Nekromanti Walium läser Sf-bokhandelns senaste katalog

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Grottbjörnens Folke

"De saker som händer i Auels serie kan inte ha hänt i verkligheten. De är inte spekulativa (för)historiska äventyrsromaner; de projicerar saker som inte kan ha hänt."

Som till exempel?




Saker ni inte visste om Walium
Han har bott sju år i Ängelholm som liten.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har själv läst den Shannara-serie som först översattes till svenska och tycker faktiskt att den var helt okej. Dock tycker jag att han har urvattnat sin värld och sitt författarskap med att fortsätta skriva prequels och sequels in absurdum.




Saker ni inte visste om Walium
På vintern händer det att han tar på sig långkalsonger.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"rågan är dock vilka det är som läser Brooks temligen kassa böcker... fantasy n00bs som började med eddings?"

Säga vad man vill om Eddings, och jag är inte precis hans största fan, men jag tycker ändå att hans böcker lämpar sig bäst för just fantasynybörjare. Det är ingen skam att ha börjat sin fantasyläsning med hans enkla och rättframma böcker. Sedan kan man gå vidare till mer avancerad och välskriven litteratur.





Saker ni inte visste om Walium
Han har i berusat tillstånd rappat på tyska.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Grottbjörnens Folke

Som till exempel?
Att Ayla och Jondalar lyckas ha sex på en glaciär utan att någon av dem tycker att det är obekvämt? :gremwink:

Jag tycker nog att det är osannolikt att Ayla ensam lyckas uppfinna elden, synålen, spjutkastaren, hästen (att rida på) med flera uppfinningar samtidigt som hon reser över halva Europa.

/Magoo, vill vara Ayla
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Grottbjörnens Folke

Vad uppfann hon mer än höghastighets/stavslunga, stål och flint, husdjur och avsugningstekniker?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Grottbjörnens Folke

Att Ayla och Jondalar lyckas ha sex på en glaciär utan att någon av dem tycker att det är obekvämt?
Bah, vem tänker på såna detaljer. Jag har fixat det med ett mosat knä (det hade vikt sig åt fel håll och var dubbelt så stort som det andra och ungefär tusen gånger så smärtsamt).

Fast det är klart, jag kunde inte resa mig utan hjälp morgonen efter...

Jag tycker nog att det är osannolikt att Ayla ensam lyckas uppfinna elden, synålen, spjutkastaren, hästen (att rida på) med flera uppfinningar samtidigt som hon reser över halva Europa.
Det där får man väl snarare betrakta som ett berättarknep (som dessutom är ganska vanligt) där man låter en hel historia komprimeras till en person. Det kan vara upptäkter eller så kan det vara upplevelser (en person som på något underligt sätt lyckas uppleva hela andra världskriget på alla fronter till exempel). Någon kom på de där prylarna, spelar det så stor roll vem? Är läsaren intresserad av att hålla rätt på tio olika historier om helt orelaterade personer för att det ska vara "rätt"?

Det sagt så om det jag hört om de böckerna stämmer så är de ungefär lika korrekta som 'Core'...

Magoo, vill vara Ayla
När jag får för mig att jag vill vara en fiktiv person i fantasy eller historisk miljö så tänker jag bara på att det inte fanns sådana detaljer som bilar, tvål, hus med värme, färdigskivat bröd, toalettpapper, fjärrkontroller, läkekonst och så vidare. Då går det över.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
... [OT]

Har aldrig förstått det där.
Varför säga n00b när man lika gärna kan säga nybörjare?

Upplys mig, herrar.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: ... [OT]

:gremsmile:

1 <4n haxx u 2 h3!!

man skriver så bara för att man kan :gremwink:, det går snabbare med...

//Netfeed, som inte har någon bättre förklaring
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: ... [OT]

Netfeed, som inte har någon bättre förklaring
Det har jag.

