Nekromanti Vilket monster skulle du ALDRIG använda i ett spel

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
chrull;n144209 said:
Men det är ju för att lykantroper är typiska monster man skapar hela äventyr runt, inte bara slänger in som någons mooks. Använder man dem "rätt" kan man dessutom färga hela kampanjen med dem när flera av rollpersonerna plötsligt går bärsärk varje fullmåne trots att de också samtidigt försöker rädda världen och hindra mörkret från att väckas eller vad de nu kan tänkas vara.
Ja, men det funkar ju nästan bara en gång, sedan är ju lykantroper "done". Men absolut, de har sin plats.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
slanfan;n144225 said:
Ja, men det funkar ju nästan bara en gång, sedan är ju lykantroper "done". Men absolut, de har sin plats.
Det håller jag absolut inte med om, varulvsmyten är tillräckligt spretig och ibland ihopblandad med annat att man kan lyfta massor av olika saker ur den. Bara att byta ut ulven till en tiger kan vara tillräckligt för att till och med erfarna rollspelare ska missa vad det är som händer eller börja tvivla på om saker som silver och fullmåne och vad de betyder för just den här lyktantropen.

Lyktantroper är bara tråkiga när de slentrian-används och när man använder alla klyschor på en och samma gång. Låt dina spelare tvivla på om silver faktiskt kommer fungera. Låt de tvivla på om varulven är ett ont monster eller en oskyldig person som är under en mäktig förbannelse. Jämför Rudyard Kiplings The Mark of the Beast med Clemence Housmans The Were-Wolf. Det finns massor av balla saker man kan göra med dem!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
En gång i tiden spelade jag neverwinter nights. Alltså det riktigt gamla spelet från 2000 eller 2001. Jag rollspelade online. På en server vårt lilla rollspelscommunity höll till uppstod plötsligt en trend som handlade om att alla ville spela olika slags halv-någonting plus någonting annat och kanske något till. Det handlade om halv-demoner eller halvt änglar och så korsat med någon annan obskyr ras. Ju mer obskyr och bisarr blandningen blev ju mer intressant verkade det vara. Jag blev så himla irriterad på detta, denna jakt på att vara speciell och mest speciell. I den vevan laddade jag ner en viss bok från DnD som beskrev extremt konstiga blandarter. Som för att parodisera de här personerna började jag sedan ansöka om att få spela de mest bisarra varelser jag kunde hitta. Och bland dem hittade jag: Beholdergiant. Det var helt enkelt en jätte som hade korsats med en beholder. För de som inte vet så är en beholder ett stort köttigt huvud med en massa ögon och tentakler på. Den flyger runt och är otäck och ondskefull, kan skjuta laser ur ögonen som stålmannen och har massor av vassa tänder. Och i det här fallet så utgjorde den huvudet på en stor jätte... >.<'
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Recca;n144231 said:
En gång i tiden spelade jag neverwinter nights. Alltså det riktigt gamla spelet från 2000 eller 2001. Jag rollspelade online. På en server vårt lilla rollspelscommunity höll till uppstod plötsligt en trend som handlade om att alla ville spela olika slags halv-någonting plus någonting annat och kanske något till. Det handlade om halv-demoner eller halvt änglar och så korsat med någon annan obskyr ras. Ju mer obskyr och bisarr blandningen blev ju mer intressant verkade det vara. Jag blev så himla irriterad på detta, denna jakt på att vara speciell och mest speciell. I den vevan laddade jag ner en viss bok från DnD som beskrev extremt konstiga blandarter. Som för att parodisera de här personerna började jag sedan ansöka om att få spela de mest bisarra varelser jag kunde hitta. Och bland dem hittade jag: Beholdergiant. Det var helt enkelt en jätte som hade korsats med en beholder. För de som inte vet så är en beholder ett stort köttigt huvud med en massa ögon och tentakler på. Den flyger runt och är otäck och ondskefull, kan skjuta laser ur ögonen som stålmannen och har massor av vassa tänder. Och i det här fallet så utgjorde den huvudet på en stor jätte... >.<'
Oh my god, någon annan än jag har läst Bastards & Bloodlines! :D



Här är till och med bilden på Beholder jättarna:



Boken har också regler för bland annat halv-alv/halv enorm örn, Halv-alv/halv enhörning och dvärg/Kuo-Toa:

 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kan inte avgöra om det där är det sämsta någonsin eller det bästa någonsin.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Recca;n144231 said:
Och i det här fallet så utgjorde den huvudet på en stor jätte... >.<'
Haha, jag fick lite olika bilder av hur de skulle sitta ihop - tänkte att det kanske var en jättestor beholder, kanske med armar och sånt som sticker ut ur den sfäriska kroppen men med flygförmåga. Gillar bilden av en enorm människokropp med ett lökigt huvud som skjuter laser och har tentakelögon - väldigt "Godzilla-motståndarmonster"!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
chrull;n144248 said:
Kan inte avgöra om det där är det sämsta någonsin eller det bästa någonsin.
Kan harpya/halfling hybrider övertyga dig?





