Nekromanti Vilket rollspel?

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jag avse tänkt skaffa ett nytt rollspel så här till jul och undrar vad folk rekomenderar. De jag funderat på är: Vampire the Masqurade, Western och Eclipse phase. De jag har spelat innan är: DoDT, Götterdämerung, DnD och Coriolis. Vilket bör jag nu skaffa? Tacksam gör svar!
((Jag vet att det är en dålig tidpunkt i och med Risings bortgång men på nått sätt är det ändå viktigt att hålla modet uppe i stunder som denna))
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Som jag sa i praten, välkommen till forumet!

De rollspel du nämner att du har funderat på lirar inte riktigt i samma genre (spelvärldsmässigt, de är alla simualtionistiska trad-spel (dvs världen ska vara "logisk" och det finns en spelledare)). Även spelen du spelat är ganska olika, även om alla (utom DnD, som är gamistiskt) också är sim-trad.

Det är roligt att du inte snöat in på en genre!

Western IV är påväg, det kommer i vår. Western anses vara ett ganska regeltungt spel, mer så än något av de du spelat. Så om avancerade regler är avskräckande så bör du antingen byta spel eller vara beredd på att slänga ut reglerna och sätta in något annat. Men vill du köra västern är det förstås oslagbart, iallafall på svenska. Men jag är inte jätteinsatt egentligen, så någon får gärna rätta mig.

Eclipse Phase beskrivs bäst med en länk till kranks recsension av spelet. Läs och avgör!

Vampire: The Masquerade är inte längre ett levande spel, det ersattes 2004 av Vampire: The Requiem. VtM går ju dock såklart ändå att spela och få tag på. Vissa tycker Masquerade är bättre, andra gillar Requiem. VtR är en del i det större spelet World of Darkness, och om jag förstått allt rätt behöver du grudboken till WoD för att till fullo förstå VtR. Jag är inte så jätteinsatt i WoD och Vampire, men de är antagligen världens andra största rollspel av en anledning.

Gillar man enklare, gritty fantasy kan Saga var ett alternativ. Boken kostar 100 kronor på SF-bok, så den är nästan värd det även om den slutar som ersättare för ett bordsben. Fast den är värd bättre =)

Är man istället nernördad i andra världskriget och ockultism (eller bara måttligt intresserad) så är Operation: Fallen Reich värt ett omnämnande. Riktigt mycket humor.

Låter kombinationen superhjältar och csi spännande? Mutant City Blues gör denna kombination, och resultatet är helt underbart. Ett av de absolut bästa spelen som finns där ute.

Jag vill även passa på att nämna lite mer otraditionella rollspel, i något som kallas indie. Indie är något av en motsats till trad (som är rollspel i samma anda som DnD och DoD) iochmed att indie ofta fokuserar på smalare nischer och gör om mycket som tas för självklart i rollspel. Jag ska dock inte babbla om detta för mycket; vårt forum är fullt av trådar om sånt.

Indiespel jag gillar är Evolutionens Barn och Supergänget, som båda finns tillgängliga gratis på nätet.


Jag sitter för närvarande på en litet netbook, och att länka till alla spel är lite knepigt. Så du får ursäkta mig och klara dig med google, det borde inte vara några särskilda problem.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Om du ska skaffa Vampire the Reiquem, för regelmotorn med mera är i grunden med mera. OCH för att white wolf i dagarna släppt ett gratis pdf supplement för hur man spelar Vampire the Masqurade i det nya systemen. Eller tvärt om. Eller mixar de två som man will der.
 

Hero84

Veteran
Joined
15 Sep 2009
Messages
36
Location
Vänersborg
w176 said:
Om du ska skaffa Vampire the Reiquem, för regelmotorn med mera är i grunden med mera. OCH för att white wolf i dagarna släppt ett gratis pdf supplement för hur man spelar Vampire the Masqurade i det nya systemen. Eller tvärt om. Eller mixar de två som man will der.
Var du full när du postade det där inlägget eller? ^^


Till ämnet. Jag har själv spelat alla de spelen du själv spelat, förutom Gotterdämerung (som jag dock tittat i och vet tillräckligt om ändå).

