Nekromanti Viskningar från kryptan - Avsnitt 4 "Premium"

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Lyssnar fortfarande, men bra avsnitt.
Anth - de flesta hade inte chainmail men det gick bra ändå.

Själv skippade jag den där boxen. För jag har 3lbb i en bok och supplementen i en. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Felhörningar än så länge:

Eksem pratar om Baba Yagas Hattar.
Rob pratar om Demonprincessor.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zoth-Ya said:
Anth - de flesta hade inte chainmail men det gick bra ändå.
Jo, jag vet.
Och jag tror också att det är lite av storheten i ODnD från början. Eftersom reglerna var så oklara hittade folk på hur man skulle spela, så alla spelade på det sätt de ville.

För mig som spelat ADnD och ett halvdussin kloner är ju ODD74-reglerna glasklara för jag kan redan reglerna.
Men skulle ODD74 släppts som ett nytt spel idag skulle det bli ramaskrik just för att reglerna var så oklara och ingen vet hur man ska spela.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Modulerna jag ledde på Hobocon heter House of Snails och The Frog Cult. Båda finns i Green Devil Face #4.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lite länkar:
Chainmail finns inte i tryck och det finns inga bra kloner. Man får försöka hitta spelet på det sätt man tycker är bäst. Det finns en klon bestående av 2 pdf:er 27th Edition Platemail och Book of Magic (I klonen är vissa namn ändrade av "copyright"-skäl, till Bölrög och Hõbbit).

Premium ODD74 + Supplement I-IV går att köpa i välsorterade spelaffärer om man har tur, men är en samlarbox i begränsad upplaga. Tyvärr är originalen så dyra att det antagligen är billigare att köpa samlarboxen.

De ODD74-kloner som vi nämner är:
Labyrinth Lord Original Edition Characters
Swords & Wizardry White Box
Swords & Wizardry Core Rules
Swords & Wizardry Complete Rulebook (det ska komma en gratis pdf senare)
Swords & Wizardry Complete SRD
Delving Deeper
The Big Brown Book PDF RTF
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Naturligtvis så fick jag min OD&D-box dagen efter vi spelade in det här avsnittet.

Jag kan iaf rapportera att amazon levererade den i en väldigt stor låda att den var väl skyddad ifrån stötar m m. Den fastnade heller inte i tullen vilket medförde att mitt exemplar enbart kostade cirka 600 kronor (vilket t ex är lika mycket som senaste Shadowrun utgåvan på sfbok) vilket kändes som en ganska rimlig kostnad.

Jag gillar Greyhawk så mycket att jag funderar på att börja spela OD&D istället för AD&D men att jag husreglar det hela tungt med det bästa ifrån AD&D.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag har fortfarande inte hört något från Amazon angående min låda. :gremfrown:

Men grattis till dig och eksem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jääääääääääääklar vad långt avsnittet var, men det var riktigt bra och intressant rakt igenom!

Skitkul att höra en sån ordentlig genomgång av chainmail och riktigt gamla DnD på det där sättet. Extra kul att höra mer om den här "alla vapen gör lika mycket skada med dolken gör fyra gånger så många attacker"-grejen som alltså snarare verkar handla om ett misstag i överföringen mellan två upplagor.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Åååh vad det är kul med ett nytt avsnitt!!!

Man önskar nästan att det kom lite oftare. Är det för mycket begärt med en gång i veckan? :gremsmile: (Det bästa betyg en podcast kan få.)

Om det är något som kan bli bättre så är det ni-som-inte-är-Robs tankebryggor. Väldigt många eeeeeeh och utdragna ord, som om ni letar efter orden och vill formulera er snyggt. Prata som om ni pratar med en bästis över en öl, avslappnat. Ni duger som ni är!

Efter att ha lyssnat på dessa fyra avsnitt känner jag givetvis att jag måste ge OSR en chans. Vilket spel rekommenderar ni? Det kommer gissningsvis bara bli ett speltillfälle, och det vore extra bra om man inte behövde läsa tre tjocka böcker för att sätta igång.

