Nekromanti Vilket brädspel ska man köpa då?

Junta-varning

Förvisso är Junta ett otroligt roligt spel, men det har en stor nackdel: det funkar bara med sju spelare. Spelar man färre får en av spelarna ha två regeringsposter (vilket förvisso kan rotera) vilket ändrar hela spelets dynamik.
 
Re: Junta-varning

Förvisso är Junta ett otroligt roligt spel, men det har en stor nackdel: det funkar bara med sju spelare. Spelar man färre får en av spelarna ha två regeringsposter (vilket förvisso kan rotera) vilket ändrar hela spelets dynamik.

Det funkar bra med sex spelare också, och skapligt med fem. Mindre än så rekommenderas dock inte.
 
Re: Junta-varning

Jag tycker det finns två Junta-lägen: med fyra eller med sju spelare.

Är det fyra spelare kan man balansera posterna, och med sju spelare är det ju såklart ultimat. Men att det inte skulle gå att spela med färre än sju... det är en befängd idé :gremwink:
 
Re: Junta-varning

Jag tycker det finns två Junta-lägen: med fyra eller med sju spelare.

Är det fyra spelare kan man balansera posterna, och med sju spelare är det ju såklart ultimat.

Problemet med fyra är att man kan nästan dra en revulotion helt ensam. Med fem så blir det helt plötsligt intressantare vem som får slaskposterna. Dessutom behöver det inte vara balanserat i Junta, det funkar ändå.
 
på tal om den där länken...[ot?]

...så köpte jag CaveTroll ganska nyligen. Småkul tidsfördriv, men det såg roligare ut än det faktiskt var... Det är lite som bäbi-risk...

en trea alltså...
 
Re: Junta-varning

Med fem så blir det helt plötsligt intressantare vem som får slaskposterna.

Något jag lärt mig är att posterna aldrig ska underskattas. Inte någon av dem. Under revolution så är generalerna skitviktiga, och för att starta en revolution så är flygvapen och flotta otroligt användbara (de kan göra detta när som helst). Ministern är uppenbart klockren, och presidenten behöver vi nog inte ens diskutera.

Så jag tycker egentligen att samtliga poster är viktiga. Det finns inga som är överhängande dåliga - på något sätt har alla något att säga till om inom ramen för vissa händelser.

Att man däremot kan kuppa själv om man har två, kanske tre, poster är en befängd tanke. Jag har sett för många försöka för att köpa den teorin :gremgrin:
 
Re: Junta-varning

för att starta en revolution så är flygvapen och flotta otroligt användbara (de kan göra detta när som helst)

Har jag missat något här? Alla kan väl göra kupp om det finns coup excuse eller om de är på högkvarteret, annars inte (undantaget presidenten så klart)?
 
Re: Junta-varning

Ett tips är att spela så att är man 6 spelare så måste alltid Flott och Flygministern delas ut till samma spelare.

Detta gör det att man inte kan "marginalisera" två spelare för en längre tid vilket annars lätt händer. Det blir också bättre balans mellan positionerna.

/Bjorn
 
Re: Junta-varning

Ett tips är att spela så att är man 6 spelare så måste alltid Flott och Flygministern delas ut till samma spelare.

Tråkigt! Man måste ju ha någon missnöjd revolutionär också.

Dessutom så är det ett ganska stort risktagande att dela ut någon av slaskposterna till en general. Möjligen kan man ge en till polischefen, men inte heller det är säkert.
 
Re: Junta-varning

Flygvapen och flotta kan när som helst använda Airstrike eller Gunboat för att skjuta på palatset. Detta startar genast en revolution.
 
Re: Junta-varning

Dessutom så är det ett ganska stort risktagande att dela ut någon av slaskposterna till en general. Möjligen kan man ge en till polischefen, men inte heller det är säkert.

Ja men det gör man ju inte. Man sätter helt enkelt två pers "i skammvrån" med flott och med flyg, ger dessa 0 i budget och allmänt trakaserar dem. Detta frigör ju resurser till att smöra för övriga tre. Rent krasst kan man ju säga att som il presidente sitter man ju nästan alltid säker om man kan smöra sig till uppbackning av två generalisimus.