Personligen får jag nog rekommendera dig Vampire the Masquerade, det är ett utomordentligt spel med mycket tillbehör för den som vill använda sig av detta.
Det skiljer sig även en hel del från de spel du tidigare spelat och personligen tycker jag det är oerhört lätt att få inspiration till äventyrsuppslag eftersom det utspelar sig i nutid (om dock i en alternativ verklighet).

Det nya WoD tycker jag sämre om, i stort sett samma regler men med något färre tärningsslag (och en markant sämre chans att lyckas med något i spelet överlag), en omöjlighet att på ett realistiskt sätt döda något på ett slag/ett skott och vampyrer som mest degenererats till någon form av vilddjur som spottar och fräser så fort de möts.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Eclipse Phase verkar vara en fantastiskt grej men samtidigt så tycker jag tröskeln för spel verkar rätt hög, mängder av text och val när man ska göra rollperson, och kanske en inte helt lätt värld att komma igång i. Jag tror det krävs lite ansträngning för spelgruppen för att komma igång - men det betalar sig nog, om man vill ha en rätt udda SF-upplevelse där rollpersonerna byter kropp och gör väldigt annorlunda grejer- lite som att spela en The Culture roman, om du läst dem?

(personligen väntar jag på Simons Apocalypse World hack till Eclipse Phase- men det är en annan fråga)

Western tror jag kommer bli en riktig pärla med mängder av material som bara ligger och väntar på att krylla ut över den svenska spelmarknaden. Det är ju ett spel i en helt annan genre än EP och vampire - mycket mer realistiskt, grisodlaraktigt, mer down to earth med riktiga människor med allt vad det innebär. Man hugger i och garvar som spelgrupp, sitter spänt och lyssnar och skjuter skallen av folk.

Vampire känns för mig mer som poesi eller dröm, man drömmer sig bort som grupp, saker är fantastiska och fruktansvärda, man spelar ett monster eller en mörk underbar prins, allt är inhöljd i en skimmer av fantasi.

Av de spelen du nämner skulle jag personligen köra på Western.

Hur viktigt är det att det ska finnas supplement och färdigskrivna äventyr?

Och vad gillar din spelgrupp för spelkänsla och genre?

Jag spelar för tillfället mest Apocalypse World, men det låter inte som din kopp te om du inte helt vill byta spelstil.

Har ni provat Eon?

Dark Heresy skulle jag nog vilja tipsa om också- det är (som du säkert vet)ett mycket mörkt SF-spel där man spelar inkvisitorers underhuggare och jagar demoner i en dystopisk framtid. Finns mycket bra material till det och reglerna är inte överdrivet krångliga. Jag läser om boken Eisenhorn (som utspelar sig i den världen, och handlar om inkvisitorernas jakt på demoner och kättare) med jämna mellanrum och blir varje gång sjukt sugen på Dark Heresy.

För övrigt är jag själv ruskigt sugen på att testa nya Götter när det kommer, har bara fluktat lite på det spelet- verkar asfett!

/ Nils
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jo, dark heresery verkar ju rätt najs. Finns det någon färdig kampanj till det?
(typ som svarta solen till DoDT)
Och sedan undrar jag var man kan få tag på Evolutionens barn gratis på internet.
Tack för förklaringen av Indie och Trad, det var ord jag aldrig förstått förut.
Western IV verkar ju också asbra, nackdelen är då att det inte finns på marknaden ännu.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Evolutionens barn är skrivet av Krank här på forumet, och ligger på företaget Urverk design. Här kan man ladda ner spelet eller köpa det för vilken summa man tycker det är värt. Mycket sympatiskt! Jag har själv spelet liggande men har ännu inte haft tid att testa det- verkar väldigt trevligt. Själv skulle jag nog vara mån om att man var minst två i gruppen som läst det innan spel eftersom det har lite annat upplägg än "vanliga" spel. Dock är det grymt tunt jämfört med andra spel, så man läser igenom det på en timme lätt.

Dark Hersy ges ut av Fantasy Flight. Här finns de olika produkterna och det finns även ett par mindre pdf-äventyr att ladda ner. The Haarlock Legacy är en trilogi av äventyr som verkar väldigt feta men jag har inte spelat dem.

