Nekromanti Viskningar från kryptan - Avsnitt 4 "Premium"

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skitbra ämne, det var den frågan som fick mig att starta min blogg till att börja med (vilket i sin tur ledde fram till podcasten), så det är ju "ursprungsfrågan" för min del och antagligen det jag brinner mest för. Så det kan jag nog prata oändligt mycket om :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mattis said:
Tack för hjälpen!

Sideboob: Carcosa (& The King in Yellow) nämns i senaste True Detective.
Och där blev jag övertygad om att börja titta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eksem said:
Skitbra ämne, det var den frågan som fick mig att starta min blogg till att börja med (vilket i sin tur ledde fram till podcasten), så det är ju "ursprungsfrågan" för min del och antagligen det jag brinner mest för. Så det kan jag nog prata oändligt mycket om :gremlaugh:
Kanske ett "avsnittets äventyr" där ni berättar om något äventyr som ni rekommenderar?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
chrull said:
Kanske ett "avsnittets äventyr" där ni berättar om något äventyr som ni rekommenderar?
Det vore grejt!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Förutom avsnitt 4, som redan var sprängfyllt, så har jag ju faktiskt tagit upp ett äventyr varje avsnitt under "Prylhörnan" eller vad man ska kalla den. Det är mycket troligt att jag varje gång vi kör "Prylhörnan" kommer att fortsätta göra just detta.

Utöver detta så skulle jag ändå vilja göra ett avsnitt där fokus är på de som vi tycker är bäst, och varför.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Ett problem med att diskutera äventyr är att för man skall kunna diskutera dem ingående så måste man nog spoila ganska ordentligt men iofs så är det väl inte så att vi har hela spelgrupper som sitter och lyssnar på VfK så det borde väl vara ganska riskfritt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,506
Location
Stockholm
Rob said:
Ett problem med att diskutera äventyr är att för man skall kunna diskutera dem ingående så måste man nog spoila ganska ordentligt men iofs så är det väl inte så att vi har hela spelgrupper som sitter och lyssnar på VfK så det borde väl vara ganska riskfritt.
Sätt spoilervarning på segmentet för säkerhets skull.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,506
Location
Stockholm
Eksem said:
Förutom avsnitt 4, som redan var sprängfyllt, så har jag ju faktiskt tagit upp ett äventyr varje avsnitt under "Prylhörnan" eller vad man ska kalla den. Det är mycket troligt att jag varje gång vi kör "Prylhörnan" kommer att fortsätta göra just detta.

Utöver detta så skulle jag ändå vilja göra ett avsnitt där fokus är på de som vi tycker är bäst, och varför.
Just diskussionen om vad som gör ett äventyr bra tycker jag är superintressant. Så kör på! En stor äventyrsspecial.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eksem said:
Efter att anth till slut tagit sig tillbaka till vår existens efter en vända i R'lyeh har vi spelat in ett fjärde avsnitt av Viskningar från Kryptan!

I det här avsnittet:

Chainmail
OD&D Premium Reprint
Alternativ till OD&D
HoboCon #1

Lyssna på podcasten och hämta hem den här:
http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/2014/01/19/avsnitt-4-premium/

Avsnittet hamnar på iTunes inom kort!

RSS-feed finns här:
http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/category/podcast/feed/
Bättre sent än aldrig, för en sådan som jag som får ta en liten snutt i taget när spontana tillfällen bjuds. ... Nu har jag äntligen lyssnat klart.

Tack för ett mycket intressant avsnitt! Imho är rollspelshistoria är alltid intressant. Har ni mer att ge där så ja tack! =)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Lyssnade färdigt igår på gymmet, kul som vanligt att höra er berätta om rollspelshistoria. Intressant att få en ordentlig genomgång av det äldsta DnD och Chainmail.

Något jag funderat på är om ni kunde berätta mer om er fascination för just OSR, vad är det som skiljer sig jämför med andra sorters spel. Möjligen har ni behandlat detta lite av och till men det vore kul att få en ordentlig genomgång. Jag tycker OSR är intressant men gillar även rollspel på den "mörka sidan" dvs. så kallade "story games" eller "indie"-spel och det vore skoj att höra vad ni tycker om dessa spel.