Man började skriva så inom kretsar som sysslade med hacking och tredjepartsproduktion av programvara. Den huvudsakliga anledningen var att försvåra automatiska sökningar genom att ha en uppsjö av möjliga stavningar och på så sätt skydda sig mot de krafter i samhället som inte uppskattar denna form av fritt informationsflöde.

En del av inspirationen kommer säkert från den signatur-ASCII-konst som man kan se i de nfo-filer som dessa grupper bifogar sina releaser.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: ... [OT]

jaja, det där visste jag ju :gremsmile:

men ajg hade ingen bättre förklaring till varför använda det här :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Grottbjörnens Folke

Det sagt så om det jag hört om de böckerna stämmer så är de ungefär lika korrekta som 'Core'...
Ungefär. Neandertalarnas nedärvda minne för sina uppgifter hör hit.

Sedan kan man ju som sagt nämna visionerna Ayla har i Grottbjörnens Folk, där hon ser in framtiden...

Olika djur och dylikt har heller inte funnits vid samma tidpunkt.

Men som sagt, genrer är för duttare... och folk som vill att man skall hitta grejer.

Jag skulle inte satt böckerna på SF/Fantasy-hyllan på biblioteket där jag jobbar, men det är möjligt att någon på SF-bokhandeln funnit att folk frågar efter dem och att om man ställer dem på 'allmänna' hyllan så hittar inte en jävel dem.

Erik
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Grottbjörnens Folke

När jag får för mig att jag vill vara en fiktiv person i fantasy eller historisk miljö så tänker jag bara på att det inte fanns sådana detaljer som bilar, tvål, hus med värme, färdigskivat bröd, toalettpapper, fjärrkontroller, läkekonst och så vidare. Då går det över.
Det är bara en tidsfråga innan Ayla uppfinner allt du räknat upp. I nästa bok, kanske?

Jag tycker fö att kräkmedlet Arn är en manlig motsvarighet till Ayla, förutom att Janne G inte vågade porra till honom lika mycket :gremlaugh:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Slipsar (OT)

"Han äger sex par slipsar och ett par sidenkalsonger."

Huh? Menar du tolv slipsar här eller? Slipsar kommer ju inte i par. :gremconfused:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Slipsar (OT)

"Huh? Menar du tolv slipsar här eller? Slipsar kommer ju inte i par. "

Sex slipsar då. Tyvärr äger jag ännu inga med tapirer på. :gremsmile:





Saker ni inte visste om Walium
Han gillar inte kaffe, men dricker istället te, med stor behållning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Slipsar (OT)

Sex slipsar då. Tyvärr äger jag ännu inga med tapirer på.
Tapirer är för mesar. Myrslokar ska det vara!



Han gillar inte kaffe, men dricker istället te, med stor behållning.
Låter vettigt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Slipsar (OT)

"Tapirer är för mesar. Myrslokar ska det vara!"

Yesss, myrslokar! :gremlaugh: Coolare djur får man leta efter!


Storuggla, som faktiskt haft planer på att smuggla in en myrslok i landet och ha den som husdjur
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Slipsar (OT)

"Tapirer är för mesar."

Är det inte i Japan man tror att tapirer äter drömmar? Det finns iaf sååå mycket paralleller mellan tapirer och drömmar i manga och japanska rpg att det inte kan vara en slump.

Särskilt hatar jag tapirmonstrena i Pokemon som hypnotiserar en till sömns och sedan använder Dream Eater för att ge hur mycket skada som helst, och så fort man vaknar åker man på Confusion... Jag hatar psykiska pokemon, särskilt de som använder sömnattacker.

Så jag tycker att tapirer är världens grymmaste djur, näst efter mandriller, blåhajar, hyenor, och kanske en del andra.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Slipsar (OT)

Storuggla, som faktiskt haft planer på att smuggla in en myrslok i landet och ha den som husdjur
Skulle du göra det så har jag ett enormt proviantförråd utanför husknuten...
 
Top