Nekromanti Vision till andemodulen!

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Nåja

Du bor ju iallafall rätt nära till hands som om modulen blir helt misslyckad så borde det inte vara särskilt svårt att leta upp dig och ge dig en omgång.
Hmm... Jag kanske skulle ta flytta tbax till Stockholm? Eller till något land som inte har utlämningsavtal med Sverige? Verkar bäst så.
:gremwink:
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Adasier = tuffhetfaktor 9,6

Det vore intressant att veta alla folkslags inställning till shamaner och spiritister. I vilka kulturer det är accepterat resp. oaccepterat och dom kulturerna där folk tittar på en med stora ögon innan dom börjar skratta (där shamaner inte ingår i den folkliga tron/kulturen och folket tycker således att det låter orimligt) Dvärgar eller obildade jargier kanske? Annars skulle jag nog se lite historia, har shamaner/spiritister alltid funnits? Vilka stora forna civilisationer satte sitt tillit till dessa och vilka gjorde inte det? Mindre fokus sub-kapitel ang. Alvers, Dvärgars och Tirakers syn. Kanske några meningar om de gamla stora folkslagens syn, djurfolk (antar stor mängs shamaner bland minotaurer och wulfen...), arachnoider (känns lite mer åt spiritisthållet om något), insektoider(??? ingen uppfattning). Korta ord om kamorfers syn också kanske?

/Marcus, som är sjukligt för adasierfolk och kamorfer
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Oneirotropi = tuffhetsfaktor 9,7

Kan du säge redan nu hur Adasier ser på det hela?
Åhå, med "folkslag" menar du alltså i princip olika mänskliga samhällen och människorna som bor i dem (tolkade det som hur exempelvis alver, dvärgar och misslor ser på schamanism)? Hmm... Där är informationen något mera knapphänt (även om det finns lite info), och den enda distinktionen (när det gäller olika människokulturer) som görs i modulen (som läget är nu) är mellan civiliserade och primitiva samhällen/kulturer. Så, Adasiernas syn på schamanism är (generellt sett) beroende på om du definierar dem som primitiva eller civiliserade, och beroende på deras religion (se Religionsmodulen).
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Oneirotropi = tuffhetsfaktor 9,7

Tjo, allt som står om adasierna någonstans är huvudsakligen att de bor i träsk. Inget om deras religion någonstans, men jag tror dom är primitiva.
Även om min adasiske prisjägare nog är ett undantag, han råkade bli något i stil med en av de skickligaste jägarna i världen, inklusive människojakt. och sen den där lilla draken han råkade skuta ner....
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Adasier = tuffhetfaktor 9,6

Det vore intressant att veta alla folkslags inställning till shamaner och spiritister. I vilka kulturer det är accepterat resp. oaccepterat och dom kulturerna där folk tittar på en med stora ögon innan dom börjar skratta (där shamaner inte ingår i den folkliga tron/kulturen och folket tycker således att det låter orimligt) Dvärgar eller obildade jargier kanske? Annars skulle jag nog se lite historia, har shamaner/spiritister alltid funnits? Vilka stora forna civilisationer satte sitt tillit till dessa och vilka gjorde inte det? Mindre fokus sub-kapitel ang. Alvers, Dvärgars och Tirakers syn. Kanske några meningar om de gamla stora folkslagens syn, djurfolk (antar stor mängs shamaner bland minotaurer och wulfen...), arachnoider (känns lite mer åt spiritisthållet om något), insektoider(??? ingen uppfattning). Korta ord om kamorfers syn också kanske?
Jag håller till fullo med! Allt det du skrivit (¨nåja, nästan allt...) vore definitivt intressant att ta med. Men frågan är om det får plats, i modulens nuvarande form - jag har trots allt fått begränsa mig till 64 sidor. Och då blir det lätt att man tvingas kutta i just de delar du nu efterfrågar. Viss info, bland annat om exempelvis de större raserna, samt primitiva/civiliserade människor och oxå relationen mellan troende och andebesvärjare (speciellt då spiritister) tas upp, men tyvärr blir det inte så mycket mer än så, av utrymmesmässiga skäl. :gremtongue: Hade jag fått chansen hade jag gärna svävat ut hur mycket som helst om just det du efterfrågar, men det mesta om just detta är tyvärr, i nuläget, borttaget. Fokuset ligger istället på hur schamanen uppfattar den fysiska och andliga världen, dennes världsbild och värderingar, samt oxå hur spiritisten ser på andevärlden.
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Försvarstal för S&D

