Vilket verkligt bröd är mest likt lembas?

Ha, jag hittade dem (eller något som ser precis ut som dem) under märket seven oceans. Kan konstatera att den som påstod att en om dagen räckte nog menade ett paket - de är bara 270 kcal/kex.
Åh andra sidan är man nog kanske less redan efter ett kex. De smakar inget vidare. I alla fall inte de jag prövat.

Är det inte helt bedrövligt att majs är corn på engelska?!

Jag blir förbannad när jag tänker på det.

Skitspråk.

På amerikansk engelska är det alldeles rätt. På brittisk engelska är det fel.

"Corn", och dess motsvarigheter i andra germanska språk, har traditionellt haft betydelsen "det vanligaste sädesslaget i den här regionen".
Så här i Sverige syftar korn på Hurdeum Vulgare, vad som på engelska kallas "barley", för det var det vanligaste säddesslaget här uppe förr.
I Amerika så odlas väldigt mycket majs, så det är vad som kallas "corn" där. Förr "Indian Corn", men numera förkortat till bara "corn"
I England brukade "corn" syfta på vad vi kallar vete.

En rolig Lembas-anekdot.

För många år sedan så spelade vi rollspel på studentkåren, jag min dåvarande flickvän och våra kompisar. Jag har ju alltid varit för stämning, så jag tänkte laga nåt "rollspeligt" till lunch. På Riotminds gamla forum hade nån delat ett recept på "lembas", som i stort sätt bestod av honung, lite mjöl och massor av nötter. Mixade till en deg och körda i ett våffeljärn.
Jag gjorde några sådana och alla åt de väldigt söta och energitäta bröden, utom min flickvän som inte tyckte om honung. Så hon åt en Gorbys eller nåt i den stilen, typisk studentmat liksom.

Sen börjar vi spela och vi hade kul som vanligt. Men jag märker att min flickvän blir surare och surare hela tiden, stubinen blir bara kortare och kortare och hon blir sådär "tjejsur" som hon brukade kalla det. Men vi var ju så inne i spelet, så vi körde bara på.

Sen vid nåt tillfälle så ställer hon sig upp och säger bestämt "Kan vi pausa? Jag är HUNGRIG!!"... varvid vi kollar klockan och inser att klockan än 23:30 på kvällen... Ingen av oss andra var hungriga, vi hade ju ätit ren energi 12 timmar innan :P

Back