Daniel
Swordsman
- Joined
- 7 Apr 2009
- Messages
- 606
Kort sagt - mina spelare ska ner i katakomberna under staden, vad har ni för tips på hinder man kan lägga i deras väg?
Det finns ju tusen trådar på internet om dungeon crawls och olika hinder eller motståndare, men här ska det varken förekomma några monster eller några för spektakulära övernaturligheter, utan lite mer jordnära obstacles (som dock kan ha hintar om ett mer förtrollat förflutet)... Det är alltså hyfsat jordnära medeltidsfantasy, med väldigt lite fokus på magiska inslag (jag vill att magin i världen ska vara något mycket ovanligt och därför mer mystiskt otäckt...)
Gärna något spelarna får "pussla" med lite, tankenötter alltså... De har tidigare fått klassiskt kodade brev att knäcka med sifferchiffer och det märktes att de uppskattade det inslaget.
De enda två hinder jag funderat ut hittills, som exempel på vad jag är ute efter:
1. De når en dead end, där tunneln är igenmurad. På väggen sitter fem fackelhållare på rad. Om spelarna rör vid dessa kommer de upptäcka att de går att rotera, dvs går att snurra på. Om de vrider ner de två första facklorna så att de korsar varandra (X) bildas X I I I på väggen, vilket de känner igen som siffran 13 som har numerologisk betydelse och som redan hintats om i äventyret (tretton är Dödens nummer, osv) - spelarna har koll på det där... Och då kommer väggen givetvis visa sig vara nån sorts vindbrygga eller port som leder vidare.
2. (Denna hittade jag på google, i nån gammal Dungeon-tråd). De når en annan dead end, där tunneln är igenmurad. På väggen står en gammal inskrift från antika tider, med något rim i stil med "Här vakar jag som ingen slägga kan bräcka, men jag öppnar mig för den som min törst kan släcka" - och stenen är nån sorts alkemiskt eller förtrollat material som är oerhört svårt att slå sönder men som löses upp av alkohol.
Behöver inte bara vara gåtor och sådant, kan också vara praktiska utmaningar för spelarkaraktärerna som "hur fasiken röjer vi undan den här bråten utan lämpliga verktyg"...
***
Mer detaljerad bakgrund till äventyret: Vi spelar det gamla EON-äventyret "Maktens skugga" (i ganska rejält utbroderad version) och spelarna befinner sig i den myllrande handelsstaden Jarla, där de blivit indragna i livsfarliga intriger mellan de rivaliserande handelshusen och andra makthungriga fraktioner innanför - och under - stadsmurarna.
De har utsatts för lönmmordsförsök och har lyckats ta reda på att stadens mytomspunna lönnmördarskrå sägs kunna hittas i ett tiggarhärbärge, dit de begett sig och lurat sig till instruktioner att återvända två timmar efter midnatt om de vill träffa folket de söker.
På något sätt och i samband med detta kommer de få tillfälle att utforska de antika katakomberna under staden, och tanken är att efter väldigt många spelmöten som mestadels bestått av dialogdriven intrig ska de plötsligt hamna i ett halvklaustrofobiskt dungeon-äventyr nere i de övergivna tunnlarna.
Ett inslag i spänningen är att de under sina undersökningar om lönnmördarskrået fått stöta på gammalt skrock och otäcka myter som omger skrået, och då i synnerhet att skrået sägs ledas av en ond demon som färdats upp ur Avgrunden och tagit mansskepnad för att göra sig rik och förmögen i Jarla. I själva verket är det ingen verklig demon, utan bara en gammal karismatisk mördare med bra känsla för mytskapande om sig själv, men spännande nog verkar mina spelare övertygade om att det faktiskt gömmer sig en demon nere under staden.
Jag kommer därför spela vidare på deras förväntningar och felaktiga antaganden och kanske blir de mer uppskrämda av att vara vilse med dead end efter dead end nere i katakomberna när de tror att det kan finnas en övermäktig demon runt nästa hörn. Hade varit kul om det verkligen var hinder efter hinder, då stressen ökar för varje gång de sinkas i sin fart tillbaka mot dagsljuset!
Så - tips, någon? Har ni nåt kul och klurigt på lager? Tacksam för alla förslag och idéer!
Spelarna (och jag) har nästan uteslutande spelat EON, så ni får gärna slänga in saker från andra spel och äventyr som vi rimligtvis aldrig stött på tidigare!
