Nekromanti Vilket svärd är coolast?

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
"Kelterna" i Vastermark kommer inte vara iberiska utan pseudobrittiska.

Dessutom är Osthem inte bara pseudovikingar, det finns också mycket där som påminner om vissa östliga kulturer från vår värld (jag har till exempel inspirerats mycket av Sibirien/Mongoliet).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Maquahuitl!

Jag kan också tänka mig att stenbitarna som utgör egg lätt blir förstörda eller lossnar i en längre strid, något som kan vara väldigt viktigt.

Oh yes. De fäktades faktiskt lite, värja mot obsidiansvärd, och efter en kort stund hade de flesta spetsarna i mitten av svärdet på båda sidor lossnat och det veka träet i svärdsstommen hade spruckit.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Maquahuitl!

Med obsidiansvärdet högg de ~50cm in i ett stycke kött som kanske var strax under en meter i diameter, upphängt i ett snöre. Samma stycke kött penetrerades rätt igenom av en europeisk värja.

50 cm är inte illa för ett vapen av sten och trä.
Det är hur som helst mycket tuffare än värjan.
Ser läskigare ut också.
 
G

Guest

Guest
Onödig fråga, alla vet ju att världens coolaste svärd inte är ett svärd utan TVÅ, behold, triadernas fruktade twinsword!

(Håll inte mig ansvarig för eventuella brännskador av svärdens coolhet på era hornhinnor.)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Finns det sådana i DoD6? (Falcator och kopesh, inte atomubåtar).
Jag gillar dem båda, särskilt kopeshen, som jag faktiskt skulle tillåta i mitt Trudvang. (I snösaga så finns det någon bild på orkhir som slåss med några märkliga svärd som (om jag minns rätt, jag har inte boken här) påminner mycket om den där kopeshen)

Om någon har Snösaga i närheten så kan ni väl kolla upp det åt mig och säga om jag har rätt eller om mitt minne suger gammal violapastill.

Intressant var det iaf att få ta del av en vapenkultur som står så långt ifrån den simplistiska och strikt praktiska utformning som vi annars brukar vara så vana vid att se.

/Rising
blev väldigt inspirerad. Det här var det bästa inlägget jag sett på ett tag, faktiskt, vilket jag inte trodde när jag först såg tråden...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Så nej, det är ingen bluff, och det är inte apfult. Det är vaaackert.
Jo, khopesh är visst djupfula. Nästan lika fula som att försöka bemöta andras åsikter, särskilt när man bara använder en ovillkorad motsatt åsikt. Dessutom är khopesh i princip totalt odugliga som vapen betraktade. ("Det finns knasigare" är ju ett föga övertygande argument för någots hanterbarhet.) Och om man bara är ute efter saker som är tillknycklade på bisarra sätt är det Indien som gäller hela vägen. Ingen kan knyckla en kastkniv som en hindu :gremgrin:

Det grekiska tillhygget däremot, det måste jag hålla med om är läckert. (Det är för övrigt samma vapen som falcatan, mig veterligen; det har samma utformning av klingan, och minns jag rätt har man hittat hjalt i stil med det man kan se på bilden av falcatan i det andra inlägget såväl på grekiska svärd av den typen som på andra, tveeggade tingestar.) Rekommenderad läsning är Frank Millers 300; där förekommer en del kuttande med balla grekiska vapen. (I luvs dem Ancient Greek aesthetics, I does.)

Förresten, jag är osäker på vad du menade i det där andra inlägget, med att europeiska medeltida vapen skulle vara "grova", men om du menar att klingan skulle vara tung eller bred har du helt enkelt fel. Ta Kópis-svärdet du själv hade med på bild, t.ex.: det är betydligt bredare i bladet än ett typiskt långsvärd. Gissningsvis ungefär lika tungt, också. Okej att man ogillar formen, liksom, men att ogilla den för egenskaper den inte har, utan snarast har motsatsen till, det verkar...en smula underligt.


