Vilket superhjälteuniversum har bäst skurkar?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Den stora skillnaden på Marvel och DC är snarast skurkarna. Folk på reddit tycks mig rörande överens om att DC har bättre skurkar, men det är för att de är fucking chaotic evil på riktigt, and lovin' it. Marvels skurkar däremot är väldigt ofta nyanserade, med resonabla drivkrafter men tvivelaktiga metoder, och pendlar mellan att vara antihjältar och straight up villains. Tänk vad MCU hade kunnat åstadkomma om de haft DCs fantastiska skurkgalleri, gud...
Det där är en intressant spaning. Jag har i princip enbart hört det omvända, alltså att Marvels skurkar är bättre, kanske främst just för att de är mer nyanserade. Personligen har jag också ofta upplevt att DC-skurkarna är tämligen endimensionella och därför mindre intressanta. Den upplevelsen bygger dock på serier från 80- och 90-talen samt på de sentida filmerna. Kanske är DC-skurkarna annorlunda i de nyare tidningarna, och kanske lever jag alltså i en bubbla av bekräftelsefördom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Det där är en intressant spaning. Jag har i princip enbart hört det omvända, alltså att Marvels skurkar är bättre, kanske främst just för att de är mer nyanserade. Personligen har jag också ofta upplevt att DC-skurkarna är tämligen endimensionella och därför mindre intressanta.
Ja, det är typ min bild också.

Skurkar som är "chaotic fucking evil på riktigt, and loving it" blir jag trött på rätt fort. Det har ingen lockelse alls för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag gillar både de bra DC skurkarna och de bra Marvel skurkarna. De bästa skurkarna tycker jag alltid är de som fungerar i sina rogues galleri.

Luther är fantastisk för han är Paradise Lost Lucifer som slåss mot Gud. En annan typ av ”super” man. En person som är allt det värsta av oss på ett sätt som nästan är beundransvärt.

Doom är fantastisk som ärkefiende till Reed Richards eftersom Reed är en den idealiserade upptäckaren och Doom är den idealiserade erövraren.

Batmans skurkar är fantastiska för att de är brutna av den moderna världen och piskade till våld precis som Batman är.

Spindelmannens skurkar är fantastiska för de ifrågasätter hans ideologi om ansvar.

Captain Marvels skurkar suger för de är en hög onda freaks utan motivarioner, en av dem är en larv!

Ghost Riders skurkar suger för de är inte på hans nivå av moralisk gråhet. En av dem är en ond kulle!

Det är mer baserar på karaktärer/serier än bolag tror jag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det där är en intressant spaning. Jag har i princip enbart hört det omvända, alltså att Marvels skurkar är bättre, kanske främst just för att de är mer nyanserade. Personligen har jag också ofta upplevt att DC-skurkarna är tämligen endimensionella och därför mindre intressanta. Den upplevelsen bygger dock på serier från 80- och 90-talen samt på de sentida filmerna. Kanske är DC-skurkarna annorlunda i de nyare tidningarna, och kanske lever jag alltså i en bubbla av bekräftelsefördom.
bättre eller sämre kan väl diskuteras, jag personligen älskar tex Spider-Mans rouges gallery, men DCs skurkar är definitivt mer populära än Marvels. Bara det faktum att Poison Ivy och Harley Quinn samt The Joker har sin egen tv-serie/film och sådana grejer, liksom. Sen ska man också komma ihåg att en del klassiska Marvel-skurkar/antihjältar, tex Thanos och Deadpool, är rena ripoffs på DC-karaktärer. Det är liksom ganska ironiskt att Darkseid i DCU framstår som en ripoff på Thanos, när det egentligen är det motsatta som gäller.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
bättre eller sämre kan väl diskuteras, men DCs skurkar är definitivt mer populära än Marvels. Bara det faktum att Poison Ivy och Harley Quinn har sin egen tv-serie/film och sådana grejer, liksom.
Marvels dåliga skurkar har snackats om i åratal.




https://www.reddit.com/r/marvelstudios/comments/7ydj6a
Nu ska ju Loki få sin egen TV-show, men ja, DCs skurkar har helt klart blivit mer ikoniska.

Harley Quinns egen show (helt fantastiskt rolig, btw, rekommenderas!), sin egen film, Jokern har sin egen film... Lex Luthor är också historiskt väldigt populär med fans.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Vänta, alltså… Pratar vi om skurkar i serierna eller skurkar i filmerna? För i filmerna är det absolut så att DC lyckats bygga mer intressanta och varierade skurkar. Kanske inte så mycket mer relaterbara egentligen, men mer intressanta och så.

