[Waterborn] devlog #3: Varifrån kommer vattnet?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Ja, risken är väl att det blir rätt likt Blue Planet av Biohazard games.
Ja har kollat lite på det. Jag kommer vilja hålla det mer mad max än vad de har. Känns som det spelet är betydligt mer scifi och högteknologi.
Är också lite därför jag inte vill ha för mycket utomjordingar eller främmande arter av havsvidunder.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
För att du kan få massor av konstiga saker på köpet som hur folk kan andas när de är i samma höjd som Mount Everest.
Alltså, det är ju inte absolut avstånd från jordens centrum som gör luften tunn på bergstoppar, utan att det inte finns en massa mer luft ovanpå som trycker ihop den. Om jordens radie ökade på grund av vatten skulle förstås atmosfären följa med.

Edit: Silvermedalj till mig :gremblush:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Alltså, det är ju inte absolut avstånd från jordens centrum som gör luften tunn på bergstoppar, utan att det inte finns en massa mer luft ovanpå som trycker ihop den. Om jordens radie ökade på grund av vatten skulle förstås atmosfären följa med.
Jag tror folk har missuppfattat min kommentar och bara fokuserat på bistycket som var ett exempel.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Föreslår att ingen förklaring ges, Jorden är översvämmad, rester av gamlabåtar används, ruiner städer finns under ytan. Det är allt som behövs. Följt av några alternativa förklaringar till vad som skett i SL delen där en av dem borde vara att du gör en @Krille o har att det e annan planet som blivit kolonist, även om det e en fråga om terraformering istället för Skymningshems redan levande planet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag gillar grundtänket, men känner att idéer om rymdvarelser etc. förtar den lite. Naturen är en mäktigare kraft, och det blir mer apokalyptiskt (tycker jag) om det inte är en intelligent illvilja som ligger bakom det utan bara saftig otur.

Om jag hade närmat mig ett liknande världsbygge hade jag nog börjat med att försöka kontakta folk som har detaljkunskaper om sånt som det killgissas om i tråden. Hur påverkas syret i atmosfären om all vegetation hamnar under vatten? Hur påverkas sältan i vattnet? Temperaturen på planeten? Hur mycket av jordens flora och fauna skulle faktiskt gå helt förlorad (jämför med Great Dying)? Hur överlever människor överhuvudtaget under dessa omständigheter? Vad händer med ruinerna av landbaserade byggnader som ligger under flera kilometer vatten?

De detaljer som kommer fram ur sån research behöver ju inte förmedlas i klartext i spelet, men jag tror det öppnar skitcoola vägar vidare i världsbygget att göra en rejäl research.

Men i slutänden är ju det mest intressant vad gör vi snarare än varför hände det. I alla fall för mig. Men med detaljer på rätt ställe så kan ju de två informera varandra.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Jag skulle nog göra som GRRM och ha motstridiga myter om hur och varför världen är som den är.
Land? A. Några öar ryktas. B. Bara vatten.
Förr? A. Förlorad civilisation. B. Alltid såhär.
Hur? A. Det bara kom. B. Det är vårt fel.
Bara kom? A. Rymden. B. Inifrån. C. ???.
Vårt fel? A. Gudomligt straff. B. Klimatkris.
Sen kanske bara en tråd är rätt, men det kan ges tvetydiga bevis, och du behöver inte ens berätta vilket som stämmer.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Som alternativ till utomjordingar kan en portal ha öppnats till en annan dimension. Lite som i den där Stephen King grejen med dimman. Då kan dessutom obehagliga havsmonster tagit sig genom.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Jag ser att några redan har påpekat det, men om man befinner sig på toppen av Mount Everest (8848 meter över havet) och havsytan stiger med 6500 meter, så befinner man sig 2348 meter över havet. Lite drygt Kebnekaise alltså.

Atmosfären kommer nu att täcka en planet som ökat cirka en promille i radie. Dvs höjd över havet är fortfarande höjd över (det nya) havet.

Så kör med Jorden, tycker jag.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Som alternativ till utomjordingar kan en portal ha öppnats till en annan dimension. Lite som i den där Stephen King grejen med dimman. Då kan dessutom obehagliga havsmonster tagit sig genom.
Ett annat exempel är ju Fria Ligans Flodskörden (uppföljaren till Ur Varselklotet) som ju också har lite samma tema, även om det är i mindre skala.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Har kollat på lite olika vattendjup och att sänka det till t.ex. 1000 meter tycker jag ger alldeles för mycket land, även om mycket kan vara radioaktivt så kommer det troligen vara troligare att överlevare är där än ute på vattnet. Varför bygger vi inte saker ute till havs nu, jo för att vi inte behöver. Folk ska tvingas till vattnet.

