Nekromanti Vilket rollspel?

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Vilket är det "bästa" rollspelet? En kompistill mig tänker starta en rollspelsförening (jag kommer attingå). I våran spelgrupp är det vanligtvis jag och han som får vara Sl. Det är dock så att vi aldrig leder samma spel. JAg föreslår att vi skall införskaffa ett spel(tillsammans) där båda då och då är SL(byter avvarandra). Istället för som nu att jag alltid leder t.ex DoD för jag har själva spelet. Eventuellt nytt spel blir neutral merk. JAg vill ha ett tips på ett bra spel med en bra världbeskriven.

"Soylent Green is people!"
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"JAg vill ha ett tips på ett bra spel med en bra världbeskriven."

Jag måste säga Eon.


Bela
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gamla Mutant

och Mutant 2 är självklart de bästa spelen... litet tråkigt är att de är ur tryck sedan över tio år och att inte alla delar min åsikt om detta /images/icons/wink.gif

Om man skall vara så tråkig och försöka hitta det bästa spelet för er (snarare än för mig :gremsmile: så beror det på... du säger inte ens vilken genre du vill ha spelet i, så frågan är svår att besvara.

Gurps kanske? Samma regelsystem i många olika genres och världar... Ungefär som Eon/neotech/phobia(?)/terra-one(?) men med fler genres att välja från och ännu fler frivilliga regler. De mest grundläggande reglerna finns gratis på nätet (<a href="http://www.sjgames.com/gurps/lite/">här</a>).
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: Gamla Mutant

Det är faktiskt så att jag har redan gamla goda Mutant(första rollspelet jag ägde) och har tänkt på att starta om med att spela det.

Vilken genre det ska va på spelet spelar ingen roll; cyberrpunk, fantasy, sf, vadsomhelst

Jag har hört talats om GURPS vart kan man få reda på mer om detta ?

"Soylent Green is people!"
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Har faktiskt funderat på det, men själv gillar jag inte reglerna så mycket.

"Soylent Green is people!"
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Gamla Mutant - enade vi stå!

Mutant 2 är det klart bästa spel jag någonsin spelat. Kanske beroende på Spelledaren iofs, men det var ändå något speciellt med Pyrisamfundet.
Synd bara att det försvann och ersattes av det långt taffligare "Nya" Mutant, svarta boxen, varefter det bara gick rätt käpprätt åt he-.

- Daniel
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja det är ju en smaksak. Själv gillar jag khelataar, en low fantasy spel i ett klanland.

Per
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Häftigt!

Jag tror fanimej att jag är klärvoajant eller nåt. Jag kunde läsa Krilles inlägg *utan* att ha öppnat det först! /images/icons/wink.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Eon rockar!

Man lär sig reglerna med tiden...

Om man inte tycker om reglerna så känner man förmodligen till reglerna. Annars föreligger en världsbild jag inte är bekant med (jag vet att jag inte tycker om det, jag vet inte vad det är, men jag tycker inte om det).

Själv tycker jag Eon är ett okej spel, men det går slött. Ja, vi har bra koll på reglerna, det går slött ändå.

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Liten? LITEN?!!

"Jag tycker spelvärlden verkar lite liten där."

Fakta om spelvärlden i Västmark:

Ekvatorsdiameter: 12 757 km
Poldiameter: 12 714 km
Volym: 1,083 x 10<sup>21</sup> m<sup>3</sup>
Massa: 5,977 x 10<sup>24</sup> kg
Medeldensitet: 5,517x 10<sup>3</sup> kg/m<sup>3</sup>
Medelavstånd från solen: 1,496 x 10<sup>8</sup> km
Omloppstid kring solen: 365,256 dygn
Medelbanradie: 1,495 x 10<sup>8</sup> km
Tyngdkraftaccelerationen vid jordytan: 9,80665 m/s<sup>2</sup>
Flykthastighet: 11,19 km/s

Om du tycker att du känner igen siffrorna från något annat ställe så beror det på att det är Jordens siffror. Världen i Västmark är nämligen Jorden, den är precis lika stor och du har precis lika mycket att göra. Den enda skillnaden är att det är 1192 och att det finns en ö kallad Lyonia sydväst om de brittiska öarna, på vilken riket Västmark ligger.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Jag skulle främst rekommendera det amerikanska rollspelet Shadowrun.
Billigt, välskrivet med en liten touch av humor. Kanske för många moduler, så du måste nog göra en liten research på vilka du ska köpa. Shadowrun (kan innehålla) lite hemligheter som spelarna inte borde veta om, så att turas om att vara SL i det borde inte vara nå'n hit. Regelboken är på rätt tråkig engelska (tror iaf att den är tråkig).

Spelet utspelar sig i framtiden, indianerna har gjort uppror, människor har börjat förvandlats till alver, orcher, troll m.m (antagit sina sanna former) och när den förste draken vaknade och trädde fram slogs massmedia över att få en intervju med honom. En drake ska också ställa upp i presidentvalet (finns ett äventyr om honom). Spelarna spelar Shadowrunners, en sorts oregistrerade (av staten) lönnmördare.

Det finns också en del Shadowrun-böcker som man kan få insperation av.


Ett annat cyberpunkspel är Neotech 2.
Välgjort, svenskt och nytt. Samma tillverkare har också gjort...

...Eon
Har en trovärdig fantasyvärld men med kanske för mycket komplicerade regler som bl.a. segar ner strider i början.

Star Wars
Finns massor om. Wizard of the Coast (som gjort Magic) har nu fått labbarna i det och IMHO försämrat regelsystemet. Har dock inte kollat närmare på't. Tidigare vers. hade ett enkelt och charmigt system.

Call of Cthulhu
Lovecroft-inspererat, engelskt skräckrollspel. Innehåller definitivt hemligheter så här kan det bara en vara SL. Utspelas antingen på 1920-talet ellet nutid. Finns en otroligt bra karaktärsgenerator till spelet som heter Byakhee. Tror adressen för att ladda hem den är: http://www.geocities.com/SiliconValley/Haven/4173/

Jag har också jättekorta förklaringar på rollspelen som vi spelar i vår förening på adressen http://www.redrival.net/slurk/info.htm

/[color:green]Han</font color=green> som inte rekommenderat nå't av de rollspel som han själv är SL i
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Liten? LITEN?!!

Fakta om spelvärlden i Västmark:

Ekvatorsdiameter: 12 757 km
Poldiameter: 12 714 km
Volym: 1,083 x 1021 m3
Massa: 5,977 x 1024 kg
Medeldensitet: 5,517x 103 kg/m3
Medelavstånd från solen: 1,496 x 108 km
Omloppstid kring solen: 365,256 dygn
Medelbanradie: 1,495 x 108 km
Tyngdkraftaccelerationen vid jordytan: 9,80665 m/s2
Flykthastighet: 11,19 km/s


Jag gillar Västmark, men nu när jag ser siffrorna så tycker jag att världen är lite liten. Du tror inte att du skriva ihop en modul med regler för att spela på Jupiter? /images/icons/wink.gif


Bela
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle föreslå att ni började med de spel som ni känner till bäst. Jag skulle nog skaffa DoD och SW. Där är ju två mycket bra spel !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 
Top