Men när Ymir till exempel pratar om Darkseid/Thanos så snackar vi ju om skurkarna i serierna, inte filmerna. Och i serierna tycker jag att den kritik Mundo hänvisar till faller lite platt, för i Marvelserierna – åtminstone de delar jag läst – har extremt relaterbara skurkar. Det var ju faktiskt ganska precis den här gråskalan, det relaterbara etc, som Ymir klagade på nyss…

Jag vet inte. Det känns som att flera här är överens om att Marvels skurkar är sämre, men tycker att det är sämre av typ… diametralt motsatta skäl =)
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Film-Marvels problem är att de hjältar som har bäst skurkar var utlicensierade till någon annan. Spindelmannen, Fantastiska fyran, X-men, och även Hulken, har bättre och mer kända skurkar än Kapten Amerika och Järnmannen, men de har Marvel inte fått använda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Film-Marvels problem är att de hjältar som har bäst skurkar var utlicensierade till någon annan. Spindelmannen, Fantastiska fyran, X-men, och även Hulken, har bättre och mer kända skurkar än Kapten Amerika och Järnmannen, men de har Marvel inte fått använda.
Låter väldigt rimligt.

Jag har ju en tendens att tänka väldigt X-centriskt när jag tänker Marvel; trots såhär 20 filmer senare så är nog hela Avengers-delen av universat liksom B-laget. När nån pratar om "hur Marvelskurkar är" så tänker inte jag Thanos eller Whiplash, utan Magneto och Apocalypse och Mister Sinister. Eller Onslaught. Eller Cassandra. Det är nog överlag så att allt det där jag tycker är bra med Marvelskurkar egentligen mest är sånt jag tycker är bra med X-menskurkar. Och kanske, i andra hand, Spindelmannenskurkar.

Så… Jag tänker hoppas på att Marvel inte sitter på X-licensen alltför länge utan faktiskt gör något kickass med den, nu när de får =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag tycker båda typerna av skurkar behövs. Ibland behöver man att Jokern kommer in och bränner alla Gothams gangstrars kapital bara på skoj, ibland behöver man att Vulture sätts i konkurs och behöver göra något drastiskt för att hans anställda ska kunna betala av huslånen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Marvel för mig är ganska mycket att jämställa med X-men som också har en av mina favorit skurkar Magneto. Jag är svag för the villain with a tragic past. För mig är det betydligt intressantare med en superskurk med en backstory som drivit hen till att agera som hen gör ist för att hen är bara Pure fucking evil och det är all förklaring som behövs.

Med andra ord upplever jag att Marvel har mer nyanserade och mångfacetterade skurkar än vad DC har deras skurkar känns oftast ganska platta och endimensionella .
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Vilket superuniversum man tycker mest om beror väl egentligen på vilken typ av hjälte man tycker om?

Ta t.ex. Doom patrol. Är Animal-Vegetable-Mineral-man eller Red Jack great som stand alone kreationer? Njae... Är de underbara skurkar i ett Doom Patrol äventyr? Ja, definitivt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Jag tillhör skaran som nog egentligen inte gillar superkrafter; ju mer av varan, ju mindre intressanta blir figurerna. Batman och hans skurkar är därför i en klass för sig, och Jokern favoritskurken (särskilt i filmen Joker med Joaquin Phoenix). Så min röst går till DC.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
DC har ju Snowflame, den kokaindrivna skurken från Colombia. Krafter inkluderar kokainberöring. Svaghet: kokainberoende. Utrustning: kokain. Så den här diskussionen kan bara packas ihop nu.
Jag hade med honom som skurk i Batman kampanjen jag spellede i höstas! :D
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
DC har kanske bättre gestalter än Marvel inte minst då man har Batman. Men figurer som Batman, Superman Wonderwoman m.fl är inte kompatibla med varandra och det känns därför som ett enhetligt universum.

Edit: ser nu att jag svarade på nåt helt annat

Men marvel har bättre skurkar med undantag för Batman skurkarna som är klart bäst
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
My Hero Academia har inte så många skurkar, det är typ en serie med en spin-off, men de har fan inga dåliga skurkar alls.

Moonfish är så sjukt amazing konceptuellt. En psykotisk person i en bdsm latex säck vara mun hålla öppen med en dental gag och så växer hans tänder enormt långa som tentakler. Han både rör sig med hjälp av tänderna och hugger dem igenom folk.

Eller Decay vars dräkt är gjord av hans familj avhuggna händer! Med en hand som mask! For kids!

Eller Gentle Criminal som är en Youtube kändis/skurk som kan att föremål böjer sig som gelatin! Det låter inte som en bra kraft men hans sidekick är en fangirl har kraften att boosta krafterna hos personen hon älskar mest! Vilket ju är Gentle Criminal!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Bra skurkar spelbar hjälten. Jokern, Two
Face, Gåtan, Pingvinen, Bane och till och med Calender Man speglar Batman på olika sett. Venom, Harry som Green Goblin, Doc Ock, Lizard och Sandman speglar olika delar av Spindelmannen. Magneto och Professor X är i princip identiska.
 
Top