Nekromanti Vilket rollspel?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
In Nomine

Verkar fungera bra att turas om att spelleda... vår spelgrupp har i.a.f. gjort detta det senaste året utan större problem (fyra sl-byten). Världen är alternativ nutid och man spelar änglar, demoner eller människor... världsbilden är någorlunda kristen men rätt pragmatisk... man kan vara en omoralisk ängel eller en demon som inte är alltigenom elak...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja enligt mig finns det bättre grattis rollspel att satsa på Zhoria till exempel.

Per
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag tycker spelvärlden verkar lite liten där.</I>

Ön är väl inget Australien precis, men spelvärldar är ofta bra mycket större än de skulle behöva vara IMO; ofta zoomar folk ändå bara över de där enorma avstånden för att komma till nästa ställe.

Vill man se en <I>liten</I> spelvärld ska man kolla in ögruppen Vog Mur till Rolemaster. Den är en del av Shadow World men var från början den enda del av världen som fanns beskriven. Vog Mur består av tre öar, vardera några kilometer tvärs över, varav två och en halv hålls avspärrade från allmogen av den elake lorden som härskar över ögruppen. Den yta man har att röra sig på från början (innan man kommer sig för att bryta hans påbud och smyga ut i terrängen, vilket man oundvikligen gör för eller senare av pur klaustrofobi) består av en liten fiskeby och lite omgivande åkrar.

--
Åke
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Eon rockar!

Själv tycker jag Eon är ett okej spel, men det går slött. Ja, vi har bra koll på reglerna, det går slött ändå.
Jag håller med att Eon har förbaskat mycket regler att hålla reda på... Själv brukar vi när vi kör bara slå var man träffar och skadan och sådant, sedan bestämmer SL resten. Han slår alltså allt, och man säger bara vad man gör som spelare.
Undrar förresten varför alla mina polare hatar Eon och tycker "Det är skittråkigt" eller "Jag hatar Fantasy", medan jag själv älskar det. Stackars mig...

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Eon rockar!

Det blir bara slött om man slåss mycket... jag försöker (när jag inte har en krigare iallafall) att slåss så lite som möjligt och då flyter Eon på jätte fint /images/icons/smile.gif

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eon rockar!

Det är farligt och i de flesta fall avskräckande att slåss.. Då är det väl lika bra att ha regler som är farliga och avskräckande =)

Hihi :)

Jag föredrar en högre nivå av abstraktion mellan spel och metaspel i så fall... Bara för att min karaktär har jätteont och spyr vill jag inte att reglerna är smärtsamt kassa och får mig att spy...
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Eon rockar!

Jag antar att det är en smaksak. jag föredrar dock Eons regler framför andra spels snabbare och mindre detaljerade regler.

Bela
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: Liten? LITEN?!!

Jag är inte så insatt i Västmark men jag trodde att den ön var isolerad från omvärlden och hade massa fantasygisch och man bara spelade där. Är det hela världen med fantasygisch isom det är??

"Soylent Green is people!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fantasygisch

"Jag är inte så insatt i Västmark men jag trodde att den ön var isolerad från omvärlden och hade massa fantasygisch och man bara spelade där."

Nej. Ön Lyonia, på vilken Västmark ligger, är en del av ett levande och fluktuerande Europa anno domini 1192, som just nu håller på att kriga med muslimerna i det Heliga Landet. Vill man så går det utmärkt att lämna ön och härja i Europa.

Är det hela världen med fantasygisch isom det är??"

Nej. Västmark utgår inte från fjantasytjofräset. Det utgår huvudsakligen från folktro, myter, legender, sagor och historia. Det är ett Europa med det som folk tror på. Folk tror på älvor. Alltså finns älvor (och de är inte små och gulliga saker i slöjor). Folk tror på trolldom. Alltså finns trolldom. Folk tror på mirakler. Alltså finns mirakler.

Vad som inte finns är Tolkien- och AD&D-tjofräs. Dungeons och orcher har inte i Västmark att göra.

Så nu vet du det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: Fantasygisch

Jag kanske skulle pröva det. Visst finns det gratis att ladda ner?

"Soylent Green is people!"
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Allt är relativt

Om han tycker att jorden är liten så är det väl hans ensak:)
Själv tycker jag att den är väldigt stor och att han har alldeles för lite tid på sig för att resa runt på den:(
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag hör dig broder!

Precis, våran grupp drog sig för strid, inte för riskerna att dö utan för att det skulle ta halva/hela dagen att genomföra striden, vilket i något annat rollspel kanske skulle tagit ca 2 timmar som högst.
Du har så rätt!

Så det så!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Terra Draconis (se hemsida nedan) är liksom Västmark gratis och består av en regelbok och en världsbok på totalt c:a 200 sidor. Spelet utspelar sig i en kultur som mer påminner om antika kulturer än medeltida och systemet är relativt enkelt.

Dessutom är Västmark bara näst bäst ;)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Tja du, det finns ju så många att välja på... Men Western är väldigt välkonstruerat, och dessutom svenskt :gremsmile:.Annars rekommenderar jag Fading Suns. Majsigt SciFi spel.

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Western

1) Det är antagligen det bästa rollspelet i Sverige, åtminstone enligt mig
2) Ett av få rollspel som har oerhört mycket info om världen redan i grundreglerna, ungefär hälften av innehållet
3) Behövs mer info om världen är det bara att ta stövlarna och traska ner till biblioteket eller så...kan även räcka att söka på internet också för den delen
4) Finns många gratis äventyr på nätet

Det var bara några anledningar

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top