Jag har kört Dark Heresy rejält en gång och såg då några problem som jag skulle fixa nästa gång jag kör.

Världen är för övermaxat och konstig och skum, så det blir för mycket, man känner sig inte alls som man bryr sig och inget förvånar en. Jag skulle dra ner på det och köra en lite mer vanlig värld så att man kan få chansen att bli förvånad när det kommer en svävande dödskalle eller då någon har avancerad mekaniska inbyggen i kroppen.

Sen lider spelsystemet av att man är kass... Man har väldigt låga värden från början och det blir lite, skjuter, miss, skjuter, miss, skjuter, miss, skjuter träff, skjuter miss.

Tror någon som spelat spelet mer än jag kan svara på hur man löser det. Samma problem finns i Warhammer, och det fanns i tidigare versioner av mutant (vet inte hur det är nu) och de spelen spelar ju folk, så det finns säkert lösningar som jag inte ser.

/ Nils

Edit: om du ska testa Dark Heresy så läs Eisenhorn, gör det! Den boken är så... jävla bra!!! Och författaren fattar världen och tänket och allt bättre än spelskaparna själva, han är smått genialisk Dan Abnett som skrivit boken. Han har också en mer nertonad version av världen där det faktiskt existerar normala städer och skogar och människor.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Tack så mycket Han! Evolutionens barn verkar ju extremt skönt, precis den känsla som jag vill ha när jag läser rollspel!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Anton P said:
Tack så mycket Han! Evolutionens barn verkar ju extremt skönt, precis den känsla som jag vill ha när jag läser rollspel!
Kul att du tycker det!

Det finns ju såklart i fysisk form också. Det är rätt billigt på hemsidan, och man betalar så mycket man tycker spelet är värt. Allt jag kräver är tryckkostnaden. =)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Anton P said:
((Jag vet att det är en dålig tidpunkt i och med Risings bortgång men på nått sätt är det ändå viktigt att hålla modet uppe i stunder som denna))
Det är inte alls en dålig tidpunkt, så det tycker jag inte du ska oroa dig för.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Några rollspel jag kan rekommendera/tycka du ska ta en titt på är:

Mouse Guard - Ett litet annorlunda rollspel till ytan men man vänjer sig snabbt vid strukturen och konceptet. Mycket värt och man drar mig sig massa bra till andra Rollspel.(t.ex. Att arbeta tillsammans, Att se misslyckanden som möjligheter ect ect )
Pris(ca) = 227~ kr

Savage Worlds - Är väll faktiskt mer som ett komplett regelsystem som är mycket lätt och snabbt. Mycket bra ifall man ska köra ett Rollspel i en värld och man vill komma igång snabbt(t.ex. Star Wars, Fallout, Mass Effect ect ect )
Pris(ca) = 85~ kr

Shadowrun - Världen är skitcool(enligt mitt tycke) och gillar man Matrix/Fantasy Sci-Fi så kommer man nog gilla Shadowrun. Regelsystemet är sådär och strukturen i boken är inte den bästa men har man spelat Götterdemmerung och/eller Drakar och Demoner 6 och fattar regelsystemet(kanske till och med fått det smidigt...) så bör det inte vara något större problem. Helt klart värt att ta en titt på!
Pris(ca) = 250~ kr
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Siffner said:
Mouse Guard - Ett litet annorlunda rollspel till ytan men man vänjer sig snabbt vid strukturen och konceptet. Mycket värt och man drar mig sig massa bra till andra Rollspel.(t.ex. Att arbeta tillsammans, Att se misslyckanden som möjligheter ect ect )
Jag har ännu inte hunnit läsa Mouse Guard RPG ännu, men serien spelet är baserat på är mycket mysig och väldigt många verkar gilla både spelet i sig och hur spelet förvaltar känslan från serien. Har man nått form av intresse i serie-album finns samlingsalbum 1 tillgängligt på SF-bok (dock i mjukpärm).

