Nekromanti Vilket rollspel?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Välkommen till forumet! =)

Nå, jag tänkte det att det kanske skulle vara lite lättare som du säger lite vad du är ute efter. Visst, att gå i samma fotspår är inte kul, men du kanske har lite tankar om du söker om du nu ska söka dig till nya upplevelser?

Du säger ju till exempel att kranks Evolutionens Barn har en touch du gillar. Då får jag lite känsla av att du ändå vet vad du möjligen skulle vilja ha. Så, om du vet det så berätta gärna.

Förövrigt har jag själv inte hunnit spela EB än, men båda utgåvorna - svartvit och färg - står här i hyllan. Det är trevlig läsning, ja, och ruskigt billigt vare sig man lägger till en slant åt krank eller ej. Så jag säger, köp det om du gillar det.

Om inte så skulle jag vilja säga World Of Darkness (WoD) - vilket förövrigt är själva grundboken för White Wolf's övriga produkter - som t.ex. Vampire: The Requiem (VtR). Om man bara kör med plain WoD - dvs alltså utan att köpa till t.ex VtR - så blir det lite mer jordnära då man spelar människor som utsätts och blandas in i det övernaturliga, lite mer som undersökande och offerroller. De andra spelen handlar mer om att spela den andra sidan, att vara del av den övernaturliga världen - att vara en naturlig varelse. Man kan säga att man vänder lite på steken. Eller kanske rättare sagt perspektiven, eftersom man t.ex. som vampyr också kan vara undersökande eller satt i en offerroll, dock från en annan synvinkel.

Varför denna rekommendation?
Jag har dock bara spelat World Of Darkness och Vampire The Masquerade. Jag tycker t.ex. om den enkla, lättmanövrerade grunden i Storytelling-systemet. Jag tycker om att spelen i sig är så berättarvänliga med mycket krut på stämning (t.ex. i form av mycket stämningstexter), där tonen är tydlig och mycket inspirerande. Jag tycker sedan att det är najs med investigation-skräck eller vad man ska kalla det. Jag gillar det har mörka, mytiska, problematiken då olika verkligheter kolliderar och jag gillar att spela människa - så sårbar, så mentalt låst men ändå så stark med en massa möjligheter... Svårt att förklara men jag hoppas du förstår åt vilket håll jag pekar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Spelbutiker

EDIT: Var brukar ni köpa rollspel (På nätet asså)?
Jag är så fräck att jag köper spel där de är billigast - billigaste jag hittar iaf. Därför varierar mina butiker rätt så mycket. Bäst gillar jag dock Adlibris eftersom de har asabra priser och minimal frakt - ja, man kan ju till och med få det fraktfritt. Fast om konstruktören själv sköter försäljningen så blir det naturligtvis därigenom eftersom man gärna stödjer spelmakarna (inga mellanhänder som ska ta del av kakan).

Nå... Några spelshoppar och bokhandlar:
Adlibris
CD-On
Collector's Point
Game Maniacs
Mantikora
Skuggspel
Gamers Vault
Sience Fiction Bokhandeln

... Tja, de jag kommer på nu så här direkt.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Vi har ju suttit och nämnt ett och annat spel här, och du har uttryckt intresse av ett par av dem. Det är ju jättebra, men jag tänkte fråga:
Hur ska ett bra spel vara för dig? Vad letar du efter?
Särskilda typer av spelvärldar, eller särskilda typer av regler kanske? Annorlunda, nya sätt att spela på, eller det gamla vanliga? »Stora« spel med många produkter och potentiell samlingsmani, eller istället spel som är kompletta med en enda bok? Spel som lämpar sig för långa, öppna kampanjer, kortare grejer eller färdigskrivna äventyr?
[/quote] Det jag letar efter i ett spel är egentligen allt som du nämner, men allra mest är det känslan. Jag vill när jag läser in mig på ett spel få tusen äventyrsideer och verkligen känna att jag kan bäva in rollpersonerna i berättelsen på ett smidigt och trovärdigt sätt. Angående spelvärldar älskar jag storlek och komplexitet, alltså ska man kunna färdas länge och väl och hela tiden uppleva nya saker.
Fråga ang. WoD måste man ha grundligen för att kunna köra de andra spelen eller finns reglerna där också?
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Menar grundboxen i inlägget ovan, skriver från IPoden så det blir lite konstigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Anton said:
PWoD måste man ha grundligen för att kunna köra de andra spelen eller finns reglerna där också?
grundligen? Haha, iPhones fantastiska ordbok slår till =)

Nåja, för att svara på frågan: Du behöver grundboken World of Darkness för att spela de andra, de verkar inte ha dubblat informationen.

