Nekromanti Vilket spel rekomenderas vid få antal böcker?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Jag förstår. Bra där.[NT]

Nej, NT sa jag.
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
"Vanliga äventyr" 9 - Skräck 1

CoC. När det är som bäst. När man halvvägs igenom spelmötena glömmer bort att den glada, nöjeslystna och bekymmerslösan 20-talstillvaro bara är en illusion och att DE existerar. När man efter en svit av spelmöten som behandlat kolonialt resande, meningslösa vadslagningar, försök att lyckas bryta en trolovning, ett besök vid ett olympiskt spel (som nästan resulterade i en duell mellan sällskapets britt och en av amerikanerna), inboendet av ett hus, ännu en vadslagning (jag vill minnas att vi skulle bryta oss in i en av de amerikanska Ivy league skolorna för att ändra ett slutbetyg) o.s.v. tills vi plötsligt ställdes inför ett äventyr där DE var inblandade.

Det spelmöte där vi skulle "bo in" ett hus som varit övergivet är fortfarande den bästa enskilda rollspelssejouren i mitt liv. Vi hade precis tagit ombord en ny spelare och upplägget var som givet för ett skräckäventyr. Huset låg avsides. Det fanns en myrmark som började strax bakom huvudbyggnaden. Det hördes konstiga ljud från en damm nattetid. "Som syrsor fast högre, intensivare än ni någonsin hört förrut". Den nye spelaren gick in i Investigator-mode och vi lockades med, men efter en eftermiddags och kvälls rollspelande med nerverna på utsidan fick vi reda på att det var fullständigt naturligt för syrsorna att låta så där den tiden på året. Vår dåvarande GM berättade efterhand vad äventyret egentligen skulle gått ut på och att han släppt detta i samma ögonblick som han insåg hur skräckslagna vi var inför dammen (vi måste haft en timmeslång diskussion om möjligheterna, för- och nackdelarna med att dika ut dammen).

Attans vad sugen jag blev på att spela CoC igen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Tackar för all hjälp

En sak jag undrar bara är om det inte blir enformigt för spelarna efter ett tag? Ja menar man vet ju att nåt fasansfullt är inblandat. Eller kör man 'vanliga' äventyr ibland?

Det är en hel del problematik inblandat i de förfaranden där rollpersoner i CoC ofta blir indragna. Att försöka skaka av sig polisen, att förklara varför man måste ha fyra lådor dynamit när man jobbar som skohandlare, att som fattigman få råd att flyga till Egypten och så vidare. Förutom de rent uppenbara personliga sakerna, som fästmön som sticker för att hon tröttnat på mannens (rollpersonens) frånvaro eller fastern som dör och hennes begravning som besöks av underliga kultister som är ute efter RP. Etc.

Själv brukar jag alltid försöka göra Cthulhu Mythos till något sekundärt. Den är kraftfull och mäktig på alla sätt och vis, vilket gör att det ofta blir svårt att dölja dess närvaro. Och för att det ska bli klimaktiskt för spelarna att uppleva monstren så måste de komma när spelarna minst anar det, så att i flera scenarier bygga upp skräckstämningen, endast för att första gången avsluta det med något verkligt och förklarligt, kan bli minst lika skrämmande som något annat.

Särskilt om rollpersonerna vet något om det övernaturliga. För ju mer orelaterade saker de lyckas koppla samman på något underligt sätt, ju mer kommer de också underfund med. Och ju tätare blir konspirationen, samtidigt som stjärnorna kommer på plats :gremwink:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Yes! Precis så!

Det spelmöte där vi skulle "bo in" ett hus som varit övergivet är fortfarande den bästa enskilda rollspelssejouren i mitt liv. Vi hade precis tagit ombord en ny spelare och upplägget var som givet för ett skräckäventyr. Huset låg avsides. Det fanns en myrmark som började strax bakom huvudbyggnaden. Det hördes konstiga ljud från en damm nattetid. "Som syrsor fast högre, intensivare än ni någonsin hört förrut". Den nye spelaren gick in i Investigator-mode och vi lockades med, men efter en eftermiddags och kvälls rollspelande med nerverna på utsidan fick vi reda på att det var fullständigt naturligt för syrsorna att låta så där den tiden på året. Vår dåvarande GM berättade efterhand vad äventyret egentligen skulle gått ut på och att han släppt detta i samma ögonblick som han insåg hur skräckslagna vi var inför dammen (vi måste haft en timmeslång diskussion om möjligheterna, för- och nackdelarna med att dika ut dammen).

Det där har jag tänkt på om jag ska göra ett sådant äventyr bara för att förvirra mina spelarna. Speciellt eftersom det enda skräck rollspelet jag spelar är chock och spelarna skickas ut på ett uppdrag till ett område med "dokumenterade" problem med det okända. Lyckades överraska mina spelare med att använda The colours out of space och några kultister (som av någon anledning har börjat dyrka varelsen) i Chock. Först trodde dom att det var en vampyr av något slag, men nu tror dom att det är en UFO konspiration av något slag:gremgrin: (Har förövrigt försökt att få dom att testa CoC, men dom är så konservativa!)
 
Top