Vilket brädspel skulle du vilja se som rollspel

Hm. Mina spontana förslag är liksom såna som redan lutar sig in i vissa rollspelstroper, typ Escape the Dark Castle.

Spirit Island skulle funka rätt bra att göra rollspeligt, men frågan är väl vilka man skulle spela ...

Fog of Love är väl redan (eller kan spelas) rollspeligt, men det skulle nog funka som rollspel.

Men det spel som skulle passa som ett rätt okej äventyr är Holding on: Troubled Life of Billy Kerr.

Galaxy Truckers!

Andra förslag: Roborally, Mage Knight, Dungeon Lords (och Dungeon Pets), Everdell, Talisman.

Oh, en sak jag hade velat se är en D&D-setting för Magic the Gathering - men då inte någon av de nyare iterationerna, utan jag vill tillbaka till Tempest-setet. En världsbok kring Rath. Och skrivet för något OSR-spel (Shadowdark hade säkert funkat, men kanske ännu hellre någon B/X-variation).

1778147938928.png

Det här har jag ju harvat om innan, men jag hade verkligen velat se Gorkamorka som rollspel. Orker har kraschat på en ökenplanet och har format gäng som kämpar om att få flest mekaniska grunkor som de kan bygga på Den Stora Raketen med. Den Stora Raketen ska ta dem tillbaka ut i rymden på ett ordentligt WAAAGH (krig/räd/plundring, dvs allt som orker lever för). Men just nu är de fast på den här ökenplaneten och åker runt i motorburna gäng o slåss om resurser i bästa Mad Max-stil. Det finns även människor som lajvar att de är orker av någon inte helt vettig anledning, men det är mest orker.

Jag tror År Noll-grundboxen hade gått att porta nästan rakt av:

Mutant med hund - Ork med Squig
Gängledare - Runt Herder (ork som håller ordning på ett gäng goblins, eller grots som de kallas i 40k)
Mekare - Mek Boy (exakt samma sak, med samma lågt ställda krav på logik - orkisk teknologi funkar om tillräckligt många orker tror på den)
Zonstrykare - Ork Scout (det kan vi lätt hitta på)
Slagskämpe - Ork Nob (störst, starkast, och skrämmer andra till lydnad)
Skrivare - Weirdboy (här får vi slira lite oxå, det är alltså en ork med psykiska krafter)
Slav - Grot

Jag kommer inte ihåg resten av sysslorna men det skriver ju sig självt som ni ser! Sen får såklart alla orks starta med ruskigt hög STY från början och lite såna specialregler, och mutationerna bytas ut mot cybernetik och ev specialträning, men det är ju lätt ordnat.

jag känner att många brädspel antingen är för genrella när det kommer till världar eller att de helt enkelt är historiska i vilket man helt enkelt kan använda BRP eller liknande. Men tittar jag snabbt igenom mina egna brädspel skulle jag kunna tänka mig ett spel i samma värld som kanske World of Smog, Radlands eller City of Remnants kanske. I dessa fall är det då mest världen jag är intresserad att lyfta ur och sedan designa ett schysst regelsystem till.

World of Smog skulle nog bli ett action/adventure/mystery spel. Radlands ett survival spel, kanske med någon slags base building. Och City of Remnants hade blivit ett action/faction-roleplaying game där man kanske kunde integrera någon form av area control.

Du tänker indien på medeltiden med elefanter och grejs?
Jag tänker att du gör om pjäserna till rollpersoner. Alternativ:
  1. Två spelare, de spelar varsin sida och klart motvarandra.
  2. En spelgrupp och SL. SL spelar ena sidan, spelgruppen andra.
  3. En spelgrupp med jämnt antal spelare. Hälften är svart, hälften vit. Eventuellt med en SL.
I 5e-varianten är varje pjäs en egen klass, och spelet är mest Vanligt Fantasy-rollspel, där alla aktörer som inte är en pjäs är en lvl 0-npc, medan alla pjäser har levels i sin klass. Sidorna representerar kungariken (eller andra domäner, om man går med på att Hertig/Hertiginna är ok istället för Kung/Drottning).

Huruvida elefanter är med eller inte är helt valfritt.

Back