Tycker balansen blir ganska skev när det blir så här:

Spelare A: il presidente
Spelare B: General + säkerhetsnisse (till presidentens gullegris)
Spelare C: General (Till presidentens andra gullegris)
Spelare D: General
Spelare E: Flyg
Spelare F: Flotta

Gör man som jag förslår behöver presidenten hålla sig väl med fyra personer för att känna sig trygg istället för tre. Och det är mycket svårare att skapa en sådan koalition och få den STABIL. En koalition på tre kan man däremot ofta få att hålla ihop typ många turns dvs ofta kanske halva spelet.

Jag menar man blir ju inte missnöjd revolutionär för att man får flott eller flyggubben, utan man får dem ju just för att man ÄR en missnöjd revolutionär.

/Bjorn
 
Re: Junta-varning

Flygvapen och flotta kan när som helst använda Airstrike eller Gunboat för att skjuta på palatset. Detta startar genast en revolution.

Fruktansvärt jobbigt om man har med spelare som på grund av personlig ideologisk övertygelse måste göra revolution så ofta de kan...

Ärligt talat så ser jag inte det som ett stor tillgång. Det är ytterst sällan man inte kan göra revolution om man vill det. Så fort någon blivit lönnmördad finns coup excuse. Så fort budgeten drivits genom av polisen finns coup excuse. Det finns massor med kort med coup excuse. Finns det inte coup excuse så kan man gå till högkvarteret.
 
Re: Junta-varning

Tycker balansen blir ganska skev när det blir så här:

Spelare A: il presidente
Spelare B: General + säkerhetsnisse (till presidentens gullegris)
Spelare C: General (Till presidentens andra gullegris)
Spelare D: General
Spelare E: Flyg
Spelare F: Flotta

Och du tror att polisen missar chansen till ett lönnmord då, när han vet att om han misslyckas så har han en skaplig chans att klara en revolution?
 
Re: Junta-varning

Självklart utnytjar polisen sin möjlighet till lönnmord, men frågan är på vem. Jag menar det är ju inget självändamål att störta presidenten utan det handlar ju om att få pengar.

Hela taktiken går ju ut på att spelare A-C samsas runt köttgrytorna och mobbar ut främst E & F. Skall väl också tilläggas att för att ytterliggare öka stabiliteten så kan ju B & C få byta poster ibland.

Kan ju bara säga av egen erfarenhet att det är inge kul att vara Flott eller flyg i det här scenariot och dels få 0 spänn i budget och dessutom få ett mordförsök på sig då och då...
(Man har liksom inte så mycket att komma med då!)

/Bjorn
 
Re: Junta-varning

Jag tror vi spelar lite mer maktgalet än ni. Presidenten snyter alltid mest pengar, alltså bör man vara president för att vinna och presidenten blir det naturliga lönnmordsoffret.

Dessutom så brukar folk byta sida när det blir revolution om de tror sig kunna byta upp sig.
 
Re: Junta-varning

En gång när jag spelade så varierade antalet deltagare från sju till fem (funkade hyfsat ändå) och alla utom jag dog minst två gånger och hann bli presidenter minst en, jag dog aldrig och var aldrig president. Var inte i opposition mer än två turer i rad. Jag slutade med en megapeso mindre än den sista presidenten - så nära. Bättre Junta har jag aldrig upplevt!
 
Jo, Carcassone är trevligt. När man väl fått lite koll på reglerna så tar en omgång bara 15-20 minuter, helt perfekt spel att spela medan man väntar in de sista i rollspelsgruppen.
 
Re: Twilight Imperium

Efter att ha hört DAKRilla lovorda Twilight Imperium om och om igen så bestämde jag mig för att jag skulle ha det, och nu har jag skaffat det. (Sedan två-tre veckor tillbaka.)

Det var värt det. :gremsmile:

(Lite sent inlägg, men jag ville ändå meddela detta när jag fick chansen, så att DAKRilla vet att hans promoting fungerar)
 
Back
Top