Edit: Vårt nästa spelmöte är inplanerat till 16:e oktober, så det är trådens deadline!
Det finns ju tusen trådar på internet om dungeon crawls och olika hinder eller motståndare, men här ska det varken förekomma några monster eller några för spektakulära övernaturligheter, utan lite mer jordnära obstacles (som dock kan ha hintar om ett mer förtrollat förflutet)... Det är alltså hyfsat jordnära medeltidsfantasy, med väldigt lite fokus på magiska inslag (jag vill att magin i världen ska vara något mycket ovanligt och därför mer mystiskt otäckt...)
Gärna något spelarna får "pussla" med lite, tankenötter alltså... De har tidigare fått klassiskt kodade brev att knäcka med sifferchiffer och det märktes att de uppskattade det inslaget.
De enda två hinder jag funderat ut hittills, som exempel på vad jag är ute efter:
1. De når en dead end, där tunneln är igenmurad. På väggen sitter fem fackelhållare på rad. Om spelarna rör vid dessa kommer de upptäcka att de går att rotera, dvs går att snurra på. Om de vrider ner de två första facklorna så att de korsar varandra (X) bildas X I I I på väggen, vilket de känner igen som siffran 13 som har numerologisk betydelse och som redan hintats om i äventyret (tretton är Dödens nummer, osv) - spelarna har koll på det där... Och då kommer väggen givetvis visa sig vara nån sorts vindbrygga eller port som leder vidare.
2. (Denna hittade jag på google, i nån gammal Dungeon-tråd). De når en annan dead end, där tunneln är igenmurad. På väggen står en gammal inskrift från antika tider, med något rim i stil med "Här vakar jag som ingen slägga kan bräcka, men jag öppnar mig för den som min törst kan släcka" - och stenen är nån sorts alkemiskt eller förtrollat material som är oerhört svårt att slå sönder men som löses upp av alkohol.
Behöver inte bara vara gåtor och sådant, kan också vara praktiska utmaningar för spelarkaraktärerna som "hur fasiken röjer vi undan den här bråten utan lämpliga verktyg"...
***
Mer detaljerad bakgrund till äventyret: Vi spelar det gamla EON-äventyret "Maktens skugga" (i ganska rejält utbroderad version) och spelarna befinner sig i den myllrande handelsstaden Jarla, där de blivit indragna i livsfarliga intriger mellan de rivaliserande handelshusen och andra makthungriga fraktioner innanför - och under - stadsmurarna.
De har utsatts för lönmmordsförsök och har lyckats ta reda på att stadens mytomspunna lönnmördarskrå sägs kunna hittas i ett tiggarhärbärge, dit de begett sig och lurat sig till instruktioner att återvända två timmar efter midnatt om de vill träffa folket de söker.
På något sätt och i samband med detta kommer de få tillfälle att utforska de antika katakomberna under staden, och tanken är att efter väldigt många spelmöten som mestadels bestått av dialogdriven intrig ska de plötsligt hamna i ett halvklaustrofobiskt dungeon-äventyr nere i de övergivna tunnlarna.
Ett inslag i spänningen är att de under sina undersökningar om lönnmördarskrået fått stöta på gammalt skrock och otäcka myter som omger skrået, och då i synnerhet att skrået sägs ledas av en ond demon som färdats upp ur Avgrunden och tagit mansskepnad för att göra sig rik och förmögen i Jarla. I själva verket är det ingen verklig demon, utan bara en gammal karismatisk mördare med bra känsla för mytskapande om sig själv, men spännande nog verkar mina spelare övertygade om att det faktiskt gömmer sig en demon nere under staden.
Jag kommer därför spela vidare på deras förväntningar och felaktiga antaganden och kanske blir de mer uppskrämda av att vara vilse med dead end efter dead end nere i katakomberna när de tror att det kan finnas en övermäktig demon runt nästa hörn. Hade varit kul om det verkligen var hinder efter hinder, då stressen ökar för varje gång de sinkas i sin fart tillbaka mot dagsljuset!
Så - tips, någon? Har ni nåt kul och klurigt på lager? Tacksam för alla förslag och idéer!
Spelarna (och jag) har nästan uteslutande spelat EON, så ni får gärna slänga in saker från andra spel och äventyr som vi rimligtvis aldrig stött på tidigare!
Edit: Vårt nästa spelmöte är inplanerat till 16:e oktober, så det är trådens deadline!