Jag tycker personligen att Shamaner & Drömvandrare är en bra titel på den här modulen.
Här är några skäl:

1 - Det är i mina ögon ett mer estetiskt tilltalande namn, Anden & Drömmen låter lite mer matt i mina öron.

2 - Modulen kommer att behandla just shamaner och drömvandrare och deras värv, deras arena (umbran/andevärlden och drömriket). Det är möjligt att bara en bråkdel av modulen beskriver de själva shamanerna och drömvandrarna men det är deras värld som beskrivs.

3 - (något relaterad till 2) Det är mer troligt att denna modul kommer att användas av och för spelare som valt att spela en shaman eller en drömvandrare/spiritst kontra en ande, djurtotem eller motsvarande.

Jag ser motviljan att kalla en bok för något den knappt beskriver men jag föreslår att man ser det på från det andra hållet. Var, till vilken publik, vänder sig modulen?

/Marcus, tveksam mot kampanj med bara sjukdomsandar :gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Oneirotropi = tuffhetsfaktor 9,7

Tjo, allt som står om adasierna någonstans är huvudsakligen att de bor i träsk. Inget om deras religion någonstans, men jag tror dom är primitiva.
Okej, jag kan säga såhär: primitiva människor är generellt sett mera accepterande gentemot schamanism än vad civiliserade människor är. Schamanen åtnjuter stor respekt i den egna stammen och bland primitiva folkslag, medan samma schaman kan bli utskrattad om han traskar in på en mundansk, modern magikerakademi... Visst, det finns ju oxå spiritismen, men spiritism är någonting väldigt vagt, svårt och, än så länge, mycket oförstått, så den disciplinen har inte hunnit vinna någon större respekt än. Det är ungefär som de värsta formerna av teoretisk fysik eller de extremaste formerna av teoretisk filosofi - skulle du lyssna på vad en sådan fysiker/filosof hade att säga skulle du på sin höjd skratta lite och säkert oxå tänka "jävla tokstolle"...
:gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Oneirotropi = tuffhetsfaktor 9,7

"Tjo, allt som står om adasierna någonstans är huvudsakligen att de bor i träsk. Inget om deras religion någonstans, men jag tror dom är primitiva."

Rent allmänt verkar adasierna ha blivit fullkomligt bortglömda. Få se om det ändras i den nya "Barbarfolk" modulen.
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Re: Adasier = tuffhetfaktor 9,6

Synd, tror verkligen att det skulle bredda Mundana på bra sätt om mer sådana saker togs upp, om än i korta ordalag. Vad är det som begränsar sidantalet i en modul, endast vinst? Kan iofs erkänna att jag tror att få skulle köpa en väldigt nichad modul för säg 199 kr. Men Consaber var på 94 sid., kostade 179 kr. (standardpriset) och man skulle kunna argumentera för att den är mer nichad än vad en shamanistisk/spiritistisk modul skulle vara. Men det kanske rör sig om vinstmarginaler...

/Marcus, som vill har mer, mer och åter mer historia och realia i modulerna.
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Re: Oneirotropi = tuffhetsfaktor 9,7

Träsk i Jargien om jag inte misstar mig.

Kommer med i barbarer & människofolk.

