Nekromanti Walium läser Sf-bokhandelns senaste katalog

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
1. Det verkar finnas en hiskelig massa Dune-böcker. Vilka är orginal och vilka är av senare datum? Vad är den inbördesordningen i serien och vilka av böckerna är mest läsvärda?

2. John Ringo verkar ha skrivit en massa böcker om framtidsmilitärer och strider. Kan man läsa hans böcker och få behållning av dem även om man är tämligen militärt ointresserad?

3. Hur kan Jean Auels böcker överhuvudtaget klassas som fantasy? De verkar mest handla om en übersmart och fullständigt orealistisk ung stenålderskvinna.

4. Tar Terry Brooks Shannara-serie aldrig slut? Hur många böcker före och efter kan han egentligen klämma in?

5. Harry Tureldoves böcker om alternativa världshändelser och andra konstigheter verkar faktiskt ganska lockande. Är detta en författare som ni kan rekommendera?




Saker ni inte visste om Walium
Han använder en gammal tandborste som skäggborste.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det verkar finnas en hiskelig massa Dune-böcker. Vilka är orginal och vilka är av senare datum? Vad är den inbördesordningen i serien och vilka av böckerna är mest läsvärda?
Eftersom jag svarade på frågan för tre dagar sedan så plockar jag bara in texten från det inlägget. Så går det när man inte läser mina inlägg första gången! :gremgrin:

Fyra planerades från början, innan den första började skrivas. Dessa fyra första är de bästa och bör läsas i tät följd.

Dune
Dune Messiah
Children of Dune
God Emperor of Dune

Efter dem kom två två till:

Heretics of Dune
Chapterhouse Dune

Dessa två var sämre och det märks att en till var planerad, men som inte blev av på grund av att Frank Herbert dog lite grand innan han fick tid att skriva den. De är dock läsvärda om man läst de andra.

Efter dem har hans son, Brian Herbert, massproducerat böcker i serien, vilka håller mycket lägre klass. Personligen tycker jag att de känns som B-fantasy i SF-miljö. Men visst, för fansen så fyller de ut världen (även om jag tycker att en del mindre tabbar gjorts).

Saker ni inte visste om Walium
Han använder en gammal tandborste som skäggborste.
Du menar saker som vi inte ville veta om Walium.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilka är orginal och vilka är av senare datum?"

De av Frank Herbert är original. Troberg kommer snart att hjälpa dig med titlarna.

"Hur kan Jean Auels böcker överhuvudtaget klassas som fantasy? De verkar mest handla om en übersmart och fullständigt orealistisk ung stenålderskvinna."

Exakt. Fantasy.

"Harry Tureldoves böcker om alternativa världshändelser och andra konstigheter verkar faktiskt ganska lockande. Är detta en författare som ni kan rekommendera?"

Jajjemen! Worldwar är suverän!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Exakt. Fantasy."

Är man så generös så borde man ju också klassa Jan Guillous böcker om Arn som fantasy. Maken till endimensionella huvudpersoner får man leta efter.

"Jajjemen! Worldwar är suverän! "

Vad gör den suverän och vilka andra böcker har han skrivit?



Saker ni inte visste om Walium
Han äger en röd läraroverall som luktar gammalt hemgjort vin och borde tvättas.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"5. Harry Tureldoves böcker om alternativa världshändelser och andra konstigheter verkar faktiskt ganska lockande. Är detta en författare som ni kan rekommendera? "

Jag gillar hans förstavärldskrigshistoria, där nord och sydstaterna börjar gruffa i skyttegravar... och sen den uppenbara förtsättningen, mellankrigstiden... :gremgrin:


Storuggla, vill inte se skäggborstar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad gör den suverän"

Worldwar är förmodligen mest intressant om man kan sitt andra världskrig någorlunda. Den är tämligen kaotisk - man får följa ett antal inte alltid sammanknutna levnadsöden tvärs över hela planeten under kriget, från Bobby Fiore, basketspelaren som blir fångad av utomjordingarna, till hans kompis Sam som råkar läsa för mycket science fiction, från den tyske pansarkaptenen Heinrich Jäger till den ryska pilottjejen Ludmila Gorbunova, till flottbefälet Atvar som har fått uppgiften att invadera Tosev 3 och blir extremt chockad när han upptäcker att civilisationen på världen han ska erövra har utvecklats med motsvarande hundratusentals år på ynkans 800 år.