/Feliath - this inlägg brought to you by the Society for Demonstrating by Example why Refutation of Others' Opinions is Stupid
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Dessutom är khopesh i princip totalt odugliga som vapen betraktade.

Hur vet du det, har du testat?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Tebutje

Maquahuitl i all ära, men ett träsvärd vars eggar består av hajtänder är nog tuffare ändå.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Europeiska medeltidssvärd är grova i bemärkelsen att linjerna är alldeles för raka och kantiga. Det ger ett grovt, klumpigt intryck. Ingen strömlinjeform här, inte. Kopesh och falcatan som jämförelse, har mycket mjukare linjer och en elegant kurvatur jag uppfattar som väldigt estetisk. (Och ja, kopis och falcata är samma sak). Detta gäller förstås falcatan i högre utsträckning än kopesh - det senare ser helt enkelt så ohämmat brutalt ut. Jag gillar det av just det skälet.

- Ymir, förtydligar
 

Feidu

Veteran
Joined
23 Aug 2003
Messages
37
Location
Linköping
Jian! (Varning innehåller svärdsporr)

... och då menar jag inte de moderna fladdriga wushu-skiten, utan riktiga kinesiska svärd. Som det här:

titta här för mera bilder.

Här finns annars en bra start för mera kinesisk svärdsporr. :gremlaugh:


Sen om de hör hemma i Trundvarg är en helt annan fråga :gremtongue:

/Feidu
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ögongodis !!

Wuj !!
Ja, det var ruggit vackra att se på, det går ju inte att förnkeka ju !!
Skulle vara coolt att ha ett sådan hängande på väggen !
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Klumpigt i sketan heller!

Europeiska medeltidssvärd är grova i bemärkelsen att linjerna är alldeles för raka och kantiga. Det ger ett grovt, klumpigt intryck. Ingen strömlinjeform här, inte.
I helsicke heller. De absolut läckraste svärden är ju de europeiska svärden från högmedeltid och tidig. En ändamålsenlig och vacker design, perfekt avvägd för hugg och stöt. Den perfekta blandningen av grace och brutalitet. Inget exotiskt lull-lull som komprometterar effektiviten. Sparsmakat, stilrent, dödligt. Kopeshen och falcatan reduceras till simpla klyvare i jämförelse, utan något som helst tecken på sofistikation (men inte utan en viss attraktiv, primordial brutalitet).

Det är som man får gåshud.

Men till saken, innan jag börjar låta alltför pervers..
(samtliga bilder är av replikor)

Edward IIIs svärd, från mitten av 1300-talet


Tyskt bastardsväd, från ca 1500



En enochenhalvhandare till. Ocså från 1500-talet. (replika)

Och igen, tydligare, men med fulare färg på greppet.



Och ytterligare ett tyskt bastardsvärd från 1500-talet... säg till om ni börjar ana en trend.


Såja... nog med porr.

/Joel - keepin' it straight
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Förklaring..

Ett bra exempel hur man bör göra i fantasy är filmatiseringen av Sagan om Ringen. Där skapade man trovärdiga och fungerande vapen men som på ett tydligt sätt inte var historiska rip-offs, utan utstrålade en egen, främmande vapenkultur.
Vad det gäller människornas svärd, kunde de lika gärna vara historiska. De är av helt konventionell design. Vilket som helst av dem hade passat utmärkt in i europeiskt 1400-tal.

/Joel
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Maquahuitl!

Problemet med obsidian-svärden är väl inte att de är dåliga på att hugga. Ett svärd är i första hand ett stickvapen, man hugger inte förrän fienden är i princip försvarslös och man vill avsluta det hela (aningen förenklat, men i det stora hela sant). Som stickvapen är de sämre.

Näe, nu är du väl ändå ute och åker :zeppelinare:, eller också har du blandat ihop sakerna. Ett svärd är främst ett huggvapen; stötar är visserligen effektiva men alldeles för enkla att försvara sig mot. Det europeerna hade med sig till aztekerna var nog snarare värjor, och _de_ är stickvapen till 99%. Men kalla dem inte för svärd.