/Marcus
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Försvarstal för S&D

Det är i mina ögon ett mer estetiskt tilltalande namn, Anden & Drömmen låter lite mer matt i mina öron.
Som jag sa i en tidigare debatt angående detta ämne, så är "Anden & Drömmen" inte heller något speciellt bra namn, men jag anser ändå att det är bättre än S&D eftersom det bättre fångar vad andemodulen handlar om. Men jag ser gärna förslag på bättre varianter! Mitt förslag kvarstår dock - Bortom Mundana .
:gremcool:

Modulen kommer att behandla just shamaner och drömvandrare och deras värv, deras arena (umbran/andevärlden och drömriket). Det är möjligt att bara en bråkdel av modulen beskriver de själva shamanerna och drömvandrarna men det är deras värld som beskrivs.
Ja, i modulen ingår förvisso utförlia beskrivningar av schamaner och, i viss mån, drömvandrare. Men det är ändå inte där fokus ligger - modulen handlar inte om schamaner och drömvandrare, den handlar om andevärlden och Drömriket, som schamaner och drömvandrare råkar tillhöra. Det är litegrann som om vi skulle kalla Religionsmodulen för "Daak"; Daak är enbart en av Mundanas alla religioner, och sålunda är namnet illa valt. Eller som om vi skulle kalla alvmodulen för "Thism", så att äga. Thism är enbart en av sex alvraser - alltså är namnet missvisande. Speciellt i fallet med drömvandrare är S&D extremt illa valt, eftersom just drömvandrare (som inte är detsamma som en drömmare) utgör en försvinnande liten del av Drömriket! Så om man nu nödvändigtvis ska ha en sådan titel, borde "Andeväsen & Drömmare" passa bättre, eftersom den inkluderar drömvandrare och schamaner, och då bättre fångar modulens innehåll.

Det är mer troligt att denna modul kommer att användas av och för spelare som valt att spela en shaman eller en drömvandrare/spiritst kontra en ande, djurtotem eller motsvarande.

Jag ser motviljan att kalla en bok för något den knappt beskriver men jag föreslår att man ser det på från det andra hållet. Var, till vilken publik, vänder sig modulen?
Givetvis kommer modulen främst att användas av spelare som vill spela någon form av andebesvärjare eller drömvandrare. Men är det skäl nog att motivera ett namnet S&D? För i så fall skulle väl religionsmodulen hetat "Troende", av samma skäl? Personligen vill jag inte att en modul ska ha ett missvisande namn - namnet ska vara fångande för modulen. Att bara välja ett namn för att locka publik tycker jag verkar lite väl kapitalistiskt.... :gremwink:

Dessutom, idéen att spela en ande är oxå någonting som jag tvingats plocka bort från modulen. Nåja, kan väl lägga upp det materialet på någon annan sida.
:gremcool:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Adasier = tuffhetfaktor 9,6

Synd, tror verkligen att det skulle bredda Mundana på bra sätt om mer sådana saker togs upp, om än i korta ordalag. Vad är det som begränsar sidantalet i en modul, endast vinst? Kan iofs erkänna att jag tror att få skulle köpa en väldigt nichad modul för säg 199 kr. Men Consaber var på 94 sid., kostade 179 kr. (standardpriset) och man skulle kunna argumentera för att den är mer nichad än vad en shamanistisk/spiritistisk modul skulle vara. Men det kanske rör sig om vinstmarginaler...
Tja, vi får väl se. It aint over 'till the fat lady sings, som det heter. Men som det är nu, har argumentationen för att behålla modulen på 64 sidor varit främst eftersom man ansett att det inte finns ett intresse för en större modul - en stor andemodul skulle inte sälja så bra, om jag förstått argumentet rätt. Visst, andemodulen är till viss del nischad, i den meningen att om äventyret ska utspela sig i andevärlden, blir det svårt att spela annat än one-shot-äventyr. Men om man istället breddar det och ser till de uppslag till äventyr, rollpersoner och karaktärer (som är knutna och relaterade till andevärlden eller Drömriket) som modulen kan ge upphov till, blir den plötsligt våldsamt bred & kan tilltala en stor publik! Dessutom tror jag att alla Eonnördar (ni vet vilka ni e... :gremwink: ) skulle, oreserverat (nåja...) ställa upp på en större modul.
:gremcool:

Själv skulle jag (naturligtvis) inte ha något emot att göra modulen på 80, eller t.o.m. 94 sidor, just eftersom man då kunde inkludera en hel del av det du skrivit om. Men det e ju inte jag som e boss, så att säga. :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Oneirotropi är skåpmat ;-)

Är jag ensam om att ha blandat in oneirotropi i min kampanjvärld för länge sedan?

