Re: sagt och gjort
Det hela beror dels på vilka förväntningar din grupp kan tänkas ha, men också vad ni spelat mest av tidigare.
Rollspel kan skilja sig otroligt mellan grupp A och grupp B bara i metodiken.
Cthulhu är spelet är monstren inte bara har förmågan att äta upp dig och hinna matsmälta dig innan du kan uttala namnet på det, om du för den delen inte blir tokig innan du möter monstret ifråga.
Mitt nybörjarförslag skulle vara att lägga upp en intressant miljö och ha ett gruppkoncept som spelarna tycker det är kul att bygga på. Låt dem spela pälsjägare på Grönland, barägare i London, guldletare i Klondike eller vad som helst som ger dem dels friheten att lägga upp spelet, men också möjligheter till interaktion med miljöer.
Att fälla en isbjörn (på Grönland...) blir då nästan viktigare än att bläddra i några gamla böcker, och placerar man Cthulhu på andraplats i ett scenario så kommer introduktionen av det övernaturliga som något mer oväntat.
Beskriv sedan inte spelets natur för spelare som kanske inte känner till den. Jag spellede CoC för tre spelare där bara en av dem visste vad han hade att vänta sig. De andra två började därför bry sig otroligt mycket mer om det huvudsakliga konceptet, och den tredje grävde sig djupare och djupare i det gamla 1700-talsdokument de hittade i en dammig gammal kista.
Skräcken och det övernaturliga ska komma gradvis, men introducerats plötsligt. Spelarna ska inte kunna vänta sig vad som händer, men däremot bli varse när de minst anar det.
De ska KÄNNA osäkerheten som rollpersonerna känner.
Tänk när de återvänder till sitt guldläger i Klondike efter att ha festat i fyndlycka i den närliggande byn, fått höra mörka omen av en lokal zigenarsierska och hittar lägret förstört samt underliga spår efter förövaren. Och, jo, guldet är inte heller borta - så det kan inte ha varit någon som var ute efter pengarna som gjorde det hela... genast börjar spelarna spekulera. Var det bonden som bor uppe i berget - han vars son ni slog ned i ett barslagsmål? Eller är vindarnas viskningar i natten något mer än bara vargar? Något äldre? Något ondare?
Låt spelarna minnas situationerna och reagera efter sina RP. Ge dem en verklighetsnära värld som sedan bryts samman.
Och så vidare... Mer babbel behövs nog inte från min sida
Kanske märks det dock att CoC är favoritspelet...