Eon är nybörjarvänligt!
Jag vill krossa myten om att Eon inte skulle vara nybörjarvänligt! Iaf så tycker jag att det är det. Jag antar att du vet om hur man spelar rollspel, har för mig att det finns ett litet spelexempel i slutet på alla Eonromaner. Följ reglerna för karaktärsskapning, inget krångel där (möjligtvis om du spelar magiker eller präst), det är bara att följa instruktionerna. Sedan är det bara att köra igång!
Det som jag iaf tycker är jobbigt med Eon är strider. Det tar alldeles för långt tid för att det inte ska sumpa den sköna stämningen man får till innan striden. Särskilt jobbigt är det om man är duktig krigare och kanske kommer upp i en 6-7 Obt6:or, just för att man måste hålla på att slå om. Så när ni börjar: kör inte med några frivilliga regler, det blir kluddigt, och tar för mycket tid. Ett alternativ till de alldeles för långa striderna är att man lägger in skadan direkt på T, S och BT, istället för att slå träffområde och kolla tabeller osv. Detta brukar jag göra på RP:s motståndare om dom är oviktiga.
Aja, angående modulerna: Du behöver Regelboken, helst andra upplagan, alltså Eon II. Du behöver även några t6:or samt ett par t10:or, plus rollformulär och anteckningsblock. Mer än så behöer du faktiskt inte! Men i regelboken står tyvärr bara en halv sida om världen Mundana, som Eon utspelar sig i. Därför är det klokt att köpa Mundana, eller Geografica mundana. Sen så kan du köpa moduler efter hur du vill utveckla spelandet, och vilka du tycker verkar intressanta. Jag avråder dig dock från att köpa Spelarens handbok, då nästan alla tycker att den är dålig och onödig, vilket jag inte ställer mig emot. Ha det så kul!
Mvh Victor Palm