Vad tror ni?
För mycket land gör att det borde finnas en parallell traditionell post-apokalyptisk värld på land. Inte mig emot men det kanske blir spretigt och svårt att få dynamiken mellan dem att funka bra.

Bilder från Flood Map: Elevation Map, Sea Level Rise Map

500 meter:
1668196077017.png

1000 meter:
1668195976384.png

2000 meter:
1668196004785.png

3000 meter:
1668196039859.png

4000 meter:
1668196155411.png

5000 meter:
1668196189426.png

5000 meter inzoomat där det är mest land:
1668196227984.png
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Har kollat på lite olika vattendjup och att sänka det till t.ex. 1000 meter tycker jag ger alldeles för mycket land, även om mycket kan vara radioaktivt så kommer det troligen vara troligare att överlevare är där än ute på vattnet. Varför bygger vi inte saker ute till havs nu, jo för att vi inte behöver. Folk ska tvingas till vattnet.

Vad tror ni?
För mycket land gör att det borde finnas en parallell traditionell post-apokalyptisk värld på land. Inte mig emot men det kanske blir spretigt och svårt att få dynamiken mellan dem att funka bra.

Bilder från Flood Map: Elevation Map, Sea Level Rise Map

500 meter:
View attachment 10619

1000 meter:
View attachment 10616

2000 meter:
View attachment 10617

3000 meter:
View attachment 10618

4000 meter:
View attachment 10620

5000 meter:
View attachment 10621

5000 meter inzoomat där det är mest land:
View attachment 10622

Skulle säga 3000m och sedan ha låtit en stor mängd feta meteorer ha slagit ned på Tibetplatån och Grönland, så att mycket av marken brutits upp. Kanske med stora, djupa sötvattensjöar?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Skulle säga 3000m och sedan ha låtit en stor mängd feta meteorer ha slagit ned på Tibetplatån och Grönland, så att mycket av marken brutits upp. Kanske med stora, djupa sötvattensjöar?
Ja det ger ju 3 stora områden, ett mindre samt en del enstaka öar att åka mellan. Mellan dessa tre kan det ju ha varit krig som förstört de sista städerna som byggdes där.

Det blir ju områden som faktiskt är stora nog att utforska lite. Vid 6500 meter så är det knappt någon ö större än några mil. Vilket inte ger så mycket yta att gömma coola grejer på.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Ja det ger ju 3 stora områden, ett mindre samt en del enstaka öar att åka mellan. Mellan dessa tre kan det ju ha varit krig som förstört de sista städerna som byggdes där.

Det blir ju områden som faktiskt är stora nog att utforska lite. Vid 6500 meter så är det knappt någon ö större än några mil. Vilket inte ger så mycket yta att gömma coola grejer på.
Ja, jag skrev det med sötvattensjöarna för att det också skulle kunna vara en intressant variation i världsbygget Dels måste ju sötvatten vara en rätt ovanlig resurs som det lätt kan bli konflikter om. Framförallt skulle man vilja skapa stora skyddsdammar och försvarsverk så det inte skulle finnas någon risk att det dyrbara sötvattnet kontamineras av haven utanför. Men det skulle också ge lite utrymme för att skapa unika, begränsade ekosystem. Med djupa kratersjöar och kanske även grottkomplex under vattnet där intressanta ting kan finnas. 🙂
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Ja, jag skrev det med sötvattensjöarna för att det också skulle kunna vara en intressant variation i världsbygget Dels måste ju sötvatten vara en rätt ovanlig resurs som det lätt kan bli konflikter om. Framförallt skulle man vilja skapa stora skyddsdammar och försvarsverk så det inte skulle finnas någon risk att det dyrbara sötvattnet kontamineras av haven utanför. Men det skulle också ge lite utrymme för att skapa unika, begränsade ekosystem. Med djupa kratersjöar och kanske även grottkomplex under vattnet där intressanta ting kan finnas. 🙂
Det som får att vattnet stiger kanske fortfarande pågår, så att mer och mer land försvinner. Att landområden fortfarande bombaderas av asteroider eller så. Vilket inte är lika förödande om de slår ner i vattnet kan jag tänka mig.
 
Top