Nekromanti Vilket monster skulle du ALDRIG använda i ett spel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Finns det något monster i en rollspelsbok/monstermanual som du aldrig skulle använda? För att de är för oinspirerande, för obehagliga eller någon annan anledning?

Jag har aldrig, och kommer aldrig, att använda en Atropal. För flytande aborterade guda foster är den värsta monster iden på så, så många nivåer:

 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag kan nog hålla med om ovanstående, någon rest från en död gud kan tänkas men inte sådär.

Sen är jag rent allmänt rätt emot ungefär halva monster manual till d&d :p 7 sorters gele? Why? En orm med 4.7 vingar och grisnäsa? Det känns mest som att de trycker dit random kroppsdelar på random saker och ser vad som händer..

Det finns alldeles för coola mytologier i verkligheten för att slösa tid på konstigheter.. Fast de har kanske sin plats om man hamnar på ett kaosplan eller liknande men rent allmänt, nä :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Alltså, ni har helt rätt om att gelekubarna är töntiga... Men NPC:n i Out of the Abyss som är prinsen av gelekubarna och som man kan ge två målade stenar att ha som ögon är så lovabel att mitt hjärta smälter lite.

Och det är nice att sätta en gelekub i botten av en fälla så att folk faller ner i intelligent syra. :D

Men som ett monster? Nah, det är tramsigt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Radioaktiv;n142809 said:
Eh, WTF? o_O

För min del så gäller det nog alla de där högarna med typ "slime", jelly som man kan träffa på, gelékubar och så vidare. Eller räknas det ens som monster? Tror att det i Baldurs Gate mest förklaras som en trollkarls experiment som gick fel, men ändå. Det är inte coolt. Man får ingen som helst tillfredsställelse av att... ha ihjäl det. Eller vad man nu gör med en hög slime. Not cool.

Jag vet inte jag finner en löjlig charm i gelekuberna :)

Själv skulle jag aldrig använda mig av The Roving Mauler
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Lukas;n142816 said:
Jag vet inte jag finner en löjlig charm i gelekuberna :)

Själv skulle jag aldrig använda mig av The Roving Mauler
Den ser ju ut som något nice från en bok om demonologi från 1600-talet... Men den är inte en demon utan bara en grej som går runt så där... Nej, du har rätt det här monstret är dumt!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
God45;n142792 said:
Jag har aldrig, och kommer aldrig, att använda en Atropal. För flytande aborterade guda foster är den värsta monster iden på så, så många nivåer:
Nu menar jag inte att säga emot dig, men jag satt faktiskt igår och funderade på nåt liknande. Alltså en kult som försöker föda fram ett gudalikt väsen men som, om ritualen störs, istället frammanar ett gudabarn som inte är uppfostrat ordentligt, som inte har någon impulskontroll och som helt sonika bara gör vad det vill hela tiden.
Jag tänker mig en jättebäbis i monsterformat som bara äter, gråter, sover och härjar.
Nu rör det sig förvisso inte om ett aborterat foster (gudselov) utan om en ilsk fyraåring, men ändå.

Själv tycker jag att det är tråkigt med run-of-the-mill monster. Alltså typ orcher och goblins i hundratal som beter sig på exakt samma sätt som alla förväntar sig. På samma sätt går det ju att ge "vanliga" monster en twist så att dom blir lite mer intressanta.
Jag är nog mest av allt emot att använda mig av sånt som alla vid bordet redan kan räkna ut vad det är, och hur det beter sig. Allt behöver ju inte vara en speciell snöflinga, men lite originalitet skadar inte.

Angående slimes och jellys så älskar jag allt som har med det att göra. Sen är jag en slime, vermin och bugs-person också.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har nog inget monster som går helt bort. Men snarare en rangordning av monster jag vill använda i spel, där bottenskiktet är diffust.

Atropal funkar väldigt bra för mig, skriver faktiskt in den direkt. (i vilken bok finns stats?)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
slanfan;n142940 said:
Jag har nog inget monster som går helt bort. Men snarare en rangordning av monster jag vill använda i spel, där bottenskiktet är diffust.

Atropal funkar väldigt bra för mig, skriver faktiskt in den direkt. (i vilken bok finns stats?)
To each his own och allt det där. Atropalen finns på sidan 11 i 4ed Monster manualen om inte internet ljuger för mig men jag såg den i Epic Level Handbook till 3.0 och som ett monster i Neverwinter Nights 2. :) Här är en wiki länk:

http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Atropal

Jag måste fråga, vad tänker du använda det här monstret till? :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Bajs-golems.
För något år sedan kändes det som att hela världen fick någon sorts gemensamt "wait a minute..." ögonblick och bajs-golems började synas lite här och där.
Det känns som ett monster som förstör en spelvärld om det dyker upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Tre solar;n143001 said:
Bajs-golems.
För något år sedan kändes det som att hela världen fick någon sorts gemensamt "wait a minute..." ögonblick och bajs-golems började synas lite här och där.
Det känns som ett monster som förstör en spelvärld om det dyker upp.
Det var när Spoony pratade om the Shit golem i Counter Monkey :D