Här och där dyker historiska personer upp - scenen när Vjatjeslav Molotov anklagar utomjordingarna för att vara primitiva då de inte har ett kommunistiskt styre är helt enkelt obetalbar! Dessa personer och många andra råkar ut för allt det som bara ett krig kan få fram. På något sätt så känns den väldigt trovärdig på grund av det kaotiska. Dessutom är den rätt underfundig här och var.

Jag gillar den.

"och vilka andra böcker har han skrivit?"

Han har skrivit en bok om en något större Mars, en serie som utspelar sig i Byzantikum, en uppföljare till Worldwar kallad Colonization, och medförfattat "The Two Georges" där amerikanska frihetskriget inte inträffat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
De av Frank Herbert är original. Troberg kommer snart att hjälpa dig med titlarna.
Ha! Väg ett huvud av dig! Slog dig med två minuter!

Dock börjar det oroa mig att jag är så förutsägbar...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag gillar hans förstavärldskrigshistoria, där nord och sydstaterna börjar gruffa i skyttegravar... och sen den uppenbara förtsättningen, mellankrigstiden... "

Är hans böcker komiska eller helt seriöst menade? Hur mycket har han skrivit(Det där hade visst Krille redan svarat på ett par inlägg ned)?




Saker ni inte visste om Walium
Han äger sex par slipsar och ett par sidenkalsonger.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Han har skrivit en bok om en något större Mars, en serie som utspelar sig i Byzantikum, en uppföljare till Worldwar kallad Colonization, och medförfattat "The Two Georges" där amerikanska frihetskriget inte inträffat. "

Och sedan en serie om Första Världskriget med Nord och Syd och sedan är han inne på mellankrigstiden som följer efter sagda krig. :gremsmile:


Storuggla, stoppar upp köttbullar i näsan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är hans böcker komiska eller helt seriöst menade?"

De är ungefär som verkligheten: allvarliga men med lite humor här och var. I grunden är de precis samma sak som en normal fantasybok eller SF-bok: de säger helt enkelt "vad skulle hända om..."

Den stora skillnaden är att det där "om" handlar om verkliga platser, personer och händelser. Vad skulle hända om Muhammed blev en kristen apostel istället för islams profet? Vad skulle hända om George Washington och kung George III av England slöt ett fördrag som gjorde de amerikanska kolonierna till brittiska protektorat? Vad skulle hända om sydstatarna vann amerikanska inbördeskriget? Vad skulle hända om utomjordingarna anföll lagom till Stalingrad? Vad skulle hända med rymdprogrammet om Mars var lika stor som Jorden?

Han skriver seriöst, fast nog letar sig ett och annt gapflabb in då och då. Som i verkligheten.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Är hans böcker komiska eller helt seriöst menade? Hur mycket har han skrivit(Det där hade visst Krille redan svarat på ett par inlägg ned)?"

Fullt seriösa. Visst, de har vissa humoristiska moment ibland(Hemmingsways gästspel I American Empire är apkul) men det är seriöst och skrivet av ett skäggo.


Storuggla, Calvin Coolidge borde varit med mer
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det någon särskild bok man bör börja med om man vill smaka på den Turtledovska kakan?






Saker ni inte visste om Walium
Han har en gropnavel som är värsta luddfällan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon särskild bok man bör börja med om man vill smaka på den Turtledovska kakan?"

