Vilket svenskt rollspelsäventyr vill du se som film/tv-serie?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag hade velat se Marsklandet som en sorts episodisk tv-serie, inspirerad av Twilight Zone och barnprogrammet Skymningssagor, med ett nytt äventyr varje avsnitt.

Och ja, vinjetten skulle vara en rundflygning av ett enormt diorama, ev i lera, av hela Marsklandet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
De fördömdas sista hopp till Eon med en ung Peter Jackson som regissör (är mycket svartfolk i äventyret).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Jag hade älskat en tv-serie baserad på Nordiska Väsen. Mer gotisk folkskräck till folket!

Av saker jag gjort själv finns det ett äventyr jag tycker hade varit väldigt roligt att filmatisera, vilket kanske oväntat är Den vita natten. Delvis för att handlingen är ganska lagom stor för filmlängd, att det har tydliga huvudkaraktärer och kanske viktigast ett spelsystem som kräver personutveckling. Det svåra med (många) rollspel som film är ju att narrativen i äventyren sällan har en tanke på hur rollpersonerna ska genomgå en personlig utveckling, men det är en fundamental del i Skrômt (och varför det nästan alltid kräver färdiga rollpersoner).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,218
Jag hade för övrigt en idé om att skriva ett filmmanus till Trial and Terror tillsammans med min fru, och sen kanske spela in den på en någorlunda amatörnivå. Kanske blir det verklighet inom de närmsta tio åren.
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Spontant känns det som att Nordiska Väsen har störst möjlighet att lyckas som tv-serie på bred front. Skulle förmodligen få ny titel i stil med Sällskapet. Frågan är om det blir monster of the week eller monster of the season (typ sex avsnitt per säsong).
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Håller med om Svavelvinter, Törnetronen, och Undergångens Arvtagare.
Finns ju redan som film men hade gärna sett att de gjort ett nytt försök med Mutant Chronicles. Inget specifikt äventyr i tanke där men tycker världsbygget är väldigt inspererande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag väljer mitt eget scenario Poolen, eftersom det med stor sannolikhet kvalar in som det absolut mest ofilmbara. Och att se folk lyckas göra film av ofilmbara grejer är alltid superintressant. Men undervattens-filmer är väldigt väldigt hit or miss (jfr den fantastiska Sanctum med den värdelösa The Deep House).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Mutant: Undergångens arvtagare. Som en spelare sade på Discord när han läste igenom vår krönika igen: "Måste bara säga; Daaamn grabbar! Pitchar vi detta till Netflix så kan vi leva det goda livet härifrån"
Jag vill att Wes Anderson gör den.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
246
Jag tror att Anders Fagers litterära alster skulle göra sig riktigt bra som teveserie(r) och för att kunna säga det i den här specifika tråden så önskar jag att SVT tar tag i Sju porträtt av Elvira Wallin.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Spontant känns det som att Nordiska Väsen har störst möjlighet att lyckas som tv-serie på bred front. Skulle förmodligen få ny titel i stil med Sällskapet. Frågan är om det blir monster of the week eller monster of the season (typ sex avsnitt per säsong).
Monster of the Week med en metaplott! Störst chans att någon av handlingarna blir bra, tycker säsongsbaserade monster ofta suger på karamellen för länge och får en slö dramaturgi. Eller i varje fall HBO-stilen med tydliga temaavsnitt.
 
Top