Å andra sidan är grundboken World of Darkness ett extremt spelbart spel i sig, med flera ruskigt bra tilläggsböcker det också.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Å andra sidan är grundboken World of Darkness ett extremt spelbart spel i sig, med flera ruskigt bra tilläggsböcker det också.
Jo, precis som krank säger. Det var det jag försökte säga genom att berätta att jag t.ex. tycker om att bara spela efter den "grundboken" i sig.
Man kan säga det att boken World Of Darkness både är ett eget rollspel samt grundboken/utgångspunkten för flera andra rollspel.
Läs mer om det här där jag själv ställer samma fråga.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,543
Location
En mälarö
krank said:
...och man betalar så mycket man tycker spelet är värt. Allt jag kräver är tryckkostnaden. =)
Det tycker jag är en oerhört sympatisk inställning. Men jag blir lite nyfiken; hur mycket har du fått betalt som mest för ett exemplar? (Eller är det en företagshemlighet? :gremgrin:)

Jag har förresten missat att man kan ladda ner det gratis (även det är mycket sympatiskt). Jag ska nog ta och göra det vid tillfälle.

/Anders
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Anton P said:
Det jag letar efter i ett spel är egentligen allt som du nämner, men allra mest är det känslan. Jag vill när jag läser in mig på ett spel få tusen äventyrsideer och verkligen känna att jag kan bäva in rollpersonerna i berättelsen på ett smidigt och trovärdigt sätt. Angående spelvärldar älskar jag storlek och komplexitet, alltså ska man kunna färdas länge och väl och hela tiden uppleva nya saker.
Fråga ang. WoD måste man ha grundligen för att kunna köra de andra spelen eller finns reglerna där också?
Har du kollat in Artesia? Jag har hört mycket gott om det. Hade jag haft intresse för stora komplexa spelvärldar hade jag försökt dra igång en kampanj omedlebart! Den baserar sig på en serie (googla Artesia så ser du stilen, jag gillar den skarpt)
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Fråga till Krank angående ditt kommande spel Null State:
Kommer det spelet också finnas gratis på internet? Skulle ju va asballt om det blir så :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Anton P said:
Fråga till Krank angående ditt kommande spel Null State:
Kommer det spelet också finnas gratis på internet? Skulle ju va asballt om det blir så :gremsmile:
Självklart. Det finns online gratis redan nu, men utan layout och sånt. Jag skriver mina rollspel på wikin, sedan när de känns klara så layoutar jag, lägger upp PDF:en gratis nånstans, och skickar den också till Publit för tryck.

Enda skillnaden blir att medan man får kopiera, ändra, konvertera och packetera om Evolutionens Barn precis som man vill, så får man göra det med allt utom vissa illustrationer i Null State.

Eller uttryckt på ett annat sätt:
Evolutionens Barn är helt fritt - man får göra sitt eget EB om man vill, remixa regler, redigera bilder, och sen ge ut som sitt eget. Null State får man göra samma sak med, men då måste man ta bort vissa illustrationer.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Asså fy f*n vad sympatiskt! Hoppar direkt dit och laddar ner det. Har aldrig insett att det finns så många nedladdningsbara rollspel på nätet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Anton P said:
Asså fy f*n vad sympatiskt! Hoppar direkt dit och laddar ner det.
Svårt att ladda ner just nu, tyvärr, i och med att det mest finns i wikiformat, dvs som hemsida...

EDIT: Eller ja, man KAN spara varje wikisida i OpenOfficeformat, men det blir lite oöversiktligt...
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Ah, märkte det, väntar tills allt blir nedladdningsbart. Hade du tänkt släppa nån slags uppdrag/äventyr till det när du blir färdig? Har inget problem med att skriva själv men det är kul att ha nåt som konstruktören gjort också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Anton P said:
Ah, märkte det, väntar tills allt blir nedladdningsbart. Hade du tänkt släppa nån slags uppdrag/äventyr till det när du blir färdig? Har inget problem med att skriva själv men det är kul att ha nåt som konstruktören gjort också.
Heh, testa läsa det - du skapar själv scenarier på en halvtimme med den medföljande guiden och ett nummer av Illustrerad Vetenskap... =)
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Har nu bestämt mej för att skaffa wod-grunboken och vampire-the requiem. Funderar även på mutant ua böckerna men i så fall får det nog bli de som finns på adlibris då jag inte har råd med de som säljs på tradera/blocket. Tack för alla fina tips på rollspel :gremgrin: Lär införskaffa flera av dem när (läs om) jag blir lite rikare.
 
Top