Vilket rollspel i er samling är det som ni spelat mest genom åren ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vilket är det rollspel som ni lagt mest tid på genom åren?

Personligen om jag ser tillbaka till ifrån då jag började spela rollspel så är det utan tvekan drakar och demoner i olika utgåvor som tatt det mesta av min speltid i anspråk . Jag började med drakar och demoner i 12/13 års åldern och spelade det säkert regelbundet i 7-8 år innan jag gick över till Mua som jag spelade flitigt i många herrans år
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Tyvärr är det i dagsläget det rollspel jag gillar minst, DnD 5, som jag spelar mest beroende på att det är det gruppen vill spela. Tidigare har jag dock lagt mycket spelad tid på drakar och demoner.

Spel jag skulle vilja lägga mer spelade tid på är dock burning wheel, pathfinder 2, legend of the five rings, svärdets sång och starfinder vilket även är de spelen jag fördjupar mig i mest och utforskar mest när det kommer till spel jag läser.

Så det finns en skillnad i vilket spel jag spelar mest och vilka spel jag investerar tid i att fördjupa mig i och verkligen sätta mig in i, vilket är lite dumt av mig då jag spelleder DnD 5. Tror det handlar om att jag på sikt hoppas på att gruppen jag spelar med ska gå med på att byta rollspel vi kör.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tyvärr är det i dagsläget det rollspel jag gillar minst, DnD 5, som jag spelar mest beroende på att det är det gruppen vill spela. Tidigare har jag dock lagt mycket spelad tid på drakar och demoner.

Spel jag skulle vilja lägga mer spelade tid på är dock burning wheel, pathfinder 2, legend of the five rings, svärdets sång och starfinder vilket även är de spelen jag fördjupar mig i mest och utforskar mest när det kommer till spel jag läser.

Så det finns en skillnad i vilket spel jag spelar mest och vilka spel jag investerar tid i att fördjupa mig i och verkligen sätta mig in i, vilket är lite dumt av mig då jag spelleder DnD 5. Tror det handlar om att jag på sikt hoppas på att gruppen jag spelar med ska gå med på att byta rollspel vi kör.
Med risk för att jag skall framstå som en okunnig idiot men varför vill du spela PF2 när du inte gillar DnD5 , är inte PF en DnD klon rakt av ? Jag har bara spelat of och inte PF2 men då pf är DnD 3,75 så kan jag tänka mig att pf2 är en DnD 5 klon
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Genom tiderna? Mätt i antal timmar kan det bara vara Drakar och Demoner Expert.

Räknat i spel över flest år kan nog Warhammer FRP komma närmare men är troligen fortfarande tvåa.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Med risk för att jag skall framstå som en okunnig idiot men varför vill du spela PF2 när du inte gillar DnD5 , är inte PF en DnD klon rakt av ?
Pathfinder 2 har gjort en hel del ändringar. Det liknar DnD absolut, men det är en hel del saker i Pathfinder 2 som tilltalar mig mer som 3 actions, ABC modellen för att bygga sin rollperson, världen och att det finns många fler val att göra omkring din rollperson då det kommer till olika feats.

DnD 5 ger inte samma möjlighet till valmöjligheter omkring din rollperson om du frågar mig. Notera att det är DnD 5 specifikt jag har problem med. Inte DnD generellt.

Och nej, PF 2 är inte en DnD 5 klon, de skiljer sig åt på en rad olika punkter. PF 2 är mer Paizos försök att skapa sig ett eget system med sitt eget grepp omkring fantasy spel skulle jag säga.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Vi brukar byta spel ganska frekvent, men det system som vi har kört längst måste vara Drakar och Demoner (i olika Trudvang varianter).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Drakar och Demoner Expert drog ifrån tidigt, och inget annat rollspel har hunnit ikapp ännu.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Eon 3, följt av husreglat Vampire: The Masquerade, som använder regelsystemet från Chronicles of Darkness.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Mätt i speltimmar: Classic Traveller som jag spelledde 1-2 ggr per vecka 1978-82.
Mätt i kalendertid: vår Space 1889-kampanj spelades från 1990 till 2018, fast med årslånga intervall ibland.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Än så länge är det Stjärnornas Krig/Star Wars D6. Det var det rollspel jag i huvudsak spelledde från -88 till -08. Mitt eget hemmabyggda rymdoperarollspel Världsrymdens vagabonder ligger dock bra till för att ta över tronen om några år.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Pendragon 1/3/4/5/5.1. Ca 250 möten som SL och 50 som spelare.

Möjligen har jag spelat mer Drakar och Demoner, men jag har svårt att tro att jag kommit upp i lika många möten och de mötena var dessutom kortare än Pendragonsessionerna.
 
Top