Eller Roper/Dvärg hybrider? Vet du vad en Roper är i D&D? Det är en sådan här:





Och resultatet av att en dvärg har sex med en sådan?

 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
God45;n144251 said:
Eller Roper/Dvärg hybrider? Vet du vad en Roper är i D&D? Det är en sådan här:





Och resultatet av att en dvärg har sex med en sådan?

"It get's lonely in the dungeon, very lonely." Gött att resultatet är en dvärg med elefantit i armarna och som typ sitter fast lite i en sten. Hur hittade den här dvärgen kläder, bad han om att få bara toppen av en stövel fastsydd runt vaden - och varför, för att passa in bland de andra dvärgarna? De kommer ju fortfarande se att han sitter fast i en sten!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
mo.;n144256 said:
"It get's lonely in the dungeon, very lonely." Gött att resultatet är en dvärg med elefantit i armarna och som typ sitter fast lite i en sten. Hur hittade den här dvärgen kläder, bad han om att få bara toppen av en stövel fastsydd runt vaden - och varför, för att passa in bland de andra dvärgarna? De kommer ju fortfarande se att han sitter fast i en sten!
Det här är dock de roligaste. Well, halv mind-flayern och insekts gnomerna är också lite roliga :p Men mer än halva boken består av någon som beskriver alver som har sex med allt konstigare grejer i smärtsam och fetischistisk detalj och det är mest creepy.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Recca;n144231 said:
På en server vårt lilla rollspelscommunity höll till uppstod plötsligt en trend som handlade om att alla ville spela olika slags halv-någonting plus någonting annat och kanske något till. Det handlade om halv-demoner eller halvt änglar och så korsat med någon annan obskyr ras. Ju mer obskyr och bisarr blandningen blev ju mer intressant verkade det vara. Jag blev så himla irriterad på detta, denna jakt på att vara speciell och mest speciell. I den vevan laddade jag ner en viss bok från DnD som beskrev extremt konstiga blandarter.
*Loggar in för att rollspela på World of Warcraft när jag var ung och naiv (runt 2004 skulle jag gissa)*
*Möter folk som spelar halv hightelf, halv vampyr och halv demon. På samma karaktär.*
*Karaktären är även det hemliga kärleks-barnet från Arthas och Sylvanas. Såklart.*

Om den här trenden började på din server vet jag ej, men jag applåderar ditt försök att hindra spridningen. Tyvärr gick det inte att stoppa.

Nu har vi harpya halflings.
:(
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Har inget emot konstiga monster, men tråkiga monster.

Ett undantag i vår grupp är Vargbjörnen som istället är extremt hypad eftersom att den enligt monsterboken skulle vara "troligen en legend, folk tror inte att den finns på riktigt" men samma monsterbok nämner typ "geléhuvudbjörnen" som ingen tvivlar på att den finns. Det är något absurt i glappet mellan hur oinspirerad monsterdesignen är och hur lite folk tror på att det finns.

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag förstår inte hur ni tänker. :)
Monster SKA vara "weird as fuck" - det är ju hela syftet jue.
Monster som jag inte tycker om är de vanliga som kobold, goblin och orc - om jag inte gör om dem så de blir konstiga förstås.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Mundo;n144264 said:
*Loggar in för att rollspela på World of Warcraft när jag var ung och naiv (runt 2004 skulle jag gissa)*
*Möter folk som spelar halv hightelf, halv vampyr och halv demon. På samma karaktär.*
*Karaktären är även det hemliga kärleks-barnet från Arthas och Sylvanas. Såklart.*

Om den här trenden började på din server vet jag ej, men jag applåderar ditt försök att hindra spridningen. Tyvärr gick det inte att stoppa.

Nu har vi harpya halflings.
:(
Jag har vänt 180 grader i den här frågan. Jag brukade hata de där karaktärerna och ville inte att mina spelare skulle spela dem för de är idiotiska och osannolika. Men jag har insett att jag, tja, gillar att spelleda för idiotiska och osannolika karaktärer och sedan leda dem till att få djup :p
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Jag har generellt rätt svårt att slänga in monster som inte är primärt humanoida. Helst bara människor, med lite olika äckelbossar och urdemoner här och där för att visa hur hemsk världen KAN vara. Men oftast är det bara äckliga, ambitiösa, smarta och vältränade människor. Som fortfarande dör om de får ett svärd genom buken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
holmstrom;n144911 said:
Jag har generellt rätt svårt att slänga in monster som inte är primärt humanoida. Helst bara människor, med lite olika äckelbossar och urdemoner här och där för att visa hur hemsk världen KAN vara. Men oftast är det bara äckliga, ambitiösa, smarta och vältränade människor. Som fortfarande dör om de får ett svärd genom buken.
Jag respekterare det, väldigt Conan :)
 
Top