omöjligt och nog för att man ska kunna köpa världen.
Jag tycker det är coolt men ur ett rent fysikaliskt perspektiv tror jag att asteroid bombardemang är helt omöjligt att överleva. Nu har jag bara kollat på vikten, men när jag räknade på det "snällaste" scenariot så fick jag det till att det motsvarar att träffas av 36 st Chicxulub (asteroiden som i förlängningen dödade dinosaurierna) om året i 200 år. Det är vid en jämn fördelning, det blir värre om den är ojämn eller om allt hade kommit i en 3,3*10¹⁸ ton tung asteroid (mer än 7000 gånger tyngre än chicxulub).

Men bilden var cool så jag tycker du kan köra på det ändå.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Jag tycker det är coolt men ur ett rent fysikaliskt perspektiv tror jag att asteroid bombardemang är helt omöjligt att överleva. Nu har jag bara kollat på vikten, men när jag räknade på det "snällaste" scenariot så fick jag det till att det motsvarar att träffas av 36 st Chicxulub (asteroiden som i förlängningen dödade dinosaurierna) om året i 200 år. Det är vid en jämn fördelning, det blir värre om den är ojämn eller om allt hade kommit i en 3,3*10¹⁸ ton tung asteroid (mer än 7000 gånger tyngre än chicxulub).

Men bilden var cool så jag tycker du kan köra på det ändå.
Hehe ja det är nog lite overkill. Räknade du på 6500 meter eller 2000? Lutar att köra på 2000 för att få lite mer land, men då att det landet är helt fucked.

Det kanske bara är en av de anledningar som folk tror hände.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Hehe ja det är nog lite overkill. Räknade du på 6500 meter eller 2000? Lutar att köra på 2000 för att få lite mer land, men då att det landet är helt fucked.

Det kanske bara är en av de anledningar som folk tror hände.
Om du kör på asteroidbombardemang kan du ju också plocka bort landmassor helt godtyckligt och hävda att det är utplånat av asteroider. Så det känns ju win-win.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Om du kör på asteroidbombardemang kan du ju också plocka bort landmassor helt godtyckligt och hävda att det är utplånat av asteroider. Så det känns ju win-win.
Sitter och funderar att det skulle vara cool om det här är något som tagit mycket längre tid, kanske tusentals år och att mänskligheten efter varje träff lärt sig bli bättre och bättre att överleva. Vi har varit fast i någon form av cykel av förstörelse. Att vi har gömt oss på havets botten eller i rymden medan det värsta har lagt sig, för att sedan nå ytan igen och bygga upp/fylla på tills nästa gång.

Det finns alltid kvar en del, efter varje träff, som lever i olika former av post-apokalyps då de är överlevare av den stora massan som lämnades kvar. Det är bara en viss mängd som får plats och behövs för att starta upp igen.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Kort svar från mobilen.
Atmosfären inga problem.
Vad sägs om att vi själva är orsaken. Nano teknik i det hemliga laboratoriet i Nepal började omvandla sten still vatten ....

På så sätt blir du av med Nepal. Du kan beskriva hur jord sakta äts upp. Och skapa riter där man offrar jord till gudarna. Nanorobotar a är dock mindre effektiva så här x tusen år senare....men tydligt bevisbara för samtidens alkemisten.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Hehe ja det är nog lite overkill. Räknade du på 6500 meter eller 2000? Lutar att köra på 2000 för att få lite mer land, men då att det landet är helt fucked.

Det kanske bara är en av de anledningar som folk tror hände.
Ja, jag räknade med 6500 m, men första faktorn är 4*pi*r²*6500 där r är jordens radie på 6371000m, så det gör inte jättestor skillnad. Det blir motsvarande 11 Chicxulub om året i 200 år istället ifall höjningen ska bli 2000 m.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Kort svar från mobilen.
Atmosfären inga problem.
Vad sägs om att vi själva är orsaken. Nano teknik i det hemliga laboratoriet i Nepal började omvandla sten still vatten ....

På så sätt blir du av med Nepal. Du kan beskriva hur jord sakta äts upp. Och skapa riter där man offrar jord till gudarna. Nanorobotar a är dock mindre effektiva så här x tusen år senare....men tydligt bevisbara för samtidens alkemisten.
Haha ja varför inte, det här med att bomba med asteroider verkar ju inte vara så lätt :D

Grey goo är ju också ett undergångscenario som är kul
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Ja, jag räknade med 6500 m, men första faktorn är 4*pi*r²*6500 där r är jordens radie på 6371000m, så det gör inte jättestor skillnad. Det blir motsvarande 11 Chicxulub om året i 200 år istället ifall höjningen ska bli 2000 m.
Hehe lite sten och is skadar väl ingen, vill bara ha lite vatten extra :).
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Kort svar från mobilen.
Atmosfären inga problem.
Vad sägs om att vi själva är orsaken. Nano teknik i det hemliga laboratoriet i Nepal började omvandla sten still vatten ....

På så sätt blir du av med Nepal. Du kan beskriva hur jord sakta äts upp. Och skapa riter där man offrar jord till gudarna. Nanorobotar a är dock mindre effektiva så här x tusen år senare....men tydligt bevisbara för samtidens alkemisten.
Nano maskiner menade att terraformera Mars kanske.

Tror Ben Bova har sådana på mindre skala i sina böcker, gobblers.
 
  • Like
Reactions: THZ

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Kort svar från mobilen.
Atmosfären inga problem.
Vad sägs om att vi själva är orsaken. Nano teknik i det hemliga laboratoriet i Nepal började omvandla sten still vatten ....

På så sätt blir du av med Nepal. Du kan beskriva hur jord sakta äts upp. Och skapa riter där man offrar jord till gudarna. Nanorobotar a är dock mindre effektiva så här x tusen år senare....men tydligt bevisbara för samtidens alkemisten.
Skulle inte behöva ha lika mycket vatten om massa land över omvandlat till vatten. Då är ner närmare ner till ruinstäder.

Kanske var rikare länder bättre på att skydda sig på något sätt medan fattiga länder bröts ner.
 
Top