Vilket svenskt rollspelsäventyr vill du se som film/tv-serie?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det startades just en alldeles utmärkt tråd om vilken svensk fantasy man vill se som tv-serie.

Jag tänkte det vore kul med en tråd som handlade om vilket svenskt rollspelsäventyr man vill se som antingen film eller tv-serie!

Jag vet att detta äventyr är rätt illa ansett och det på goda grunder (trots att det har en särskild plats i mitt hjärta) men jag tror att Snösaga skulle funka rätt bra som tv-serie! Kanske till och med bättre än vad det funkar som äventyr till rollspel! 🙂
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag tycker att Tjugosjätte timmen, till Kult Divinity Lost, är ett av de bättre jag spellett. Men det skulle nog vara svårt att ha en hel film/serie som bara utspelar sig i mörka gångar under tunnelbanan.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Förmodligen något till Call of Cthulhu Sverige. Jag tror att mellankrigstidens Sverige i kombination med Lovecraftsk skräck skulle göra sig bra i en tv-serie. Det är något med hur svenska miljöer (provinsiella och idylliskt natursköna) klaffar med skräckgenren (märkliga monster går ju numera oftast bra att gestalta med specialeffekter). Tonen blir en helt annan än i amerikanska serier.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ska vi blanda in riktigt stora spelare, som HBO eller WB eller så, hade jag velat se Cyberzonen som TV-serie. Mest för att jag skulle vilja att någon begåvad visualiserade Dai-Tokyo så som jag anser att den ska se ut så vi hade kunnat spika det en gång för alla!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag vet att detta äventyr är rätt illa ansett och det på goda grunder (trots att det har en särskild plats i mitt hjärta) men jag tror att Snösaga skulle funka rätt bra som tv-serie! Kanske till och med bättre än vad det funkar som äventyr till rollspel! 🙂
Allt till Trudvang hade blivit utmärkt med rätt budget. Eftersom art directorn, eller vad det nu heter i film (set designer?) skulle ha så bra förlagor att utgå ifrån!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det stora problemet med äventyr är ju att protagonister saknas. Äventyren är bara hisspitchen. Vi måste lägga till några huvudrollsinnehavare!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har ju dålig koll på äventyr, men Söndrade vi falla skulle bli en ball rulle. Jag tror att jag hade velat se den som italiensk film. Intriger, drama, religiösa fanatiker, droger, maktkamp, uppoffringar … Bra skit, helt enkelt.

Sedan känner jag nästan alltid efter att vi spelat något att ”Det här hade blivit en bra bok/film”, men det är ju sällan något förskrivet scenario.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Om jag ska vara supernarcissist så skulle det vara kul att se mitt egna äventyr Den sista vilan till Kopparhavets Hjältar bli film! Det är ju ett extremt Agatha Cristie-inspirerat äventyr och jag tänker att en slags fantasy-Poirot skulle vara kul att se 😊
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
I svavelvinter serien ska i alla fall Arn Dunkelbring dyka upp som en jävligt störig birollsfigur och sätta käppar i hjulet för äventyrarna. När vi spelade 5 konfluxen hatade jag Arn så himla mycket
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Egotripp: Jag skulle vilja se en teveserie baserad på Basker Blå. Kallt krig i Afrika, svenska och finska FN-soldater, stasiagenter, gerillarörelser och försvunnet guld. Men plötsligt händer "fel" saker -- det här är är inte Deutschland 86 i svensk tappning.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Men den i mina ögon verkligt intressanta frågan är: vad kan rollspel lära sig av tv-serien som format? Att tv-serier ofta har en sorts kapitelformat - till skillnad från de vanligtvus mer novellartade långfilmerna - tycker jag är relevant. Men hur ska kapitelformatet föras över till rollspelskampanjen? Vad kan man plocka (förutom att strukturera i akter eller deläventyr))? Mycket är förstås redan i gjort, men jag tänker att man göra ännu mer av parallellen. Detta är dock ett ämne för en annan tråd.
 
Top