Nekromanti Vision till andemodulen!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hmmm

Det verkar ju inte så tokigt även om man inte kan utläsa särskilt mycket ifrån en så pass kortfattad text. Hoppas bara att du fokuserat på andra saker än "coolhet" och nya, häftiga monster. Fast jag blir lite orolig när jag läser om andevärldens motsvarighet till monster. Vet du på ett ungefär när modulen kan tänkas komma ut?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Hmmm

Vet du på ett ungefär när modulen kan tänkas komma ut?
Bra fråga! Det korta svaret lyder: nej.

Hoppas bara att du fokuserat på andra saker än "coolhet" och nya, häftiga monster.
Jag gissar att du åsyftar på den tidigare debatten angående V&N? I så fall är svaret nej, det har jag inte. Varelse- och monsterbeskrivningen tillhör inte de större bitarna av modulen. Fokus ligger istället på andevärlden, hur man spelar i den, regler kring hur andevärlden fungerar samt en hel del info om schamanen och spiritisten.

Fast jag blir lite orolig när jag läser om andevärldens motsvarighet till monster.
Vad är ett "monster"? Jo, om vi ska förenkla det en smula, så är det en varelse som andra uppfattar som farlig, läskig eller destruktiv (osv). Just därför har denna term valts - de varelser som kallas "monster" är helt enkelt sådana som uppfattas som "monsterlika" av andebesvärjare och andra andar. Därav termen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hmmm

Är inte demoner en ständigt förekommande fara på andeplanet? Blir det inte lite hackigt i så fall om de beskrivs i en helt egen modul?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
du helt enkelt hittar på n ny aspekt till magisystemet
Hittar på och hittar på... Har för mig att den nämns redan i grundboken till Eon (eller i M&M - den nämns i alla fall i någon bok!), så jag hittar inte på något nytt. Har dock varken M&M eller grundboken här, så jag kan inte nämna den specifika sidan det står på, men jag vill minnas att det e den sidan där aspekterna diskuteras i grundboken. Men det är alltså ingenting nytt - bara en utveckling av någonting som antytts tidigare.
:gremcool:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Va?? Menar du det...
Förståss så säger ju Rafali att det bara är så att Legio Colonan erkänner extiensen av 21 aspekter, inte att det inte skulle kunna finnas fler.
Kan du inte hitta på en stinkotropi åt mig? j/k
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Hmmm

Är inte demoner en ständigt förekommande fara på andeplanet? Blir det inte lite hackigt i så fall om de beskrivs i en helt egen modul?
Svaret är naturligtvis ja, demoner är en mycket viktig del av andeplanet (som inte ska blandas ihop med det astrala planet! :gremwink: ), och de kan definitivt utgöra en fara för den oförsiktige andebesvärjaren, speciellt om denne ger sig in i Demonernas Rike. Som det är nu, får dock inte demoner & andevärlden/andar/drömriket plats i en och samma modul, om man inte ska göra den drastiskt mycket större. Men visst, viss hackighet lär uppstå. Fast ioförsig, den hackigheten har vi ju redan sett förrut, i exempelvis V&N och framför allt M&M, eftersom dessa ofta hänvisar till demonologi och demoner. Så what are you going to do, så att säga... :gremtongue:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Oneirotropi = tuffhetsfaktor 9,7

Ser fram emot hela andemodulen faktiskt. Det är jättebra att du lägger upp din vision på det här sättet, det borde vara standard inför varje skrivning av en modul att man bollar lite granna mot Eon-folket för att se vad dom tycker.

Oneirotropi kommer drägglar jag redan över, en helt ny kraftkälla, så otroligt spännande!

/Naug, som ett barn på julafton
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Förståss så säger ju Rafali att det bara är så att Legio Colonan erkänner extiensen av 21 aspekter, inte att det inte skulle kunna finnas fler.
Prexis... Anledningen till varför drömkraften, d.v.s. oneirotropi är så pass okänd (eller snarare: svårundersökt & därmed oerkänd), förklaras i drömdelen av A&D...
:gremwink:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Oneirotropi = tuffhetsfaktor 9,7

Håller med dig på oneirotropin.
Det blir till att spela shaman rätt snart. Har funderat på det ett tag, men det ska nog bli av snart.
Förresten, är det med om olika folkslags inställning till shamanismen?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Glömde det: Namnförslag?

Förresten, jag vet att det sagts förrut, men jag säger det igen. Om någon har några bra namnförslag (nej, utöver "Schamaner & Drömvandrare" eller "Anden och Drömmen"!) till modulen, så skicka dem gärna till mig genom mejl eller mess.
:gremcool:
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
*host, harkel*

Även om Legio Colonan inte har praktiskt bevisat förekomsten av Oneirotropi finns det rent teoretiska bevis på att det borde förekomma. Se M&M kapitel 10, Magiteori, sid 91, under "Legio Colonan".

Oneirotropin finns även omnämd i grudreglerna (2:a utgåvan) sid. 230 under "Aspekter".

Det är alltså inte en helt ny aspekt tagen ur luften utan en mysterisk aspek som alltid funnits med. Den är lätt att missa eftersom den bara nämns på två ställen i allt utgivet material och då i löpande text.

/Marcus
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nåja

Du bor ju iallafall rätt nära till hands som om modulen blir helt misslyckad så borde det inte vara särskilt svårt att leta upp dig och ge dig en omgång. :gremwink:
 
Top