Rp:na med följe strandade en gång, efter många händelser, på en öde ö med några mystiska fornlämningar, som visade sig vara oneirotropiska monoliter som i begränsad utsträckning gjorde deras drömmar till verklighet. (En upptäckt som hölls ganska hemlig av huset Cuvri'an). Och drömfursten Ramkaz hela plan är ju uppbyggt av aspekten...ojsan, jag hade visst kommit på drömvärlden redan, där ser man :gremwink:

- Ymir, som undrar varför Neogames inte satte honom på jobbet :gremfrown:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. andeplanets beskaffenhet.

Av texten att dömma får jag intrycket av att andevärlden är en mera fysiska plats än den tidigare beskrivits som - enligt grundreglerna kan den ju enbart förnimmas med andeförnimmelse, och beskrivs som ett totalt abstrakt ställe. Jag har involverat andeplanet en hel del i mina kampanjer, och elit som jag är har det gått rätt fint att spela i denna totalflummiga, icke-fysiska miljö. Kommer konsekvensen från grundreglerna behållas, och ett besök på andeplanet vara som en LSD-tripp sedan ögonen stuckits ut (eller något ditåt), eller kommer platsen att förändras för att göras mer 'spelvänlig' för folk som inte besitter min spelgrupps förmåga? :gremwink:

- Ymir, ödmjukt undrandes.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ja och nej...

Av texten att dömma får jag intrycket av att andevärlden är en mera fysiska plats än den tidigare beskrivits som - enligt grundreglerna kan den ju enbart förnimmas med andeförnimmelse, och beskrivs som ett totalt abstrakt ställe.
Nej, andevärlden är ingen fysisk plats - precis som du påpekar, så är den andlig . Däremot används fysiska liknelser, exempelvis "områden", för att underlätta beskrivningen. Anledningen är enkel - andevärlden är egentligen andlig, och kan därmed inte alls beskrivas i fysiska termer. Men eftersom båda rollpersoner, spelare och spelledare är fysiska varelser, som är beroende av sinnesdata för att uppfatta och beskriva omvärlden, görs delvis denna förenkling när andevärlden beskrivs. Så svaret är båda ja och nej: ofta görs denna förenkling av pedagogiska skäl, men det betonas också på flera ställen i modulen att andevärlden faktiskt per definition inte är fysisk.

/.../ och ett besök på andeplanet vara som en LSD-tripp sedan ögonen stuckits ut (eller något ditåt) /.../
Hehe... Egentligen är inte liknelsen med en LSD-tripp heller speciellt relevant - en LSD-tripp ger ju faktiskt hallucinationer, som i princip är "falska sinnesdata". Och då sådana inte kan existera på andeplanet, är också denna liknelse dålig.

Som du ser, är det jävligt knepigt att beskriva andevärlden - egentligen är det per definition omöjligt! Att detta skäl, och för att man överhuvudtaget ska kunna förstå och använda modulen, används ofta (grovt!) förenklade beskrivningar och jämförelser med fysikaliska objekt, exempelvis "områden".
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Re: Försvarstal för S&D

Jag tycker Schamanism & Drömvandrare är ett bra namn, men en liten förändring skulle inte skada:
Schamanism & Drömvandring
Det låter mycket bättre, eftersom boken tillstörre delen behandlar just dessa områden snarare än de som nyttjar dem, vad jag förstår. (Och det var väl ingen som funderade på att döpa Mystik & Magi till Mystiker & Magiker, hoppas jag :gremcrazy:)

/Doda
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Selenotropi...(tiraker)

Selenotrop har väl en effekt för att styra drömmandet hos andra personer? Finns det inte en risk för krock om man lägger in en ny aspekt?

Det står en hel del om tirarkiska schamaner och deras effekt på samhället (och de faktum att de regelmässigt anfaller från andeplanet) i Triarkeboken, jag skulle vara glad om din (Läs:Drakvrede) modul inte går sitck i stäv med vad som tidigare har skrivits där.
 
Top