Nekromanti VSH = Kalle Anka?

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
När jag och min spelgrupp bestämde oss för att pröva DoD6 så spelade vi Vinterskogens hemlighet. Och till min förvåning så utbrister en spelare en bit in i äventyret "Den här kalle anka pocketen har jag läst". Senare berättade han att han hade läst en KA pocket med en nästan identisk handling. Så Magnus Seter hade du också läst den pocketen eller är det bara en slump? För övrigt så var äventyret roligt att spela och DoD6 fungerade över förväntan.

Bela
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
mange!
svara nu, jag vill var äventyret kommer ifrån.....



//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Coolt...

...att det kan slumpa sig så. Själv har jag endast läst ett par Kalle Anka-pocket och de handlade mest om försvunna diamanter och förlorade kontinenter... ingen vinterskog där.

Den direkta gnistan som sedan resulterade i Vinterskogens Hemlighet är sången "The girl with april in her eyes" av allas våran Chris De Burgh (som gjorde coola låtar på 70-talet). Sången handlar om en ond kung som inte får nån vår för att han är ond. Sedan kommer en flicka till hans dörr och ber om hjälp men man är ondve och säger åt sin tjänare att kasta ut henne i snöstormen. Hon går i mörkret tills hon hittas av en bonde/skogshuggare som tar sig an henne. Hon dör framför hans värmande eld, och han begraver henne i skogen. Nästa dag har våren kommit till skogshuggarens hus... snyft...

När jag sedan satte ihop äventyret visade det sig att det var för enkelt att ha en ond snubbe som stulit våren, och därför ändrades förutsättningarna så som de är i äventyret.

En detalj är att Dante hittade en Bamse-story som hade samma grundstruktur som VSH någon vecka innan jag skrivit klart. Det är tydligen en populär historia...

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Coolt...

...att det kan slumpa sig så. Själv har jag endast läst ett par Kalle Anka-pocket och de handlade mest om försvunna diamanter och
förlorade kontinenter... ingen vinterskog där.


Disney har gjort en hel del Kalle Anka-pocketar där dom gör versioner på klassiska sagor (Typ Ali Baba). Så jag antar att det finns nån gammal myt om den tillfångatagna våren som har inspirerat såväl Magnus Seter som Disney och en och annan sångskrivare

/Jon
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jupp

Våren/sommaren som någon slags gudinna finns i en massa mytologier... Var det Persefone hon hette som var tvungen at spendera halva året i Hades?
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Coolt...

"En detalj är att Dante hittade en Bamse-story som hade samma grundstruktur som VSH någon vecka innan jag skrivit klart. Det är tydligen en populär historia..."

Jag antar att det är nackdelen med sagoinspirerade äventyr. Gruppen samlas inför ett äventyr och efter 5 min så utbrister en spelare "Åh, jag kommer ihåg det här äventyret från dagis." /images/icons/smile.gif


Bela
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Persefone

Persefone är maka till dödsguden Hades, och mor till Demeter.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Efter ett febrilt bläddrande bland mina Kalle Ankas Pocket så fann jag den inte, men när du säger det så känner jag igen scenariot från en som jag lånade av en kompis för länge sedan, fast, det låter mer som ett Bamse-äventyr...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

tobbetl

Veteran
Joined
2 Dec 2000
Messages
80
Location
sthlm, sverige
Det skulle vara kul...

... att veta vilken pocket det var som han hade läst det i.
Är det någon som vet det?

/tobbe(som också letade igenon sina pocketar utan resultat)


Power to the Sword!
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Persefone

Mor till Demeter? Tvärtom, välan, bäste Riddare? Dotter till Demeter.

Sammanfattning av Persefonemyten:
Hades blir förälskad i Demeters dotter, Persefone, och för henne till underjorden med våld. Demeter svarar med att stänga av årstiderna: det blir vinter överallt, folk fryser och dör, gudarna "are not amused". De tvingar Hades att återlämna Persefone, men eftersom hon ätit granatäppelkärnor (eller något sådant, varierar med version) är hon bunden till Hades (platsen, inte guden). så halva året stannar hon hos Hades (vinter) och halva året lever hon på ytan (sommar).
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Det skulle vara kul...

Pratade precis med den pocketläsande spelaren, och han ska lägga ner lite energi i den frågan. Det var en berättelse om Musse och Långben som åkte till ett magiskt land och träffade en jätte med en handske.

Hmm. Läser igenom mitt inlägg och inser att den är lätt förvirrad. Men det kommer nog ett svar inom en snar framtid.

Bela
 

tobbetl

Veteran
Joined
2 Dec 2000
Messages
80
Location
sthlm, sverige
Re: nr 159 [NT]

Det skulle också vara kul att veta vad den heter och vem som har srivit den eftersom jag inte har den pocketen men tar några böcer med olika serier(altså från kalle pocket).

/tobbe(som tyvär inte har pocket 159 men en massa andra pocketar)


Power to the Sword!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Coolt...

<I>...att det kan slumpa sig så.</I>

Inte förvånande alls; om man kommer på en bra idé så kan man vara <B>säker</B> på att någon annan, någonstans, någon gång, kommer att komma på exakt samma sak.

Det är också anledningen att man inte bör lämna sitt hemmagjorda Genialiskt Nyskapande Spel att samla damm i byrålådan - om man visar det för någon åratal senare får man bara höra att "Jaaja, <I>det där</I> har du ju lånat från (nämner ett spel som kom ut för ett halvår sedan)!" (-:

--
Åke
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Det skulle vara kul...

Ahh den har jag läst fast har bara ett vagt minna av berättelsen men inte var den så lik Vinterskogen eller?

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 
Top