Coriolis är, som du kanske har noterat, något av ett ofärdigt spel. Den lite leriga åka-runt-i-rymden-genren dock har fler spel. Inte heller här är jag så jätteväl bevandrad (så varför skriver jag!?), men Traveller kan vara värt att ta en titt på. Av det jag förstått har Traveller lite mer generisk spelvärld än Coriolis, men det är mer »komplett«.

Gillar man Götterdämerungs koncept kan En Gardé III vara värt en titt, eftersom det lirar i ungefär samma stil.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Möller said:
Coriolis är, som du kanske har noterat, något av ett ofärdigt spel. Den lite leriga åka-runt-i-rymden-genren dock har fler spel. Inte heller här är jag så jätteväl bevandrad (så varför skriver jag!?), men Traveller kan vara värt att ta en titt på. Av det jag förstått har Traveller lite mer generisk spelvärld än Coriolis, men det är mer »komplett«.
Jag har också upplevt Coriolis som ganska ofullständigt, dock älskar jag spelvärlden mer en någon annan så det är mest därför som jag har lirat det.

Möller said:
Gillar man Götterdämerungs koncept kan En Gardé III vara värt en titt, eftersom det lirar i ungefär samma stil.
Nja, jag vet inte, men kanske, det är mest min SL-kolega som gillar GD, det är inte så att jag inte gillar det men grejen med historiska fantasy-spel tilltalar mej inte riktigt...

En fråga angående Mouse Gard: Spelar man som mus, eller är det bara namnet?

EDIT: Var brukar ni köpa rollspel (På nätet asså)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Anton PVar brukar ni köpa rollspel (På nätet asså)? [/quote said:
Indiespel köper jag där de finns. Ibland kan man bara köpa dem på konstruktörens hemsida.

Annars... SF-bokhandeln är ju OK som fysisk butik men har urdåliga priser. Collectors point och gamemaniacs är båda helt OK, sen brukar även Adlibris/Bokus ha en hel del.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Anton P said:
En fråga angående Mouse Gard: Spelar man som mus, eller är det bara namnet?
Jarre said:
Man spelar mus.
Kanske värt att utveckla är att man spelar Möss som är en del av ett Garde vars uppgift är att skydda och upprätthålla deras teoritorium(Deras "Värld").

Men bottom-line är väll som Jarre sa, att man spelar Möss med Svärd och Mantlar :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Anton P said:
Jag har också upplevt Coriolis som ganska ofullständigt, dock älskar jag spelvärlden mer en någon annan så det är mest därför som jag har lirat det.
Jepp, Coriolis har en jättehärlig spelvärld. Riktigt guld. Men den är ofärdig, och jag har ännu inte kommit över tröskeln och kommit på vad jag ska göra med den.

Vi har ju suttit och nämnt ett och annat spel här, och du har uttryckt intresse av ett par av dem. Det är ju jättebra, men jag tänkte fråga:
Hur ska ett bra spel vara för dig? Vad letar du efter?
Särskilda typer av spelvärldar, eller särskilda typer av regler kanske? Annorlunda, nya sätt att spela på, eller det gamla vanliga? »Stora« spel med många produkter och potentiell samlingsmani, eller istället spel som är kompletta med en enda bok? Spel som lämpar sig för långa, öppna kampanjer, kortare grejer eller färdigskrivna äventyr?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Anton P said:
Jag avse tänkt skaffa ett nytt rollspel så här till jul och undrar vad folk rekomenderar. De jag funderat på är: Vampire the Masqurade, Western och Eclipse phase. De jag har spelat innan är: DoDT, Götterdämerung, DnD och Coriolis. Vilket bör jag nu skaffa? Tacksam gör svar!
((Jag vet att det är en dålig tidpunkt i och med Risings bortgång men på nått sätt är det ändå viktigt att hålla modet uppe i stunder som denna))
Med risk för att överösa dig med spelalternativ... måste dock säga att jag inte fattar hur jag kunde glömma att tipsa om Noir som är skrivet av bla Marco här på forumet. Mycket trevligt spel med mörker och hemskheter i en Noir värld. Finns ett ruskigt bra äventyr i en Fenix också, men det får jag återkomma med om du tycker spelet verkar intressant.

/ Nils
 
Top