En annan sak jag funderat på är de moraliska aspekterna av mördarluffandet. Ni har nog nämnt ett antal gånger att det är lite knäppt hur man springer runt och mördar för att få lite mer guld men jag skulle gärna höra mer om det här. Sysslar era rollpersoner verkligen med vad som helst i hemskhetsväg eller finns det gränser? Fria Ligan pratade i sin podcast Signaler från Zonen om en s.k. "slöja" som definierar vad som är tillåtet och inte kring spelbordet. Något som är förbjudet (kanske tortyr och än värre) kan kanske ändå finnas med i spelet men förpassas till en plats bakom slöjan och man beskriver inga detaljer utan bara att något hände. Andra saker är helt off-limits och finns inte med i spelet överhuvudtaget. Finns det en "slöja" som ni inte tittar bakom där ni slänger in det som är för obehagligt? Finns det saker som är helt off-limits? Allt så klart ur ett OSR-perspektiv. :gremsmile:
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Vi skiljer oss åt en del i den här frågan, och jag tror att vi berör det då och då, då jag är betydligt mer konventionell i mitt spelande än vad Anth och Eksem är.

Mina spelare har ganska bra stats (á la AD&D), de dör inte så ofta och är i allmänhet ganska hjälteaktiga. I Anth och Eksems kampanjer så är det mer ett gäng oduglingar som dör på löpande band under en febril jakt på skatter.

På grund av skillnader i sammansättningen av våra spelgrupper så återvänder inte mina spelare alltid till en bas vid dagens slut utan de kan stanna i miljöer under längre tidsintervaller.

Nåväl det finns mer att säga och kanske är det något vi kan ta med oss i en framtida podcast.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är svårt att säga var en viss rörelse börjar och slutar i relation till ens egen spelstil såklart, och mycket av det jag gillar med OSR är inte nödvändigtvis vad andra får ut av det hela. Det här med att ta sig an spelledarrollen som en opartisk domare snarare än en berättelsevävare är t.ex. något som jag i mitt huvud förknippar med OSR, men som egentligen inte nödvändigtvis hänger ihop.

Jag gillar också storygames, och det är något som jag skulle vilja spela mycket mer. Särskilt sådana som är lite mer "misery tourism" eller någon typ av eländesspiraler. Det här med eländesspiraler och desperation är också något jag uppskattar med mitt OSR-spelande och CoC (som också tillhör mina favoriter), så det är en beröringspunkt, men inte heller är det något jag skulle säga ÄR OSR. Något annat jag uppskattar både med spelledarlösa spel (eller mini-prep-spel) och OSR är det här med att det inte finns en planerad story som man skall railroadas genom. Det är lättare för mig att improvisera runt en bas än att driva igenom en vision, och jag får bättre utdelning.

Och så är det såklart den nördhistoriska aspekten. Den fascinerar mig otroligt mycket, alltså själva bakgrunden till hur allt blev som det blev och varför.

Det finns mycket, mycket mer jag kan säga om det här, och jag är inte heller säker på att ovanstående stämmer heller. Jag får väl prata mer om det här nån gång när jag har en klarare bild själv av vad det är jag gillar egentligen, och varför (och hur det relaterar till OSR).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här ska vi egentligen ta i podden och inte i en forumstråd, men... :gremsmile:

- Jag ligger nog betydligt närmare Rob än XM i spelstil - för jag är ju uppväxt med ADnD (det första rollspel som jag spelade), så mina spelares rollpersoner blir ganska bra, men min kampanj är nog dödligare än Robs och XMs. :gremsmile:

- För mig ligger OSR-fashinationen i att gå tillbaka till rötterna - att få spela på det enkla sätt som jag spelade för 30 år sen (eller ännu enklare eftersom jag började med Advanced). Det är att det är rules light.

- Jag har inget emot Story games i sig, men Stockholm är inget stort "Story game"-fäste. Får man inte tag på spelare blir det inget spel. :gremsmile:
Sedan kanske jag har haft otur med de Story games som jag kommit i kontakt med, men de har saknat all känsla för pedagogiska regler (de har varit på samma nivå som ODD74 som fullständigt saknar pedagogik) och har dessutom varit regeltunga jämfört OSR-spel. Kort sagt har jag sällan kommit längre in än ett par sidor i reglerna när jag slängt dem mig i ren frustration.
Till sist skadar det inte att nämna att jag inte tycker om tärningspölar eller exploderande tärningar - detta är givetvis inte ett utmärkande drag för Story games, men jag tycker om att nämna min aversion. :gremsmile:

- Hur mycket murderhobos man är beror på spelgruppens sammansättning. Men OSRs brist på regler gör att rollpersonerna får göra vad som helst - vilket de ofta gör. För mig handlar OSR-spel om att träffa vänner ett par timmar och ha kul så jag har inga moraliska dubier - det är bara ett spel. Kort sagt tar jag det inte så seriöst när jag spelar, just därför går jag nog inte in på alltför vidriga detaljer.
 
Top