Om man gillar att pilla med detaljer så är Eon rätt spel. Jag minns första gången jag bläddrade igenom regelboken, satt och skrattade åt mängden regler, åt att de verkade ha gjort regler för så mycket onödiga saker.
Nuförtiden känns Eon bra, men vi har också ändrat på hälften av reglerna (känns det som)...
Jag ska berätta en liten historia från senast vi spelade, som visar vad som är bra med detalj i en strid.
Vår minsta kamrat (den vansinniga misslan, om någon minns den) går genom staden. Den är full med rånare, men han går ändå ensam. Han blir förstås påhoppad av två stöddiga rånare med klubbor. De ställer sig ivägen och skrattar åt den lilla misslan, den har ju ett svärd med sig. De skrattat hjärtligt och hånar honom en del. Misslan svarar med: gå iväg så behöver jag inte döda er. (ja, han är en kaxig jävel).
Till slut kommer en av skurkarna fram för att slå till honom. Misslan vinner initiativet, gör två anfall, första blir perfekt och träffar halsen, sliter upp artären, det andra blir perfekt och träffar vänster underarm och hugger av den!
Den andra skurken sprang iväg.
I ett system utan detaljer hade det här aldrig blivit så coolt som det var, att han fick just artären, och en avhuggen arm.
Vi skrattade gott och länge åt den här episoden....