Resultatet från undersökningen förvånar mej egentligen inte. Det är rätt stor skillnad mellan ett hugg och en stöt; även om en stöt i stort sett ofelbart går rätt igenom motståndaren vid en bra träff gör den betydligt mindre skada än ett hugg. Det finns gott om exempel på folk som har blivit genomborrade 4-5 ggr och fortfarande lyckats ha ihjäl sin motståndare innan de dör. Efter ett rejält hugg lär man ligga ner.

//Härolden, hugger ved
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Maquahuitl!

Näe, nu är du väl ändå ute och åker , eller också har du blandat ihop sakerna. Ett svärd är främst ett huggvapen; stötar är visserligen effektiva men alldeles för enkla att försvara sig mot. Det europeerna hade med sig till aztekerna var nog snarare värjor, och _de_ är stickvapen till 99%. Men kalla dem inte för svärd.
Nej, jag pratar om svärd generellt (med vissa undantag). Långsvärd, tvåhandssvärd och andra bredbladiga svärd, dock inte obsidiansvärden eftersom de inte har en bra spets för ändamålet. Man blottar sig helt enkelt för mycket om man står och storsvingar. Huggen kommer först när motståndaren på ett eller annat sätt har svårt att skydda sig, tex om han är skadad och man bara vill avsluta diskussionen, om han drattat omkull eller om någon håller honom.

Det är rätt stor skillnad mellan ett hugg och en stöt; även om en stöt i stort sett ofelbart går rätt igenom motståndaren vid en bra träff gör den betydligt mindre skada än ett hugg. Det finns gott om exempel på folk som har blivit genomborrade 4-5 ggr och fortfarande lyckats ha ihjäl sin motståndare innan de dör. Efter ett rejält hugg lär man ligga ner.
Japp, men vad vinner du på att du blir nedstucken medan du laddar upp för ett hugg? Man vinner inte på att döda motståndaren, man vinner på att inte själv bli dödad. Får du in ett bra stick kan du inta en mer defensiv attityd tills motståndaren börjar förblöda, man behöver ju inte nödvändigtvis ta livet av honom med ett personligt stick.

Glöm Hollywood och tvinga mig inte att åkalla Herr Nils...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Maquahuitl!

" Långsvärd, tvåhandssvärd och andra bredbladiga svärd, dock inte obsidiansvärden eftersom de inte har en bra spets för ändamålet. Man blottar sig helt enkelt för mycket om man står och storsvingar. "

Är inte tvåhandssvärd ett typexempel på ett vapen som man storsvingar? :gremlaugh:

Hur mycket kraft får man egentligen om man nöjer sig med att småsvinga och småstöta med sitt svärd? Går det ens igenom en metallrustning?

Jag personligen hade sprungit runt med korpnäbbar, stridshammare och yxor om jag mot all förmodan kände mig tvingad att slåss på medeltida vis. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Maquahuitl!

"Är inte tvåhandssvärd ett typexempel på ett vapen som man storsvingar?"

Av vad Herr Nils förevisat och jag lyckats uröna själv... nej. nej nej och nej. Det är ett bisarrt smidigt vapen som man absolut inte hanterar som Arnold brukar göra... :gremwink:
Tvåhandssvärdet ska du ha emot pikformationer, mot en tungt bepanstrad gök tar du och år bort hans vapen och sedan tar du fram konservöppnaren (dolken).


Storuggla, bildad av dalkarl
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Maquahuitl!

"Av vad Herr Nils förevisat och jag lyckats uröna själv... nej. nej nej och nej. Det är ett bisarrt smidigt vapen som man absolut inte hanterar som Arnold brukar göra..."

När jag säger storsvinga så menar jag inte Arnold-svingar, utan svingar som är större än de som du gör med ett mindre svärd. Framförallt försökte jag påvisa att tvåhandssvärd inte borde vara ett stickvapen. Liksom hur ska du sticka ner en pikformation egentligen? Med ännu längre pikar? :gremsmile:

Jag vill ändå hoppas att jag lärt mig något av alla vapenföreläsningar som varit här under årens lopp.
 
Top