Vilket rollspel i er samling är det som ni spelat mest genom åren ?

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Det ligger ganska tight mellan eon och mutant ua skulle jag tro. Det är ju spel som varit med ett tag och som spelats mycket flitigt. 3:e platsen är svårare dock
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tyvärr får jag nog säga Pathfinder. Vi ville spela klart runelords och kämpade på.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
113
De två rollspel i min samling jag spelat mest genom åren är Drakar och Demoner 4:e och Call of Cthulhu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har sålt rätt många spel, men av de jag har kvar vinner nog Western. Vi har kört rätt många långa kampanjer. Men DoD, MUA och WFRP ligger nog före. Kanske Eon med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Mutant Chronicles eller kanske Ödesväktarna nu när det finns ute. Även om det absolut inte var i dess nuvarande form vi spelade det.

I dunno, jag har liksom knappt spelat några "köpespel" under större delen av min karriär som rollspelare.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
AD&D 2nd ed med 80 äventyr, alla utom 1 spellett av mig. Följs av (BECMI)D&D 3rd ed med 40 äventyr och Drakar och Demoner (alla versioner) med 39. På plats 4 kommer en ovanligare kandidat, gamla TORG med 37. Räknar man ihop alla (A)D&D som samma sak blir ledningen till nästa spel ännu större då det blir 129 äventyr.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har inget av de spel jag spelat mest mätt i tid i min hylla men absolut de spel jag spelat flest gånger (inte böcker men högar av papper), Drakar & Bananer, Psychodrame och Svart av kval, vit av lust.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Svårt.

Det finns många parametrar i detta såklart. Innebär det faktiska timmar vid spelbordet eller totalt med tid man läst och förberett (och som kanske aldrig ens spelades i slutändan)? När jag var yngre blev det väldigt ofta att man träffades och slog fram nya rollpersoner, men som det aldrig blev något spel med. På senare år (2008 och framåt) har jag primärt spellett Konfluxsviten (först med DoD regler, sedan WFRP och till sist med Svavelvinter RPG), men sammanlagt så är det nog ändå mest DoD Expert (Svavelvinter, Ärans Väg, Torshem etc.) samt en del Mutant (Mos Mosel, Grå döden) då det fanns så otroligt mycket mer tid att sitta och pilla med detta när man var yngre.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Om man slår ihop alla olika upplagor av ett spel med (ungefär) samma namn måste det bli D&D, med CoC som god tvåa.

Men det går att hävda att olika upplagor av D&D nästan är olika spel, medan 1e-6e av CoC är funktionellt identiska - och då vinner CoC.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Olika inkarnationer av Drakar och demoner ligger på ohotad förstaplats. Sedan sannolikt Call of Cthulhu, följt av Pathfinder.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Intressant att läsa svaren här. En salig blandning av svenskt och engelskt, gammalt och inte fullt så gammalt. Med tanke på hur många som hyllar jättekampanjen till MUA hade jag förväntar mig att det skulle nämnas mer. Annars inga stora överraskningar så här långt tycker jag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Intressant att läsa svaren här. En salig blandning av svenskt och engelskt, gammalt och inte fullt så gammalt. Med tanke på hur många som hyllar jättekampanjen till MUA hade jag förväntar mig att det skulle nämnas mer. Annars inga stora överraskningar så här långt tycker jag.
Rätt få svar, tycker jag, men håller med om att det är en väldigt splittrad bild.

Sammanställer du det här åt oss, @Dr_Dängrot ?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vilket är det rollspel som ni lagt mest tid på genom åren?
Det här blir en superlurig fråga för mig, eftersom jag sällan spelat kampanjer. Det regelsystem jag använt mest? Antagligen Unisystem, via All Flesh Must Be Eaten. Men inte alltid för zombiegrejer.

Antagligen behöver Mutant Chronicles nämnas, och även gamla Mutant. Call of Cthulhu. Kanske 1999 års version av 7th Sea. Definitivt AD&D 2nd Ed.

Svårt! Jag har sällan hållit mig till ett spel. :)
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Överlägset mest: Drakar och demoner Expert (Dvs den version som kom före 91'ans version). Följt av Pathfinder 1e, AD&D 2e, Scion 2e, och Dresden Files.
 
Top