Nekromanti Vilket svärd är coolast?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Maquahuitl!

När jag säger storsvinga så menar jag inte Arnold-svingar, utan svingar som är större än de som du gör med ett mindre svärd. Framförallt försökte jag påvisa att tvåhandssvärd inte borde vara ett stickvapen.
Se det mer som ett kort spjut med en behändig egg om fienden kommer för nära.

Liksom hur ska du sticka ner en pikformation egentligen? Med ännu längre pikar?
Herr Nils postade vid något tillfälle en bra bildsekvens på hur det går till.

Man kliver fram framför pikmuren, men utom räckhåll för de relativt klumpiga pikarna. Sedan använder man sitt långa svärd för att svepa pikarna åt sidan, varefter man kvickt kliver innanför deras räckvidd och sticker ner försvararna innan de hinner dra ett annat vapen. Inte helt riskfritt, men vi pratar trots allt om ett fältslag. Fullt genomförbart i alla fall.

Man har inte ett tvåhandssvärd för att slå hårdare (ledsen om jag krossade rollspelsmakarnas illusioner här), man har det för att nå längre och för att med ett grepp med längre mellan händerna få mer styrka och stadga. Man slår inte genom de plåtrustningar som användes, man kunde på sin höjd slå omkull motståndaren. De farliga attackerna var med små vapen mot glipor i rustningen, inte murbräckeattacker mot rustningen.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Maquahuitl!

Tja, normalt är folk inte till 100% skyddade av plåt, så då får man hugga mot det som inte är det. Jag har mest övat på teknikerna som används vid juridiska dueller, och då funkar det utmärkt med hugg eftersom man är helt obepansrad. Vid bepansrad strid använder man halvsvärdsteknik i hög grad, och då kan man faktiskt betrakta det som nåt slags kortspjut.

Herr Nils pikenerare har gjort en dundertabbe: De är bara ett led. I "verkligheten" hade hans hjälte fått problem med andra ledets pikar (och tredje, och fjärde...). Sen finns det de övriga som inte når med sina pikar, och går och trycker på axlarna på de som står framför för att ge bättre tryck i pikarna. (Det är f ö därifrån begreppet "eftertryck" kommer). Och sen har vi armborstskyttar som kilar mellan folket och är allmänt besvärliga mot fienden.

Tvåhandssvärd användes mycket riktigt mot pikenerare, men knappast en soldat mot en bunt pikenerare. Tvåhandskillarna hade bra betalt, eftersom de tenderade att inte leva så länge...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Maquahuitl!

Tja, normalt är folk inte till 100% skyddade av plåt, så då får man hugga mot det som inte är det. Jag har mest övat på teknikerna som används vid juridiska dueller, och då funkar det utmärkt med hugg eftersom man är helt obepansrad. Vid bepansrad strid använder man halvsvärdsteknik i hög grad, och då kan man faktiskt betrakta det som nåt slags kortspjut.
Å andra sidan så är det ännu viktigare att skydda sig när man är orustad, vilket gör att man vill ha vapnet så mycket som möjligt mellan sig och motståndaren. Som jag skrev tidigare, man vinner inte genom att döda motståndaren, man vinner genom att inte dö själv.

Herr Nils pikenerare har gjort en dundertabbe: De är bara ett led. I "verkligheten" hade hans hjälte fått problem med andra ledets pikar (och tredje, och fjärde...). Sen finns det de övriga som inte når med sina pikar, och går och trycker på axlarna på de som står framför för att ge bättre tryck i pikarna. (Det är f ö därifrån begreppet "eftertryck" kommer). Och sen har vi armborstskyttar som kilar mellan folket och är allmänt besvärliga mot fienden.
Det har nog med brist på folk att göra, men det ändrar ingenting. I en verklig situation skulle angriparna också ha varit flera och uppbackade av armborst och sånt.

Tvåhandssvärd användes mycket riktigt mot pikenerare, men knappast en soldat mot en bunt pikenerare.
Det var ett test med tillgängliga resurser, man får göra så gott man kan.

Tvåhandskillarna hade bra betalt, eftersom de tenderade att inte leva så länge...
Japp, men å andra sidan så är de en legosoldater som kan räkna med att leva länge de som finns i RiddarLego(tm).
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Re: Maquahuitl!

och just dessa svär var tydligen också fruktade av dom spanska conquistadorerna eftersom om man kunde hantera det så kunde man huggan huvudet av en häst.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Maquahuitl!