Puss och kram.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror att ett avsnitt i månaden är ungefär vad vi mäktar med om vi ska hinna göra något annat med våra liv än att spela in podcasts :gremlaugh:

Tack för din feedback i övrigt, det är något jag skall ta med mig till framtida avsnitt.

OSR är glädjande nog sällan synonymt med tjocka böcker (annat än gigantiska monsterböcker, då) och oavsett vilken variant man väljer kommer det vara ganska lite läsning. Som vanligt premierar jag spel som finns som gratis PDF men också i tjusigt tryck. Det bästa är nog att testspela en enkel modul ihop med valfritt system och se hur det känns.

Lustigt nog finns det massvis med bra gratis spel (Lamentations of the Flame Princess, Labyrinth Lord, Delving Deeper och Swords & Wizardry för att nämna några, samt svenska Svärd och Svartkonst som jag tror är gratis), men desto tunnare med bra gratis moduler. Till Lamentations of the Flame Princess finns en genialt bra modul som heter Better Than Any Man gratis men den är tyvärr inte möjlig att spela vid ett enskilt tillfälle. Har man dock tid till en minikampanj är den tveklöst ett starkt val. Annars tycker jag nog bäst om Gabor Lux äventyr som släppts gratis via Judge's Guild. The House of Rogat Demazien är sin enkelhet till trots något som gått hem bra hos väldigt många, medan Under the City är mer klassiskt dungeoncrawl.

Vill man betala nån spänn finns t.ex. Tower of the Stargazer och Shadowbrook Manor som billiga PDFer som är bra nybörjarmaterial och samtidigt väldigt starka moduler. Och vill man gå ut hårt skall man satsa på Death Frost Doom, som är en av de starkaste modulerna jag sett.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mattis said:
Åååh vad det är kul med ett nytt avsnitt!!!

Man önskar nästan att det kom lite oftare. Är det för mycket begärt med en gång i veckan? :gremsmile: (Det bästa betyg en podcast kan få.)

Om det är något som kan bli bättre så är det ni-som-inte-är-Robs tankebryggor. Väldigt många eeeeeeh och utdragna ord, som om ni letar efter orden och vill formulera er snyggt. Prata som om ni pratar med en bästis över en öl, avslappnat. Ni duger som ni är!

Efter att ha lyssnat på dessa fyra avsnitt känner jag givetvis att jag måste ge OSR en chans. Vilket spel rekommenderar ni? Det kommer gissningsvis bara bli ett speltillfälle, och det vore extra bra om man inte behövde läsa tre tjocka böcker för att sätta igång.

Puss och kram.
Dyk upp på OSR-träffen HoboCon #2 som är i Stockholm den 22a mars!

I övrigt så rekommenderar jag LotFP om du vill ha "som tidiga D&D men bättre". Whitehack om du vill ha "som nya D&D men med lite new school RPG inblandat". Fantasy! om du vill ha "fantasyrollspel idag, fast med gammal känsla".

Är du ute efter extra mycket Swords & Sorcery så ska Astonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea vara bra. Vill du ha fokus på Grekisk mytologi finns Mazes & Minotaurs...

LotFP finns som gratis PDF (utan bilder) här. Regelboken finns på SF-bokhandeln.
Ett gratis 180 sidor långt äventyr mitt under 30-åriga kriget finns här. Akta dig för den onda svensken!

Whitehack och Fantasy! kostar lite pengar. Whitehack köper man lättast på lulu eller direkt från forumiten Fiktionsleks hemsida.
Fantasy köper man nog lättast på SF-bokhandeln.

Massor av fler versioner finns. Många av dem är gratis.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Tack för hjälpen!

Sideboob: Carcosa (& The King in Yellow) nämns i senaste True Detective.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,506
Location
Stockholm
Vore skoj att höra en genomgång om de absolut bästa osr-äventyren någon gång i framtiden.
 
Top