Vilket superhjälteuniversum har bäst skurkar?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Magneto och Professor X är i princip identiska.
Jag älskar verkligen det här, för övrigt. Hela Martin Luther King / Malcolm X-dynamiken. Det går liksom inte att komma ifrån att Magneto på jättemånga sätt har ideologiskt rätt, även om han också ofta slår över i kacklande onding. Jag älskar skurkar som har rätt, eller som åtminstone har poänger.

Det är lite tråkigt när skaparna av serier eller filmer låter skurkarnas goda poänger bara visa sig vara rökridåer, eller att de liksom slår över i Skeletor-ondska så det inte längre går att ta dem på allvar. Jag skulle önska mig mer superhjältemedia som lät skurkarna helt enkelt vara hyfsat sympatiska karaktärer som hade goda poänger men vars agenda helt enkelt går helt på tvärs med "hjältarnas". Att liksom acceptera och leva i dissonansen man känner när Magneto pratar om mutanters utsatta situation och sedan fortsätta leva i den, utan att reducera Magneto till en enkel superskurk som det är tveklöst moraliskt rätt att stoppa med alla till buds stående medel.

Lex Luthor är också en sån skurk för mig. I vissa grejer han säger har han ju helt enkelt rätt, när han ser Stålmannen som ett potentiellt hot. Vad händer den dag stålis har en dålig dag? Det har utforskats i en hel del serier och jag har inte läst speciellt många av dem. Men det är en grej. Det är faktiskt helt orimligt att så mycket makt ska vara i händerna på en enda högst mänsklig (mentalt sett) person. Det är ju bara för att vi som läsare "vet" att stålis aldrig kommer att "bli ond" som Luthor verkar ond när han pratar om det där. Men sedan blir han också en kacklande Skeletor som dödar civila och så går det inte att stå på hans sida längre.

Det är möjligt att Jokern och de andra Batmanskurkarna har liknande poänger, men isåfall har de gått mig förbi. Där saknas den där nerven, den där dissonansen av min fiende har en god poäng som nog är min favvogrej med skurkar.


Jag tror att jag är mer intresserad av skurkar som utmanar hjältarnas ideologi än skurkar som speglar eller utmanar rollpersonernas moral eller förmågor, överlag.
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
DC eller Marvel? WTF liksom,. Att inte en enda har tagit upp Dr. Evil's sing along blog. :D :p

Jag gillade DC upp till tidigare tonåren, men sedan tröttnade jag på deras svartvita gott mot ont. Föredrar helt klart mer komplexa motivationer. Men jag har tappat att läsa superhjälteserier sedan länge, så det är film och tv-serier som gäller nu för tiden då det kommer till supers.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Helt orättvist inom serierna, då jag läst säkert 50 ggr så mycket Marvel som DC, så tycker jag att Marvel har bäst skurkar. Min definition av bäst ska nog likställas med intressantast och det är en kombination av utseende, krafter, motivation och berättelserna de är i. Man ska också ta i beaktning att jag är mer intresserad av persondramat än superkonflikterna så skurkar är inte viktigt för mig.

Inom tv-serierna, där jag bara ser live action, så tycker jag DC är överlägset. Här är det mer situationen som skurkarna ger upphov till och hur de ska lösas som jag går efter. Och gangsterdramat i Gotham är jag väldigt förtjust i tack vare de trevliga skurkarna.

Filmerna. Jag håller med om Marvels skurkproblem. Jag vet att Kevin Feige sagt att det var medvetet för att fokusera mer på hjältarna i början. Jag tänker att det går väl att göra skurkarna intressanta också med en 5-minuter till med dem. Men nu med 20-nåt filmer och 2-13 TV-serier hos Marvel och 8 filmer från DC så är Marvels bättre. Mer varierade, roligare, snyggare.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag tycker för många av DCs skurkar är konstiga, framför allt vissa av Batmans. Gåtan och Pingvinen liksom...?

Men sedan har de en trave asgrymma skurkar. Joker, Bane, Luthor, Ra's al Ghul och Two-face är grymma (även om Jokern är sju rutor framför alla andra).

Men över lag så gillar jag Marvels skurkar mycket bättre. Både de mer jordnära och de mer storslagna. De vill något och har en plan och de har ofta drivkrafter/backstories som gör att jag känner att de är rimliga. Sedan gillar jag när de kan glida på skalan mellan skurk och inte alls direkt skurkig.

Så min röst går till Marvel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Men nu med 20-nåt filmer och 2-13 TV-serier hos Marvel och 8 filmer från DC så är Marvels bättre. Mer varierade, roligare, snyggare.
Å andra sidan är skurken i nya Suicide Squad den roligaste någonsin.
Å tredje sidan är det James Gunn som ligger bakom, så inte riktigt DCs förtjänst.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Å andra sidan är skurken i nya Suicide Squad den roligaste någonsin.
Å tredje sidan är det James Gunn som ligger bakom, så inte riktigt DCs förtjänst.
Och många av hjältarna matchar skurken i humoricitet. Skönt med lite sånt för att balansera ut Snyders grejer.
 
Top