Och man testar katanor genom att hugga av slavar på mitten. Hur enkelt som helst. En katana kunde dessutom hugga av ett europeiskt svärd på grund av att stålet i katanan är så överlägset och att japanska svärdssmeder var mycket bättre än europeiska.

/Vulf
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Re: Maquahuitl!

Det finns faktiskt tvåhands stick svärd. Det finns det exempel i boken: Vapen "en uppslagsbok över stridsvapen från hela världen 5000 F.KR. till nutid" sid. 48.
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Re: Maquahuitl!

Jag höll på att skratta på mig när jag läste inlägget ovan, jag vet inte hur gammal eller inte du är men ett katana skulle inte kunna hugga av ett europeiskt svärd det skulle förstöra eggen och där med svärdet.
Och visserligen testade man svärden på människor för att avgöra deras kvalitet (hur det skär igenom ben, senor osv.) men då var dessa redan avrättade.
Jag tycker du ska läsa på lite innan du uttalar dig om något du tydligen inte vet nått om.
 
G

Guest

Guest
SåSå...

Vänligen lugna ner den bitska och nedlåtande tonen i ditt inlägg så trivs vi alla lite bättre här på rollspel.nu

Tack,
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Maquahuitl!

Jag tycker du ska läsa på lite innan du uttalar dig om något du tydligen inte vet nått om.
Till skillnad från dig som påstår att man kan hugga huvudet av en häst med hjälp av ett stensvärd? Det är klart, kan kan man väl, men du lär få hugga några gånger. Jag antar att du syftade på att man kunde hugga av huvudet på hästen med ett enda hugg? Kan du redovisa någon källa eller har du något belägg fär ditt påstående?

Jag var ironisk när jag skrev det där om katanan, jag skojade t.o.m. även om det inte framgick. Anledningen till att jag skrev så var att du skulle tänka efter vad du själv skrivit och reflektera över vad man man kan häva ur sig för myter utan att framstå som löjlig.

Är det verkligen så att man testade katanor på människor eller är det ytterligare ett "rykte" som du sprider som en sanning? Jag tycker att det verkar väldigt opraktiskt att försöka hugga igenom ben, svärdet riskerar ju att fatsna och dessutom bli slött. Om man nu är ute efter ett svärd som skall kunna klara den påfrestningen kan man väl dessutom lika gärna prova det på djur.

Fast det är klart, ninjas är blodtörstiga jävlar har jag hört.

/Vulf
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Re: Maquahuitl!

Isåfall ber jag så mycket om ursäkt.
Och det är en sanning att dom testade svärden på avrättade fångar, jag kan tyvärr inte säga namnet på boken jag läste det i. hmm...
Den kan ha hetat "The complete illustrated book of martial arts" eller nått liknande.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Maquahuitl!

Ber om ursäkt, trodde ironi två gånger skulle få dig att fatta galoppen.

Det enda syfte mitt inlägg hade var att på ett smidigt sätt (alla känner ju till www.realultimatepower.net liksom) berätta för dig att vitulv var ironisk.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Räkna inte ut stenåldern

Till skillnad från dig som påstår att man kan hugga huvudet av en häst med hjälp av ett stensvärd? Det är klart, kan kan man väl, men du lär få hugga några gånger.
Tja, jag tycker inte det verkar osannolikt. Jag har ingen aning, med 'stensvärd' är kanske inte vad man bör kalla obsidian. Det är vulkaniskt glas, åtminstone lika skarpt som modernt stål, och därmed ett av jordens vassare ämnen.

Så...räkna inte ut stenåldern så lättvindigt. Man kan få till väldigt skarpa eggar också med vanlig flinta.

- Ymir, föreläser
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Räkna inte ut stenåldern

Så...räkna inte ut stenåldern så lättvindigt. Man kan få till väldigt skarpa eggar också med vanlig flinta.
Jag räknar inte ut stenåldern. Jag hävdar (utan egen erfarenhet) att det inte går att hugga huvudet av en häst med ett hugg vare sig svärdet är av stål eller sten.

/Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Räkna inte ut stenåldern

Jag hävdar (utan egen erfarenhet) att det inte går att hugga huvudet av en häst med ett hugg vare sig svärdet är av stål eller sten.
Dessutom spelar det inte så stor roll. Hur mycket behöver man egentligen hugga innan hästen, till följd av skador, smärta och panik, är obrukbar som riddjur? Inte alls mycket egentligen.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: ähh de var väl inget..

Åhå! Absolut snyggaste vapnet i den här tråden! Det var bara lösögonfransen som saknades...

//Jonatan - syftar på en av de bästa filmerna någonsin.
 
Top