Nån del ett räcker gott. :gremwink:

Jag började med första boken i Worldwar, till exempel.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Turtledove

Precis som Krille skulle jag rekommendera "Worldwar" (In the Balance, Tilting the Balance, Upsetting the Balance, Striking the Balance). Uppföljningen, "Colonization"-serien är met för fansen. Sedan kan jag rekommendera "Guns of the South", en fristående bok om vad som kunde ha hänt om sydafrikanska rasister haft tillgång till en tidsmaskin och försett Sydstaterna med Kalashnikovs 1862... "The Two Georges" är en annan fristående bok om hur världen skulle se ut med ett Nordamerika som inte frigjorde sig, och där frånvaron av stora krig resulterat i en långsammare teknikutveckling (handlingen utspelar sig på - uppskattar jag - 1980-talet, komplett med zeppelinare, dubbeldäckare, ångbilar, telegrafi och andra nymodigheter).

Hans svit böcker om hur Sydstaterna lyckades utträda ur Unionen är högst läsvärd. Börja gärna med den fristående "How Few Remain", där bl.a. general Custer och Teddy Roosevelt figurerar. Fortsätt med "The Great War"-serien (American Front, Walk in Hell, Breakthroughs) och "American Empire"-serien (Blood and Iron, The Center Cannot Hold), där Nordstaterna vill ge igen för förlusten i Inbördeskriget och Fortsättningskriget, och därmed lierar sig med Tyskland när Först världskriget bryter ut. Sedan får man följa hur Sydstaternas diktator stiger fram - en Hitler på fel sida Atlanten...

Slutligen har vi en fantasyserie i ett imperium mycket likt Bysans. En romersk kohort transporteras genom magi till denna parallellvärld, där den blir en viktig bricka i maktkampen ("The Videssos Cycle", The Misplaced Legion, An Emperor of the Legion, The Legion of Videssos, Swords of the Legion).

Han har skrivit fler böcker än vad jag räknat upp, men de här är de jag gillat bäst. Kan man sin historia har man extra kul, då han leker med namn, gör historiska injokes, och ställer händelser på huvudet.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
4. Tar Terry Brooks Shannara-serie aldrig slut? Hur många böcker före och efter kan han egentligen klämma in?

i princip så är det flera olika serier som handlar om Shannara-släktens missöden :gremwink:

frågan är dock vilka det är som läser Brooks temligen kassa böcker... fantasy n00bs som började med eddings?

//Netfeed, som känner en som tyckte det var för myckte politik i Spearhawk böckerna :gremshocked:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Grottbjörnens Folke

De saker som händer i Auels serie kan inte ha hänt i verkligheten. De är inte spekulativa (för)historiska äventyrsromaner; de projicerar saker som inte kan ha hänt.

Eftersom det Auel pratar om är pseudovetenskap (rasminnen etc) skulle jag snarare kalla dem en väldigt udda form av science fiction, men ändå.

Genrer är för övrigt för mesar och duttare.

Erik
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
frågan är dock vilka det är som läser Brooks temligen kassa böcker... fantasy n00bs som började med eddings?
Faktum är att Shannars svärd var den första fantasybok jag läste. Då när jag läste den så tyckte jag det var hur bra som helst men efter jag läst Sagan om Ringen så hade jag inte mycket till övers för shannara-serien (fast jag har skitmånga shannaraböcker, har bara läst shannarssvärd dock) och insåg att rätt mycket var väldigt likt sagan om ringen i shannars svärd fast mycket sämre. Men jag är tacksam till brooks, det var han som fick mig att intressera mig för fantasy när jag gick i sjuan. Vem vet vad som hade hänt om jag inte börjat läsa honom (förmodligen inte så mycket, hade nog ändå läst SoR och fastnat för fantasyn genom den, men man vet aldrig).

/Balderk, har blandade känslor gentemot Brooks
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Faktum är att Shannars svärd var den första fantasybok jag läste

precis, n00b fasoner :gremwink:

efter jag läst Sagan om Ringen så hade jag inte mycket till övers för shannara-serien

äh den är kass den med...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Dock börjar det oroa mig att jag är så förutsägbar...
Det borde oroa dig :gremgrin:
Nej, men alvarligt, om man gillar en bok eller en bokserie så är det ju bara naturligt att man vill slå ett slag för den så fort man får chansen. Jag ser inget fel i det :gremsmile:

/Balderk, som också tjatar om böcker...
 
Top