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
atropals är ju så jävla metal! klart som fan man vill använda dem.

jag dissar nog primärt alla typer av "we want your women"-våldtäktsmonster, i synnerhet om de kombinerar med att vara body horror a'la Berserk. För det känns så outhärdligt jävla gratuitious.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kan inte komma på något monster jag inte skulle kunna använda. Vafan, tillåter jag dvärgar som rollpersoner så går jag ju uppenbarligen med på det mesta redan.
Sen kräver några monster antagligen lite handpåläggning innan de används, men så bör det ju vara med alla monster...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Djur.

Eller ja, det är inte så att jag skulle vägra att slänga fram vanliga djur, men det skulle vara först efter jag använt upp alla monster eller omständigheterna mer eller mindre tvingade mig. För liksom, hur jäklarns dötråkigt är inte "Det slinker fram tre bergslejon ur skuggorna. Slå initiativ."?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Organ;n143329 said:
Djur.

Eller ja, det är inte så att jag skulle vägra att slänga fram vanliga djur, men det skulle vara först efter jag använt upp alla monster eller omständigheterna mer eller mindre tvingade mig. För liksom, hur jäklarns dötråkigt är inte "Det slinker fram tre bergslejon ur skuggorna. Slå initiativ."?

"Två lemurer kommer fram ur skuggorna och drar sina kortsvärd, sengångaren som står en bit bakom dem skrattar rått och börjar mumla på en besvärjelse... Slå initiativ"

Du använder dem fel.. :p
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Lukas;n142816 said:
Jag vet inte jag finner en löjlig charm i gelekuberna :)
Jag tycker inte ens de är löjliga, utan har dem lite som favoriter. Det är inte så himla mycket man kan göra med dem (precis som amöbor i verkligheten inte gör så himla mycket), så jag använder dem inte ofta, men det är något lockande med det allra mest primitiva.

Mer on topic:
Mer ovanliga lykantroper, eller "var"-elser (!) som varbjörnar och vartigrar går helt bort. Varulvar och varråttor tycker jag fungerar alldeles utmärkt, men kan inte riktigt komma överens med särskilt många andra. Här hade jag också tänkt länka till ett videoklipp från serien The Critic, i vilket Jack Nicholson förvandlas till en hönsfågel i en parodi på filmen Wolf, men jag lyckades inte hitta något. Får bli detta istället, som ett inte helt illustrerande exempel: https://youtu.be/_uUKnUjCfbQ
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
God45;n143028 said:
Det var när Spoony pratade om the Shit golem i Counter Monkey :D

Har man jobbat inom förskola eller äldreomsorg är det där vardagsmat!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Organ;n143329 said:
Djur.

Eller ja, det är inte så att jag skulle vägra att slänga fram vanliga djur, men det skulle vara först efter jag använt upp alla monster eller omständigheterna mer eller mindre tvingade mig. För liksom, hur jäklarns dötråkigt är inte "Det slinker fram tre bergslejon ur skuggorna. Slå initiativ."?
Fyra anledningar till varför du har fel:
  1. Banditerna har en björn som kompis.
  2. Bergslejonen har bosatt sig i ingången till underjorden.
  3. Maharajan har ett zoo med livsfarliga djur och nu släppte han ut alla för att hinna fly.
  4. Australien.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Godzillikles;n144164 said:
Mer on topic:
Mer ovanliga lykantroper, eller "var"-elser (!) som varbjörnar och vartigrar går helt bort. Varulvar och varråttor tycker jag fungerar alldeles utmärkt, men kan inte riktigt komma överens med särskilt många andra. Här hade jag också tänkt länka till ett videoklipp från serien The Critic, i vilket Jack Nicholson förvandlas till en hönsfågel i en parodi på filmen Wolf, men jag lyckades inte hitta något. Får bli detta istället, som ett inte helt illustrerande exempel: https://youtu.be/_uUKnUjCfbQ
Jag håller med, lykantroperna skriker inte riktigt "använd mig, jag är kul!".
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
slanfan;n144206 said:
Jag håller med, lykantroperna skriker inte riktigt "använd mig, jag är kul!".
Men det är ju för att lykantroper är typiska monster man skapar hela äventyr runt, inte bara slänger in som någons mooks. Använder man dem "rätt" kan man dessutom färga hela kampanjen med dem när flera av rollpersonerna plötsligt går bärsärk varje fullmåne trots att de också samtidigt försöker rädda världen och hindra mörkret från att väckas eller vad de nu kan tänkas vara.
 
Top