Det här har jag ju harvat om innan, men jag hade verkligen velat se Gorkamorka som rollspel. Orker har kraschat på en ökenplanet och har format gäng som kämpar om att få flest mekaniska grunkor som de kan bygga på Den Stora Raketen med. Den Stora Raketen ska ta dem tillbaka ut i rymden på ett ordentligt WAAAGH (krig/räd/plundring, dvs allt som orker lever för). Men just nu är de fast på den här ökenplaneten och åker runt i motorburna gäng o slåss om resurser i bästa Mad Max-stil. Det finns även människor som lajvar att de är orker av någon inte helt vettig anledning, men det är mest orker.
Jag tror År Noll-grundboxen hade gått att porta nästan rakt av:
Mutant med hund - Ork med Squig
Gängledare - Runt Herder (ork som håller ordning på ett gäng goblins, eller grots som de kallas i 40k)
Mekare - Mek Boy (exakt samma sak, med samma lågt ställda krav på logik - orkisk teknologi funkar om tillräckligt många orker tror på den)
Zonstrykare - Ork Scout (det kan vi lätt hitta på)
Slagskämpe - Ork Nob (störst, starkast, och skrämmer andra till lydnad)
Skrivare - Weirdboy (här får vi slira lite oxå, det är alltså en ork med psykiska krafter)
Slav - Grot
Jag kommer inte ihåg resten av sysslorna men det skriver ju sig självt som ni ser! Sen får såklart alla orks starta med ruskigt hög STY från början och lite såna specialregler, och mutationerna bytas ut mot cybernetik och ev specialträning, men det är ju lätt ordnat.